handdator

Visa fullständig version : Tips på nyttiga måltider under dagen.


Ijum
2009-02-03, 00:09
Tjenare, jag är en kille som är 18 år. Jag väger 96 kilo och jag är ca 195 cm lång.

Jag har i princip alltid varit smått överviktigt trots att jag tränat fotboll osv men jag gav upp fotbollen för några år sedan och sen dess har det börjat gå neråt.

Jag har nu börjat inse att detta inte håller längre. Jag har skaffat ett gymkort och planerar att börja träna denna vecka.

Själva träningsdelen kan jag ta i ett annat delforum men nu vill jag ha tips på måltider som är kalorisnåla och som passar när man vill ligga på ett kaloriunderskott.

Som det är nu så vet jag faktiskt inte hur många kcal jag förbränner om dagen, kan ni något sätt man kan räkna ut det på?

Iaf så planerar jag att äta 5 ggr om dagen.

Frukost
Mellanmål
Lunch
Mellanmål
Middag.

Ska väl tilläggas att jag tänker inte äta mackor eller något sådant som mellanmål utan bara någon morot eller en frukt.

Så ge gärna tips på nyttiga kalorisnåla maträtter.

Tack på förhand!

Brooklyn
2009-02-03, 00:11
börja med att läsa denna guide.

börja med att räkna ut ditt kcal-intag per dag, och sen utifrån det så kan du basera dina måltider :)

Toby Asp
2009-02-03, 19:19
Kolla lite sticky's. Finns både Excelmall för beräkning av kcal och Databaser för näringsinnehåll. Sen kan du kolla här: http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/. Till sist kan du kika i Matlagning & Recept för att få lite tips på mat.

Och mackor med nåt bra pålägg passar utmärkt som mellanmål

Scratch89
2009-02-03, 20:14
Har du läst deffguiden? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Annars är det svårt att ge konkreta råd. Om du söker runt i matlagning och recept-avdelningen kommer du hitta flera trådar om olika måltider. Finns en jättebra frukosttråd, t.ex.

tsp
2009-02-03, 21:44
Middag:

100g bulgur (vikt avser okokta gryn)
1st kycklingfilé stekt i bitar (krydda med salt, cayennepeppar, MYCKET spiskummin och paprikapulver)
en tomat
en hackad rödlök
strimlad isbergssallad
tärnad färsk gurka
örtsalt, lite olja, vitpeppar

Rör samman allt till en sallad och mösa i dig bara. Lovar att du kommer bli sjukt mätt, antagligen orkar du inte äta upp allt då det blir mycket mer än man tror, cirka en mellanstor salladsskål full. Jag har själv ett förflutet som smått överviktig och kan verkligen trycka i mig rejält mycket mat, godis, läsk osv utan problem men denna måltid mättar mig jävligt bra. Ett varmt tips!

Edit: alltihop ligger på cirka 6-800kcal.