handdator

Visa fullständig version : En tränande tonårings energibehov - Hjälp med insikt


Ahlner
2009-02-02, 08:22
Hej! :)

Tänkte passa på att få er åsikt gällande min aktivitetsnivå (1.2-2.0) nu när frågan ändå är uppe här och där på forumet. Jag har en egen uppfattning men vill gärna höra er då jag ibland riskerar att vara lite väl restriktiv gentemot mig själv gällande den mängd mat jag tillåter mig själv att äta (p.g.a övervikt i yngre år)

Info:
Kille
17 år
5 träningsdagar + 1 vilodag. Två av löppassen ligger på samma dag som kampsportsträningen.

Min träningsvecka:
3 pass styrketräning, Helkroppspass med mestadels basövningar (ca 4h)
3 pass löpning, varierande underlag, sträcka och intensitet (ca 30km)
2 pass MMA, blandad fys- och teknikträning (ca 3h)
1 pass skolidrott, allt från fotboll till styrketräning till bordtennis osv.

För övrigt går jag i skolan och har därmed en relativt stillasittande dag. Att ta mig till och från skolan och mellan lektioner på olika ställen i stan innebär ca 2 km promenad varje dag. Det blir också någon/några promenader i veckan tillsammans med familjen.

Tack på förhand :)

Tabbe
2009-02-02, 09:05
Jag hade räknat på 1.2 och sen lagt till hur mycket varje pass bränner enskilt.

Ahlner
2009-02-02, 11:46
Jag hade räknat på 1.2 och sen lagt till hur mycket varje pass bränner enskilt.

Jo, det är ju en möjlighet :) Hade dock känts bra om t.ex. Eddie Vedder eller någon annan som jag under min tid på forumet byggt upp ett slags "internetförtroende" för, ville uttala sig.

Med förhoppning, tack.

Sniggel
2009-02-02, 17:37
Nu vet jag inte om du har förtroende för mig :D
Men jag skulle säg att det är möjligt att du ligger nära 2.0

Eddie Vedder
2009-02-02, 17:53
Din aktivitetsnivå är mer än bara 2 om du springer 90 km per vecka utöver annan träning. Det är elitnivå och över 2.5 är nog inte otänkbart alls. Väldigt svårt att säga dock, jag ser faktiskt ingen anledning att ha koll på det med din aktivitetsnivå. Du förbrukar så mycket energi att det antagligen bara är att käka så mycket du kan.

En liten "guide" för uppskattning av sitt energibehov som jag skrivit:

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Mantus
2009-02-02, 18:08
Din aktivitetsnivå är mer än bara 2 om du springer 90 km per vecka utöver annan träning. Det är elitnivå och över 2.5 är nog inte otänkbart alls. Väldigt svårt att säga dock, jag ser faktiskt ingen anledning att ha koll på det med din aktivitetsnivå. Du förbrukar så mycket energi att det antagligen bara är att käka så mycket du kan.

En liten "guide" för uppskattning av sitt energibehov som jag skrivit:

http://traningslara.se/blogg/att-uppskatta-sitt-energibehov/

Jag tror att han menade att han springer 30km på hela träningsveckan d.v.s. 10km per pass. Det verkar logiskt då han räknat ihop resten av passen på ett liknande sätt. Fast TS formulering är lite oklar.

Eddie Vedder
2009-02-02, 18:15
Jag tror att han menade att han springer 30km på hela träningsveckan d.v.s. 10km per pass. Det verkar logiskt då han räknat ihop resten av passen på ett liknande sätt. Fast TS formulering är lite oklar.

Ja det stämmer, 4h per styrketräningspass känns ju faktiskt ganska mastigt annars.:D

Men i vilket fall som helst är 2.0 ett MINIMUM skulle jag säga, det kan med stor sannolikhet vara mer. Men jag vidhåller att du bör gå efter att käka rejält, den mängden energi du förbrukar kräver en jäkla massa käk och baserar du inte ditt intag på chokladdragerade nötter så ät rejält.

Tro mig, jag har underskattat mitt energibehov vid flertalet perioder och till slut kan "väggen" komma.:(

Ahlner
2009-02-03, 09:27
Ja det stämmer, 4h per styrketräningspass känns ju faktiskt ganska mastigt annars.:D

Men i vilket fall som helst är 2.0 ett MINIMUM skulle jag säga, det kan med stor sannolikhet vara mer. Men jag vidhåller att du bör gå efter att käka rejält, den mängden energi du förbrukar kräver en jäkla massa käk och baserar du inte ditt intag på chokladdragerade nötter så ät rejält.

Tro mig, jag har underskattat mitt energibehov vid flertalet perioder och till slut kan "väggen" komma.:(

Tack för att du tog dig tid att svara :) Det känns skönt att höra någon annan sägs det jag misstänkt själv. Det kan ibland vara svårt att äta stora mängder rent mentalt just p.g.a rädslan att bli tjock igen (jag var ganska överviktig under åren före tonåren och upp till 14 års ålder. 10-12 kg för mkt.)

Jag ser också att jag formulerat mig en aning otydligt, det blir en extra korrekturläsning nästa gång :thumbup:

Räknar just nu med ett behov av ca 3400 kcal per dygn, men der blir ju således för lite. Ska börja äta (ännu) mer och se vad som händer på vågen. Det kommer nog att bli trevligt det, jag älskar ju mat! *drool*

Tack för visat intresse.

Ahlner
2009-02-03, 09:29
Nu vet jag inte om du har förtroende för mig :D
Men jag skulle säg att det är möjligt att du ligger nära 2.0

Och ja, det är klart att jag har förtroende för krabbmannen! :) (syftar på din avatar)

Dan S
2009-02-03, 14:35
Jag har ett energibehov på 3000 + träning ungefär. Insåg snabbt att det krävdes sjuhelvetes med mat för att täcka det. Så lita inte blint på den formeln, men eftersom du är i samma ålder som mig, så skulle jag rekommendera att du börjar högt och sänker gradvis istället. exempel 4000 kcal träningsdagar

Ahlner
2009-02-03, 20:48
Jag har ett energibehov på 3000 + träning ungefär. Insåg snabbt att det krävdes sjuhelvetes med mat för att täcka det. Så lita inte blint på den formeln, men eftersom du är i samma ålder som mig, så skulle jag rekommendera att du börjar högt och sänker gradvis istället. exempel 4000 kcal träningsdagar

skall tänka på det, tack :thumbup: