handdator

Visa fullständig version : Hur mycket gör passning?!


130kg finsk sisu
2009-02-01, 18:20
Jag har ju haft detta på tapeten tidigare. När man ser på många gym så mer man hur många bänkar med så kallad passning. Många tror att de bänkar vikten själv. Men idag prövade vi lite i pighouse. Jag stod bakom och höll i stången. Visst drog jag lite i stången men jag lyfte absolut inte ens 20% av vad jag klarar av. Koffeman som har en rawbänk kring 130kg stänkte formligen upp 227,5kg. Sen slutade vi för vi tyckte det var så jäkla patetiskt. Så min uppmaning är, skit i att ha passare. Det är som att lura sig själv. Värre än bänktröjor.

ek37KpTXj_M

agazza
2009-02-01, 18:23
Passaren ska ju inte hålla i stången, han ska hjälpa till när han ser att man failar, att ha det psykiska stödet där, att någon hjälper en ifall det går åt helvete, hjälper mycket.

Floddan
2009-02-01, 18:26
En stark passare är a och o :)

130kg finsk sisu
2009-02-01, 18:29
Jo jag vet vad en passare BORDE göra. Men hur många ser man inte som kör på viset som vi kör i filmen. 30% kanske av alla ungdomar som går på gym? 50%?

agazza
2009-02-01, 18:30
Jo jag vet vad en passare BORDE göra. Men hur många ser man inte som kör på viset som vi kör i filmen. 30% kanske av alla ungdomar som går på gym? 50%?

Innerst inne är dom nog medveten om att passaren hjälper mycket ;)

När jag var yngre fick jag träningsvärk i biceps av att passa mina träningskompisar :)

Hejnomax
2009-02-01, 18:32
Jag har märkt att det räcker med ett finger under stången för att det ska bli jävligt mycket lättare. Tror effekten når över bara de kilon som passaren lyfter.

Diggler
2009-02-01, 18:35
hehe den där passningstekniken är ju klassisk, så jäkla kul att se när "tag-duon" bryts av nån anledning för ett pass och de kör utan pass eller annan får rycka in, då kan det gå knasigt.

LindaS
2009-02-01, 18:37
Det är som när någon kör latsdrag eller liknande med en kompis hängande i vajern.

J.V
2009-02-01, 18:37
Bara jag som aldrig sett en sån passning? Förutom då när någon failat och stången lyfts upp.

erks
2009-02-01, 18:40
Var en snubbe på gymmet förra veckan som "maxade" på 100 kg. Han använde sig av denna teknik, han vände med stången 1 dm ovanför bröstet och röven svävade. Efteråt skrek han "YES! ÄNTLIGEN!". I lol'd.

Pudzianovski
2009-02-01, 18:41
Jag har ju haft detta på tapeten tidigare.

The old thread som jag antar du menar: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97803

LindaS
2009-02-01, 18:41
Bara jag som aldrig sett en sån passning? Förutom då när någon failat och stången lyfts upp.Eller vid "negativ" träning.

melancoolio
2009-02-01, 18:42
Lol

elo_
2009-02-01, 18:45
haha, en klassiker. :) Lika rolig att se som de ännu mer klassiska rövlyften! :hbang: Ibland undrar man ju om folk uppfattar bänkpress primärt som en höftböjarövning för bänkaren och frivändning/stående bicepscurl för passaren..

J.V
2009-02-01, 18:51
Eller vid "negativ" träning.Ja, det också såklart.

Alucard
2009-02-01, 19:09
Snacka om en grymt överdriven assistans! Alla vettiga människor som står som passare griper ju in först när dom märker att killen på bänken inte förmår att lyfta stången till dess säkringsläge. Har aldrig sett någon köra som på filmen där jag tränar iaf.

Damien Thorne
2009-02-01, 19:42
Visst drog jag lite i stången men jag lyfte absolut inte ens 20% av vad jag klarar av. Koffeman som har en rawbänk kring 130kg stänkte formligen upp 227,5kg.

Jag håller med dig om att passaren ska ej ska vidröra stången förrän man ej klarar av att få upp den själv, dvs när den far ner igen eller stannar på bröstet eller att man säger till.

Man har ofta sett passaren hålla i stången (men då är det bicepsgrepp) på alla rep, även om det är en 10 reppare.

Men hur som helst är du ruskigt stark :hbang:

Koffeman lyfte max 130kg. Du lyfte 97.5kg. Det var 20% av din kapacitet = en femtedel. Din maxkapacitet i uppåtrodd är 487.5kg *flex*;)

Floddan
2009-02-01, 19:45
Jag håller med dig om att passaren ska ej ska vidröra stången förrän man ej klarar av att få upp den själv, dvs när den far ner igen eller stannar på bröstet eller att man säger till.

Man har ofta sett passaren hålla i stången (men då är det bicepsgrepp) på alla rep, även om det är en 10 reppare.

Men hur som helst är du ruskigt stark :hbang:

Koffeman lyfte max 130kg. Du lyfte 97.5kg. Det var 20% av din kapacitet = en femtedel. Din maxkapacitet i uppåtrodd är 487.5kg *flex*;)

Eller 97.5x5

mattilainen
2009-02-01, 19:50
jag säger som ts att passade ska inte hålla i vikterna om det inte ser ut att behövas. Jag tycker däremot att passare är bra att ha för det psykiska stödet. Rör bara aldrig vikten i onödan

130kg finsk sisu
2009-02-01, 20:25
Jo jag fattar inte varför några här tror att jag förespråkar att man inte skall använda passare. Självklart man skall ha passare. Jag har alltid mellan 1-6st beroende på vikt. Men det är passning på detta sätt som jag vänder mej mot. Jag vill bara få er att förstå hur mycket det hjälper. Och jag tror f-n att koffe skulle gjort 280-300kg lätt idag om vi fortsatt.
Kolla tuuuuuuuben så får ni se att den är full av dylika utföranden.

petah
2009-02-01, 20:34
har aldrig sett en sådan överdriven passning.

jmkdavid
2009-02-01, 20:37
Jo jag fattar inte varför några här tror att jag förespråkar att man inte skall använda passare.

Att du blev missförstådd kan bero på det du skrev i första inlägget:

Så min uppmaning är, skit i att ha passare. Det är som att lura sig själv. Värre än bänktröjor.

Det är precis som många andra redan skrivit stor skillnad på passare och någon som lyfter vikterna åt en hela tiden...

Jag har aldrig sett någon träna på det sätt som ni visade i filmklippet. Har iofs sett folk köra några forced reps när dom är slut och folk som behövt hjälp när dom failat, men aldrig någon som tränat så där från första reppet... jag kanske har haft tur och hamnat på ett gym med många vettiga människor?

Samir Troudi
2009-02-01, 20:39
Bästa passaren är ett rack

130kg finsk sisu
2009-02-01, 20:40
Som sagt kolla runt lite på tuben och kolla runt lite i gymmet så får vi se.
Och är det där överdriven passning? Jag håller ju ffs i stången inget mer, armarna följer med så visst drar man lite.
Sen är det mest från USA man hittar dessa videon, men ingen kan förneka att det förekommer ganska utbrett även hos oss i norden.

Och som sagt jag har oftast 5-6 passare då jag själv lyfter. Bara för att upprepa var jag står i passar-frågan.

Gislason
2009-02-01, 20:55
Det är ju skillnad på pass och assist. Det där är ju inte passning helt enkelt.

Har sett en kille som kör så, i övrigt brukar de flesta vettig pass. Många passerar dock failure med hjälp av assistans och gör flertalet repetitioner till, något som ju egentligen blir ett dropset, men många verkar tro att de fortfarande förflyttar hela vikten.

jontet
2009-02-01, 21:18
är jag den enda som inte förstår ett skvatt av vad OP vill med den här tråden? Jag tycker det är mycket otydligt exakt vad det är som det spys galla på. Att folk skryter med högre vikter än de egentligen lyft eller att de som lyfter tar skada på något sätt?
Incidenten med koffeman där bänkträningen var tvungen att avbrytas pga. att "det hela blev patetiskt". Vad är det som är patetiskt?

130kg finsk sisu
2009-02-01, 21:27
Meningen är att belysa att det hjälper fruktansvärt mycket.
Vi tyckte det var patetiskt att man kunde lyfta så fruktansvärt mycket de facto hjälper att vi la av.

Du behöver inte alls läsa tråden om du inte finner nån mening med det. Men jag har alltid förundrat mig över att man ser de som lyfter med pass och man tänker själv: "starkt, visst han har pass men det hjälper knappast mer än 10kg" men som vi ser är det där 10 fallt.
Fitnessfestivalen hade ju även en bänktävling med passare!
Och till sist kolo är fullt av trådar av bra och mindre bra trådar. Världen går inte under för en mindre bra till.

Koffeman
2009-02-01, 21:48
Kanske skulle vara en ide att förstå tråden före man postar :) men hur som helst så ska ni ju inte ta dethär så hårt, från vår sida var det mer något kul och en sak vi ville testa för att inse att vissa personer som lyfter mycket i sina show-off filmer kanske inte alls är så starka som dom verkar :)

130kg finsk sisu
2009-02-01, 21:53
+1 på koffe. Slappna av och njut av träningen. Ha kul på gymmet!

Hemi
2009-02-01, 21:56
Passar man någon som ligger och tränar på 40kg kan det ju hjälpa väldigt mycket, det krävs inte så mycket att man hjälper till 15, 20 kg vilket blir hälften av själva lyftvikten då. Sedan har jag passat sådana som bett om det när det sitter 150kg´plus på stången och står man ensam bakom har man inte så bra stöd och viktpunkt att man andelsmässigt sett skall kunna hjälpa till så mycket med lyftvikten, men man hjälper ju till med stöd och sådär också. Vet inte, har fått passning 2, 3 gånger för att andra har oroat sig men aldrig bett om det. Känns mest irriterande.

jwzrd
2009-02-01, 21:56
Vad är egentligen problemet? Kallar man tröjpress för bänkpress så kan man kalla assisterad bänkpress för bänkpress.

Koffeman
2009-02-01, 21:59
Vi har inte kallat det något annat än bänkpress :O bara en dålig variant, som freddi skrev: lurar sig mer än med tröjja....

TheGredde
2009-02-01, 22:00
åå det här påminner mig om den klassiska gymserien som tyvärr inte finns längre. Men som tur är har jag sparat undan....

Serien handlar, för er som inte vet vilka det är, om Guido och Luigi, två vanliga killar som börjar träna och varje händelse är taget från gym runt om i världen, karaktärerna finns garanterat i er närhet. :)

Hemi
2009-02-01, 22:01
Personligen maxar jag otroligt sällan bänk, är inte SLare heller.

jwzrd
2009-02-01, 22:04
Personligen maxar jag otroligt sällan bänk, är inte SLare heller.

Att ha passare som står och ror åt dig är det sista SL:are gör vill jag lova dig. Att se spetbyggare skrika upp en 10 på 90 i bänkpress med en kompis som drar 5 av dem däremot existerar på alla gym.

Hemi
2009-02-01, 22:08
Att ha passare som står och ror åt dig är det sista SL:are gör vill jag lova dig. Att se spetbyggare skrika upp en 10 på 90 i bänkpress med en kompis som drar 5 av dem däremot existerar på alla gym.


Ja, och det är mest i den sistnämda miljön jag tränat i [på gym] så därav störningen från min sida. I SL lokalen har jag sällan satt min fot, tyvärr.

L-Sami
2009-02-01, 22:12
Att ha en passare som man kan lita på gör mycket för min prestation, det räcker med att den står där bakom och tittar på bara, klarar fler reps på det sättet.

345.5 i bänk
2009-02-01, 22:12
Haha Freddi. Visst det ser väldigt diffust och konstigt ut med händerna på stången på filmer och det kan ju hjälpas till hur mycket som helst egentligen. Men att helt dömma ut alla lyft som fingrarna är nära stången är helt fel. Jag kan passa så utan att hjälpa till ett endaste gram. Jag har många gånger passat Hirvis,hudiksall bänkpress styrkehund med flera och dom har inte lyft ett dugg mer. Men visst finns det personer som helt lurar sig själv eller passaren lurar lyftaren:)

young_george
2009-02-01, 22:15
Om någon vill tro att dom lyfter 100 så vad spelar det för roll. Gick han med någon annans flickvän eller?

TheGredde
2009-02-01, 22:16
Haha Freddi. Visst det ser väldigt diffust och konstigt ut med händerna på stången på filmer och det kan ju hjälpas till hur mycket som helst egentligen. Men att helt dömma ut alla lyft som fingrarna är nära stången är helt fel. Jag kan passa så utan att hjälpa till ett endaste gram. Jag har många gånger passat Hirvis,hudiksall bänkpress styrkehund med flera och dom har inte lyft ett dugg mer. Men visst finns det personer som helt lurar sig själv eller passaren lurar lyftaren:)

Nära stången är en sak, men att hela tiden nudda eller hålla runt är jobbigt och störande framförallt. De som jag märker, passar mig på det här viset, får efter lyftet höra det, på ett snällt och upplysande vis. Det är min personliga åsikt.

130kg finsk sisu
2009-02-01, 22:23
Svensson: Har ju haft ett vetenskapligt experiment om att bara nudda stången med fingrarna oxå. Där ökade de flesta med 3-4 reps gentemot då de lyfte själva.

Att ha händerna nära då man passar tunga lyft är självklart.

Sen är det som jwzrd säger dylik passning är "totalförbjuden" bland SLare!

Totte på slottet
2009-02-01, 22:33
Haha, störtskön film grabbar! :D

Förövrigt har jag nog bara sett liknande passning bland den lite yngre skaran. Beteendet försvinner nog i regel några år efter könsmognaden :P

130kg finsk sisu
2009-02-01, 22:40
Bra där totte!
Så vi kan framledes fundera kring om assisterade bänkpressar är en del av puberteten?!
Isf är puberteten lång i USA! :)
Men som sagt du har nog rätt. Det är rätt vanligt bland 14-18 åringar skulle jag tro!

Damien Thorne
2009-02-01, 22:42
Fitnessfestivalen hade ju även en bänktävling med passare!

Menar du den där Samuelsson gjorde en 5a på 230 (eller vad det var). Man såg hur passaren fick pump i biceps :D

130kg finsk sisu
2009-02-01, 22:45
Menar du den där Samuelsson gjorde en 5a på 230 (eller vad det var). Man såg hur passaren fick pump i biceps :D

Japp det menar jag. Jag läste på nåt ställe att en av de tävlande gjorde 4 reps på 215kg på den tävlingen och hans gamla MAX-1 rekord var 195kg! :)
Var det kanske Oskis som skrev det?

345.5 i bänk
2009-02-01, 22:47
Svensson: Har ju haft ett vetenskapligt experiment om att bara nudda stången med fingrarna oxå. Där ökade de flesta med 3-4 reps gentemot då de lyfte själva.

Att ha händerna nära då man passar tunga lyft är självklart.

Sen är det som jwzrd säger dylik passning är "totalförbjuden" bland SLare!

Det krävs en viss träning för att passa så så att man inte hjälper till nåt. Bästa är ju att ha händerna nån cm från stången. Smäller man av ett bröst eller axel och passarna står och halv sover nån meter från stången är det inte kul. Gäller att hitta ett bra och säkert sätt. Där man inte hjälper till och inte lurar sig själv och lyftaren....

Damien Thorne
2009-02-01, 22:48
Japp det menar jag. Jag läste på nåt ställe att en av de tävlande gjorde 4 reps på 215kg på den tävlingen och hans gamla MAX-1 rekord var 195kg! :)
Var det kanske Oskis som skrev det?

Hittade klippet

Gr8uERexfJU

130kg finsk sisu
2009-02-01, 22:50
Det krävs en viss träning för att passa så så att man inte hjälper till nåt. Bästa är ju att ha händerna nån cm från stången. Smäller man av ett bröst eller axel och passarna står och halv sover nån meter från stången är det inte kul. Gäller att hitta ett bra och säkert sätt. Där man inte hjälper till och inte lurar sig själv och lyftaren....

Exakt! Har inte påstått nåt annat heller! Det är jävligt viktigt med vakna passare som är nära stången men inte rör i stången! Att vara en bra passare är lika svårt som att vara en bra lyftare!

Rockhard
2009-02-01, 22:52
:hbang: starkt!

Påminner om en lustig film som postades här när man slog "världsrekord", men då var det 3 passare :)

På mitt gym är den passningen iaf vanligt förekommande och inte bara i bänkpress. Finns 2 killar som kör "tandem-böj", passaren bakom håller ett stadigt grepp runt bröstkorgen på han framför och lyfter för fullt han med *screwy*

jwzrd
2009-02-01, 22:53
Svensson: Har ju haft ett vetenskapligt experiment om att bara nudda stången med fingrarna oxå. Där ökade de flesta med 3-4 reps gentemot då de lyfte själva.

Att ha händerna nära då man passar tunga lyft är självklart.

Sen är det som jwzrd säger dylik passning är "totalförbjuden" bland SLare!

Haha jag tycker inte att det är förbjudet. Jag vill däremot personligen aldrig ha någon som fingrar på stången... men jag gillar inte när folk står nära när jag böjer heller.

Rahf
2009-02-01, 22:54
Rör stången när jag inte vill och tänder flyger när den är rackad. *slap*

130kg finsk sisu
2009-02-01, 22:55
hahahahahahaha! Den där tävlingen måste gå till historien som den sämsta och mest löjeväckande tävlingen i historien(enligt mej).
Jag minns att det rasande en häftig debatt över det där efter videon kom ut.
T.o.m alltid coollunge Ove Lehto verkade lite tagen av stunden! :)

Damien Thorne
2009-02-01, 23:07
hahahahahahaha! Den där tävlingen måste gå till historien som den sämsta och mest löjeväckande tävlingen i historien(enligt mej).
Jag minns att det rasande en häftig debatt över det där efter videon kom ut.
T.o.m alltid coollunge Ove Lehto verkade lite tagen av stunden! :)

Hittade just den tråden. "Träningsfilmer med Ove Lehto". Där han gjorde 230x4 med fötterna i luften, som troligtvis var ett svar på Samuelssons tävling.

Där skrev Oskis :

Var också där och den var en kompis som var med och tävlade ( Peter Rundberg). Han satte "pers" med runt 20kg på den där tävlingen. Vikterna stämmde säkert hyffsat (kännde själv på stången) därimot lyfte passaren bakom rejält med vikt för samtliga deltagare Peter uppskattade väl att han gjorde 10-20kg per lyft kanske.

Edit: Sen att magnus gjorde halva bänkar kan man väl också nämna.

130kg finsk sisu
2009-02-02, 22:16
Skulle kolla en film som rekommenderades på YT å direkt var det nån som fattat hur man bänkar: http://www.youtube.com/watch?v=f0TtHF4G0Mk&feature=rec-HM-r2
Hahahahahahahahha är min spontana kommentar.

Raggis
2009-02-02, 22:29
Skulle kolla en film som rekommenderades på YT å direkt var det nån som fattat hur man bänkar: http://www.youtube.com/watch?v=f0TtHF4G0Mk&feature=rec-HM-r2
Hahahahahahahahha är min spontana kommentar.

"u guys are morons spotter doesnt touch it watch his hands retards.. open ur eyes before u talk sht "

:laugh:

Koffeman
2009-02-02, 23:16
"ya well hes not really helping hes just holding onto it incase the guy slips and it falls on him which could prlby kill him and plus hes only taking off like not more than 5 or 10 pounds of lift pressure"

:P

Nitrometan
2009-02-02, 23:27
Ja, leta efter klipp med Jimmy Pellechia så får ni se mycket roligt.

B4UcU7YcJgo

Nitrometan
2009-02-02, 23:28
Denna var roligast... Jimmy "Iron Bull" Pellechia

u9Tfm2oKO1o

130kg finsk sisu
2009-02-02, 23:40
KUL KILLE ffs!

Undrar hur mycket att lyfter i ett tävlingslyft?

Arne Persson
2009-02-02, 23:45
Haha jag tycker inte att det är förbjudet. Jag vill däremot personligen aldrig ha någon som fingrar på stången... men jag gillar inte när folk står nära när jag böjer heller.

Sexuella skäl ang. böjen....?*innocent*:D

C.E.J.
2009-02-03, 00:08
Denna var roligast... Jimmy "Iron Bull" Pellechia

yt]u9Tfm2oKO1o[/yt]

Ahaha dummaste jag sett! finsk sisu och jwzrd kan väl komma hit till UTK så ska jag visa hur man bänkar 1100lbs lätt, RAW!

saab900
2009-02-03, 00:54
Denna var roligast... Jimmy "Iron Bull" Pellechia

u9Tfm2oKO1o

Nu funderar jag på, förutom det uppenbara, varför man överhuvudtaget gör något sånt där, vad är poängen? Men, hur mycket kan man räkna med att en eleikostång t ex håller för, såg ju lite halvfarligt ut på sista. Mina bänkar böjer ju inte ens stången, men är nyfiken :)

OnT: Passare hjälper mig mycket psykologiskt i bänkpress.

Danne83
2009-02-03, 10:28
Hahaha vilka roliga filmer. Vilken tönt

Ge mig några Samuelsson som "passare" så ska jag slå världsrekord *flex*

laggi
2009-02-03, 12:08
Vet inte om det har diskuterats i tråden för läste inte hela men jag började träna med en kompis för cirka ett halvår sen. Innan dess tränade jag själv.

Men nu kör vi forced reps på många övningar. Tex bänkar vi 4-5 reps själv till man är påväg att faila, då rycker kompisen in och hjälper till långsamt så att man precis klarar ca 2 reps till. Är inte säker, men känns som vi har ökat rätt bra sen detta, finns de några fördelar och nackelar?

von huff
2009-02-03, 12:14
Vet inte om det har diskuterats i tråden för läste inte hela men jag började träna med en kompis för cirka ett halvår sen. Innan dess tränade jag själv.

Men nu kör vi forced reps på många övningar. Tex bänkar vi 4-5 reps själv till man är påväg att faila, då rycker kompisen in och hjälper till långsamt så att man precis klarar ca 2 reps till. Är inte säker, men känns som vi har ökat rätt bra sen detta, finns de några fördelar och nackelar?

Det är nog inte negativt om man bara gör några set med forced reps annars sliter det nog ganska bra på nervsystemet, men att köra t.ex de två sista bänkseten på det sättet är nog inte negativt

bubbe
2009-02-03, 12:18
Men, hur mycket kan man räkna med att en eleikostång t ex håller för, såg ju lite halvfarligt ut på sista. Mina bänkar böjer ju inte ens stången, men är nyfiken :)


Varje Eleikostång som tillverkas genomgår en sträng kvalitetsprocedur. Varje stång placeras i ett skruvstäd och böjs med en hydraulisk domkraft och utsätts därigenom för en kraft av 1500 kg. Ingen stång kommer någonsin att bli böjd så mycket under vare sig tävling eller träning. Stången måste återgå till exakt rakhet med en maximal avvikelse om ej mer än 0,5 mm. Samma procedur upprepas för hylsorna men då med en kraft av 2500 kg.

För övrigt är tråden tragisk. Finns väl ingen vettig människa som mäter sina lyft när passare en eller fler lyfter åt en.

MrMac
2009-02-03, 12:44
Finns väl ingen vettig människa som mäter sina lyft när passare en eller fler lyfter åt en.

Häähähähä...
Tyvärr så verkar det ju vara så... Men inga tävlande hoppas jag :D

Nitrometan
2009-02-03, 12:53
För övrigt är tråden tragisk. Finns väl ingen vettig människa som mäter sina lyft när passare en eller fler lyfter åt en.
Jimmy Pellechia dök upp i en del amerikanska muskeltidningar på 90-talet. Han var tydligen inte tillräckligt snygg för att bli byggare och inte tillräckligt stark för att bli styrkelyftare. Han kallade sig för "Iron Bull" och sa att han sysslade med "powerbuilding" eller "power bodybuilding".

När folk höll på att jaga 800 lbs i bänken och Anthony Clark blev den förste att klara det så dök han upp i artiklar och sa att han bänkade 800, 820, 840 och 850 "utan bänktröja".

Nåja.

Smml
2009-02-03, 13:10
Alltså vafan han Jimmy The Bull eller vad han hette, han bänkar ju inte ens. Vad är det där för ROM på 5 cm? lol

Commando1980
2009-02-03, 15:50
Vi har inte kallat det något annat än bänkpress :O bara en dålig variant, som freddi skrev: lurar sig mer än med tröjja....

nej inte nödvändigtvis. beror ju hur mkt passaren hjälper kontra hur mkt en viss person får ut från bänktröjan.

Commando1980
2009-02-03, 15:59
Nu funderar jag på, förutom det uppenbara, varför man överhuvudtaget gör något sånt där, vad är poängen? Men, hur mycket kan man räkna med att en eleikostång t ex håller för, såg ju lite halvfarligt ut på sista. Mina bänkar böjer ju inte ens stången, men är nyfiken :)

OnT: Passare hjälper mig mycket psykologiskt i bänkpress.

egomasturbering+skapa hype kring sig själv och i förlängningen tjäna pengar.

sen så måste ju allt överdrivas i usa.

Matsa
2009-02-03, 19:06
Sexuella skäl ang. böjen....?*innocent*:D

Men visa lite förståelse nu! Han sa ju nyligen att han kände sig som ett "böjluder"... :naughty:

Ahaha dummaste jag sett! finsk sisu och jwzrd kan väl komma hit till UTK så ska jag visa hur man bänkar 1100lbs lätt, RAW!

Tänk dig för nu. Visserligen verkar jwzrd som ett bra val, men mark är ju inte Sisus starka sida! ;)

130kg finsk sisu
2009-02-03, 20:49
jag har fortfarande 2,5kgs försprång i marken om man räknar till tyngsta vikt lyft någonsin gentemot jawa. Men jawa fixxar nog till det snart. Däreemot är stångrodd min starka sida!

Matsa
2009-02-03, 21:00
Jo men jwzrd verkar ju verkligen gilla marklyft, han skulle säkert göra PB! Fast jag får nog ge mig ändå, tänkte inte på att du kör hårt med stångrodden.
:thumbup:

ajminfot
2009-02-03, 21:04
Jag och min poolare brukar köra så att man gör lyften själv ända tills det blir för tungt, sen hjälper passaren det reppet+1 till men bara så mycket att stången går upp... inget fel i det eller?

Koffeman
2009-02-03, 22:08
inget fel alls :) kanske bara bra så att man inte sliter på lederna ifall man faller helt ihop... och så får man ju ut träningen från sista reppet också ;)

hjalten
2009-02-04, 10:47
Alltså kör jag med passare så står han o väntar tills ja i princip failar o hjälper mig sista biten bara.

130kg finsk sisu
2009-02-04, 11:18
Alltså kör jag med passare så står han o väntar tills ja i princip failar o hjälper mig sista biten bara.
Alltså jag har inte sagt någonting mot denna typ av passning. Det är ju så här det skall vara.

Det jag vänder mig mot är den typ av passning som vi kör i filmen där de facto passaren lyfter mer än lyftaren. Kolla lite på youtube eller på gymmet, det är rätt vanligt. Syftet med filmen var att göra folk uppmärksamma hur mycket det gör egentligen.

sohlin
2009-02-04, 12:20
Haha kul tråd!:thumbup:

Nu har man fått skratta lite med,

Jimmy "IRON BULL" AKA "THE BIG JOKE" HAHAHAHAHA

Han är ju bra på att lura sig själv om inte annat.

How about 1000 lbs? snarare 500lbs. (om ens det)

Tillbaka till tråden,

Hur mycket gör passning, Sådan som på filmen kan jag reppa på 200 hur lätt som helst, så de gör MINST 50 kg.

Riktig passning... För mig så brukar jag kunna klara sista reppen, Maxningen UTAN pass, men om jag har pass brukar man ibland vara för slö för att fixa den. Dock är de alltid skönt att ha passare på maxvikter (som inte rör i stången under lyftet), bortsett från fail.

Så dom gånger jag kör bänk hemma brukar jag iregel köra utan pass, Satte ju nytt rekord i rulning för drygt 2 månader sedan 185 pannor=)

von huff
2009-02-04, 15:04
Man ser ofta att folk står med fingrarna under stången när de passar, gjorde inte du nåt testa med det ochså nångång i tiden Sisu?

tsp
2009-02-04, 15:23
Haha kul tråd!:thumbup:

Nu har man fått skratta lite med,

Jimmy "IRON BULL" AKA "THE BIG JOKE" HAHAHAHAHA

Han är ju bra på att lura sig själv om inte annat.

How about 1000 lbs? snarare 500lbs. (om ens det)

Tillbaka till tråden,

Hur mycket gör passning, Sådan som på filmen kan jag reppa på 200 hur lätt som helst, så de gör MINST 50 kg.

Riktig passning... För mig så brukar jag kunna klara sista reppen, Maxningen UTAN pass, men om jag har pass brukar man ibland vara för slö för att fixa den. Dock är de alltid skönt att ha passare på maxvikter (som inte rör i stången under lyftet), bortsett från fail.

Så dom gånger jag kör bänk hemma brukar jag iregel köra utan pass, Satte ju nytt rekord i rulning för drygt 2 månader sedan 185 pannor=)

Finns exempel på folk som har dött av att köra tunga bänkpressar ensamma och inte klarat av att få bort stången från bröstet, så passa dig för det. Är roligare att ha kvar dig på brädan.

bubbe
2009-02-04, 15:30
Finns exempel på folk som har dött av att köra tunga bänkpressar ensamma och inte klarat av att få bort stången från bröstet, så passa dig för det. Är roligare att ha kvar dig på brädan.

Finns det?

Jag minns bara ett fall, men då handlade det om smithmaskin.

130kg finsk sisu
2009-02-04, 15:36
Man ser ofta att folk står med fingrarna under stången när de passar, gjorde inte du nåt testa med det ochså nångång i tiden Sisu?

Jag gjorde ett test att man rörde stången med fingrana såsom många gymmare gör. Testade 3 personer som ökade 3-4 reps från de 3 reps de klarade utan "passning". Dvs över 100% ökning.
det testet var även för att klargöra hur mycket de facto det gör att köra med pass!

OBS nu alla för 111e gången. Man skall alltid köra med passare men passar tar i då man failar. Det jag vill påvisa med denna roliga&onödiga tråd är hur det finns dem som lurar sig själv och andra att vara starkare än de är!

ARMSTARK
2009-02-04, 15:45
En passare ska ha beredskap, inte hålla i stången. Jag blir skitsur när man försöker ta ett PB och så är passaren där och pillar på stången. Då vet man inte om man tog det eller inte.
Ett par forsade reps i slutet av passet är en annan sak.

tsp
2009-02-04, 15:59
Finns det?

Jag minns bara ett fall, men då handlade det om smithmaskin.

Ja det finns det. Har för mig att det var i göteborgsposten jag läste om ett fall för något år sedan. En man som tränade ensam hemma och fick stången över halsen och dog av strypning.

bubbe
2009-02-04, 16:02
Ja det finns det. Har för mig att det var i göteborgsposten jag läste om ett fall för något år sedan. En man som tränade ensam hemma och fick stången över halsen och dog av strypning.

Slår man sönder strupen så kanske man kan dö, men strypning? jag menar stången borde gå att tippa åt ena eller andra hållet.

I vilket fall, håll er till lyftarklubbarna om ni vill lyfta tungt, bli starka och göra det under säkra förhållanden :thumbup:

sohlin
2009-02-04, 17:25
Finns exempel på folk som har dött av att köra tunga bänkpressar ensamma och inte klarat av att få bort stången från bröstet, så passa dig för det. Är roligare att ha kvar dig på brädan.

Jo de gör de säkert, Men jag har bara hört om killen i smithen.,,, jag brukar inte maxxa själv så ofta nu mera, om jag ens kommer att göra de nå mer, jag har nog rullat stången minst 100 ggr under dom år jag har tränat bänk från 50kg till 185 kg, dock är de lite svettigt att rulla 170 + men om jag känner att jag inte skulle palla att rulla stången är de bara att tippa vänster eller höger så åker vikterna av på någon sek, dock är de klinkergolv i vår källare, så de hade nog inte uppskattats alltför mycket
:)

Dan S
2009-02-04, 19:05
Jag kör 100*3 med passare som inte gör något föränn jag inte pallar mer. 100*5 med en "passare" som håller händerna på stången hela tiden. Utan passare kanske jag gör 100 * 1 för jag är sjukt rädd för att skada mig. Och nej 100*3 med fingrarna under stången:)

Men sån där passning aka Iron Bull är ju bara löjlig. Vilken jävla sopptorsk.

Berguven
2009-02-04, 20:17
Ahaha dummaste jag sett! finsk sisu och jwzrd kan väl komma hit till UTK så ska jag visa hur man bänkar 1100lbs lätt, RAW!

Kan inte javamannen sätta rekord i assisterade marklyft från sisus bröst istället?

johanw
2009-02-05, 00:40
Jag råkar alltid ut för passar som ska peta på stången så fort det börjar bli tungt, ofta 2-3 reps innan jag vet att jag med säkerhet hade failat. Brukar vara tydlig med att stången måste ha vänt neråt under positiva fasen innan jag vill ha hjälp, men det är tydligen svårt att fatta. Väldigt frustrerande att bänka med random främlingar..

130kg finsk sisu
2009-02-05, 15:37
Nu måste folk tro att jag sitter och letar efter filmer med grym passning men jag kan ärligt säga: NEJ det gör jag inte. Men brukar ofta kolla bänkpressfilmer på YT. Dagens första blev en klassiker:
http://www.youtube.com/watch?v=0SgVa7tdWhI&NR=1

Koffeman
2009-02-05, 16:55
måste va en jvla klassiker för jag ser den inte ens :K uudestaan :D

Nitrometan
2009-02-05, 18:07
måste va en jvla klassiker för jag ser den inte ens :K uudestaan :D
Hemlig film! :Virro





... här är den ...


0SgVa7tdWhI

EkarN
2009-02-05, 18:21
Riktigt lol på den filmen. T.o.m passarna på sidan håller i stången.

manmannen
2009-02-05, 18:29
Riktigt lol på den filmen. T.o.m passarna på sidan håller i stången.

Man måste ju pumpa ut det sista ur bröstmusklerna!:naughty:

Nitrometan
2009-02-05, 18:45
Man måste ju pumpa ut det sista ur bröstmusklerna!:naughty:
Det sista eller det första. Allt ska ut. :kinky:

manmannen
2009-02-05, 20:55
Det sista eller det första. Allt ska ut. :kinky:

Med andra ord*kissass*

EkarN
2009-02-05, 21:08
Man måste ju pumpa ut det sista ur bröstmusklerna!:naughty:

Åh puuuump*cupid*

Damien Thorne
2009-02-05, 22:29
Nu måste folk tro att jag sitter och letar efter filmer med grym passning men jag kan ärligt säga: NEJ det gör jag inte. Men brukar ofta kolla bänkpressfilmer på YT. Dagens första blev en klassiker:


185kg

"I'm 17 years old and this it what i bench press!!! Enjoy" :D

EkarN
2009-02-14, 10:22
zRozNWXNUv8&feature=related

Denna filmen är lite lol.

ceejay
2009-02-14, 12:39
mycket lol :) när jag skulle testa o maxa 100 vilket jag inte lyckades med, så hjälpte passaren till lite grann, då gick det fort som fan upp :E

asdafuiop
2009-02-14, 14:40
Det värsta jag vet är när folk på gymmet ber om passning och klarar typ 2 reps med riktigt taskig ROM (tänk er klossbänk utan kloss). Efter 2 reps vill de självklart göra typ 8a till fast med passning. Skittråkigt att på ex. bröstdagen behöva curla halva vikten när någon annan bänkar...

Annars kan jag tycka att det kan vara OK att köra dropset på detta vis men då får man först fråga passaren om det är OK - och sedan ska man självklart inte skryta om sådana prestationer och tro att man lyft vikten själv.

Mussebj
2009-05-13, 05:11
Ett problem jag hade i början när jag var grön i gymmet var när jag frågade om en kompis kunde passa mig när jag försökte mig på 90 kg i decline bänk (neråtlutande) 90 kg flög up och jag kände mig som heman. Jag frågade honom direkt efter om han hade hjälpt mig, "No man that was all you" var hans Svar.

Gött tänkte jag, vi fortsatte och körde hela vägen upp till 105 kg, efter varje lyft känndes det som om han hjälpte (vilket ha gjorde) och jag frågade honom. Han sa att han bara höll händerna runt stången. Var som sagt grön i gymmet och jag trodde honom.

Kände mig stark i en vecka tills jag försökte mig på det igen, 90 kg .... inte änns nära den här gången. Blev lite smått förbannad på honom och har sedan dess inte bett honom passa

ARMSTARK
2009-05-13, 08:32
För att slippa att någon förstör ens maxning kan man säga att passaren ska stå med armarna i kors tills man säger till.
Jag hatar att ha någon som pillar på stången när jag maxar.

uerrr
2009-05-13, 09:12
Det är som när någon kör latsdrag eller liknande med en kompis hängande i vajern.

:laugh:

http://i42.tinypic.com/iq95xu.jpg

Grotesk
2009-05-13, 09:49
Ja, leta efter klipp med Jimmy Pellechia så får ni se mycket roligt.

Jag trodde på fullaste allvar att det var Danny Devito som körde någon fjantig filmroll där han skulle föreställa en misslyckad bänkare..

Finns exempel på folk som har dött av att köra tunga bänkpressar ensamma och inte klarat av att få bort stången från bröstet, så passa dig för det. Är roligare att ha kvar dig på brädan.

Var ju en kille som bänkade på ett gym där hans morsa städade (vill minnas att det var lokalt.) Han dog, kort sagt, tror han fick stången på strupen. :(

dream_theater_
2009-05-13, 11:36
Var ju en kille som bänkade på ett gym där hans morsa städade (vill minnas att det var lokalt.) Han dog, kort sagt, tror han fick stången på strupen. :(

Nog måste han ha kört i en smith-maskin i sådana fall? Även om jag ensam skulle maxa kan jag inte se hur jag inte skulle kunna få bort stången. Men självklart, hemsk olycka. :(

Akoral
2009-05-13, 11:38
På gymet för någon vecka sedan var det 2 unga killar som tränade (typ15-16) de testade singlar upp till 80kg sen gick en av dem å frågade mig om jag kunde passa för han ville ha någon starkare än hans kompis bakom vist sa jag :S så jag lyfter ut den till han ser till så han ligger stabilt å släpper stången (följde bara med ut) den går väldigt explosivt ner och och jag hör killen på bänken gny "du kan ju inte släppa stången" :P riktigt komiskt och sjukt löjligt ;) han ville ha hjälp på nervägen också :laugh:

Akoral
2009-05-13, 11:39
Jag trodde på fullaste allvar att det var Danny Devito som körde någon fjantig filmroll där han skulle föreställa en misslyckad bänkare..



Var ju en kille som bänkade på ett gym där hans morsa städade (vill minnas att det var lokalt.) Han dog, kort sagt, tror han fick stången på strupen. :(

Nog måste han ha kört i en smith-maskin i sådana fall? Även om jag ensam skulle maxa kan jag inte se hur jag inte skulle kunna få bort stången. Men självklart, hemsk olycka. :(

Tror jag läste i tidningen om denna olyckan :( det var i smith maskin...otroligt tragiskt

tsp
2009-05-13, 17:10
Jag råkar alltid ut för passar som ska peta på stången så fort det börjar bli tungt, ofta 2-3 reps innan jag vet att jag med säkerhet hade failat. Brukar vara tydlig med att stången måste ha vänt neråt under positiva fasen innan jag vill ha hjälp, men det är tydligen svårt att fatta. Väldigt frustrerande att bänka med random främlingar..

Är ju också lite svettigt att passa för någon "random främling" enligt mig. Man vill ju inte att personen ska skada sig, hellre är man då lite överbeskyddande liksom.

Cerberus
2009-05-13, 17:12
någon som har passare när de kör marklyft?:D

dream_theater_
2009-05-13, 17:21
någon som har passare när de kör marklyft?:D

Nej, men jag brukar ha en kille som torkar mig efter att jag duschat. :D

frong
2009-05-13, 17:25
Sån passning har jag aldrig sett...
Så mycket?^^

ARMSTARK
2009-05-13, 17:27
någon som har passare när de kör marklyft?:D

Det kanske vore en motivations höjare " Draru inte upp den där nu så stoppar jag in *****, jag räknar 5...4...3... :D

130kg finsk sisu
2009-05-14, 15:26
http://www.youtube.com/watch?v=SIuAC8AbY6Y&feature=rec-HM-fresh+div
Här är en som bänkar 220kg raw! Strongt!

DSBM
2009-05-14, 15:35
http://www.youtube.com/watch?v=SIuAC8AbY6Y&feature=rec-HM-fresh+div
Här är en som bänkar 220kg raw! Strongt!
Haha! Men de verkar ju inte vara speciellt allvarliga, läser man beskrivningen till filmen skymtar man lite ironi.

Börje H
2009-05-14, 15:40
Här är en som bänkar 220kg raw! Strongt!

Klockrent :thumbup:

MojjMojj
2009-05-14, 15:58
Jag råkar alltid ut för passar som ska peta på stången så fort det börjar bli tungt, ofta 2-3 reps innan jag vet att jag med säkerhet hade failat. Brukar vara tydlig med att stången måste ha vänt neråt under positiva fasen innan jag vill ha hjälp, men det är tydligen svårt att fatta. Väldigt frustrerande att bänka med random främlingar..

+1. Man blir lite trött ibland. Har bara blivit förbannad en eller två gånger då någon "förstört" settet, men då har det varit en polare som ska veta att man fan inte rör stången innan man failar! :D

Grotesk
2009-05-18, 14:35
Gör en såndäringa cool och modern "bump" nu, måste lufta lite:

Deffar just nu vilket gör att, iaf inte jag, känner mig 110%. Jag ökade 2.5kg (*flex*) i bänkpressen och bad en erfaren lirare passa. Han lyfte av stången med mig (visst, det är väl bra antog jag..) jag körde mina 6reps mycket lättare än väntat, då settet innan var tungt och fint. Tro fan den jävlen bakom inte släppte stången utan "följde med" hela settet.. Hade för tusan kunnat bänka 15kg mer lätt! Förbaskad blir man.. Nedrans mänsklighet!

ceejay
2009-05-18, 15:25
jag rör aldrig stången förrän den börjar gå nedåt igen

wcanka
2012-06-02, 14:16
Man lurar väl inte sig själv om kompisen inte rör stången förns den ligger still på bröstet?

Men ändå tycker jag att man blir starkare utan pass för att man vet att man måste få upp den :)

gustafffsson
2012-06-02, 21:51
lite OT men hur i helv*te kan man köra 1-2reps till bara kompisen för att han sätter 2fingertoppar understången och "hjälper"till även fast man inte hade orkat en enda? är det i huvudet det sitter då eller?

filmjölk
2012-06-02, 21:56
lite OT men hur i helv*te kan man köra 1-2reps till bara kompisen för att han sätter 2fingertoppar understången och "hjälper"till även fast man inte hade orkat en enda? är det i huvudet det sitter då eller?

Är kompisen inte totalklen, lyfter han lätt 10-15kg sådär utan att tänka på det. Så han "hjälper till" väldigt mycket.

krubkungen
2012-06-02, 21:57
lite OT men hur i helv*te kan man köra 1-2reps till bara kompisen för att han sätter 2fingertoppar understången och "hjälper"till även fast man inte hade orkat en enda? är det i huvudet det sitter då eller?

Ja mycket sitter i huvudet, mer än man tror.