handdator

Visa fullständig version : Frontböj i Smith


Erdbeere
2009-02-01, 17:57
Häromdagen så provade jag Frontböj i Smith där fötterna placeras tätt ihop och en ganska bra bit framför stången. Övningen kändes fruktansvärt bra i låren, brände som aldrig förr. Hur som helst så verkar det finnas olika åsikter om denna övning, vissa menar att den förstör knäna medan andra säger att den bygger volym bra. Övningen som avses är alltså http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SMFrontSquat.html och inget annat.

Vad säger kollo?

LindaS
2009-02-01, 18:13
Jag har åsikter om att smithen används öht i annat fall än för rehab.

Toby Asp
2009-02-01, 21:19
Häromdagen så provade jag Frontböj i Smith där fötterna placeras tätt ihop och en ganska bra bit framför stången. Övningen kändes fruktansvärt bra i låren, brände som aldrig förr. Hur som helst så verkar det finnas olika åsikter om denna övning, vissa menar att den förstör knäna medan andra säger att den bygger volym bra. Övningen som avses är alltså http://www.exrx.net/WeightExercises/GluteusMaximus/SMFrontSquat.html och inget annat.

Vad säger kollo?

Det ena utesluter ju inte det andra. Blir ju lite mer likt en hack squat när man kör så.

Jag har åsikter om att smithen används öht i annat fall än för rehab.

Själv tycker jag den funkar utmärkt till vadpressar.

LindaS
2009-02-01, 21:22
Själv tycker jag den funkar utmärkt till vadpressar.Ah, smart. Jag kör inte vadpressar. ;)

Det finns säkert fler "undantag".

Morty
2009-02-01, 21:39
Jag gillar inte heller smithen. Det för att "PT:s" på mitt gym brukar instruera sina klienter hur man gör "knäböj" i den. Kvartsböjar med fötterna placerade långt framför stången...

TheGredde
2009-02-01, 21:44
Ah, smart. Jag kör inte vadpressar. ;)

Det finns säkert fler "undantag".

I lokaler där det är trångt och chinsräcket sviktar nått fruktansvärt och har en hal kromlegering fungerar Smithen med sin grova lättring ypperligt. :thumbup:

I övrigt bör både frontböj och vanlig "böj" göras utan smithens hjälp.

Degpekka
2009-02-02, 03:58
Brukar variera fri stång och smith när det gäller frontböj, dock har jag likadan fotsällning som när jag kör fritt samt fötterna rakt under stången typ. Tycker det är finfint! :)