handdator

Visa fullständig version : OL-övningar etc!


ryss
2009-02-01, 16:09
Tjenare kollo,

Jag har styrketränat ett tag nu och på senaste tiden har nu på senaste tiden känt sug efter att börja köra lite OL-övningar. Det som känns mest lockande är ryck och frivändning. Frågan till er är då vad bygger man någon schysst kropp på detta? Har kört 2-split nu under 1 år och har ju ökat mycket i både massa och stryka. Någon här på kollo som kanske tränar mycket OL-övningar och sitter inne på en schysst fysik och kanske kan posta en bild?

Vad är nackdelarna med att köra OL-träning istället för "byggarträning" och vad är fördelarna?

Tack på förhand / ryss

ceejay
2009-02-01, 16:10
lägg in ol-övningarna i programmet :)
Mycket explosiva rörelser och det gör en snabbare. Tror inte bara ol-övningar ger en schysst fysik dock

LindaS
2009-02-01, 16:14
Man får grymt snygga traps.

ryss
2009-02-01, 16:17
lägg in ol-övningarna i programmet :)
Mycket explosiva rörelser och det gör en snabbare. Tror inte bara ol-övningar ger en schysst fysik dock

Ja tänkte det också

kör just nu efter 2 split

Bröst/Biceps
Axlar/Rygg
Ben/Triceps

Vart bör jag förslagsvis lägga in ryck och frivändning någonstans eller bör jag kanske kasta om schemat och kör någon annan split istället?

rolf
2009-02-01, 16:20
Ja tänkte det också

kör just nu efter 2 split

Bröst/Biceps
Axlar/Rygg
Ben/Triceps

Vart bör jag förslagsvis lägga in ryck och frivändning någonstans eller bör jag kanske kasta om schemat och kör någon annan split istället?

Det där är ju dock en 3-split, men hursomhelst hade jag lagt in dem på axlar/rygg-dagen.

J.V
2009-02-01, 16:23
Kolla i Yankeees journal och hans senaste formbilder. Optigaste fysiken på brädan och han OL:ar.

ryss
2009-02-01, 16:23
Det där är ju dock en 3-split, men hursomhelst hade jag lagt in dem på axlar/rygg-dagen.

Haha självklart, fel av mig :smash: . Jag hade ocskå det som tanke men benen tar väl en del stryk i frivändningarna ocskå eller har jag fel?

rolf
2009-02-01, 16:29
Haha självklart, fel av mig :smash: . Jag hade ocskå det som tanke men benen tar väl en del stryk i frivändningarna ocskå eller har jag fel?

Inte lika mycket som traps/axlar skulle jag vilja påstå, men visst, till en viss del. Om du har en vilodag mellan rygg/axlar-passet och ben/triceps-passet tror jag inte det ska vara något problem.

ryss
2009-02-01, 17:06
Inte lika mycket som traps/axlar skulle jag vilja påstå, men visst, till en viss del. Om du har en vilodag mellan rygg/axlar-passet och ben/triceps-passet tror jag inte det ska vara något problem.

Okej :) tack så mycket för hjälpen

C.E.J.
2009-02-01, 18:09
Tung träning ger en snygg kropp, inte speciella övningar. Så visst ger OL en snygg kropp. Sen är det förstås en bendominerad sport så feta pecs lär du inte få.

wittzell
2009-02-01, 18:45
OL ger stora fina ben!!!

Corpobal
2009-02-01, 19:51
Här är ett gammalt inlägg jag skrev inom området och jag har inte ändrat någon av dessa åsikter sen dess.

Jag har tränat "vanlig" styrketräning i ett par år för styrka/muskeltillväxt och sen ungefär ett och ett halvt år tillbaka har jag tränat uteslutande tyngdlyftning. Som jag ser det får man göra ett val att antingen träna för att försöka bli bra i idrotten tyngdlyftning, dvs. att allt man gör i sin träning är för att prestera i ryck och stöt. Eller så kan man välja att ha det som en del i sin träning för att det är kul/givande/utmanande/whatever, det som är "ok" i den ena situationen kanske inte är det i den andra där målet är ett annat så därför är det bra att ha klart för sig vad man vill.

Nu verkar du inställd på det andra alternativet och då tycker jag personligen att det som är bäst är att skaffa sig en teknik som i varje fall inte gör ont att se vilket du kanske redan har om du hållt på tidigare. Det är ingen idé att lägga timme efter timme på teknikslipande så egentligen räcker det ju om du kan göra hyfsade styrkevarianter av lyften för att få ut det du vill. Jag skulle starkt avråda emot högre reps än 4-5 i ryck eller stöt, det är otroligt krävande övningar och dessutom beroende av explosivitet som är mycket svårt att bibehålla i högre repetitioner. Dessutom är det större risk för att tekniken går riktigt snett i lyften.

Är lite osäker på vad du menar med OL-övningar men om vi säger att du räknar dragövningarna som ryckdrag, stötdrag dit så tycker jag det är ok att köra dom så högt som 8-10 repetitioner om du har hypertrofi som mål. Det kommer ge dig bra tillväxt i trapezius och hela den bakre kedjan längsmed ryggraden, bättre än du skulle få av exempelvis vanliga shrugs, bellybacks eller liknande byggarövningar. Min upplevelse är att jag ökat väldigt mycket i den här delen av kroppen i styrka/massa av uteslutande tyngdlyftningsövningar. Vanliga ryckar och stötar har viss muskelbyggande effekt, framför allt på stabiliserande muskulatur runt bröstkorgen och axlarna. Om man kollar på en tyngdlyftare så kommer man oftast se väldigt välutvecklade serratus anterior, trapezius och axlar. Dock är det stor skillnad på att pressa och låsa ut en vikt ovanför huvudet därför ska du inte dra en direkt parallell mellan dessa och tyngdlyftning, det kan mycket väl vara effektivare med pressövningar än tyngdlyftning om man är ute efter hypertrofi.

Ben får du väl med på köpet till viss del men anledningen till att tyngdlyftare har så bra ben är oftast att dom gör obscena mängder knäböj fram/bak för att bli starka i tävlingsgrenarna. Knäböj fram och bak vet jag inte om vi kan räkna som OL-övningar så det lämnar jag för stunden.