handdator

Visa fullständig version : Dags att tänka på utbildning..


tsp
2009-02-03, 02:32
Går ut gymnasiet till våren så det har blivit dags för mig att börja fundera på vad jag vill läsa vidare inom.

Har ju självklart gått i tankar om något kost/hälso-relaterat så som dietist, nutrition/klinisk nutrition, sjukgymnast, kostvetenskap, rehabilitering, osv.

Självklart är det viktigaste att man trivs i sitt jobb. Men handen på hjärtat, penningen spelar faktiskt också en viss roll i det hela. Tjänar man någorlunda inom något av ovanstående (eller liknande) yrken eller ligger man på samma nivå som en vanlig knegare typ?

Samt är det ens möjligt för mig att välja dessa utbildningar? Läst Samhällsvetenskapliga programmet och Matte C, kommer snitta mellan 17.0-19.0 i betyg ungefär.

Snobbe
2009-02-03, 02:48
Du kan ju alltid läsa upp saker om det skulle behövas iaf. Angående lön så vet jag faktist inte.

Bahir
2009-02-03, 03:05
Inom de yrken du nämde finns det nog inga stora pengar, möjligvis undantaget om du blir egen företagare. Sjukgymnast t ex, har jag för mig att lönen ligger på runt 19 papp, och löneutvecklingen är skit.

Mental
2009-02-03, 08:38
Går ut gymnasiet till våren så det har blivit dags för mig att börja fundera på vad jag vill läsa vidare inom.

Har ju självklart gått i tankar om något kost/hälso-relaterat så som dietist, nutrition/klinisk nutrition, sjukgymnast, kostvetenskap, rehabilitering, osv.

Självklart är det viktigaste att man trivs i sitt jobb. Men handen på hjärtat, penningen spelar faktiskt också en viss roll i det hela. Tjänar man någorlunda inom något av ovanstående (eller liknande) yrken eller ligger man på samma nivå som en vanlig knegare typ?

Samt är det ens möjligt för mig att välja dessa utbildningar? Läst Samhällsvetenskapliga programmet och Matte C, kommer snitta mellan 17.0-19.0 i betyg ungefär.

Beror på vad du menar med vanlig knegare, du tjänar marginellt mer än de som tjänar minst, men garanterat mindre än de som jobbar med tradditionellt manliga yrken, industri, lager, bygg, el, vvs, ja, alla andra brancher drar du in mer pengar :D

Dessutom tillkommer det faktum att du har minst 3 år utan lön då du studerar, då du dessutom samlar på dig ca 150k i skuld.
Så du hamnar ca 600-800 tusen efter i livslön sett mot motsvarande knegare, och du kommer sakta men säkert halka mer efter :thumbup:

Men själv tycker jag det är värt det, jag VILL arbeta som dietist, även om det är ett kvinnoyrke med låg status och kass lön.

tsp
2009-02-03, 17:30
Kanske ska kika lite mer åt Industriell ekonomi då? Kan det vara smart att läsa? Tycker det är hyfsat intressant med ekonomi och samhällsvetenskap osv.

coxie
2009-02-03, 17:35
Ind.Ek. är en stabil utbildning, men för det krävs matte E och fysik B.

Vanlig Civ. Ek. är en bra utbildning med.

coxie
2009-02-03, 17:37
Sedan glömde jag säga att det nästan krävs att man tycker matte är iaf intressant för att klara en Civ. Ing-utbildning.

Raggis
2009-02-03, 17:38
Ind.Ek. är en stabil utbildning, men för det krävs matte E och fysik B.

Vanlig Civ. Ek. är en bra utbildning med.

Beror iofs på vart du tänkt läsa. Håller dock med om att man bör iallafall ha läst matematik e, om än för sin egen skull.

Exhale_
2009-02-03, 17:39
Beror på vad du menar med vanlig knegare, du tjänar marginellt mer än de som tjänar minst, men garanterat mindre än de som jobbar med tradditionellt manliga yrken, industri, lager, bygg, el, vvs, ja, alla andra brancher drar du in mer pengar :D

Dessutom tillkommer det faktum att du har minst 3 år utan lön då du studerar, då du dessutom samlar på dig ca 150k i skuld.
Så du hamnar ca 600-800 tusen efter i livslön sett mot motsvarande knegare, och du kommer sakta men säkert halka mer efter :thumbup:

Men själv tycker jag det är värt det, jag VILL arbeta som dietist, även om det är ett kvinnoyrke med låg status och kass lön.

Bra skrivet broder! :thumbup:

Snittet för ingångslönen ligger på 23500 kr har jag för mig för nyutbildade dietister. Men när du (tsp) väl är färdigutbildad har jag nog dragit upp den siffran lite.. Thats me masterplan :D

Acke^^
2009-02-03, 17:41
Ind.Ek. är en stabil utbildning, men för det krävs matte E och fysik B.

Vanlig Civ. Ek. är en bra utbildning med.

Räcker med matte d på både LiTH och KTH. Går själv IndEk på LiTH och är inne på mitt tredje år (läser dock utomlands nu) och är mycket nöjd med utbildningen. Mycket kontakt med företag och engagerat folk. Dock så bör man väl, som coxie påpekar, vara lite intresserad av matematik samt tekniska ämnen.

coxie
2009-02-03, 17:45
Åfan trodde det var E som gällde överallt på Civ. Ing. utbildningar.

Raggis
2009-02-03, 17:46
Åfan trodde det var E som gällde överallt på Civ. Ing. utbildningar.
Tydligen så sänkte de kraven för inte allt så länge sedan, för att öka antalet sökande. Tror matte e endast gäller för chalmers nuförtiden.

Mental
2009-02-03, 17:52
Bra skrivet broder! :thumbup:

Snittet för ingångslönen ligger på 23500 kr har jag för mig för nyutbildade dietister. Men när du (tsp) väl är färdigutbildad har jag nog dragit upp den siffran lite.. Thats me masterplan :D

Näe, ditt patrask drar ned lönen ;) De har ju utökat programmet med 10 platser åt er, inflation!!!

Biceps
2009-02-03, 17:56
23 500 kr låter inte så fasligt pissigt. Källa?
Har för mig att Juseks rek min ingångslön för civilekonomer ligger därikring faktiskt.

coxie
2009-02-03, 17:58
Jo men löneutvecklingen är inte jämförbar.

Biceps
2009-02-03, 18:09
Nä förho.. sannolikt inte :D

Skulle väl vara om man startar eget.. men då handlar det iofs lika mkt om att kunna sälja osv.

Biceps
2009-02-03, 18:31
Edit: Önskar trådskaparen lycka till oavsett val

actiwe
2009-02-03, 20:38
Teater!

Scratch89
2009-02-03, 20:45
Jag kan ju säga, precis som de andra har varit inne på, att det är rätt kasst arbetsmarknadsmässigt.

Sen får jag väl säga att de många yrken du tog upp (typ sjukgymnast och dietist) inte alltid handlar om vare sig kost eller hälsa. Sjukgymnasterna får ofta ta hand om skador och rehabliteringar, gamla människor och liknande. Samma sak med dietister, som mest verkar arbeta med barnmat och näringslösningarn.

Exhale_
2009-02-03, 20:54
23 500 kr låter inte så fasligt pissigt. Källa?
Har för mig att Juseks rek min ingångslön för civilekonomer ligger därikring faktiskt.

Källan är en som informerar åt fackförbundet vårat, naturvetarna.

Mittnamn
2009-02-03, 21:29
Den här sidan kanske kan hjälpa till lite. http://www.lonestatistik.se/

tsp
2009-02-03, 22:00
Fy fan, jag hatar verkligen matte, det är nåt så jävulskt förbannat tråkigt och meningslöst. Ligger på MVG i de flesta ämnen och har lätt för allt men i matte säger det bara STOPP! Osäkert om jag klarar G i Matte C.. Kanske får välja något annat ändå än ekonomi egentligen. ^^

stafh
2009-02-03, 22:08
Fy fan, jag hatar verkligen matte, det är nåt så jävulskt förbannat tråkigt och meningslöst. Ligger på MVG i de flesta ämnen och har lätt för allt men i matte säger det bara STOPP! Osäkert om jag klarar G i Matte C.. Kanske får välja något annat ändå än ekonomi egentligen. ^^

Tänkte föreslå civilingenjörsutbildning, men det kanske inte är din grej. :D

Kimball
2009-02-03, 22:33
Jag kan ju säga, precis som de andra har varit inne på, att det är rätt kasst arbetsmarknadsmässigt.

Sen får jag väl säga att de många yrken du tog upp (typ sjukgymnast och dietist) inte alltid handlar om vare sig kost eller hälsa. Sjukgymnasterna får ofta ta hand om skador och rehabliteringar, gamla människor och liknande. Samma sak med dietister, som mest verkar arbeta med barnmat och näringslösningarn.

Vad ska man egentligen "satsa" på för att kunna få jobba med den lite yngre generationen? Vet inte om jag själv är så sugen på att endast rehaba tanten gunilla hela tiden, utan kanske hjälpa även lite yngre folk på traven osv. PT känns ju lite sådär halv... lurigt. Jävligt tight marknad överlag också verkar det som. Finns det nåt som har med kost att göra som är värt att satsa på om man ser några år framåt egentligen?
Trådkapning, my bad, men jag går i liknande tankar.

Mental
2009-02-03, 22:51
Vad ska man egentligen "satsa" på för att kunna få jobba med den lite yngre generationen? Vet inte om jag själv är så sugen på att endast rehaba tanten gunilla hela tiden, utan kanske hjälpa även lite yngre folk på traven osv. PT känns ju lite sådär halv... lurigt. Jävligt tight marknad överlag också verkar det som. Finns det nåt som har med kost att göra som är värt att satsa på om man ser några år framåt egentligen?
Trådkapning, my bad, men jag går i liknande tankar.

Du låter ju lite luddig, ponera att du utbildar dig till dietist, så kan du ju inrikta dig, kanske vill du jobba med överviktiga barn? Eller nydebuterade typ 1 diabetiker (ofta barn och unga) Eller kanske jobba på en neonatal avdelning (nyfödda) Det är ju upp till dg vad du gör med dina kunskaper, man måste inte jobba med dementa gamlingar, även om de behöver mycket hjälp.

Jag känner själv att jag vill jobba med senpalliativ vård, dvs hjälpa folk med mat/vätska och näring i livets slutskede. Bara för att man ska dö i cancer om ett par veckor så ska man inte behöva svälta det sista man gör. Finns så mycket man kan göra för att hjälpa folk till ett värdigt avslut.

Shajjn
2009-02-03, 22:52
Du är säkert behörig till alla de du nämner förutom nutritionist.
Yrkena du nämner har ingen speciell lön.

Kimball
2009-02-03, 22:56
Du låter ju lite luddig, ponera att du utbildar dig till dietist, så kan du ju inrikta dig, kanske vill du jobba med överviktiga barn? Eller nydebuterade typ 1 diabetiker (ofta barn och unga) Eller kanske jobba på en neonatal avdelning (nyfödda) Det är ju upp till dg vad du gör med dina kunskaper, man måste inte jobba med dementa gamlingar, även om de behöver mycket hjälp.

Jag känner själv att jag vill jobba med senpalliativ vård, dvs hjälpa folk med mat/vätska och näring i livets slutskede. Bara för att man ska dö i cancer om ett par veckor så ska man inte behöva svälta det sista man gör. Finns så mycket man kan göra för att hjälpa folk till ett värdigt avslut.

Jo absolut, det var luddigt. Jag menade väl mer tränande individer egentligen. Hjälpa dem att nå sina mål vare sig det är viktnedgång eller lägga på sig muskler osv. Instruera lite med kanske. Nåt åt PT-hållet har jag väl i bakhuvudet, men det känns inte riktigt som att man kan satsa på det till 110% som primär utbildning utan rätt kontakter. Men så är det väl med mycket... att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt.

ceejay
2009-02-03, 23:02
hmmm jag undrar fan vad jag ska hitta på med...

jag har

matte E
Kemi B
Fysik B
+ andra random-ämnen

Mental
2009-02-03, 23:52
hmmm jag undrar fan vad jag ska hitta på med...

jag har

matte E
Kemi B
Fysik B
+ andra random-ämnen

Läkare?

villemannen
2009-02-03, 23:56
Att ingen föreslår livsmedelindustrin? Någon måste ju ha koll på hälsopåstående och integrera dessa i nya livsmedel. Visst det är en lite mer indirekt approach, men det finns jobb och lite pengar i alla fall.

hoikka poika
2009-02-04, 01:57
Bra skrivet broder! :thumbup:

Snittet för ingångslönen ligger på 23500 kr har jag för mig för nyutbildade dietister. Men när du (tsp) väl är färdigutbildad har jag nog dragit upp den siffran lite.. Thats me masterplan :D

Tror att det är svårt för en dietist att komma över 20 kkr i ingångslön. Det beror nog lite på vilket landsting man hamnar under. Jobbar man för ett företag kanske man kan tjäna lite bättre. 23 500 är rekommenderad ingångslön ( från facket ) och det kommer "aldrig" att hända på "landstinget".
( Iofs så kanske det blir påslag, vet att BMA får upp lönen snart, inte samma fackförbund men ändå. Syrrornas 0.5% påslag sprider sig )

Ang. "kvinnoyrke" och lön, frågan är nog lite mer komplex än så. Visst kan det spela in men är absolut inte enda faktorn. Till exempel så styrs landstinget av idioter och politiker. Synergin mellan de styrande ger allvarliga organisatoriska brister som ger landstinget dålig effektivitet och dålig ekonomi. Var det inte på Gotland man nyligen kom på att man kunde korta vårdköerna genom att olika avdelningar kunde utnyttja varandras operationssalar då en av dessa var tomma? Grattis. *screwy*

hoikka poika
2009-02-04, 02:04
hmmm jag undrar fan vad jag ska hitta på med...

jag har

matte E
Kemi B
Fysik B
+ andra random-ämnen

Välj efter intresse, det brukar bli bäst i slutändan. Om lönen är väldigt viktig, välj en utbildning som ger ett jobb i näringslivet.

Perfekt att påbörja utbildningen nu, när du kommer ut är det förhoppningsvis högtryck på arbetsmarknaden.

Scratch89
2009-02-04, 07:06
Vad ska man egentligen "satsa" på för att kunna få jobba med den lite yngre generationen? Vet inte om jag själv är så sugen på att endast rehaba tanten gunilla hela tiden, utan kanske hjälpa även lite yngre folk på traven osv. PT känns ju lite sådär halv... lurigt. Jävligt tight marknad överlag också verkar det som. Finns det nåt som har med kost att göra som är värt att satsa på om man ser några år framåt egentligen?
Trådkapning, my bad, men jag går i liknande tankar.

Svårt att säga, faktiskt. Det är inte direkt så att du kommer få en examen i ungdomspeppning. Efter mina tre år kommer jag få en kandidatexamen i kostvetenskap, vad man nu ska ha den till. Då är dietist eller sjukgymnast bättre i det avseendet; man får en yrkestitel.

Eddie Vedder
2009-02-04, 07:50
Att ingen föreslår livsmedelindustrin? Någon måste ju ha koll på hälsopåstående och integrera dessa i nya livsmedel. Visst det är en lite mer indirekt approach, men det finns jobb och lite pengar i alla fall.

Ja så är det definitivt. Alla de kostekonomer och dietister som tjänar bäst gör det antagligen i industrin eller som egna företagare. Jag har själv varit på föreläsning med ICA's dietist och igår lyssnade jag på Unilevers.

Ingen av dom svälter nog om man säger så.;) Men vägen dit var ju såklart kantad av andra uppdrag här och där med praktik på mindre sjukhus, olika kortare projekt o.s.v.

Exhale_
2009-02-04, 08:21
Tror att det är svårt för en dietist att komma över 20 kkr i ingångslön. Det beror nog lite på vilket landsting man hamnar under. Jobbar man för ett företag kanske man kan tjäna lite bättre. 23 500 är rekommenderad ingångslön ( från facket ) och det kommer "aldrig" att hända på "landstinget".
( Iofs så kanske det blir påslag, vet att BMA får upp lönen snart, inte samma fackförbund men ändå. Syrrornas 0.5% påslag sprider sig )



Givetvis skiljer det sig beroende på arbetsplats. Det jag skrev (jag kanske uttryckte mig klumpigt) var att snitt-ingångslönen enligt statistik var 23500 kr för nyutbildade dietister. Jag är 89% säker på att det var vad hon sa till oss iaf :D

Mental
2009-02-04, 09:20
Givetvis skiljer det sig beroende på arbetsplats. Det jag skrev (jag kanske uttryckte mig klumpigt) var att snitt-ingångslönen enligt statistik var 23500 kr för nyutbildade dietister. Jag är 89% säker på att det var vad hon sa till oss iaf :D

Det låter för högt, medianlön för yrket kanske, ingångslöner runt 19 är det jag har hört.

Enligt Saco: "Ingångslön (median) för nyutexaminerade är 21 000 kr. Medianlön vid 35 års ålder, ca 10 år efter examen är 24 400 kr."

Villket även det låter högt.

gibb
2009-02-04, 09:27
Hur mycket är det värt i månaden att göra något som man är stolt över, som är intressant och utvecklande och som gränsar eller är precis samma som ens fritidsintressen?

Mycket tycker jag i alla fall, men det beror också på hur mycket man värderar materiella saker.

Mental
2009-02-04, 09:47
Hur mycket är det värt i månaden att göra något som man är stolt över, som är intressant och utvecklande och som gränsar eller är precis samma som ens fritidsintressen?

Mycket tycker jag i alla fall, men det beror också på hur mycket man värderar materiella saker.

Ptja, har man dyra fritidsintressen som man absolut vill göra, och mer ser arbetet som ett sätt att finansiera sina intressen och hålla en vid liv kan man ju gå på det spåret i stället. Har en polare som brinner för Ban-racing, och han lägger ned åtskilliga hundra tusentals kronor per år på att bygga/mecka/uppgradera bilen, transportera bilen, tanka bilen osv. Det gör man inte på ett låglöne jobb, hur givande det än är.

Själv har jag billigare fritidssysselsättningar, och ganska låga krav på matriell standard, så för mig funkar det att gå på arbetsglädje snarare än lön.

z_bumbi
2009-02-04, 10:26
Väljer man någon utbildning men sen upptäcker att man vill jobba med något annat går det ju att själv styra över vad man jobbar med åt det hållet.
Det är t ex inget som hindrar en dietist att efter avslutad examen ("3 år") läsa en annan inriktning t ex fysisk aktivitet eller folkhälsokunskap, antingen som enskilda kurser eller att ta en master ("2 år" till) inom det området.
I de flesta fallen kan man dessutom peta in några extra poäng varje termin (och sommarlov) och bredda sin kunskapsbas men även öka behörigheten till andra masterprogram.
När folk väl jobbar så jag stött på sjukgymnaster som pratar om kost, stress och/eller mer jobbar som tränare än det traditionella sjukgymnastjobbet, en och annan dietist som har varit inne och petat på fysisk aktivitet har jag också träffat bl a inom övervikts- och diabetesbehandlingar.

Mental
2009-02-04, 10:35
Väljer man någon utbildning men sen upptäcker att man vill jobba med något annat går det ju att själv styra över vad man jobbar med åt det hållet.
Det är t ex inget som hindrar en dietist att efter avslutad examen ("3 år") läsa en annan inriktning t ex fysisk aktivitet eller folkhälsokunskap, antingen som enskilda kurser eller att ta en master ("2 år" till) inom det området.
I de flesta fallen kan man dessutom peta in några extra poäng varje termin (och sommarlov) och bredda sin kunskapsbas men även öka behörigheten till andra masterprogram.
När folk väl jobbar så jag stött på sjukgymnaster som pratar om kost, stress och/eller mer jobbar som tränare än det traditionella sjukgymnastjobbet, en och annan dietist som har varit inne och petat på fysisk aktivitet har jag också träffat bl a inom övervikts- och diabetesbehandlingar.

Man kan nog även tänka sig att det finns dietister som efter ett par år går vidare och utbildar sig till psykoterapeuter.