handdator

Visa fullständig version : Tidens påverkan på hungern?


Chrilli
2009-02-02, 21:07
Detta är mer en fråga jag är nyfiken än kanske är till någon nytta.

När jag gick min lilla promenad till gymmet tänkte jag lite på hur mycket klockan styr hungern. Vet själv att som jobbar att tittar jag på klockan runt lunch är jag hungrig och brukar vara hunrig vid samma tid på eftermiddagen.

Frågan är då om det finns några studier om hungern aktiveras av hjärnan och rutiner mer än någon signal att det saknas föda?

Det kan ju vara så att äter man sina måltider runt samma tid varje dag så anpassar sig kroppen också efter det och frågar efter mat inför dessa tidpunkterna.

Hade varit intressant och se testpersoner som var instängda utan klocka hur deras mattider påverkas.

Någon kanske har läst om det eller har något svar för stilla min nyfikenhet.

A.Steinbach
2009-02-02, 21:56
Detta är mer en fråga jag är nyfiken än kanske är till någon nytta.

När jag gick min lilla promenad till gymmet tänkte jag lite på hur mycket klockan styr hungern. Vet själv att som jobbar att tittar jag på klockan runt lunch är jag hungrig och brukar vara hunrig vid samma tid på eftermiddagen.

Frågan är då om det finns några studier om hungern aktiveras av hjärnan och rutiner mer än någon signal att det saknas föda?

Det kan ju vara så att äter man sina måltider runt samma tid varje dag så anpassar sig kroppen också efter det och frågar efter mat inför dessa tidpunkterna.

Hade varit intressant och se testpersoner som var instängda utan klocka hur deras mattider påverkas.

Någon kanske har läst om det eller har något svar för stilla min nyfikenhet.

Finns en studie som visat att nivåerna av hungerhormonet grehlin ökar vid förväntan att äta.

These data demonstrate that the timing of ghrelin peaks is related to habitual meal patterns and may rise in anticipation of eating rather than eliciting feeding.

Possible entrainment of ghrelin to habitual meal patterns in humans
Am J Physiol Gastrointest Liver Physiol. 2008 Mar;294(3):G699-707. Epub 2008 Jan 10.

Andra signaler är ett sjunkande blodsocker som kommer att signalera hunger.

Finns även signaler som skickas från magsäcken via vagusnerven till hypothalamus när den börjar fyllas med föda som minskar hungersignalerna.

Finns flera andra hormoner som påverkar hunger och mättnad tex CCK som stimuleras av fettintag och PYY från proteinintag som leder till påverkan i hypothalamus och minskad hunger, även insulin påverkar hypothalamus genom en aptitdämpande effekt.

Eddie Vedder
2009-02-03, 06:24
Utöver den rent hormonella fråga, d.v.s. aptitreglerande hormoners aktivitet med jämna mellanrum, så finns ju gott om studier som visar att regelbundna måltider är fördelaktigt för bibehållande av vikten och för metabola hälsofaktorer.

Även om det alltid är svårtolkat då personer med regelbundenhet i sina måltidsvanor kanske har ett mindre stressigt liv och prioriterar måltiderna mer noggrant (vilket i sin tur ökar chansen för nyttiga matval) t.ex. Men det kan ju helt klart ha hormonella förklaringar det också, det finns ju en anledning till att man vid vissa situationer mer lockas av att snabbt trycka i sig korvmackor än att slå sig ner i lugn och ro och äta en välsammansatt måltid. Så många faktorer finns ju som sagt och vad som kommer först av hönan eller ägget i såna undersökningar är svårtolkat.

Chrilli
2009-02-03, 09:22
Får tacka gentlemännen för bra svar!