handdator

Visa fullständig version : Ryggont av benpress eller slarv?


fåret
2009-02-03, 18:24
Har fått ryggont efter gårdagens benpass *grr* det är den ilande smärta längst ner på ryggraden, nästan svanskotan. den känns framförallt när jag vrider och böjjer mig, men även när jag går upp för trappor.

frågan är då:
Har jag fått ont av benpressen eller av att ja slarvade?

När jag kör i benpress går jag så långt ner att jag nästan får låren i bröstet.

Då knäböjjsställningen var upptagen så tog jag en 35kg liten skivstång och slängde upp lite slarvigt och körde frontböjj.


Nej tack till JAG TROR
Ja tack till DÄRFÖR ATT

/mvh

Dronjakk
2009-02-03, 18:33
Om man går så djupt med benen i benpressen som du beskriver är det inte skonsamt mot ryggen och du får följaktligen ont precis som du beskriver. Har upplevt samma smärta när jag gick för djupt

wwraver
2009-02-03, 18:34
JAG TROR att det är svårt att säga DÄRFÖR ATT på den förklaring du har gett, om du ursäktar. Utan att försöka göra mig lustig.

"Då knäböjjsställningen var upptagen så tog jag en 35kg liten skivstång och slängde upp lite slarvigt och körde frontböjj." - vad är "lite slarvigt"?

Det jag däremot kan säga är att du mycket väl kan få ont i ryggen om du inte sitter tight mot ryggstödet. Att föra fram röven medför att du helt plötsligt får jobba med korsryggen också.

Så, tight mot ryggstödet och sluta slarva.

Edit: JAG TROR att stelhet i bl.a. vader kan medföra att du ändrar ställningen en aning om du går för djupt. Även att köra för tungt för det djupet.

fåret
2009-02-03, 18:52
Om man går så djupt med benen i benpressen som du beskriver är det inte skonsamt mot ryggen och du får följaktligen ont precis som du beskriver. Har upplevt samma smärta när jag gick för djupt
Okej det låter skönt att det bara är att gå djupare :)


JAG TROR att det är svårt att säga DÄRFÖR ATT på den förklaring du har gett, om du ursäktar. Utan att försöka göra mig lustig.

"Då knäböjjsställningen var upptagen så tog jag en 35kg liten skivstång och slängde upp lite slarvigt och körde frontböjj." - vad är "lite slarvigt"?

Det jag däremot kan säga är att du mycket väl kan få ont i ryggen om du inte sitter tight mot ryggstödet. Att föra fram röven medför att du helt plötsligt får jobba med korsryggen också.

Så, tight mot ryggstödet och sluta slarva.

Edit: JAG TROR att stelhet i bl.a. vader kan medföra att du ändrar ställningen en aning om du går för djupt. Även att köra för tungt för det djupet.

okej tack så jättemycket för ett bra o roligt svar :D

slängde upp den slarvigt, tänk dig själv att placera stången från hängande i armarna till frontböjsläge :smash:

tack för benpresstipsen med, är ganska övertygad då ja körde 140kg, vilket är tungt för mig även om ja inte går djupt!

nyrjoh
2009-02-03, 19:00
Samma sak gäller benpress som knäböj. Släpp inte svanken om du inte vill ha problem med korsryggen.

fåret
2009-02-03, 19:11
Samma sak gäller benpress som knäböj. Släpp inte svanken om du inte vill ha problem med korsryggen.
har väldigt mycket svank när jag står rakt, därav är jag väldigt noggran med tekniken i knäböjj. Lätt att skada sig. men tack ändå ;)

JakobS
2009-02-03, 19:30
slängde upp den slarvigt, tänk dig själv att placera stången från hängande i armarna till frontböjsläge :smash:

Frivändning?:confused:

Scratch89
2009-02-03, 20:02
För mycket svank är inte bra heller. Se till att stretcha upp rörligheten i underkroppen. Baksida lår, höftböjare och även framsida lår ska stretchas.