handdator

Visa fullständig version : Föreläsning om kost


Mirre
2009-02-01, 20:43
Hej,

Jag har blivit tillfrågad om att ha en föreläsning om kost på jobbet under en sk hälsovecka. Jag kommer att hålla det rätt basic och förklara vad protein, fett och kolhydrater är och finns i samt vad det behövs till. Jag har tänkt att även ta upp skillnader på olika dieter samt döda lite myter. Jag är väldigt tacksam för inputs på vad en vanlig dödlig kan tänkas vilja veta samt felaktigheter som har blivit sanning...


Stort tack på förhand!

rockafellah
2009-02-01, 21:27
Att fett är bra:)

Brooklyn
2009-02-01, 21:33
GI, förklara varför det inte år så "bra" som alla tror...
edit; och gör det basic, förklara lite lätt kcal in, kcal ut.

Trance
2009-02-01, 21:42
Att detox/reningskurer är värdelöst.

Kischen
2009-02-01, 21:44
Att kvällspressen inte är en trovärdig källa.

Scratch89
2009-02-01, 23:49
Jag tycker att du inte ska bli byggarskadad och prata om sånt som egentligen inte är relevant för den stora massan.

pony
2009-02-01, 23:49
Att kvällspressen inte är en trovärdig källa.

+100000!!!11
Otroligt nog verkar gemene man inte vara helt på det klara med att näringslära är en vetenskap.

Tom Warrior
2009-02-02, 00:19
Att detox/reningskurer är värdelöst.

Vad exakt syftar Du på m. detta? Fasta är hälsosamt. I och för sig inte säkert att detta innefattades när Du skrev "detox/reningskurer" klockan 21:42 den 2 februari 2009.

Eddie Vedder
2009-02-02, 05:52
Vad exakt syftar Du på m. detta? Fasta är hälsosamt. I och för sig inte säkert att detta innefattades när Du skrev "detox/reningskurer" klockan 21:42 den 2 februari 2009.

Nej detoxkurer är något helt annat och det som förefaller hälsosamt med lågkalorikost har inget med avgiftning att göra.

z_bumbi
2009-02-02, 10:19
Jag brukar gå igenom en "SNR-light" som grund för att sen gå in på det som är intressant dvs hur man förändrar vanor. Grunden kan vara 5-10 punkter (beroende på tid och målgrupp) som är viktigast och/eller är enklast att folk tar till sig, 500 g frukt och grönt, fisk tre gånger i veckan osv.
Sen några exempel på vad man enkelt kan ändra för att nå de punkterna vilket förhoppningsvis visar att det inte krävs någon jättestor förändring för att äta lite nyttigare/bättre.
De enda tillfällena jag går in något djupare på fett, kolhydrater och protein är när det handlar om prestation.

Grandmaster
2009-02-02, 11:20
Håll det ganska basic. Folk är inte intresserade av kesella med fun light och optimal tajming av esapro.

När du skissar på föreläsningen, fråga dig själv om du säger någonting som eventuellt kan leda till en massa följdfrågor. Skippa då den biten om du inte vill spendera för mycket tid på att besvara dem - det kan lätt rulla på annars, så att du spenderar 20 min på att vidareutveckla en ganska liten detalj som någon i publiken tyckte var intressant osv.

Nu vet jag iofs inte hur det är upplagt, om du ska ta frågor under tiden eller prata till punkt.

Lite myter att ta död på.

1. Genom att äta små mål regelbundet ökar man ämnesomsättningen/bränner mer fett

2. Att äta på kvällen leder till mer fettinlagring

3. Förklara gärna att anledningen till att GI-kost "funkar" har att göra med att folk gör bättre matval, som håller dem mättare, och på så vis indirekt kan leda till viktnedgång. Inte att låg GI-mat bränner mer fett pga det håller blodsockret under kontroll/mindre insulin eller annat trams.

Det är sådant jag stöter på med rätt jämna mellanrum.

tigerofsweden
2009-02-02, 11:27
Jag har själv haft ett föredrag för en grupp tjejer om olika dietmetoder och hur de fungerar och är uppbyggda, det va väldigt uppskattat. Jag hoppas och tror att de har en annan syn på aftonblaskornas mirakelkurer efter mitt besök :)

Blues-Niklas
2009-02-02, 11:29
Halloj
Jag har ingenting att tillagga daremot vore det trevligt om du kunde posta ditt manus (om du har ett sadant) till forelasningen har sa att aven vi far ta del av det! :)

Tolkia
2009-02-02, 11:34
Något som slår mig när jag ser vinklingen på en dal av tipsen är att du kanske från början bör bestämma dig för om du vill prata om kost ur ett allmänt hälsoperspektiv eller om du vill prata om kost ur ett bantningsperspektiv. Det kan ju bli ganska olika.

Eddie Vedder
2009-03-01, 11:47
Bump!

Har du haft din föreläsning och hur gick det i så fall?:)