handdator

Visa fullständig version : Skillnad mellan french press och skullcrusher?


tsp
2009-02-02, 14:51
Vad är skillnaden? Samt hur ska en korrekt utförd skullcrusher se ut och hur ska en korrekt utförd french press se ut? Finns ju så många varianter att övningarna går ihop tycker jag..

von huff
2009-02-02, 14:59
Vad är skillnaden? Samt hur ska en korrekt utförd skullcrusher se ut och hur ska en korrekt utförd french press se ut? Finns ju så många varianter att övningarna går ihop tycker jag..

skullcrushers gör man bara till pannan med liggande frenchpress,extensions går bakom huvudetöI övningsbanken finns bilder på hur man utför frenchpress

Whistler
2009-02-02, 15:00
Frenchpress görs sittande eller stående.

Skullcrushers görs liggande.

Personligen tycker inte om skullcrushers, för kort rörelsebana. Jag tycker bättre om att gå ner med stången bakom nacken, alltså runda huvudet. Då kallas den tricepsextensions.

von huff
2009-02-02, 15:02
Frenchpress görs sittande eller stående.

Skullcrushers görs liggande.

Personligen tycker inte om skullcrushers, för kort rörelsebana. Jag tycker bättre om att gå ner med stången bakom nacken, alltså runda huvudet. Då kallas den tricepsextensions.

Jag har alltid trott att liggande tricepsextensions kallas för frenchpress ochså:em:

jwzrd
2009-02-02, 15:05
Jag har alltid trott att liggande tricepsextensions kallas för frenchpress ochså:em:

Jo. Meningslöst att hugga mun om vad som är den verkliga frenchpressen. Men vanligtvis menar man:

Skullcrusher: Liggande tricepspress med skivstång där man tar ned stången till näsan/pannan.
Frenchpress: Liggande tricepspress med skivstång, men stången tas ned runt huvudet.

Whistler
2009-02-02, 15:10
Från Kolozzeums övningsbank:

Liggande tricepsextention:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBLyingTricepsExt.gif

French press:
http://www.exrx.net/AnimatedEx/Triceps/BBTricepsExtension.gif

Morty
2009-02-02, 15:30
Du kan inte länka exrx's bilder. Du blir pwned.

tsp
2009-02-02, 16:55
Frenchpress görs sittande eller stående.

Skullcrushers görs liggande.

Personligen tycker inte om skullcrushers, för kort rörelsebana. Jag tycker bättre om att gå ner med stången bakom nacken, alltså runda huvudet. Då kallas den tricepsextensions.

Då undrar jag som följdfråga ifall man vid tricepsextensions har armbågarna fixerade på samma punkt genom rörelsen eller om tricepsextensions utförs genom att man drar bak armarna så "långt det går" och sedan upp igen?

von huff
2009-02-02, 17:01
Då undrar jag som följdfråga ifall man vid tricepsextensions har armbågarna fixerade på samma punkt genom rörelsen eller om tricepsextensions utförs genom att man drar bak armarna så "långt det går" och sedan upp igen?

Själv rör jag alltid lite på armbågarna känns mer naturligt:)