handdator

Visa fullständig version : Presenterar ni er med namn i telefonen?


kalle_banan
2009-02-02, 14:01
När ni ringer till någon alltså, inte när ni blir uppringda.
De flesta verkar lite förvånade när jag presenterar mig när jag ringer till myndigheter/företag, men är det inte att visa hövlighet? Det är ju så mycket trevligare att veta vad den andre heter, dessutom tycker jag man låter som ett r*vhål om man bara ringer och ber om hjälp/upplysningar/osv om man inte presenterar sig.
"Hej, vad är X?"
"X=Y"
"Ok hejdå"

sunkan
2009-02-02, 14:02
Jag presenterar mig både när jag ringer och blir uppringd, tycker annat är ohyffsat.

shut teh face
2009-02-02, 14:05
Namn. Men när någpn polare säger man wazzuupp shithead

joriice
2009-02-02, 14:06
Ja. Mitt förnamn... "Aaa det är -mitt namn-"

Brian The Family Dog
2009-02-02, 14:07
Självfallet presenterar jag mig oberoende om jag ringer eller blir uppringd, det kan ju vara Bingolotto som ringer herrejösses ! :D

Sparven från Minsk
2009-02-02, 14:09
Jupp, ringer man någon okänd eller att en okänd ringer så presenterar jag med minst förnamn!

DanielF
2009-02-02, 14:12
Japp, jag presenterar mig när jag ringer upp och om det är okända som ringer upp mig.

coxie
2009-02-02, 14:14
Självklart.

stolpskott
2009-02-02, 14:15
Japp, varför inte göra detta till en poll?

Mago
2009-02-02, 14:17
Ringer jag upp någon angående jobb eller skola så presenterar jag mig med namn. Ringer jag till nummerupplysningen eller beställer pizza så presenterar jag inte mig med namn. :)

Herr Oberst
2009-02-02, 14:18
Svarar alltid "Hallå" när någon ringer hit. Dom vet ju vem dom kommit till.
Däremot alltid förnamn när jag själv ringer upp, såvida det inte är någon kompis eller familjemedlem jag ringer till

The_RobRoy
2009-02-02, 14:18
Presenterar ni er även med namn när ni ringer och beställer en pizza?

Edit: Puck-2:a

Stoltz
2009-02-02, 14:19
Jag presenterar mig både när jag ringer och blir uppringd, tycker annat är ohyffsat.

Helt rätt.

Presenterar ni er även med namn när ni ringer och beställer en pizza?

Edit: Puck-2:a

Jovars, det händer :)

Kotten
2009-02-02, 14:34
Bara när jag ringer till någon. Om någon ringer till mig utgår jag ifrån att dom vet vem dom ringer

Dreas
2009-02-02, 14:34
Vid okända nummer svarar jag med namn, vid känt säger jag bara hej :)

Betsson1
2009-02-02, 14:41
[QUOTE=Herr Oberst;3465367]Svarar alltid "Hallå" när någon ringer hit. Dom vet ju vem dom kommit till.
QUOTE]


Kunde inte sagt det bättre själv.

Whistler
2009-02-02, 14:48
Beror på vem det är. Nära vänner och familj vet jag att de känner igen min röst, så då blir det bara en hälsningsfras i ett tonläge passande personen som ringer.

Till pizzerian blir det bara "Hej, tänkte höra om jag kan få beställa en hawaii med sås, tack".
För några år sedan började pizza-beställningar som vilka samtal som helst. Efter ett tag svarade pizzabagaren "Tjena, XXX! Ska du ha en hawaii med sås?" och till sist lyfte han bara luren och lade på, så hämtade jag pizzan efter tio minuter. :)

Annars säger jag alltid "Hej, jag heter XXX YYY" eller "Hej, mitt namn är XXX". Man vinner mycket på det. Gäller de telefonabonnemang eller något annat där jag vill fjäska lyssnar jag noga vad den som svarar säger. Säger de typ "Välkommen till Telenor, det är Anna" så börjar jag alltid med "Hej, Anna! XXX heter jag och blablabla". Då slappnar de av lite och man kan lättare framföra sina klagomål/genomföra sina fjäskningar.

Rahf
2009-02-02, 15:02
Känd person ringer till mobilen: "Jo?"

Okänd person ringer till mobilen, hemtelefonen eller skickar flaskpost: "Ja det är J!"

Klart som tusan man presenterar sig med namn om man ringer eller blir uppringd av någon okänd. Lite hövlig kan man sträcka sig till att vara.

saab900
2009-02-02, 15:04
Alltid om den som ringer/ den jag ringer upp inte kan förväntas känna igen rösten. Gäller inte pizzerior. Den jag bodde bredvid förut kom jag inte längre än till "det vanliga" på :)

Tricce
2009-02-02, 15:05
Japp det gör jag oftast.

Presenterar ni er även med namn när ni ringer och beställer en pizza?

Edit: Puck-2:a

Ja faktiskt :D

[QUOTE=Herr Oberst;3465367]Svarar alltid "Hallå" när någon ringer hit. Dom vet ju vem dom kommit till.
QUOTE]


Kunde inte sagt det bättre själv.

Gillar inte dom som bara svarar "Hallå?"
Hur fan ska man veta om man slagit rätt nummer eller kommit till den man söker.

Factory
2009-02-02, 15:20
Beror helt på vem som ringer, är det någon nära polare elr familj som ringer på mobilen säger jag inte namnet, men annars brukar jag nog göra det ;) om ett okänt nmr ringer tex elr om det ringer hemma..

pejo
2009-02-02, 15:43
Jag svarar nästan alltid med mitt namn när någon ringer till mig.
När jag ringer upp är det lite olika, ibland tycker jag inte det behövs och att då göra det av artighetsnoja ligger inte riktigt i min natur. Om den som svarar uppger sitt namn så uppger jag dock alltid mitt.

aggression
2009-02-02, 17:03
När någon ringer mig eller jag ringer någon säger jag alltid "hej det är namn" kvittar om jag känner personen eller inte. Har alltid, och kommer alltid, göra så.

Pejij
2009-02-02, 17:04
Om jag ringer någon jag inte känner eller om jag inte känner igen numret som ringer mig, svarar jag med namn. Annars blir det bara ett "Hallå"...

mela
2009-02-02, 17:43
Om jag ringer till kompisar så är det oftast "Tjaaa". Jag vet att de har mitt nummer på mobilen och vet att det är jag som ringer.

Ringer jag till typ farmor eller mormor eller något så säger jag alltid "Hej det är Michaela"

Ringer jag till skatteverket eller något annat pissigt så blir det "Hej, mitt namn är Michaela B______ och jag...." så tar jag upp mitt ärende.

Men presentera sitt namn när man beställer pizza? De fattar ju ändå knappt vad man säger *screwy*

Trance
2009-02-02, 17:48
Men presentera sitt namn när man beställer pizza? De fattar ju ändå knappt vad man säger *screwy*

rasist

kalllee
2009-02-02, 17:49
brås på vilka personer det är och om man vet numret :)

Osten80
2009-02-02, 17:50
Okänt nummer: Ja, med förnamn.
Känt nummer: Nej, oftast hallå, tjena eller liknande.

LoTiX
2009-02-02, 18:44
Ringer myndighet: "Hej mitt namn är Förnamn Efternamn..."
Uppringd av okänt nummer: "Ja hej det var Förnamn Efternamn."
Bekant: "Tjena PersonSomRinger"

agazza
2009-02-02, 18:46
Brukar oftast presentera mig som "kuken" så länge det inte är någon släkt som ringer.

Dom flesta uppskattar den överraskande humorn

Wao
2009-02-02, 18:48
Svarar alltid med "Hallå" om nån ringer upp och "Tja" när jag ringer upp. Är inte gammal nog för de viktigare samtalen där man presenterar sig.

Lellan
2009-02-02, 18:54
Svarar med mitt förnamn om ngn ringer (skulle aldrig få för mig att lägga till mitt efternamn i ett "vanligt" samtal, eftersom det bara förvirrar folk då det inte låter som ett efternamn), och om jag ringer till någon så säger jag "hej det är ****" (mitt förnamn).

Myndighet el viktigare ställe så blir det per automatik "Hej mitt namn är *** ********" (förnamn + efternamn)

Har faktiskt aldrig reflekterat över det... man kanske borde förnya sig.

KaptenKnäsvag
2009-02-02, 19:04
Oavsett vem som ringer, eller vem jag ringer till, säger jag "Tja fan léget?".

The_RobRoy
2009-02-02, 20:01
Hur gör ni på jobbet?

Börjar ni med företagets namn, därefter er avdelning och slutligen för och efternamn? Om ni hoppar över något, vilket och i så fall varför?

Jag orkar inte säga företagets namn, för ganska få externa ringer mig. Om jag pratade mer extern skulle jag dock byta till bara företagets namn.

Nu svarar jag: Risk Control, Robban.

Utesluter efternamnet eftersom det blir så himla långt..

Borde jag byta till: Risk Control, Robert Andersson?

shibi
2009-02-02, 23:07
Jag svarar med Mcdonalds jingeln.

Om jag är arg så morrar jag.

Sniggel
2009-02-04, 11:45
Beror på vem det är. Nära vänner och familj vet jag att de känner igen min röst, så då blir det bara en hälsningsfras i ett tonläge passande personen som ringer.

Till pizzerian blir det bara "Hej, tänkte höra om jag kan få beställa en hawaii med sås, tack".
För några år sedan började pizza-beställningar som vilka samtal som helst. Efter ett tag svarade pizzabagaren "Tjena, XXX! Ska du ha en hawaii med sås?" och till sist lyfte han bara luren och lade på, så hämtade jag pizzan efter tio minuter. :)

Annars säger jag alltid "Hej, jag heter XXX YYY" eller "Hej, mitt namn är XXX". Man vinner mycket på det. Gäller de telefonabonnemang eller något annat där jag vill fjäska lyssnar jag noga vad den som svarar säger. Säger de typ "Välkommen till Telenor, det är Anna" så börjar jag alltid med "Hej, Anna! XXX heter jag och blablabla". Då slappnar de av lite och man kan lättare framföra sina klagomål/genomföra sina fjäskningar.

Det gick så långt för min polare att när han gick på gatan och pizza-budbilen körde förbi rullade budet ner rutan och hojtade på honom. :D

jakke
2009-02-04, 11:52
Det gick så långt för min polare att när han gick på gatan och pizza-budbilen körde förbi rullade budet ner rutan och hojtade på honom. :D

Ett befäl i lumpen fick julkort av sin pizzeria

Whistler
2009-02-04, 12:25
Hur gör ni på jobbet?

Börjar ni med företagets namn, därefter er avdelning och slutligen för och efternamn? Om ni hoppar över något, vilket och i så fall varför?

Jag orkar inte säga företagets namn, för ganska få externa ringer mig. Om jag pratade mer extern skulle jag dock byta till bara företagets namn.

Nu svarar jag: Risk Control, Robban.

Utesluter efternamnet eftersom det blir så himla långt..

Borde jag byta till: Risk Control, Robert Andersson?

Jobbets namn + förnamn kör jag på.
Ringer jag upp någon i jobbets räkning blir det "Hej, jag heter XXX YYY och ringer från ZZZ" om det inte är några vi har nära samarbete med, då säger jag "Tjena! XXX på ZZZ".