handdator

Visa fullständig version : Deffa, få reps med tyngre eller tvärtom?


jonkel
2009-02-01, 13:56
En enkel fråga! När man deffar ska man köra fler reps än vanligt med lättare vikter eller ska man köra mindre reps med tyngre vikter? Spelar det någon roll om man tränar 3 muskelgrupper sen springer? Eller ska man köra på två muskelgrupper? Vad är bäst? Tackar ;) Helst kör jag två muskelgrupper sen springer, tar sådan tid annars ;)

AmericanDragon
2009-02-01, 13:57
Mindre reps med tyngre vikter skulle jag säga.

jonkel
2009-02-01, 14:04
En kille utanför forumet sa tvärtom. Nu är jag förvirrad :P

King Grub
2009-02-01, 14:30
Tungt. Försök kämpa emot styrkeförluster under viktminskningen. Det finns 0 vinst med att öka repsantalet, bara nackdelar. Träna för att öka, så skapar du förutsättningar för att inte minska.

TylerDurden84
2009-02-01, 14:45
Kan inte se varför man ska ändra sitt repsantal bara för att man deffar (eller bulkar) om man nu redan kör på så många reps som är rek. för styrketräning/muskelutveckling

Aimbert
2009-02-01, 14:48
Kan inte se varför man ska ändra sitt repsantal bara för att man deffar (eller bulkar) om man nu redan kör på så många reps som är rek. för styrketräning/muskelutveckling

"Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa. Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset."

http://forum.body.se/showthread.php?t=22347

King Grub
2009-02-01, 14:53
Vad tror du att du rättar med att citera mig där?

Chrillee
2009-02-01, 15:10
Vad anses med tungt? 5-7 reps och då är det på gränsen att man får upp den sista?

JoeyP
2009-02-01, 15:13
Jag var nere på 2-6 reps igår, på tunga övningar smalbänk, dips, och 8reps på hantelextencions, och 15reps på pushdowns.

Ska jag skippa pushdownsen och bara köra smalbänk och dips och hantelextencions när ja deffar?

6reps på hantelextencions med?

C.E.J.
2009-02-01, 15:14
Bibehåll intensitet, minska på volym och frekvens.

Eddie Vedder
2009-02-01, 15:47
"Det är att rekommendera att du under deffperioden tränar tung styrketräning, eftersom denna håller din förbränning uppe och stimulerar din kropp att behålla muskelmassa som inga andra motionsformer, även under lågt energiintag. Att du fortsätter med din tunga träning är bara bra och stimulerar anabola hormoner och verkar till att kroppen bevarar muskelmassa. Dessutom innebär själva styrketräningen en förhöjd energiförbrukning upp till 48 timmar efter själva träningspasset."

http://forum.body.se/showthread.php?t=22347

Var det där ett konstaterande att han har rätt eller ett försök att hävda motsatsen?

Du får färna utveckla vad du menar där.

Cerberus
2009-02-01, 15:50
hur mkt ökar man sin energiförbrukning med då? Kan ju inte va så mycket?

King Grub
2009-02-01, 15:55
EPOC på 50-130 kcal efter varje pass, på ett ungefär. Det kanske inte är mycket vid ett akut tillfälle, men, säg, 4 pass per vecka, 300 kcal per vecka i genomsnitt, på en deff som varar 12 veckor, och du har ett halvkilo fett.

Cerberus
2009-02-01, 15:57
oj hyfsat mkt, awesome

Jacke89
2009-02-01, 16:04
Om man kört 3-4x6-10, vad bör man köra nu när man börjar deffa isåfall? Får dålig kontakt känns det som om man går lägre än så, blir inte trött i bröst om jag kör 3x6 etc i bänk. Men om man kör 3x10 blir jag det.

ceejay
2009-02-01, 16:04
jag har läst ett par studier och det visar ju att runt 10 reps ger mest styrka och volym, varför ska man då ligga runt hälften av repetitionerna? Det ger styrka jag vet, men det första jag skriver ger mer?

TylerDurden84
2009-02-01, 16:11
Jag var nere på 2-6 reps igår, på tunga övningar smalbänk, dips, och 8reps på hantelextencions, och 15reps på pushdowns.

Ska jag skippa pushdownsen och bara köra smalbänk och dips och hantelextencions när ja deffar?

6reps på hantelextencions med?

Varför skulle du vilja ta bort en tricepsövning bara för att du deffar?

TylerDurden84
2009-02-01, 16:15
jag har läst ett par studier och det visar ju att runt 10 reps ger mest styrka och volym, varför ska man då ligga runt hälften av repetitionerna? Det ger styrka jag vet, men det första jag skriver ger mer?

Finns det något i denna studie som tyder på att ett par set med tunga få reps då och då INTE skulle vara gynnsamt för muskelutvecklingen/styrkan?

ceejay
2009-02-01, 16:37
Finns det något i denna studie som tyder på att ett par set med tunga få reps då och då INTE skulle vara gynnsamt för muskelutvecklingen/styrkan?

det sa jag inte, jag fick uppfattningen om att alla som skrev här inne ville att man endast skulle köra tungt(få reps) för att behålla styrkan

TylerDurden84
2009-02-01, 17:06
det sa jag inte, jag fick uppfattningen om att alla som skrev här inne ville att man endast skulle köra tungt(få reps) för att behålla styrkan

Ok, förstår ditt tänk. Det finns ingen exakt definition av "tungt" när det gäller reps, men tror jag talar för de flesta när jag säger att det inte är samma sak så "få reps".

vicarious
2009-02-01, 19:45
Alla verkar tro att man måste göra världens största ändringar i sitt träningsschema när man går över från bulk till deff. Kör på som vanligt och fokusera på kosten och vilan.

Sniggel
2009-02-01, 20:33
bibehåll intensitet, minska på volym och frekvens.

+1

Alla verkar tro att man måste göra världens största ändringar i sitt träningsschema när man går över från bulk till deff. Kör på som vanligt och fokusera på kosten och vilan.

Ja man måste göra en stor ändring vid deff anser jag. Det som CEJ har skrivit är vad jag tycker är lämpligt.

Fatcan
2009-02-01, 21:30
Tungt. Försök kämpa emot styrkeförluster under viktminskningen. Det finns 0 vinst med att öka repsantalet, bara nackdelar. Träna för att öka, så skapar du förutsättningar för att inte minska.

Så det är altså en fördel att köra 4-6 reps under deffen? Jag trodde det var bättre att köra runt 10 reps eftersom det stimulerar tillväxt bättre?

kalajset
2009-02-01, 21:43
Så det är altså en fördel att köra 4-6 reps under deffen? Jag trodde det var bättre att köra runt 10 reps eftersom det stimulerar tillväxt bättre?

Min teori är att ifall man klarar av att behålla så mycket absolut styrka som möjligt, (mätt i få reps), klarar man automatiskt av att s as behålla fler i ett högre intervall, såsom t ex 8-12 med. Tvärtom är dock inte sambandet lika självklart. Detta gäller naturligtvis upp till en viss gräns, där det istället kan ses som ren "mjölksyreträning". Dessutom torde det tömma glykogendepåerna snabbare att ligga och nöta massor av set med högre repetitioner, jämfört med färre set, och få riktigt tunga reps? - och det finns det väl ingen större mening med under en vanlig deff direkt.

14K
2009-02-02, 09:55
Känns som man har deffat "fel" under 1 månad då :( Även om det vissat bra resultat. Ska dock börja träna tyngre och mindre reps. Just nu kör jag ALLT x 15. kanske kan dra ner det till 8-10? Eller kanske ännu mindre? Och tyngre?

manekin
2009-02-02, 10:12
jag gör ingen skillnad på deffträning eller vanlig träning... Det man ska göra är att kämpa mot styrkeförlust!

Cerberus
2009-02-02, 11:07
Känns som man har deffat "fel" under 1 månad då :( Även om det vissat bra resultat. Ska dock börja träna tyngre och mindre reps. Just nu kör jag ALLT x 15. kanske kan dra ner det till 8-10? Eller kanske ännu mindre? Och tyngre?

ja.

jik
2009-02-03, 17:11
Hej
Jag har påbörjat min deff nu, och har kört tungt en längre period innan deffen. Så just nu ska jag köra 2v "halvtungt" Men sen börja köra 5x5 i 3 olika övningar per muskelgrupp,va tror ni om det?
Kan 5x5 vara optimalt,eller är det för många set per övning?

CVN
2009-02-03, 17:25
Tungt. Försök kämpa emot styrkeförluster under viktminskningen. Det finns 0 vinst med att öka repsantalet, bara nackdelar. Träna för att öka, så skapar du förutsättningar för att inte minska.

Gillar inte att säga emot dig men om man ökar repsantalet så ökar man ju förmågan att bli uthålligare. Annars skulle ju inte professionella fighters eller militären träna med många reps under en längre tid.

Men om du däremot bara menade att det var "0 vinst" att öka repsantalet under deff kan jag förstå vad du menar.

King Grub
2009-02-03, 18:00
Gillar inte att säga emot dig men om man ökar repsantalet så ökar man ju förmågan att bli uthålligare. Annars skulle ju inte professionella fighters eller militären träna med många reps under en längre tid.

Men om du däremot bara menade att det var "0 vinst" att öka repsantalet under deff kan jag förstå vad du menar.

Vad handlar tråden om?

Cerberus
2009-02-03, 21:18
jag gör ingen skillnad på deffträning eller vanlig träning... Det man ska göra är att kämpa mot styrkeförlust!

precis, och som grub sa ska man ju försöka kämpa mot att öka så skapar man alla fall förutsättningar för att behålla musklerna.

Sniggel
2009-02-04, 10:20
Sen får man tänka på att det kan se ut som man förlorar muskelmassa när man deffar, fast man inte gör det. Glykogennivåer och intramuskulärt fett försvinner och krymper volymen. Detta är sådant som kommer tillbaka efter avslutad deff, iaf glykogennivåerna, det intramuskulära fettet vet jag inte om man har mer ju högre bf man har eller hur det ligger till. Den bästa mätstickan man har är hur pass mycket styrka man behåller. Ett upplägg som behåller mer styrka än ett annat, kommer sannerkigen att behåla mer muskelmassa, oavsett hur det ser ut under deffen. Att börja träna på högre reps kan innebära att man har lättare för att spara glykogen och bibehålla en större sarkoplasmisk muskelmassa, vilket kan lura ögat om hur mycket muskelmassa man egentligen har (eller hur den kommer att se ut när man återgår till sin vanliga träning). Möjligt att det här är marginella detaljer men det kan vara bra att veta.

manekin
2009-02-04, 10:51
Sen får man tänka på att det kan se ut som man förlorar muskelmassa när man deffar, fast man inte gör det. Glykogennivåer och intramuskulärt fett försvinner och krymper volymen. Detta är sådant som kommer tillbaka efter avslutad deff, iaf glykogennivåerna, det intramuskulära fettet vet jag inte om man har mer ju högre bf man har eller hur det ligger till. Den bästa mätstickan man har är hur pass mycket styrka man behåller. Ett upplägg som behåller mer styrka än ett annat, kommer sannerkigen att behåla mer muskelmassa, oavsett hur det ser ut under deffen. Att börja träna på högre reps kan innebära att man har lättare för att spara glykogen och bibehålla en större sarkoplasmisk muskelmassa, vilket kan lura ögat om hur mycket muskelmassa man egentligen har (eller hur den kommer att se ut när man återgår till sin vanliga träning). Möjligt att det här är marginella detaljer men det kan vara bra att veta.

håller med, samtidigt som att folk generellt ganska grovt överskattar sin muskelvolym innan deffen...

Sniggel
2009-02-04, 11:15
håller med, samtidigt som att folk generellt ganska grovt överskattar sin muskelvolym innan deffen...

Jag själv hade inte en susning första gången jag deffade :D

manekin
2009-02-04, 14:20
Jag själv hade inte en susning första gången jag deffade :D

och jag TRODDE att jag skulle vara grov och grym efter deffen... *gah!*

iMultiply
2009-02-05, 09:25
och jag TRODDE att jag skulle vara grov och grym efter deffen... *gah!*

Känner igen mig som fan...

Rahf
2009-02-05, 10:03
Jag själv hade inte en susning första gången jag deffade :D

Det fanns ganska mycket fläsk på mig med kan man säga :laugh:

Limee
2013-05-14, 19:22
Känner igen mig som fan...
Var du smal efter deffen?

Limee
2013-05-14, 19:35
eller rättare sagt, såg du mindre ut efter deffen?

Rahf
2013-05-14, 19:58
Du svarar på ett fyra år gammalt inlägg. Kolla alltid sista tidsstämpeln (vilket tydligen var från mig.)

Limee
2013-05-14, 20:30
Du svarar på ett fyra år gammalt inlägg. Kolla alltid sista tidsstämpeln (vilket tydligen var från mig.)

Har bumpat gamla trådar förr, och fått bra svar! Om det är förbjudet eller nåt kan jag ju alltid sluta med det...

skyclaw
2013-05-14, 20:56
Har bumpat gamla trådar förr, och fått bra svar! Om det är förbjudet eller nåt kan jag ju alltid sluta med det...

Personligen tycker jag det är OK att bumpa gamla trådar, men personen du frågade är bannad så kan bli svårt att få något vettigt svar av honom ;)