handdator

Visa fullständig version : Abnormal ämnesomsättning?

Ludenhud
2009-02-02, 22:33
Hej jag är ny här och har försökt mig på söktunktionen så gott jag förmår, men jag hittar inget i stil med mina "bekymmer", så här kommer...

23år
192cm
78kg

Jag började träna för ca 2 år sedan och lade då på mig 8kg rätt så illa kvickt. Detta genom mer föda än jag var van vid samt ett då flitigt intag utav gainer (ca 3portioner per dag, 12kg). Men senaste halvåret har jag försökt att lägga på mig lite massa och har haft som mål att ligga på stadiga 85kg som även det kan kännas ynka för min längd. Men jag står absolut still.

Jag har den senaste månaden ätit i stort sätt bara lax, kyckling och en del skräpmat. Och då upp till 2 laxfiéer per portion till 300g kycklingfilé samt pasta i stadig mängd. Utöver detta äter jag en massa mackor mellan målen med dubbla ostskivor och en regäl frukost oftast innehållande 2 ägg, fil, yoghurt, mjölk och mackor med kalkon.

Jag tar EsaPro innan och efter träning detta på tom mage utöver det rätt tamnt på tillskott då jag fått för mig att efter varje svald gainer så får jag en oväntad finne...

Är det normalt att man har denna form av ämnesomsättning även fast det känns som man går runt och tuggar på något konstant? Arbetskompisarna har till och med slutat kommentera varje gång man springer iväg med ursäkten att man ska äta lite...

Jag tränar i stort sätt varje dag och har senaste 2 månaderna kört tunga 5or som jag tycker givit resultat på lite volym men framför allt styrka. Jag blir starkare och mer väldefinerad men jag kan bara inte gå upp i vikt. Sen till de dagar jag inte äter så bra märks det direkt på vågen.

--------------------------

Har jag missat något eller har jag bara väldigt god förbränning måntro?
Tilläggas ska att jag inte kan det där med att räkna kalorier eller har någon direkt god koll på vad man bör och inte bör i kostväg...

KaptenKnäsvag
2009-02-02, 22:36
Går du inte upp i vikt? Prova att äta mer

stybb
2009-02-02, 22:39
Det känns spontant inte som du äter så mkt?
Sådär äter jag nästan på deff enligt din beskrivning

Kan du skriva mer exakt vad du äter under en dag eller två?

vovlo
2009-02-02, 22:48
jag har exakt samma, jag käkar det som bjuds :P å så äter jag ofta dubbelt upp vad mina kompisar gör som också tränar. min polare har förövrigt också börjat lessna på att ge mig kommentarer om att ja äter mycket, sista ja fick var dock att ja nog kunde svälja en hel människa :P

Ludenhud
2009-02-02, 22:48
Frukost: 2 ägg, Stort glas mjölk, fullkornsbröd med smör och 4skivor skinka eller kalkon, tallrik med fil och ibland även en tallrik yohurt.

Lunch1: 1½ kycklingfilé med pasta.

Träning: Esapro

Lunch2 : 1½ kycklingfilé med pasta.

Mellanmål: 4mackor med 6 ost och mjölk

Middag1: 1-2 hamburgare med bröd osv

Middag: 1 Laxfié med ris/pasta

Kvällsfile: Yoghurt och macka/ägg

Så kan en bra dag se ut, sedan tummas det självklart lite från dag till dag, men upplägget är att jag äter rätt så regelbundet även fast jag jobbar skift.

Så ibland blir det bara en lunch och kanske två middagar eller tvärtom, 2 luncher och 1 middag.

saab900
2009-02-02, 22:50
Käka kaloritätt så slipper du äta så mycket. Olja på pastan är ett bra knep, 200-300 extra kalorier och pastan blir bara godare *drool* Drick en liter standardmjölk per dag. Instämmer i att du får äta vansinniga mängder av t ex kyckling och ris för att få i dig mycket kalorier.

stybb
2009-02-02, 22:53
easy.

Du måste äta mer. Det är kämpigt att äta mer för att få i sig kyckling och lax i stora mängder mättar oerhört. Ät sånt som mättar mindre om du har det kämpigt. Kesella blandat med standardmjölk går att dricka och mättar inte så farligt.

Jag är 2-3 dm kortare än dig och äter sådär och står också still i vikt.

Ludenhud
2009-02-02, 23:02
Suck, kanske dags att hoppa på lite andra matvanor ja...
Kesella ska jag nog ge en chans och stoppa i kundvagnen vid nästa omgång på Willys.
Har vi något mer som tåls att tänka på?

Måler är som säkert redan uträknat att bli grövre, jag har rätt god grundfysik men skulle vilja växa i volym. Där är också en tanke kring de 5or jag kör, är detta att rekommendera, eller ska jag köra ännu tyngre och hoppa ner på 4or?

stybb
2009-02-02, 23:10
Kesella köps bäst på Lidl. Otrolig prisskillnad.

Det du kan göra för att få ordning på maten är som sagt att lägga till enkla saker till din kost som den är nu för du äter väldigt bra. Någon sås, fetare mjölk osv

Hur många reps du ska köra är svårt att säga. Prova dig fram och din kropp kommer ge dig svaret så småningom. Kör mellan 5-10 reps och se till att du verkligen tar i. Många ligger inte på den nivån de skulle kunna.

burre
2009-02-02, 23:13
Om du i dagsläget står still viktmässigt kommer du inte bli fet för att du äter lite mer fett. Du får samma effekt av att lägga på lite mer fett som att köra mycket mer av din low-kcal mat.

Ditt kostupplägg mår snarare bra av mer fett.

Smör/olja på den kokta pastan, dressing till sallad, mjölk istället för vatten, stek i extra fett, ta en gainer till träningen (1portion MEGAMASS ger 1250kcal).....osv osv

Ludenhud
2009-02-02, 23:16
Ska verkligen försöka söka runt lite här på forumet och kika efter enkla ting att pula ner i matlådan för att få det där lilla extra.

Jag svarar ganska bra på 5or kan jag tycka, och jag tror att jag tar i rätt bra när jag är och tränar. Och belägg för det fick jag då jag svimmade i en axelövning då jag överansträngde mig aningen :)

Dagsform ser ut som följande:
http://img141.imageshack.us/img141/9308/dsc1047wu7.jpg
http://img407.imageshack.us/img407/1864/dsc1044my9.jpg
http://img141.imageshack.us/img141/2429/dsc1048jg7.jpg

Rahf
2009-02-02, 23:23
Hur mycket rör du på dig under en vecka? Nu snackar vi allt som jobb/skola/träning osv.

Ludenhud
2009-02-02, 23:29
Hur mycket rör du på dig under en vecka? Nu snackar vi allt som jobb/skola/träning osv.

Jag rör mig inte så mycket på jobbet där jag mest blir stillasittandes med undantag för helger där det kan bli lite fysiskt. Annars gymmar jag en 5gånger i veckan och kör brasiljansk jujutsu ~1 gång varannan vecka (oftast 1 timme). Annat till motion blir det illa nog inte, jag cyklar dock 2km+2km varje dag och det också min uppvärmning. Sedan kan man knappast räkna in simmning som det allt för ofta bara blir sporadiskt.

ChrisDEFC
2009-02-02, 23:54
dra gainer både före (liten portion) och även en stor gainer efter träning där har du lite lätta kallorier. skulle inte säga att om du svimmar på passet beror på att du tar i ordentligt, snarare att du har alldeles för dåligt med energi, jag kan åxå bli snurr och se stjärnor när jag ätit dåligt även om jag ibland åxå gör det när jag tar i styggt mycket. du har ju rätt låg fett% så du är ju på rätt väg när du vill gå upp i vikt. kanske satsa på lite mer kvalitet snarare än kvantitet i gymmet så du inte bränner så mycket kallorier den vägen, sen är det ju bara att äta mer. allt du äter nu är ju bra men jag tvivlar att varje dag ser ut sådär. mackor, nötter, olivolja och gainers är ju smidigt sätt att öka intaget på. 100g cashewnötter extra på morgon och 100g på kvällen så har du 1200kcal bara där, lägger du sen till gainers runt träning så har du ju över 2000kcal extra varje dag och det borde få fart på saker och ting sen kan du ju äta som du gör i övrigt(möjligen lite extra olja på pastan då har du några hundra kcal till)!

Ludenhud
2009-02-03, 00:09
Stort tack!

Att jag vimmade var nog en blandning utav sött och salt men jag tycker att jag brukar kunna ta i rätt skapligt på träningstillfällena hur som haver. Sant, fick samma tips av en på jobbet att ta långa vilopauser efter set:en och inte förbränna allt för mycket på gymmet.

Du har absolut rätt att inte varje dag ser ut som den mall jag målade upp, men den kan betå en av massa smått och gott som man antingen kommer över på jobbet eller som man på annat sätt trycker i sig. Mallen kan spegla en bra dag i matintag.

Jag ska prova gainer igen vid träning och äta lite mer cashew än jag gör på mornarna. Sen blir det till att köpa kesella och olja som grädde på moset.

Tack igen

Klein
2009-02-03, 00:20
Det är ju inget självändamål att gå upp i vikt. Att tvinga i sig mat är ett sjukt beteende. Du har ju en deffad och vältränad kropp. Man ska äta det man tycker är gott och mår bra på och utöver det träna hårt.

Konkreta förslag iaf:
1: Byt all fullkorn mot raffinerade varianter: tex ljust bröd, vitt ris, vit pasta etc.
2: Se till att mjölk och yoghurt är fullfettsvarianter
3: Lägg till majonäs, grädde, smör och fler ägg i dina måltider. Pasta carbonara kan ju funka.

saab900
2009-02-03, 01:09
Dra mig baklänges vad lite fett du hade då *gah!* Den där formen hade jag också när jag inte lyckades öka nånting när jag tränade. Lösningen var att äta mer. Förut åt jag också mycket lax och kyckling och sånt, och slutade jag då att äta när jag var mätt gick jag ned i vikt. Som någon skrev, byta ut fullkorn ger mindre mättnad och plats för mer mat. Käka mer vitt bröd, ha olja där det går, käka lite bullar och kakor och sånt, choklad, pizza.

Börjar du äta så pass att du lägger på dig lite fett kommer styrkeökningarna ganska snabbt, och du kan nog gå upp tio kilo utan att se för jävlig ut :) Sen är det ju bara att deffa bort det när du tycker att det går för långt.

Det den över skrev om att "tvinga i sig mat" kan du bortse ifrån tycker jag. Det handlar inte om att tvinga i sig mat, det handlar om att byta ut en del mat mot sådant som är mindre mättande. Har man det problemet som du och jag har att äta tillräckligt för att öka i vikt finns ingen annan lösning än att lära sig att på olika sätt få i sig fler kalorier.

Ludenhud
2009-02-03, 06:25
Det är ju inget självändamål att gå upp i vikt. Att tvinga i sig mat är ett sjukt beteende. Du har ju en deffad och vältränad kropp. Man ska äta det man tycker är gott och mår bra på och utöver det träna hårt.

Konkreta förslag iaf:
1: Byt all fullkorn mot raffinerade varianter: tex ljust bröd, vitt ris, vit pasta etc.
2: Se till att mjölk och yoghurt är fullfettsvarianter
3: Lägg till majonäs, grädde, smör och fler ägg i dina måltider. Pasta carbonara kan ju funka.

Hej och tack för din respons.
Saken är den att jag är smal och får också ofta höra det.
Det är sjuk skillnad från vad bilderna talar samt vad jag i normalt avslappnat läge ser ut för världen. Dessa är tagna direkt efter 40 armhävningar.

Jag mår bra men skulle vilja gå upp ett par kilon för att just inte känna mig så smal. Samt kunna öka i volym.

Dra mig baklänges vad lite fett du hade då *gah!* Den där formen hade jag också när jag inte lyckades öka nånting när jag tränade. Lösningen var att äta mer. Förut åt jag också mycket lax och kyckling och sånt, och slutade jag då att äta när jag var mätt gick jag ned i vikt. Som någon skrev, byta ut fullkorn ger mindre mättnad och plats för mer mat. Käka mer vitt bröd, ha olja där det går, käka lite bullar och kakor och sånt, choklad, pizza.

Börjar du äta så pass att du lägger på dig lite fett kommer styrkeökningarna ganska snabbt, och du kan nog gå upp tio kilo utan att se för jävlig ut :) Sen är det ju bara att deffa bort det när du tycker att det går för långt.

Det den över skrev om att "tvinga i sig mat" kan du bortse ifrån tycker jag. Det handlar inte om att tvinga i sig mat, det handlar om att byta ut en del mat mot sådant som är mindre mättande. Har man det problemet som du och jag har att äta tillräckligt för att öka i vikt finns ingen annan lösning än att lära sig att på olika sätt få i sig fler kalorier.

Väldigt tacksam för era svar, många bäckar små så kanske jag når dit jag vill om inte ett allt för avlägset tidsspann.

Danne83
2009-02-03, 14:34
Ja det skiljer en del på förbränning.. jag behöver inte äta speciellt stora mängder och väger 100kg. Men jag äter ganska mycket fet mat, pizza kebabtallrik etc.
Så mitt tips är som näms tidigare - ät mer fett.

Langster
2009-02-03, 14:48
Du är mer vältränad och har mer muskler än vad de flesta som väger 100 kg vid din längd är.

Men om du verkligen vill gå upp i vikt är det inte mycket annat att göra än att äta mer. För din längd äter du inte så mycket faktiskt, även om du tror det. Dubbla ostskivor är inte något du går upp i vikt av om man säger så. Själv äter jag när jag äter hamburgare 4-5 st, 1-2 är ingenting.

Cerberus
2009-02-03, 15:09
satan vilken form :D det e nog mitt mål till sommaren. Hur många % bf kan det va? Kan inte va mer än 5% väl?

Ludenhud
2009-02-03, 16:52
Ja det skiljer en del på förbränning.. jag behöver inte äta speciellt stora mängder och väger 100kg. Men jag äter ganska mycket fet mat, pizza kebabtallrik etc.
Så mitt tips är som näms tidigare - ät mer fett.

Jag ska inte sticka under stolen med att jag redan äter en del skräpmat, men då bara för att jag är på resande fot eller för att jag ej har tillgång till att laga egen mat. Men jag är mer än villig att äta mer fettrik nyttig mat som jag ska försöka luska lite i här på forumet om då jag är ohyggligt dålig på kost och näring.

Du är mer vältränad och har mer muskler än vad de flesta som väger 100 kg vid din längd är.

Men om du verkligen vill gå upp i vikt är det inte mycket annat att göra än att äta mer. För din längd äter du inte så mycket faktiskt, även om du tror det. Dubbla ostskivor är inte något du går upp i vikt av om man säger så. Själv äter jag när jag äter hamburgare 4-5 st, 1-2 är ingenting.

Mjo så kanske kan vara fallet. Jag åt dock 4 vita polarmackor med 6skivor ost på, stadig frukost som tidigare nämts samt 2 luncher med lax och ris med gräddfil och thaisås. Ska snart på lunch 3 bestående utav mer lax, och sedan träna pass nummer två på gymmet efter jobbet och sen hem för middag och kvällsmål. Ska även då till att försöka klämma in en gainer i sammband med träningen.

satan vilken form :D det e nog mitt mål till sommaren. Hur många % bf kan det va? Kan inte va mer än 5% väl?

Jag var och mätte mig med något instrument man höll i handen förut på nautilus som skulle avmäta kroppsfett, men den kunde bara mäta ner till en viss procentenhet, så för mig så visaden den error. Detta var en 4 månader sedan och jag känner mig väldigt mer deffad och "tight" nu så jag har verkligen ingen aning...

Stort tack för kommentarer och inlägg

Aftonbladet
2009-02-03, 17:19
Sluta äta gainer under dagen utan när du har tränat.

Börja ta Gainer igen efter träning och ta extra mycket, men sluta äta det under dagen. Bättre du dricker whey eller annat protein-pulver.

Edit: Jag tror din fettstapel är låg, baserat på din kost.

Los
2009-02-03, 17:25
Förstår inte helt varför du vill packa in en så pass snygg och vältränad kropp i fett?

Istället för att hetsäta i syfte att lägga på dig fett tycker jag du ska njuta av den form du har. Fortsätt träna och ät förnuftigt, skit i viktuppgång och tänk långsiktigt.

Du tycker det är svårt att gå upp i vikt nu, kanske det, men är det ingenting jämfört med den dag du inser att det är tråkigt att vara fluffig och vill få tillbaks din gamla form ;)

Aftonbladet
2009-02-03, 17:32
Förstår inte helt varför du vill packa in en så pass snygg och vältränad kropp i fett?

Istället för att hetsäta i syfte att lägga på dig fett tycker jag du ska njuta av den form du har. Fortsätt träna och ät förnuftigt, skit i viktuppgång och tänk långsiktigt.

Du tycker det är svårt att gå upp i vikt nu, kanske det, men är det ingenting jämfört med den dag du inser att det är tråkigt att vara fluffig och vill få tillbaks din gamla form ;)

Han vill kanske få ännu större biceps och då är faktum så att man måste lägga sig på kaloriöverskott.

Men enklaste vägen och den enda vägen som TS inte kommer ångra är att först få en bild över hur ENORMT han inte äter och sedan försöka sig på praktisk väg lägga sig på kaloriöverskott.

Ludenhud
2009-02-03, 17:43
Sluta äta gainer under dagen utan när du har tränat.

Börja ta Gainer igen efter träning och ta extra mycket, men sluta äta det under dagen. Bättre du dricker whey eller annat protein-pulver.

Edit: Jag tror din fettstapel är låg, baserat på din kost.

Funderar på att köra kombination EsaPro + Malto Pro samband med träning.
Sen även kanske något protinpulver i samband med frukost.

Jag kan förstå din syn på det, men det handlar inte om att jag vill packa in mig själv i fett och bara blint gå upp 5-6kg i vikt för att jag vill ha en viss siffra på vågen. Saken är den att jag är väldigt smal, och det är ingen som tror att jag är vältränad såvida de inte ser mig under hård fysisk ansträngning då det känns som jag växer en 50% :)

Jag vill helt enkelt lägga på mig och få mer volym i områden som biceps, ben och bröst samt rygg. Och detta tror jag kan bli svårt att åstadkomma om jag endast har som mål att hålla mig i den form jag i dagsläget är.

Han vill kanske få ännu större biceps och då är faktum så att man måste lägga sig på kaloriöverskott.

Men enklaste vägen och den enda vägen som TS inte kommer ångra är att först få en bild över hur ENORMT han inte äter och sedan försöka sig på praktisk väg lägga sig på kaloriöverskott.

Sanning, och maten jag äter är som tidigare nämts väldigt mättande så jag ska försöka byta ut en del komponenter och tillföra en del och se om det kan ge något resultat.

Ahlner
2009-02-03, 20:47
Hej :)

Har inte så hemskt mycket att tillföra, du har ju redan fått många kloka svar. Ville bara tipsa om hur jag brukar göra för att tillföra extra Kcal ibland. Prova torkad frukt som t.ex. dadlar,fikon och russin om du tycker om det, jag tycker att det är ruskigt gott *drool* och dessutom upplever jag det som väldigt lättätet. Som någon annan redan nämnt är nötter en god energikälla.

Beundrar din goda form! :thumbup:

Väl mött

GasseG
2009-02-03, 21:29
Ja det här forumet är ju till för detta så även jag måste ge mina komplimanger till din fina form.....

Angående frågeställningen så har jag inget att tillföra.

Neco
2009-02-03, 21:51
Du ser ju helt sjukt rippad ut, visar vågen verkligen rätt :)

Trivs du inte med att äta stora mängder mat så får du börja välja de kaloritätaste. Använd dig av något program för att räkna ut hur mycket kalorier du äter för att veta att du håller dig på en tillräckligt hög nivå.
Sök på "piggelino" så hittar du en sida med bra funktion för att hålla ordning på maten.

Danne83
2009-02-03, 22:12

Fem hamburgare? Inte dåligt, blir ju 750g nötkött om det är 150grammare.. bra med protein :)

Snakebite
2009-02-03, 22:37
Som sagt, enrgitätt och med aningen ny taktik. Förövrigt tycker jag du inte ska deppa för mycket pga av din viktstagnation, du har bättre kropp än 99% av medlemmarna på detta forum! Ser riktigt bra ut :)

Ludenhud
2009-02-03, 22:41
Hej :)

Har inte så hemskt mycket att tillföra, du har ju redan fått många kloka svar. Ville bara tipsa om hur jag brukar göra för att tillföra extra Kcal ibland. Prova torkad frukt som t.ex. dadlar,fikon och russin om du tycker om det, jag tycker att det är ruskigt gott *drool* och dessutom upplever jag det som väldigt lättätet. Som någon annan redan nämnt är nötter en god energikälla.

Beundrar din goda form! :thumbup:

Väl mött
Russin åker upp på inköpslistan i skrivande stund, tack för den och för komplimangen, riktigt kul att höra!

Ja det här forumet är ju till för detta så även jag måste ge mina komplimanger till din fina form.....

Angående frågeställningen så har jag inget att tillföra.
Det värmer, kul att höra!

Du ser ju helt sjukt rippad ut, visar vågen verkligen rätt :)

Trivs du inte med att äta stora mängder mat så får du börja välja de kaloritätaste. Använd dig av något program för att räkna ut hur mycket kalorier du äter för att veta att du håller dig på en tillräckligt hög nivå.
Sök på "piggelino" så hittar du en sida med bra funktion för att hålla ordning på maten.

Hehe ja, dock pekade den på 82 idag med skor och jobbkläder direkt efter måltid...

Jag tror jag kan få det att fungera bättre genom att tillföra de små delarna jag tidigare inte har tänkt eller känt till. Malto pro är något jag funderar på, samt någon proteinpulver för morgonen.

Angående program som laddade jag hem något tidigare i veckan, men det var så tidskrävande och avancerat att jag gav upp illa kvickt. Men jag ska ge piggelino en ärlig chans.

---------------------

Fick till två pass på gymmet idag och det kändes riktigt fint. Ätit 4 måltider samt mellanmål och en regäl gainer.

Här har vi förövrigt kvällsmaten
http://img7.imageshack.us/img7/1707/matvf1.jpg

Los
2009-02-03, 22:57
Jag kan förstå din syn på det, men det handlar inte om att jag vill packa in mig själv i fett och bara blint gå upp 5-6kg i vikt för att jag vill ha en viss siffra på vågen. Saken är den att jag är väldigt smal, och det är ingen som tror att jag är vältränad såvida de inte ser mig under hård fysisk ansträngning då det känns som jag växer en 50%
Oki, låter förnuftigt, nu är jag lugnare ;)

Förstår att du inte går upp i vikt med sådan middag, det är ju riktigt deffarmat. Fisken och riset ska ju banne mig bada i (fet)sås om du vill att det ska hända något :)

Ludenhud
2009-02-03, 23:42
Som sagt, enrgitätt och med aningen ny taktik. Förövrigt tycker jag du inte ska deppa för mycket pga av din viktstagnation, du har bättre kropp än 99% av medlemmarna på detta forum! Ser riktigt bra ut :)

Oj stora ord, bäst jag tar det med en nypa salt så att det inte stiger mig över huvudet :) Och det du säger angående att jag inte bör deppa stämmer. Jag är mer eller mindre nöjd med de resultat jag kämpat väldigt hårt för. Men man kommer aldrig att bli nöjd. Och jag är verkligen inget undantag.

Oki, låter förnuftigt, nu är jag lugnare ;)

Förstår att du inte går upp i vikt med sådan middag, det är ju riktigt deffarmat. Fisken och riset ska ju banne mig bada i (fet)sås om du vill att det ska hända något :)

Hehe, det är ju 2 fina kycklingfiléer och ingen fisk. Fisken fick jag i mig under dagens 3 luncher som blev dränkta i sås. :)

roosm
2009-02-04, 09:10
Med en hyffsat hög förbränning och aktivitetsnivå så verkar det inte bli så mycket mat. Du äter samma typ av mat som jag väljer att göra på deff, just för att kunna äta lite och ändå vara ganska mätt.

1) Käka ost på mackorna till frukost!
2) Byt till någon fet och fin yoghurt (få inte för dig att slänga någon ägg-gula om du gör det). Kör oboy i mjölken, det är bara positivt med lite snabba kolhydrater till frukost! Eller lägg till ett glas juice, ännu bättre, varför inte både och!
3) Käka rätt typ av pasta.. Pesto (i bra mängder), mozarella (inte light!), grädd-såser (varför inte köra vispgrädde om du vill öka mängden kcal ordentligt). Hälla olivolja på pastan funkar också bra! Samma metod vid andra mål mat.
4) Gainer efter träning!! Visst blir man ganska mätt, men att hälla i sig 600 kcal gainer går utan problem.
5) Nötter, mörk choklad osv! Njut lite! =)

Försök dricka mer näring. Typ standard mjölk, juice, gainer osv.

johan karlberg
2009-02-04, 11:37
mer sås på den där tallriken, ser ut att bli väldigt torrt, hur mycket ris är det? ser rätt mycket ut, om det inte är liten tallrik

Anonym112
2009-02-04, 18:15
Med en hyffsat hög förbränning och aktivitetsnivå så verkar det inte bli så mycket mat. Du äter samma typ av mat som jag väljer att göra på deff, just för att kunna äta lite och ändå vara ganska mätt.

2) Byt till någon fet och fin yoghurt (få inte för dig att slänga någon ägg-gula om du gör det). Kör oboy i mjölken, det är bara positivt med lite snabba kolhydrater till frukost! Eller lägg till ett glas juice, ännu bättre, varför inte både och!
3) Käka rätt typ av pasta.. Pesto (i bra mängder), mozarella (inte light!), grädd-såser (varför inte köra vispgrädde om du vill öka mängden kcal ordentligt). Hälla olivolja på pastan funkar också bra! Samma metod vid andra mål mat.
4) Gainer efter träning!! Visst blir man ganska mätt, men att hälla i sig 600 kcal gainer går utan problem.

+1 på den.
Du ska inte vara rädd för att bli fet, att det låter överdrivet/ohälsosamt med mycket fett, snabba kolhydrater, etc. Det är ett sånt där upplägg som gäller för dom som har svårt att gå upp i vikt.

Har själv suttit i sitsen, fick lägga in en massa fett och snabba kolhydrater innan det började hända något med kroppsvikten. Oboy som dryck till varje måltid, godis/nötter mellan måltiderna, brakarmiddagar på nätterna, etc.

Se det inte som en nackdel dock. Du har fördel under deffperioderna istället :D

Ludenhud
2009-02-04, 20:20

Jag har förstått att jag inte äter så mycket nu ändå, men jag ska göra inslag av oljor och annat smått och gott som kan öka på kcal rätt duktigt. Väldigt tacksam för dessa inlägg!

mer sås på den där tallriken, ser ut att bli väldigt torrt, hur mycket ris är det? ser rätt mycket ut, om det inte är liten tallrik

Det var ris som tog mig en timme att få ner framför tvn :) Och jag hade rodhe island-sås och rent margarin på, men det var också det ändå jag hade hemma i kylskåpet. Ska även köpa feta såser i framtiden!

+1 på den.
Du ska inte vara rädd för att bli fet, att det låter överdrivet/ohälsosamt med mycket fett, snabba kolhydrater, etc. Det är ett sånt där upplägg som gäller för dom som har svårt att gå upp i vikt.

Har själv suttit i sitsen, fick lägga in en massa fett och snabba kolhydrater innan det började hända något med kroppsvikten. Oboy som dryck till varje måltid, godis/nötter mellan måltiderna, brakarmiddagar på nätterna, etc.

Se det inte som en nackdel dock. Du har fördel under deffperioderna istället :D

Oboy står också på inköpslistan och det kommer kännas nostalgiskt att få i sig det efter alla dessa års uppehåll :) Jo det har blivit en tendens att laga "för" bra mat men det kan jag nog få bukt på. Ska redovisa mina rätter i form av bilder om intresset finns

Ahlner
2009-02-04, 20:30
Jag har förstått att jag inte äter så mycket nu ändå, men jag ska göra inslag av oljor och annat smått och gott som kan öka på kcal rätt duktigt. Väldigt tacksam för dessa inlägg!

Det var ris som tog mig en timme att få ner framför tvn :) Och jag hade rodhe island-sås och rent margarin på, men det var också det ändå jag hade hemma i kylskåpet. Ska även köpa feta såser i framtiden!

Oboy står också på inköpslistan och det kommer kännas nostalgiskt att få i sig det efter alla dessa års uppehåll :) Jo det har blivit en tendens att laga "för" bra mat men det kan jag nog få bukt på. Ska redovisa mina rätter i form av bilder om intresset finns

Intresset finns! *drool*

Ludenhud
2009-02-04, 22:55
Intresset finns! *drool*

Fått till rätt fina måltider under dagen, men kvällsavslutningen kändes fel/rätt :) Även ätit en massa cashewnötter och solrosfrön samt badat mat i olja. Imorgon blir det till att plocka kundvagn för första gången

http://img3.imageshack.us/img3/6264/bigmacif0.jpg

Madame
2009-02-05, 00:01
skit i ost på mackan, kör salami som har 50% fett i eller nån annan fet korv tex.

Jordnötssmör är också fina grejjer att gå o okynnesäta av eller varför inte smaska på ett tjockt lager på mackan?!

Juice, oboy mm till maten och även mellan måltiderna när du kanske är uttråkad och vill okynnesäta lite mera ;)

Malto före/efter träningen, många lättsvalda kalorier där!

Potatisgratäng är också bra grejjer. Det är så vansinningt gott och lättätet, man får ju lätt ner nästan trippelt så mycket potatis som man skulle fått om man åt den kokt. kokt potatis ska du sky som pesten, det ger alldeles för stor mättnad i förhållande till kaloriinnehållet. Potatisgratängen låter du naturligtvis bada i orginalfet grädde, toppad med fet ost.

Sist men inte minst så tycker jag det är praktiskt att göra en drink med mixerstav på morgonen av fet mjölk, havregryn, prottepulver, smaksatt med bär eller kakao. Spetsa gärna med nåt mera, vadsomhelst som höjer kalorierna. Många kalorier på maximalt kort tid, bara att hälla ner i halvsovande tillstånd!

Ja sen har vi kesellan också. Lättvarianten som alla här kör på är skitjobbig att äta tycker jag, medan den lite fetare smaksatta med jordgubb eller vaniljsmak slinker ner som en dans! lite fetare, lite mindre protein, men du får nog i dig protte så att det räcker ändå.

Det är bara att köra hårt, lycka till!

Klein
2009-02-05, 12:45
I respons till vad andra skriver här i tråden.

Du bör vara rädd för att bli fet. Att bli fet sabbar dina förutsättningar för god form i resten av livet. Och du skall inte dryga ut kalorimängden med snabba kolhydrater annat än efter väldigt hårda träningspass. Konsekvent överätande över längre tid med snabba kolhydrater i tid och otid kommer att försämra din insulinresistans och göra dig fet. Du kan också bli diabetiker på kuppen. Och tänk på tänderna.

Du måste ha i åtanke att många här på forumet har megarexi och därigenom ett osunt förhållande till mat där kvantitet går över kvalitet. Det är en kompromiss man aldrig skall göra.

Anonym112
2009-02-05, 13:53
I respons till vad andra skriver här i tråden.

Du bör vara rädd för att bli fet. Att bli fet sabbar dina förutsättningar för god form i resten av livet. Och du skall inte dryga ut kalorimängden med snabba kolhydrater annat än efter väldigt hårda träningspass. Konsekvent överätande över längre tid med snabba kolhydrater i tid och otid kommer att försämra din insulinresistans och göra dig fet. Du kan också bli diabetiker på kuppen. Och tänk på tänderna.

Du måste ha i åtanke att många här på forumet har megarexi och därigenom ett osunt förhållande till mat där kvantitet går över kvalitet. Det är en kompromiss man aldrig skall göra.

Killen har mycket svårt att gå upp i vikt, och du avråder honom från snabba kolhydrater och fett? *screwy* Jag gissar att du själv aldrig suttit i en sådan sits, dvs haft lätt för att gå upp i vikt istället.

Diabetes är inget en hårt tränande kille med lågt BF% bara råkar utför helt plötsligt, för att han kryddar kosten med snabba kolhydrater.

Till trådskaparen: Ignorera Kleins inlägg. Krydda (läs:KRYDDA, det är inget han lever på under dagarna HELT, men det hoppas jag alla förstod) med snabba kolhydrater och såser, om du nu vill gå upp i vikt :)

Langster
2009-02-05, 14:13
Jag tycker inte heller att det finns någon anledning till att bli fet. Att äta snabba kolhydrater och överdrivet fet mat är dessutom bara ett bra sätt att gå upp i vikt om man tycker det är godare än annan mat.

Om trådskaparen ligger still i vikt nu borde det räcka med ett moderat överskott av kalorier för att gå upp i vikt långsiktigt.

Med andra ord håller jag med Klein.

Langster
2009-02-05, 14:15
Fem hamburgare? Inte dåligt, blir ju 750g nötkött om det är 150grammare.. bra med protein :)

Jag brukar använda runt 600 gram nötfärs för 4-5 hamburgare.

Klein
2009-02-05, 14:15
Killen har mycket svårt att gå upp i vikt, och du avråder honom från snabba kolhydrater och fett? *screwy* Jag gissar att du själv aldrig suttit i en sådan sits, dvs haft lätt för att gå upp i vikt istället.

Diabetes är inget en hårt tränande kille med lågt BF% bara råkar utför helt plötsligt, för att han kryddar kosten med snabba kolhydrater.

Till trådskaparen: Ignorera Kleins inlägg. Krydda (läs:KRYDDA, det är inget han lever på under dagarna HELT, men det hoppas jag alla förstod) med snabba kolhydrater och såser, om du nu vill gå upp i vikt :)

Jag avrekommenderar från snabba kolhydrater annat än vid träning. Om du läser mitt tidigare inlägg så ser du att jag rekommenderar mer fett. Jag rekommenderar också avhållsamhet från fullkornsprodukter då det mättar väldigt mycket utan att ge någon essentiell näringsmässig fördel. Undantaget är om fullkornen genomgått långsam fermentering.

Klein
2009-02-05, 14:38
Kag lägga till att det finns egentligen ingen anledning alls att äta fullkorn. Den fibruösa delen gör mer skada än nytta i kroppen. Den raffinerade varianten utan det fibruösa höljet fermenteras också sakta med fördel för mer biotillgängliga näringsämnen. Surdegsbröd är ett gott exempel i dubbel bemärkelse. Behöver man fibrer kan man få dom från frukt/grönt. Bör dock välja så mjuka och lättspjälkade grönsaker som möjligt. Sådana som inte kräver kokning. Tex ärtskidor och tomater. Eller groddar.

Klein
2009-02-05, 14:57
Tydligen fermenteras också groddar med fördel för att minska antinutrientinnehållet. Och allt surdegsbröd har för övrigt inte en sur smak. Så nu vet ni det.

Los
2009-04-03, 14:40
Hur går det, har du fläskat på dig?

Ludenhud
2009-04-03, 16:08
Det har gått lite upp och ned med själva tränandet, men jag har gått upp till 80kg och ligger riktigt stabilt där och pendlar halvkilon fram och tillbaka så det känns riktigt skoj. Så en 3kg viktuppgång och ett mer aktivt tänkande på vad jag stoppar i mig.

Matvanorna ser rätt så annorlunda ut dock, jag äter mycket mer fika och äter choklad och nötter samt olja till pastan osv för att få i mig extra kallorier. Men nu i dagarna har jag börjar hålla lite extra koll på mitt proteinintag då jag anar att det kan ligga aningen lågt. Men då mina matvanor ser så pass annorlunda ut från dag till dag så ska jag försöka styra upp ett proteinintag som kan anpassas till vardagen (egg till frukost, proteindrinkar samt mycket andra mejeriprodukter).

Kul att du du hör dig för så pass lång tid efter.
Mvh Peter H

Ludenhud
2009-04-03, 18:51
Kan även tillägga att jag upplever mig själv som starkare i många övningar även då jag inte tränar för att sätta personliga rekord. Men senast jag bänkade körde jag 6 x 90 och för ett par veckor sedan då jag körde markisar fick jag upp 110~120 x 2~3 så det känns skönt nu när jag börjar få upp motivationen igen och ska börja köra på bra med kosten samt träningen.

Los
2009-04-03, 19:05
Låter fint att du fick ut mer styrka på kaloriöverskottet. Bra jobbat!

EnTe
2009-04-16, 00:06
Jag vill inte vara någon "party pooper", men bör man inte någonstans acceptera de förutsättningar man har? Du kanske inte har förutsättningarna för att bli grov och satt med din kroppstyp som jag tycker verkar vara åt det mer ektomorfa hållet. Lika sjukt som en person med endomorfa förutsättningar måste banta/deffa i stort sett hela livet för att hålla sig någorlunda slanka. Finns säkert dem som lyckas även med ogynnsamma förutsättningar, men på vilken bekostnad?

Förutom att det blir grisigt dyrt och ohållbart i längden att stoppa i sig så många stora mål mat om dagen så tycker jag nästan att det är lika sjukligt beteende som Anorexi. Kallas väl då Megarexi/bigorexi

För att vara en "smal" person så tycker jag att du är grymt snyggt vältränad.

Obs! Ovanstående är inte meningen att ta udden av dig eller vara någon sorts påhopp eller av illvilja. Bara rent förnuft och att värna lite om livskvalitén. Samt att angripa "problemet" från en liten annan vinkel. Obs!

Energitätare mat och mindre träning bör ju ge lite effekt iaf.

Mvh

!shit vilken bashing det kommer bli nu, håller i mig i stolen!

Rahf
2009-04-16, 09:17
Ektomorf och endomorf är väl ändå inte applicerbart på varenda människa? Klart han kan bli mycket större, det tar ju bara tid.

esja
2009-04-16, 11:50
Jag tillhör också dem som har svårt att gå upp i vikt, verkar som vad jag än äter blir resultatet detsamma. Dock vet jag var problemet ligger, jag blir mätt ganska fort plus en rätt hög NEAT, så även om jag inte tränar på ett tag och fortsätter äta på motsvarande sätt står vikten still.
En person som hade ett liknande problem under sina träningsperioder var Gunde, när han var mätt visste han att dubbelt så mkt mat behövde ätas. Han gjorde det visserligen svårt för sig själv genom att använda sig av "bra" kh-källor ist för att som råden här gå på fett och raffinerade kh.
Gissningsvis har nog de flesta elitidrottare som gör av med stor mängd energi ett liknande problem. Inte alltid det lättaste att få i sig 6000 kcal varje dag om man inte tillhör gruppen som har en bottenlös mage...

Ludenhud
2009-09-16, 02:18
Dagsformen http://farm3.static.flickr.com/2429/3924052073_5be6780005_b.jpg

Trapper Buzz
2009-09-16, 07:41
Kör mer överkropp. Bänkövningar och tricep, då blir det mer volym.

BengtZz
2009-09-16, 19:15
Om dina nivåer av tyroxin är normala så har du också normal ämnesomsättning.

Studspojken
2009-09-18, 00:56
Hmm... bör trådskaparens senaste inlägg tolkas så som ett rop på hjälp måntro? ;)

Mammoth
2010-01-19, 11:54
Istället för att skapa en ny ämnesomsättningstråd frågar jag här.

Är ämnesomsättningen genetisk?
Vet att man kan fixa en bättre och sämre ämnesomsättning åt sig, men är grunden genetisk?

King Grub
2010-01-19, 12:00
Ja.

Anders The Peak
2010-01-19, 12:04
Istället för att skapa en ny ämnesomsättningstråd frågar jag här.

Är ämnesomsättningen genetisk?
Vet att man kan fixa en bättre och sämre ämnesomsättning åt sig, men är grunden genetisk?

Vad är en bättre eller sämre ämnesomsättning?

Langster
2010-01-20, 11:59
Vad är en bättre eller sämre ämnesomsättning?

Ja det kan man ju fråga sig. Historiskt sett så har det nog för människan varit bra mycket bättre med en långsam ämnesomsättning.

Mammoth
2010-01-20, 15:20
I min vänkrets är alltid en snabb ämnesomsättning mycket bättre eftersom man kan "äta typ hur mycket som helst utan att gå upp i vikt".

thompaboy
2010-01-20, 15:32
I min vänkrets är alltid en snabb ämnesomsättning mycket bättre eftersom man kan "äta typ hur mycket som helst utan att gå upp i vikt".

Snarare att kunna äta så mycket man vill i förhållande till aptiten. Fredrik Nyströms studie visade väl att "normalt smala" personer är viktstabila om dom äter efter behag, men om dom tvingar i sig mat och ligger på överskott går även dom upp i vikt.

marqus
2010-01-21, 16:30
vi är nog en del i samma grupp som har svårt att gå upp, har samma problem, räcker jag äter lite för lite en dag så väger jag ett kilo mindre på gymmet. Och som nu under jul, dåligt med träning o brist på rutiner fick mig att tappa 8 kilo på en månad, sjukt.
En enkel sak är ju bara att räkna ut ungefär hur mycke kalorier man får i sig på en dag, och sen dubbla det, inte lätt men det går.
För att jag ska öka i vikt överhuvudtaget ligger jag på cirka 9-10000 kalorier per dag. Och då snackar vi ändå ingen makalös viktuppgång.

Tycker att lika mycke som det finns program för alla feta, ( biggest loser, du är vad du äter, tjockholmen o allt vad det heter) så borde det ju finnas något för oss som har det på andra hållet, men ikke!

Kämpa hårt o hoppas du når dina mål! :thumbup:

King Grub
2010-01-21, 16:32
För att jag ska öka i vikt överhuvudtaget ligger jag på cirka 9-10000 kalorier per dag. Och då snackar vi ändå ingen makalös viktuppgång.

Är det verkligen så, och du inte har något extremt fysiskt krävande arbete, är det något som inte står rätt till där. Variationer i ämnesomsättningen i all ära, men en sådan spontan energiförbrukning hör inte till det friska.

Eddie Vedder
2010-01-21, 17:57
Tycker att lika mycke som det finns program för alla feta, ( biggest loser, du är vad du äter, tjockholmen o allt vad det heter) så borde det ju finnas något för oss som har det på andra hållet, men ikke!

Det finns inte därför att TV-kanalerna inte anser att det skulle generera tillräckliga tittarsiffror såklart. Men det är ju inte som om man omöjligt kan få proffessionell hjälp även med viktökning. Det måste ju inte göras i TV.

Däremot var ju BBC Horizon där Fredrik Nyström deltog en typ av expriment där just naturligt smala skulle upp i vikt.

MrBurner
2010-01-21, 18:39
Är det verkligen så, och du inte har något extremt fysiskt krävande arbete, är det något som inte står rätt till där. Variationer i ämnesomsättningen i all ära, men en sådan spontan energiförbrukning hör inte till det friska.

Brukar inte tumörer, elaka eller inte, vilja äta mycket energi?

Trance
2010-01-21, 20:25
vi är nog en del i samma grupp som har svårt att gå upp, har samma problem, räcker jag äter lite för lite en dag så väger jag ett kilo mindre på gymmet. Och som nu under jul, dåligt med träning o brist på rutiner fick mig att tappa 8 kilo på en månad, sjukt.
En enkel sak är ju bara att räkna ut ungefär hur mycke kalorier man får i sig på en dag, och sen dubbla det, inte lätt men det går.

Kämpa hårt o hoppas du når dina mål! :thumbup:

Har du räknat och kommit fram till den siffran? Ge gärna ett exempel på hur en vecka kan se ut.

marqus
2010-01-21, 23:23
Har du räknat och kommit fram till den siffran? Ge gärna ett exempel på hur en vecka kan se ut.

käkar ungefär samma var dag, lite varierande i middagen på kvällen eftersom frugan inte alltid vill äta samma sak var dag.

men ungefär såhär:

frukost runt 8 tiden

5 mackor med smör, ost
havregrynsgröt
en skål med fil och musli
ca 5 ägg
1 glass juice
1 proteindrink

sen blir det stor middag var tredje timme
ca 500 gram pasta eller ris med kyckling/lax/kött
mellan alla måltider kör jag serious mass (off season snackar vi nu)

serious mass o andra tillskott före o efter träning.

middag hemma på kvällen, ofta samma som under dagen med med lite variation, dock samma mängd.

night pro innan läggdags och cirka 2dl okokt ris i filmjölk

sen brukar jag vakna vid 2 på natten o äta ngt då, brukar blir några mackor o ett par ägg.

såhär ser det ut nästintill var dag under bulk.. och måste äta såhär om jag ska gå upp i vikt, missar jag en måltid o en gainer på en dag så märks det direkt. !

alla e vi olika, men växer man inte, ät mer!

WHITEFOLKS
2010-01-21, 23:38
Jag tror du får specificera mängderna lite bättre än så.

Är det 500g okokt pasta?

Hur mycket serious mass? Om det skulle vara "enligt förpackning" och du äter 3 sådana om dagen så blir det 3000kr i månaden bara på gainer?

Eddie Vedder
2010-01-22, 06:43
käkar ungefär samma var dag, lite varierande i middagen på kvällen eftersom frugan inte alltid vill äta samma sak var dag.

men ungefär såhär:

frukost runt 8 tiden

5 mackor med smör, ost
havregrynsgröt
en skål med fil och musli
ca 5 ägg
1 glass juice
1 proteindrink

sen blir det stor middag var tredje timme
ca 500 gram pasta eller ris med kyckling/lax/kött
mellan alla måltider kör jag serious mass (off season snackar vi nu)

serious mass o andra tillskott före o efter träning.

middag hemma på kvällen, ofta samma som under dagen med med lite variation, dock samma mängd.

night pro innan läggdags och cirka 2dl okokt ris i filmjölk

sen brukar jag vakna vid 2 på natten o äta ngt då, brukar blir några mackor o ett par ägg.

såhär ser det ut nästintill var dag under bulk.. och måste äta såhär om jag ska gå upp i vikt, missar jag en måltid o en gainer på en dag så märks det direkt. !

alla e vi olika, men växer man inte, ät mer!

Om det där är det mest detaljerade du kan ange avseende mängder och olika fetthalter på livsmedel kan du omöjligen räkna ut näringsinnehåll.

Hur stora brödskivor och av vilket bröd? Hur stora ägg? Hur många gram av påläggen och vilka fetthaölter? Vilka mängder av fil och mjölk och vilka fetthalter? Hur stor mängd gröt, hur stor portion gainer och hur stor proteindrink? Finns inte en chans att säga hur mycket det där är.

creperiet
2010-01-22, 09:23
Om det där stämmer måste du väga typ 600kg eller ha någon form av naturlig stärkelseblockerare. Hur får man ens i sig 500g pasta tre timmar efter 500g pasta?

Psyla
2010-01-22, 09:33
Jag förstår inte varför man klagar på att man har ''hyper'' energiförbrukning. Det är väll bara positivt att inte bli smällfet och ändå växa relativt snabbt?

Numse
2010-01-22, 11:11
Har bara läst första sidan av tråden, men om du fortfarande har problem med viktuppgång kan du alltid testa att träna mindre ett tag men äta lika mycket, eller mer. Sen bara återgå till ditt vanliga schema. Är ingen expert, men det har funkat för mig förut. Man lägger på sig lite oönskat fett, men det lär du ju inte ha något problem med att bränna.

Finns ju en gräns för hur mycket din kropp kan omsätta. Jag har också svårt att lägga på mig vikt när jag tränar hårt. Klarade t.ex. inte av försäsongsträning på elitnivå i handboll för jag bara rasade i vikt tills kroppen inte pallade mer. Men men, är som sagt ingen expert :) talar bara av egna erfarenheter.

marqus
2010-01-22, 15:39
Om det där är det mest detaljerade du kan ange avseende mängder och olika fetthalter på livsmedel kan du omöjligen räkna ut näringsinnehåll.

Hur stora brödskivor och av vilket bröd? Hur stora ägg? Hur många gram av påläggen och vilka fetthaölter? Vilka mängder av fil och mjölk och vilka fetthalter? Hur stor mängd gröt, hur stor portion gainer och hur stor proteindrink? Finns inte en chans att säga hur mycket det där är.

sa jag att jag skrev det detaljerat, skrev ungefär hur en dag kunde se ut!
och jag palla inte sitta o skriva exakt mått på allting, för det spelar ingen roll, huvudsaken i denna tråden va väl att i huvudsak äta mer, har räknat på det innan och får det till den mängden kalorier. va inte meningen ni skulle sitta o räkna ut det, för det kan jag göra själv.
så äter jag och det funkar för mig!

lägger inte en hel dags mätande för att skriva en novell här,
skrev ner det för folk undra, jävla påhopp sen!

inte lönt att dela erfarenheter med er muppar, hoppas det går bra för han som startade tråden som hade problem.
ni andra kan klaga på andra o va jätteduktiga!

och ja till janne som skrev det med serious mass, det blir väldigt mycke av det, men kör heller inte 3 skopor som det står på förpackningen, då får man inte ens plats med mjölk i shakern sen. 2 skopor och resten mjölk typ!

Eddie Vedder
2010-01-22, 15:55
och jag palla inte sitta o skriva exakt mått på allting, för det spelar ingen roll, huvudsaken i denna tråden va väl att i huvudsak äta mer, har räknat på det innan och får det till den mängden kalorier. va inte meningen ni skulle sitta o räkna ut det, för det kan jag göra själv.

inte lönt att dela erfarenheter med er muppar, hoppas det går bra för han som startade tråden som hade problem.

Men snälla någon, skärp dig.:D

Det var ju inget påhopp eller ens något "klagomål". Bara ett konstaterande att man omöljigen kan säga att det där är x antal kcal och med det menar jag att om inte heller du har mer detaljerad koll så kan du ju inte veta att det är så FRUKTANSVÄRT mycket kcal som uppemot 10 000 kcal faktiskt är.

För övrigt måste jag säga att vissa val av livsmedel känns lite konstiga om du nu har såna problem. Kyckling, havregryn kött som kanske är magert(?), havregryn och müsli m.m. är mat som många tycker mättar väldigt mycket.

Kischen
2010-01-22, 16:14
9000 kcal, nom nom nom..

Jag ligger i balans på 2600 men jag har ett stillasittande jobb :)

creperiet
2010-01-22, 17:09

Ingen har nog menat att hoppa på dig, visa sig duktigare eller någonting annat nedsättande. Bara helt konstatera att det förhåller sig en aning konstigt, vad nu anledningen må vara.