handdator

Visa fullständig version : Ont i vänster handled


Jacke89
2009-02-01, 16:01
Tjenare allesammans.

När jag kör bänkpress av olika slag, bicepscurl med stång, raka hantellyft framåt etc gör det ont i vänster handleden. Det är oftast första lyftet, t.ex. i bänkpress när jag sänker ner till bröstet för första gången som det gör ont i vänster handled, sen känns det inte lika mycket på repsen efter.
Om man kollar ner på handleden så är det på vänster yttersida, lite nedanför, som det gör ont. Har vart så ett tag nu, 1 månad kanske, och jag fortsätter träna på men det gör ont även när jag släpper ner stången efter t.ex. stångcurl då får jag släppa ner riktigt långsamt när jag släpper ifrån mig den också.

Vad ska jag göra åt saken? Nån som haft liknande, kan jag göra nått så det inte gör så ont, bör jag ignorera det och så försvinner det efter ett tag eller vad ska jag göra? Det är smärtsamt.

nyrjoh
2009-02-01, 17:24
http://www.wheelessonline.com/ortho/anatomy_of_the_hand_1
Kan vara stelhet, överbelastning i pronator quadratus som du känner av när du kör med rak stång, muskeln precis nedanför handleden på bilden i länken. Det blir extra belastning på den om den är stel och du tränar i fullt supinerat läge. Börja köra supination/pronations träning genom att hålla i ytterläget på hantel eller metall handtag. Armbåge i 90° och så roterar du underarmen från ytterläge till ytterläge. Börja med så pass lätt belastning att du gör 8-10st utan större problem, 1-3set. Stretcha ut pronatorerna genom att hålla i en pinne eller liknande och ge tryck med andra handen så att underarmen går ut mot full supination, håll 30-60 sek 1-3ggr. Varje dag under en period, säg 2-4 veckor. Kör på lättare vikter under en period tills besvären avtar. Undvik EZ-stången i framtiden så blir du ej stel i pronatorerna.
Mvh