handdator

Visa fullständig version : Frivändningar - bra axelövning?


power08
2009-02-02, 21:07
en fråga angående frivändningar http://www.biofitness.com/demo32.gif . Är detta en bra övning att ersätta militärpress med? tränar mycket MMA så jag tror jag hade fått fler fördelar genom att använda frivändningar men skulle samtidigt vilja att mina axlar fortsätter utvecklas, så till min fråga igen, är frivändningar en bra övning för axlar som kan ersätta militärpressen?


Tack . MVH power08

regus
2009-02-02, 21:13
Nej, men med överstöt, som beskrivningen, så funkar det. Militärpressen piskar axlarna bättre men frivändningar med överstöt, alltså stöt, piskar på axlarna om man är dålig nog så man efterpressar. :D

Det piskar på axlarna även om man inte efterpressar, det där med efterpressen var lite som ett ganska dåligt skämt.

Har du med bänkpress någonstans i programmet så blir axlarna ganska pånitade där med.

Arf Pingvin
2009-02-02, 21:14
Frivändningen är det första momentet när man lyfter stången från marken till axelhöjd. Hela övningen i exemplet kallas stöt när man även stöter stången upp på raka armar. I tävlingsutförande ska det ske utan någon efterpress. Du får alltså inte samma axelträning även om det kräver en viss stabilitet och styrka för att låsa ut stången. Men stötar, pushpress och militärpress är alla bra övningar.

Rahf
2009-02-02, 21:58
Frivändningar kan absolut ej ersätta militärpress. Militärpress är en av de bästa övningarna för axel- och tricepsmuskulaturen.

nyman87
2009-02-03, 04:08
Frivändingar och ryck är verkligen två bra en helkroppsövningar. Tränar explosiviteten i vader, ben, rygg och axlar. Efter de första passen kommer du säkert känna en del i trapezius men du snackar nog mest om delta, så därför bör du nog ha kvar militärpressen. Men vad hindrar dig från att köra båda?