handdator

Visa fullständig version : Förberedelser inför football i usa!


Harlee
2009-02-03, 17:29
Ja, ni som var uppe inatt och såg super bowl förstår vad det handlar om!

Jag ska till usa i höst och plugga, men ska också spela amerikansk fotboll. Familjen jag ska bo med är tokig i det och farsan är assisterade coach i skollaget. Jag berättade att jag tidigare spelat hockey, väger 80-85kg och är 183cm men samtidigt riktigt snabb. Han sa då att jag hade stor chans att bli running back eller kicker. Kicker känns väl lite tråkigt, så tänkte satsa på running back!

Running back är som jag har förstått det alltså en som står lite bakom linjen och löper en jävla massa.

Checka in http://se.youtube.com/watch?v... för att förstå lite bättre!

Min fråga är då hur jag ska lägga upp min träning fram till mitten av juli då jag ska fara. Tidigare har jag bara tränat för att bli större men nu vill jag ju bli explosiv och stark.

Just nu kör jag:
måndag: ben och mage
tisdag: vila
onsdag: bröst och underarmar
torsdag: rygg och biceps
fredag: vila
lördag: triceps och axlar
söndag: vila

Jag käkar just nu gainer pro efter varje träning och jag ska börja med kreatin om 2 veckor då jag kommer igång ordentligt!

Så, hur ska jag lägga upp min träning? Löpa i backe? Spänstträning? Intervaller? Köra explosiva reps? Hur många reps?

Tack på förhand!

ceejay
2009-02-03, 17:33
Snacka med coachen är mitt tips :) han borde vara mycket kunnig inom området

Det finns många football-drills på youtube du kan ta hjälp av också!

L-Sami
2009-02-03, 17:50
Om jag skulle spela running back positionen så skulle jag fokusera mycket på fotarbetet, riktningsförändringar, spurter, snabbhet, spänst förutom styrketräning. Shuttle Run är en bra övning, http://se.youtube.com/watch?v=ijAnPzJOnsI.

Övningar för en offensivspelare
http://se.youtube.com/watch?v=MYrqulpfpKI&feature=related

Kolla på youtube, running back drills.

Skulle vara lättare att förstå om du kollar in hur en running back rör sig, på det sättet kan du få en uppfattning hur du skulle träna. Kolla in på Brian Westbrook, Ladanian Tomlinson, Willie Parker (Såg du säkert om du kollade på Super Bowl) Adrian Peterson m fla på youtube.

Styrkemässig skulle jag fokusera mycket på tunga basövningar som frivändningar, knäböj, chins, dips, bänkpress, militärpressar, curls osv

Harlee
2009-02-03, 18:14
Tack så mycket för svaren!

Jo jag ska försöka plugga på själva positionen på spelet genom att se lite football, kika filmer på youtube samt spela madden nfl 08!

Men om jag skulle lägga upp ett veckoschema:

Måndag: Tunga ben
5x4-6 (vilka fler basövningar ska jag lägga in på ben?)

Tisdag: Tung överkropp
3x3-5 Bänkpress
3x3-5 Marklyft
3x3-5 Frivändning
3x3-5 Chins med vikter
3x3-5 Dips
3x3-5 Militärpress

Onsdag: Intervaller/snabbhet
Göra diverse snabbhetsövningar samt springa i backe för att få upp farten. T.ex. springa 100m i backe, jogga ner och börja om.

Torsdag: Lätta ben
5x12-15 knäböj

Fredag: Vila

Lördag: Lätt överkropp
3x8-10 Sned bänk
3x8-10 Hantelpress(bröst)
3x8-10 Latsdrag
3x8-10 Skivstångsrodd
3x8-10 Marklyft
3x8-10 Hantelpress(axlar)

Söndag: Vila

Det här var bara ett snabbt utkast. Kommentarer? :)

L-Sami
2009-02-03, 19:30
Strunta i det lätta benpasset och vila istället, bättre att vila benen efter ett intervall/snabbhetspass.

Raka marklyft och utfall bakåt och framåt kan du lägga till i det tunga benpasset. Ha även frivändningar i det passet, jag skulle börja med frivändningar för att det handlar om explosivitet i den övningen så kanske inte ger så bra effekt om man har kört tunga böj innan.

burre
2009-02-03, 19:48
Tunga marklyft och tunga frivändningar dagen efter ett tungt benpass kan bli lite jobbigt oxå.

ajminfot
2009-02-03, 20:57
Jag spelar främst defensive end och offensive guard, men ska du bli runningback vilket jag antar är fallet ska du som ovan nämnt köra frivändningar(TEKNIK,TEKNIK,TEKNIK!), och benövningar. Knäböj above ALL!!! Ass to the grass är onödigt det är viktigare att du är ordentligt stark i den övre delen av lyftet(lår parallella med golv och uppåt)

(blir du kicker blir du med största sannolikhet detta för att coachen antar att du spelat rundboll här i sverige, men detta borde i vilket fall som helst vara en biposition förutom att du är RB, om du får/måste välja -->!TA INTE KICKER!<-- då får du typ spela 25 sekunder/match även om du är bäst på det) var också vakten på att bli linebacker eller tom safety om du är riktigt snabb. Detta är defensiva positioner och det är linebackers och safetys som står för majoriteten av alla stora tacklingar.
Kicker är en position på så kallade special teams, dessa spelas bara direkt efter touchdowns, i första spelet varje halvlek och när det gått dåligt för offense 3 gånger i rad och man väljer att punta i sitt 4:e försök. I sverige nämner spelare ofta inte ens sin specialteams position när de blir frågade vad de spelar om detta ger mer perspektiv på det hela...

Se även till att du blir stark i armarna, Dips och sned bänkpress alla vinklar mellan 0 och 90, men främst runt 40 graders lutning tex.
Coren är dock det viktigaste när du ska ha ut krafter i lemmarna så glöm inte denna! då gäller inte bara att köra de traditionella captains chair, situps osv utan också statisk träning som prone position/raises

Variera reps i allt.
Kör kondition, träna riktningsförändndringar <--Typ det viktigaste som RB
Börja gärna spela med ett lokalt lag här i sverige nu på våren, så har du grunderna när du kommer till staterna. jag antar att du ska till highschool och då är du i rätt ålder för att de svenska klubbarna med junior verksamhet ska hungra efter dig även om du aldrig spelat förut. börja redan nu medan lagen fortfarande kör fysövningar inomhus så ser du vad de gör och anteckna detta (så du kan ta upp detta igen under sommaren innan du far iväg)

Var berädd på att smällarna är mycket hårdare i Am fotboll än i hockey, men man vänjer sig snabbt, har gjort den övergången själv :)

Kör hårt, aint nothing to it but to do it!
PS finns en video på www.difaf.se där linjespelarna gymmar, där kan du se ett axplock av de övningar de kör (Runningbacks kör också alla dessa övningar). Det finns även en video på deras SPARQ träning som visar vad de kör för fotarbetet förutom gymmandet. (gräv lite bland vinterns articklar)
Du kan också googla/youtuba på MAQ training. Den här träningsformen kör regerande sverige mästarna stockholm mean machines förutom gymmandet.

kungconny
2009-02-03, 21:03
Kör lite plyometriska övningar på intervall/snabbhets passet. Så som depth jumps och drop jumps (googla!)

Harlee
2009-02-07, 11:16
Det är rätt knepigt att få ihop ett bra schema... känns nästan som jag vill ha en dags vila efter varje pass då marklyften använder ben!

Men hur låter:

Tung ben
Lätt överkropp ( dvs inga marklyft )
Löpning i backe
Tung ben
Vila
Tung överkropp
Vila

Har försökt att knopa ihop det så jag inte ska vara slut i någon muskel dagen efter då jag tränar men det är svårt :/ Några kommentarer/tips?

raQblad
2009-02-07, 11:36
Det är rätt knepigt att få ihop ett bra schema... känns nästan som jag vill ha en dags vila efter varje pass då marklyften använder ben!

Men hur låter:

Tung ben
Lätt överkropp ( dvs inga marklyft )
Löpning i backe
Tung ben
Vila
Tung överkropp
Vila

Har försökt att knopa ihop det så jag inte ska vara slut i någon muskel dagen efter då jag tränar men det är svårt :/ Några kommentarer/tips?Lyssna på L-Sami och ajminfot, de kan fotboll.

Som du lagt upp det nu så kör du ett tungt benpass efter ett intervallpass i backe? Det kommer bli väldigt påfrestande.

Control_61
2009-02-07, 17:11
http://www.defrancostraining.com/index.php


På ask Joe finns svar på varenda fråga du kan tänkas ställa.

På Articles finns ett av de bästa mallarna för att träna för vilken sport du än håller på med i stort sett. (ws4sb)

Miiix
2009-02-07, 17:51
Ett tips vore att faktiskt börja spela amerikansk fotboll i något lokalt lag, för det kan bli svårt att komma till usa och spela om du inte har någon fotboll i kroppen alls. Vart bor du?

Någon länkade till Joe Defranco, hans träningsprogram är väldigt bra.