handdator

Visa fullständig version : Bok om högskoleprov


boo fan
2009-02-01, 23:51
Hej finns det någon som kan rekommendera någon bok som handlar om högskleprovet. Hur man ska tänka, hur man löser uppgifterna, pluggtips osv? Har gjort provet flera gånger men jag vill få bättre. Har fått 1.3 som högst men jag vill förbättra det.

capture
2009-02-01, 23:55
finns någon kurs som lovar att man höjer sitt snitt med minst 0.2p annars är det pengarna tillbaka.

Har också hört talas om något program där det fanns en massa ord. Då jag läste om det så hade det programmet med 39 av de 40 ord som högskoleprovet bestod av så sitta och nöta där kan nog bara det ge dig lite mer poäng om du inte redan är grym på ord.

jebu
2009-02-02, 02:01
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9163306824 denna kanske....

bulldozer
2009-02-02, 08:36
Jag höjde mitt prov från 1.3 till 1.6 på andra försöket utan att plugga, det hjälper att veta hur man
ska disponera tiden.
Mitt förslag är annars att skriva ut gamla prov och sätta timern på en timme för varje del
och sen sitta och lösa det helt enkelt.

Pimpen
2009-02-02, 12:25
Häftet "Från abnorm till ödesdiger" innehåller en hel del som hjälpte mig att förbättra ord-delen.

Dock kanske det är lite för mycket att läsa in enbart för en liten del av provet. Fast är man dålig på ord är det ju där man kan skrapa ihop en hel del lätta poäng.

boo fan
2009-02-02, 23:38
Tack för alla svar. Har gjort det flera gånger och jag blir bättre och bättre på att disponera tiden. Är långt ifrån maxpoäng på orden så dom ska jag kolla upp. Är det någon som har använt sig av boken som jebu länkade till? Den verkade jäkligt bra i alla fall.

boo fan
2009-02-02, 23:39
Häftet "Från abnorm till ödesdiger" innehåller en hel del som hjälpte mig att förbättra ord-delen.

Dock kanske det är lite för mycket att läsa in enbart för en liten del av provet. Fast är man dålig på ord är det ju där man kan skrapa ihop en hel del lätta poäng.


Var hittar man det häftet?

lectris
2009-02-03, 09:35
http://ordprov.se/

Bubban
2009-02-03, 11:39
hpguiden.se är allt du behöver.

killenigrillen
2009-02-03, 12:16
Lustigt det där högskoleprovet, tror det är mycket tillfälligheter som avgör.
Jag skrev det i gymnasiet och fick 1.2, skrev det nu igen i höstas (10 år senare) utan att plugga nånting innan och fick 1.9 (!).
Jag kollade endast upp lite ord innan i en kvart eller så.
Känns som att man ska ha lite tur med vilka frågor man får men naturligtvis har man en fördel om man har lite innanför pannbenet.