handdator

Visa fullständig version : Varför är svenskar snyggre än finnar?


Slartibartfast
2009-02-01, 11:50
Nu hoppas jag inte nån tar illa upp av denna tråden, men jag skulle vilja få lite åsikter om en grej jag märkte just.

Jag var inne på en dejtingsida och snoka runt lite på skoj. Har ingen egen sida (ännu). Jag kollade vad det finns för folk runt Vasa där jag bor, så jag filtrerade bort alla som inte bodde inom en 50 km radie från Vasa. Var ju inget dignande utbud om man säger så :) Testade filtrera på 100 km radie, och då mitt i allt fanns det plötsligt ganska många som såg riktigt bra ut. Det visade sig att förklaringen låg i det faktum att en gallring med 100 km radie tog med tjejer från den svenska sidan, typ Umeå. 100% av dom snygga tjejerna var svenskor!

Testade i vetenskapens namn också att söka på killar med samma sökvariabler. Testade också att söka uteslutande på tjejer och killar i Vasa respektive Umeå. Bland killarna var skillnaden tydlig, men bland tjejerna var skillnaden nästan som natt och dag.

Vad beror detta på?

Är det för att svenskar helt enkelt ÄR snyggare, då dom härstammar från Anglosaxiska krigsgudar, i motsats till finnar, som de facto är skogsryssar. Eller är det helt enkelt så att det är mindre stigmabelagt att regga sig på en dejtingsida i Sverige än det är i Finland. Men det förklarar ju då inte att procenten snyggingar av totala antalet reggade i Sverige är betydligt högre än motsvarande siffror för Finnar. :confused:

Funderingar?

Andy.da.wohoo
2009-02-01, 11:54
Det är därför vi ska frukta ryssen, dom vill ha våra kvinnor!








På den seriösa sidan har jag ingen aning. Kan nog mycket väl ha att göra med att svenskar och finnar inte har samma bakgrund.

petah
2009-02-01, 11:59
Kanske är mer "looser konaktannons" stämpel på dejting via internet i Finland än vad det är i Sverige och därav så reggar inte det snygga folket i Finland sig. En tanke bara, eller så är finnarna helt enkelt lite fulare.

KalleBalik
2009-02-01, 12:06
It's the vikings man. Våra vikingar åkte runt och plundrade och snodde med sig de snyggaste brudarna hem och gjorde barn med dessa. Det var så det började.

Archos
2009-02-01, 12:07
Funderingar?

Du är fördomsfull och för amerikaniserad i din smak och uppskattar inte ditt urspung som du borde?

LindaS
2009-02-01, 12:09
Utan att värdera vilka som är snyggast, så härstammar svenskar och finnar generellt från olika folkslag. Svenskar från de germanska och finnar från de ungerska(?).

Någon som kan detta bättre kan ju berätta mer..

wintersnowdrift
2009-02-01, 12:15
Svenskor är bättre på att ta AW-bilder med mycket urringning och svart mascara?

//Kristin

Kabuto
2009-02-01, 12:19
I Sverige är det massor med tjejer som reggar sig bara för uppmärksamhet men egentligen inte vill träffa någon. Förmodligen är flera upptagna eller har massa älskare redan.

The_RobRoy
2009-02-01, 12:21
It's the vikings man. Våra vikingar åkte runt och plundrade och snodde med sig de snyggaste brudarna hem och gjorde barn med dessa. Det var så det började.

:laugh:

Svenska tjejer är ju väldigt lika det som är populärt utseende-mässigt i USA. Sen tycker jag det finns olika typer av utseenden i Finland. Först dom som ser i princip lika ut som svenskar, typ du Slarti (och även min mamma som är finsk..).

Sen finns ju dom finnarna som har den där ur-finska looken. Man ser liksom efter ½ sekund att det är en finne. Har aldrig fattat hur dessa två typer förblir åtskilda i Finland :)

Racso
2009-02-01, 12:28
Jag upplever att "snygghet" nästan helt och hållet hänger på hur mycket man bryr sig om utseendet. Typ smink, kläder, hår, träning...

Alla supersnygga fotomodeller skulle knappt märkas om de inte var stylade.

Så har jag fått för mig att det i Finland inte är lika ok att bry sig om utseendet, du skrev själv att finnar tyckte det var fjolligt med deffpromenader eller nåt sånt. Då lär ju ögonbrynsplockning och solariesolande med hudprodukter vara tokhomo.

Och liknande gäller väl för tjejer, svenskor bryr väl sig mer om utseendet. (generellt.)

Granatgiraffen
2009-02-01, 12:34
Du sökte kanske bara ålder upp till 22 eller så. Efter det så faller svenska tjejer fritt fall.

shut teh face
2009-02-01, 12:37
Du sökte kanske bara ålder upp till 22 eller så. Efter det så faller svenska tjejer fritt fall.
Speciellt om de röker och hänger på stureplan och blir ap-fulla 2 gånger i veckan. Det känns inte som finska kvinnor är lika svenskorna på den punkten...

Bärs
2009-02-01, 12:45
:laugh:

Svenska tjejer är ju väldigt lika det som är populärt utseende-mässigt i USA. Sen tycker jag det finns olika typer av utseenden i Finland. Först dom som ser i princip lika ut som svenskar, typ du Slarti (och även min mamma som är finsk..).

Sen finns ju dom finnarna som har den där ur-finska looken. Man ser liksom efter ½ sekund att det är en finne. Har aldrig fattat hur dessa två typer förblir åtskilda i Finland :)

Du är på rätt spår. Finnar är till 50 % germaner. Resten av anlagen är baltiska och sedan ett östligt element. Det tyder på att landets befolkning är en mix av olika inflyttningsvågor, framför allt germanska sådana i föristorisk tid. Finskan har dock blivit det dominerande språket, vilket tyder på germanska och baltiska invandrare bytt språk i förhistorisk tid men lämnat spår efter sig i form av lånord och ortnamn. Det finns dock en mindre grupp finnar som har ett betydligt mer "östligt" utseende. Dessa är eventuellt ursprungligen samer som förfinskats. Finlandssvenskarna, vilka primärt härstammar från invandring under medeltiden, är däremot så gott som genetiskt svenska, vilket tyder på att de fortplantat sig inom sin språkgrupp.

Det är ganska intressant allt detta. Svenskarna talar ju ett germanskt språk, men det är helt möjligt att befolkningen bytt sig till ett germanskt språk snarare än att ett germanskt folk vandrat in och tagit landet i besittning.

LindaS
2009-02-01, 12:56
Det är ganska intressant allt detta. Svenskarna talar ju ett germanskt språk, men det är helt möjligt att befolkningen bytt sig till ett germanskt språk snarare än att ett germanskt folk vandrat in och tagit landet i besittning.Ah, intressant hypotes. Berätta mer, plz. :)

Loke
2009-02-01, 13:00
Utan att värdera vilka som är snyggast, så härstammar svenskar och finnar generellt från olika folkslag. Svenskar från de germanska och finnar från de ungerska(?).

Någon som kan detta bättre kan ju berätta mer..

Ugriska, inte ungerska! Ungerska är dock också ett ugriskt språk, och då kan man väl anta att folken i helhet är närbesläktade.

Men jag tycker detta är rätt överskattat, skogsfinnar i öster må vara näst intill mongoler, men sjöfinnarna i Vasa måste ju vara nästan lika germanska som svenskarna på andra sidan.

Jag tror helt enkelt att nätdejting är lite inne i Sverige.

LindaS
2009-02-01, 13:04
Ugriska, inte ungerska! Tack, mitt minne svek mig lite(därav(?) :)).

Bärs
2009-02-01, 13:06
Ah, intressant hypotes. Berätta mer, plz. :)

Jag har inte alla argument i huvudet just nu men hypotesen framställdes under en språkhistorisk konferens på 1990-talet. Jag hittar nog artikeln bara biblioteken öppnar. Jag kan återkomma.

Generellt sett finns det ett motstånd mot att frångå äldre smårasistiska teorier och acceptera nytänkade när det gäller vad ett "folk" är.

ryss
2009-02-01, 13:14
Det är därför man är 50% svensk, 25% rysk och 25% finsk... då är man både halvsnygg, halvful och har dom där ryssgenerna ;D

The_RobRoy
2009-02-01, 13:19
Det är därför man är 50% svensk, 25% rysk och 25% finsk... då är man både halvsnygg, halvful och har dom där ryssgenerna ;D

Jag är 50% finsk, 50% svensk. Men mormor växte upp i Karelen, och det tillhör ju Ryssland nu, så ungefär som dig då :)

Lite snygghet ifrån svensk sidan, lite sisu ifrån finsk-delen och sjukt bra vodka-gener. Heltklart en opti-mix.

von huff
2009-02-01, 13:21
Det där med att svenskar är snyggare har jag alderig tänkt på men att de bryr sig mer om kläder och mode tror jag att kan stämma.Däremot så ser ryssarna fulare ut, man känner lätt igen en rysse

130kg finsk sisu
2009-02-01, 13:26
Intressant Slarti!
Men själv tycker jag inte att svenskorna är snygga så de generellt. (Men det är ju dumt att sia om detta egentligen eftersom alla svenksar och finnar ser olika ut)
Svenska tjejer har oftast 300kg spackel i fajset. Ta det inte som om jag inte skulle gilla sminkade töser men man behöver inte se ut som Charlotte Perrelli för mej. Så gällande tjejer så föredrar jag nästan de finska. Men motbevisa mej gärna.
Däreemot så bryr nog sig svenska killar mycket mer om utseendet än vad många finnar gör. Jag menar Slarti, jag från min post i dörren ser grädden på folket i Vasa och jag kan lova dig att ingen är lika vältränad, mån om utsendet, välklädd osv som du slarti. De flesta finnar och finlandssvenskar bryr inte sig så mycket om hur de ser ut. Brännvinet lockar ingenting annat.
Sen tror jag historien spelar in väldigt mycket om varför det är så här. Sverige har levt ett rätt rikt och lungt liv i 200 år. Finland var ffs ett U-land långt in på 50-talet. Finlands senaste 200 år har kantats av ryssförtryck,rysshat,ryssrädsla,krig,fattigdom,pot atisar,skog,språkstrider,inbördeskrig vem fan tänker på att plocka ögonbrynen då? :)

Men säger det en gång till. en sån här tråd är egentligen helt fel. Eftersom det är fel att generalisera, men eftersom vi redan börjat så fortstätter vi. :)

Gällande språken så hänvisar jag till Bärs. Intressanta fakta och funderingar han kommer med.

MasterChief
2009-02-01, 13:26
Jag är 50% finsk, 50% svensk. Men mormor växte upp i Karelen, och det tillhör ju Ryssland nu, så ungefär som dig då :)

Lite snygghet ifrån svensk sidan, lite sisu ifrån finsk-delen och sjukt bra vodka-gener. Heltklart en opti-mix.

Ja, din rumpa verkar onekligen perfekt i alla fall.

Tolkia
2009-02-01, 13:44
Jag finner wintersnowdrifts teori trovärdig. :D

Jag har nog träffat för lite finnar, för jag har aldrig noterat det Slarti beskriver, och då bor jag ändå i finnmetropolen Umeå. Men universitetsfolk kanske är snyggare än genomsnittet?

130kg finsk sisu
2009-02-01, 13:47
Vi kan säga som så: De som studerar i Sverige gör det av en anledning.

Slartibartfast
2009-02-01, 14:28
Du är fördomsfull och för amerikaniserad i din smak och uppskattar inte ditt urspung som du borde?

Hur kan en fördom uppstå ur en direkt personlig observation? Är det inte snarare en helt vanlig åsikt om nånting man iakttar dagligen i sin omedelbara omgivning? Men du kanske menar att jag har fördomar om att svenskar är snyggare? Det är nåt jag inte har så stor personlig insikt i. Är då inte fördom lite fel ordval, eller råder begreppsförvirrig? Har du varit i Finland?

Slartibartfast
2009-02-01, 14:29
Du sökte kanske bara ålder upp till 22 eller så. Efter det så faller svenska tjejer fritt fall.

Sökte på åldrarna 20-35.

Archos
2009-02-01, 14:31
Vi kan säga som så: De som studerar i Sverige gör det av en anledning.

Tråkigt att höra 130kg finsk sisu! Själv är jag halvfinne och börjar tycka att finskorna är vackrare och vackrare! Svenskorna är "plastigare" och inte nöjda med sig själva trots att de internationellt sett är "världens vackraste kvinnor". Blä för dryga missnöjda svenskor!

Jag som är halvfinne, är jag halvful, eller halvsnygg enligt din statistik Slarti?

Archos
2009-02-01, 14:32
Har du varit i Finland?

Jag är som sagt halvfinne, så ja, ett otal gånger!

130kg finsk sisu
2009-02-01, 14:34
Skall kanske utveckla vad jag menar. Många av de jag känner som studerar i Sverige gör det för att de tröttnat på den "hårda konservatism som råder i Finland". De vill helt enkelt ha roligare och slippa skogsfinnar. OBS! Inte min åsikt utan de jag känner som tagit färjan över till Umeå och Uppsala. Men som sagt nu generaliserar vi igen!

130kg finsk sisu
2009-02-01, 14:35
Slarti! Är inte jag&elo snyggare än random svensk?

Archos
2009-02-01, 14:38
Slarti! Är inte jag&elo snyggare än random svensk?

Jag tar mig friheten att svara - du är en riktig Adonis 130kg finsk sisu! ;)

Kurash
2009-02-01, 14:42
Sen är ju Norrmän/kvinnor snyggare än svenskar och Danskarna, ja dom är fulast av alla.

Black Star Abyss
2009-02-01, 14:44
Jag är 25% finne och ja, jag måste säga att finnar är något fulare än svenskar. OBS! Jag ser själv ut som ett troll. :P

LindaS
2009-02-01, 14:45
Sen är ju Norrmän/kvinnor snyggare än svenskar och Danskarna, ja dom är fulast av alla.Jag har hört norrmän säga att svenskor är snyggare än norskor också. Jag tror helt klart att det beror på vad man har för preferenser. Hell, det finns ju t o m dom som har sagt att jag är snygg!

Kurash
2009-02-01, 14:46
Jag har hört norrmän säga att svenskor är snyggare än norskor också. Jag tror helt klart att det beror på vad man har för preferenser. Hell, det finns ju t o m dom som har sagt att jag är snygg!

Kanske helt enkelt är så att gräset är grönare på andra sidan gränsen?

Archos
2009-02-01, 14:47
Du är på rätt spår. Finnar är till 50 % germaner. Resten av anlagen är baltiska och sedan ett östligt element. Det tyder på att landets befolkning är en mix av olika inflyttningsvågor, framför allt germanska sådana i föristorisk tid. Finskan har dock blivit det dominerande språket, vilket tyder på germanska och baltiska invandrare bytt språk i förhistorisk tid men lämnat spår efter sig i form av lånord och ortnamn. Det finns dock en mindre grupp finnar som har ett betydligt mer "östligt" utseende. Dessa är eventuellt ursprungligen samer som förfinskats. Finlandssvenskarna, vilka primärt härstammar från invandring under medeltiden, är däremot så gott som genetiskt svenska, vilket tyder på att de fortplantat sig inom sin språkgrupp.

Det är ganska intressant allt detta. Svenskarna talar ju ett germanskt språk, men det är helt möjligt att befolkningen bytt sig till ett germanskt språk snarare än att ett germanskt folk vandrat in och tagit landet i besittning.

Jag har nyligen läst en del om invandrande svedjefinnar. De var ett "obändigt, rent och arbetsamt folk" har jag bland annat läst. De blev ibland hårt förföljda och anklagade för trolldom pga sina svedjeodlingskunskaper som gav skördar de svenska bönderna bara kunde dröma om. En skörd på svedjeland med huhtametoden (barrskogssvedjande) kunde ge upp till 120 nya korn på ett sått (extermfall) med sin tuvråg som de fått av slaverna. Svenskarna kom upp till blygsamma 8-10 korn ett bra år men låg oftast lägre än så på sin åkermark!

Archos
2009-02-01, 14:48
Hell, det finns ju t o m dom som har sagt att jag är snygg!

Nej nu - hur kan det vara möjligt? ;) Lägg upp en bild så får vi avgöra! :) Är du helsvensk?

daja
2009-02-01, 14:50
Speciellt om de röker och hänger på stureplan och blir ap-fulla 2 gånger i veckan. Det känns inte som finska kvinnor är lika svenskorna på den punkten...

Nej tydligen sups det ju inte alls i Finland.

LindaS
2009-02-01, 14:51
Nej nu - hur kan det vara möjligt? ;) Lägg upp en bild så får vi avgöra! :) Är du helsvensk?Helsvensk ja, men det är en salig blandning 3-4 generationer tillbaka.

actiwe
2009-02-01, 14:51
Sverige är väl just kännt för snygga kvinnor

Snobbe
2009-02-01, 14:52
Svenskorna är "plastigare" och inte nöjda med sig själva trots att de internationellt sett är "världens vackraste kvinnor". Blä för dryga missnöjda svenskor!

Bara jag som aldrig fattat varför dem är kända som det? Jag menar inget fel på kvinnorna i sverige men det är ju inte dåligt med snygga tjejer i andra länder heller om man säger så.

Slartibartfast
2009-02-01, 14:55
Svenska tjejer har oftast 300kg spackel i fajset. Ta det inte som om jag inte skulle gilla sminkade töser men man behöver inte se ut som Charlotte Perrelli för mej. Så gällande tjejer så föredrar jag nästan de finska. Men motbevisa mej gärna.


Jag har själv inget till övers för spackeltjejer. Och jag tänker inte försöka motbevisa dig angående din egen personliga åsikt, som du är fullt berättigad till :)

Däremot anser jag absolut att överarbetade spackel-looken är mycket allmännare bland finnarna än finlandssvenskarna.


Men säger det en gång till. en sån här tråd är egentligen helt fel. Eftersom det är fel att generalisera, men eftersom vi redan börjat så fortstätter vi. :)


Jag har ännu inte sett mycket som skulle tala för att en generalisering i just denna fråga skulle vara speciellt missvisande, så jag fortsätter med den åtminstone för egen del :)

rolf
2009-02-01, 15:04
Jag upplever att "alla" tycker att svenskarna är snyggare än finnarna, och ändå ser jag ingen större skillnad på oss. Jag undrar om det inte är något psykologiskt bara och inte alls något som är genetiskt eller rasbetingat, eller hur man nu ska uttrycka det. Kanske vi tycker att svenskarna är snyggare för att vi känner oss underlägsna på nåt sätt, brukar inte det vara tal om något lillebrors- (eller storebrors-)komplex? Typ "svenskarna är bättre och snyggare än oss"? Killar emellan har man ju alltid talat om "svenska brudar omg".

Det förklarar ju iofs inte varför svenskar anses vara snygga världen över. Hmm. Kanske min teori inte riktigt håller.
Jag är iaf sjukt snygg. :D

Super_Johan
2009-02-01, 15:05
Nu hoppas jag inte nån tar illa upp av denna tråden, men jag skulle vilja få lite åsikter om en grej jag märkte just.

Jag var inne på en dejtingsida och snoka runt lite på skoj. Har ingen egen sida (ännu). Jag kollade vad det finns för folk runt Vasa där jag bor, så jag filtrerade bort alla som inte bodde inom en 50 km radie från Vasa. Var ju inget dignande utbud om man säger så :) Testade filtrera på 100 km radie, och då mitt i allt fanns det plötsligt ganska många som såg riktigt bra ut. Det visade sig att förklaringen låg i det faktum att en gallring med 100 km radie tog med tjejer från den svenska sidan, typ Umeå. 100% av dom snygga tjejerna var svenskor!

Testade i vetenskapens namn också att söka på killar med samma sökvariabler. Testade också att söka uteslutande på tjejer och killar i Vasa respektive Umeå. Bland killarna var skillnaden tydlig, men bland tjejerna var skillnaden nästan som natt och dag.

Vad beror detta på?

Är det för att svenskar helt enkelt ÄR snyggare, då dom härstammar från Anglosaxiska krigsgudar, i motsats till finnar, som de facto är skogsryssar. Eller är det helt enkelt så att det är mindre stigmabelagt att regga sig på en dejtingsida i Sverige än det är i Finland. Men det förklarar ju då inte att procenten snyggingar av totala antalet reggade i Sverige är betydligt högre än motsvarande siffror för Finnar. :confused:

Funderingar?

Jag håller inte med. Svenskar är inte generellt snyggare. Men klär sig snyggare gör de överlag iafall. Det tycker jag.

Zetor99
2009-02-01, 15:33
Jag håller inte med. Svenskar är inte generellt snyggare. Men klär sig snyggare gör de överlag iafall. Det tycker jag.
+1

Här börjar folk mucka gräl direkt när man klär sig lite bättre än genomsnittet, vet inte exakt hur det är i Sverige, men det ser ut att vara lite bättre i varje fall. Förstår mig ärligt talat inte alls på dem som har keps och träningsbyxor på sig oberoende av plats och årstid.


Annars så har resultaten i Slartis jämförelse kanske något att göra med Österbotten i allmänhet, yttre skönhet är väl inget som hör till områdets starkaste sidor. ;)

stridis
2009-02-01, 15:40
Skulle vi se på hur medlemmar med finskt påbrå ser ut så kan jag glädja er med att jag inte drar ned statistiken skevt för något land. (50% svenskt och 50% finskt ursprung).;)

ManuelIT
2009-02-01, 15:55
Min personliga åsikt, efter att ha rest en hel del, är att svenskar är bland de mest utseendefixerade folk jag stött på, detta gäller både killar och tjejer. På gott och ont.

Med det sagt så kan man inte undgå faktumet att svenska tjejer ÄR förbaskat snygga jämfört med många länder. Sedan om det beror på deras förmåga att sminka sig otroligt mkt och konstant lyckas springa runt i snygga kläder eller om det är genetik låter jag diskussionen reda ut. Kanske en kombination?:)

henk4n
2009-02-01, 16:11
har Finland någon känd modell? finns det någon finsk tidning som slitz, moore? Har bara varit i Finland en gång och de var i Helsingfors men såg inget snygg brud där, dock var det svinkallt och var bara där typ 5 timmar så alla kanske satt inomhus :P Men det finns ju alltid ris och ros inom alla folkslag! Så självklart finns de snygga finskor dock i ett mindre utbud än här i Sverige *cupid*

ryss
2009-02-01, 16:13
Jag är 50% finsk, 50% svensk. Men mormor växte upp i Karelen, och det tillhör ju Ryssland nu, så ungefär som dig då :)

Lite snygghet ifrån svensk sidan, lite sisu ifrån finsk-delen och sjukt bra vodka-gener. Heltklart en opti-mix.

Haha, precis kan nog inte bli mycket bättre!

Ironbabe
2009-02-01, 16:34
Skulle vi se på hur medlemmar med finskt påbrå ser ut så kan jag glädja er med att jag inte drar ned statistiken skevt för något land. (50% svenskt och 50% finskt ursprung).;)

En till blandras här :D (mamma finlandssvensk, pappa Ölännning)

Three pigs
2009-02-01, 16:49
Min personliga åsikt, efter att ha rest en hel del, är att svenskar är bland de mest utseendefixerade folk jag stött på, detta gäller både killar och tjejer. På gott och ont.

Med det sagt så kan man inte undgå faktumet att svenska tjejer ÄR förbaskat snygga jämfört med många länder. Sedan om det beror på deras förmåga att sminka sig otroligt mkt och konstant lyckas springa runt i snygga kläder eller om det är genetik låter jag diskussionen reda ut. Kanske en kombination?:)

:thumbup::thumbup::thumbup:

tano
2009-02-01, 18:07
Klädseln är helt klart något som kan påverka uppfattningen om folks utseende. Bara man åker över gänsen till Torneå så blir man ju förvånad över hur luffaraktigt en del finnar klär sig(främst medelålders män kanske). Minns att jag kommenterade detta redan som barn åt mamma.

Men detta kan ju självklart inte stämma för ungdommar som söker partners. Där bör väl klädseln påverkas lika mycket av omvärlden/media som sverige, finns väl exakt samma klädkedjor i Finland som i Sverige?

Edit: Är väl själv 50/50 svensk/finne, verkar inte vara en helt ovanlig kombination här på forumet :)

Yes
2009-02-01, 18:13
Klädseln är helt klart något som kan påverka uppfattningen om folks utseende. Bara man åker över gänsen till Torneå så blir man ju förvånad över hur luffaraktigt en del finnar klär sig(främst medelålders män kanske). Minns att jag kommenterade detta redan som barn åt mamma.

Vet inte hur det är numera, men när jag var i Finland senast(10+ år sen) så var det iaf på modet med gräsligt fula och färgglada träningsbyxor. 90% av den manliga befolkningen gick runt i det. Visserligen var detta också i de mer ociviliserade trakterna.

The_RobRoy
2009-02-01, 20:11
Vet inte hur det är numera, men när jag var i Finland senast(10+ år sen) så var det iaf på modet med gräsligt fula och färgglada träningsbyxor. 90% av den manliga befolkningen gick runt i det. Visserligen var detta också i de mer ociviliserade trakterna.

Det är finlands nationaldräkt nu mera. En accessoar till dräkten är ofta ett par vandringsstavar

Agoge
2009-02-01, 20:15
Kan inte hålla med där, har en flickvän som är halv finne, hon har lite finska drag, det är bara snyggare

Archos
2009-02-01, 20:27
En till blandras här :D (mamma finlandssvensk, pappa Ölännning)

+1

Det här måste ju vara den ultimata blandningen. Två folkslag i en och samma person! Ja, jag e snygg! :cool:

gaah
2009-02-01, 21:28
Jag har hört av ett antal sydsvenskar att norrländska tjejer är fulare än sydsvenskar också, och du sökte kring Umeå va?

pragmatist
2009-02-01, 22:07
Även invandrartjejer är mycket snyggare i Sverige än de är i sina ursprungsländer, vilket får mig att tro att det till stor del är den relativt sunda livsstilen och utseendefixeringen som gör att svenskar ser bra ut i jämförelse med andra. Svenskar är till exempel slående välklädda, dock ganska fantasilöst och konformistiskt - nästan komiskt när man varit utomlands ett tag och kommer hem till Stockholm och ser hur alla har identiska jackor, byxor etc.

lectris
2009-02-01, 22:11
HAHA :D

Var i Helsingfors en eftermiddag för ett par veckor sen, kryssning. Jag och min sambo satt på ett café och diskuterade precis detta ämne.. många finnar har ett, hrmmm... särskilt karaktärisktiskt utseende ;)

grisbil3n
2009-02-02, 01:24
Jag tycker finnars hy har en härligt nordisk lyster.

Wain
2009-02-02, 08:41
Är det för att svenskar helt enkelt ÄR snyggare

Jupp, verkar onekligen vara så (utifrån mitt skönhetsideal). Om det beror på levnadsstil, gener, smink, etc är dock svårar att uttala sig om.

Som tur är så finns det dock tillräckligt många finnar för att det skall finnas ett par snygga också. :D

maaherra
2009-02-02, 09:32
Far till valfri grekisk charterort och fråga varför svenskorna är så populära och du kommer att finna ditt svar.

Piranha
2009-02-02, 09:49
Jag tror svaret fanns där några rader upp.

Finnar är inte generellt fulare, de har bara mer karaktär.

Hemi
2009-02-02, 09:50
Även invandrartjejer är mycket snyggare i Sverige än de är i sina ursprungsländer, vilket får mig att tro att det till stor del är den relativt sunda livsstilen och utseendefixeringen som gör att svenskar ser bra ut i jämförelse med andra. Svenskar är till exempel slående välklädda, dock ganska fantasilöst och konformistiskt - nästan komiskt när man varit utomlands ett tag och kommer hem till Stockholm och ser hur alla har identiska jackor, byxor etc.

Exakt, det är nästan skrämmande, det finns dessutom en gräns svesken aldrig går under. Fast snyggt vet jag inte, bara dyrt köpt.

Whistler
2009-02-02, 09:59
Ah, men karaktär är fult - det här är Sverige ffs! Jantelagen ftw!

Piranha
2009-02-02, 10:32
Ah, men karaktär är fult - det här är Sverige ffs! Jantelagen ftw!

ähhhh

Nitrometan
2009-02-02, 10:54
Finnar är inte generellt fulare, de har bara mer karaktär.
Det är inte karaktär. Det är Koskenkorva.

ARMSTARK
2009-02-02, 11:26
har Finland någon känd modell? finns det någon finsk tidning som slitz, moore? Har bara varit i Finland en gång och de var i Helsingfors men såg inget snygg brud där, dock var det svinkallt och var bara där typ 5 timmar så alla kanske satt inomhus :P Men det finns ju alltid ris och ros inom alla folkslag! Så självklart finns de snygga finskor dock i ett mindre utbud än här i Sverige *cupid*

Modell...nja...Linda Lampenius och Pamela Anderson, hmm, Linda kanske inte är den snyggaste bruden men hon är väl rätt känd. Pamela e snygg.
Och vad gäller internet dejting i Finnland: Det är nog så att man anser att man får vara bra ful för att söka dejt på nätet.

Bärs
2009-02-02, 11:35
Ah, intressant hypotes. Berätta mer, plz. :)

Kollade upp artikeln av Elert och han menade att det finns två huvudsakliga argument för språkbytehypotesen: 1. Skelettfynden från sten-, brons- och järnåldern uppvisar samma människotyp. 2. De tidigaste germanska inskrifterna uppvisar ett enhetligt språk över ett mycket stort område, vilket brukar gälla när ett språk nyligen spritt sig över ett stort område och ingen större dialektsplittring hunnit ske. Elert själv placerar detta språkbyte till övergången mellan brons- och järnålder. Detta språkbyte kunde också förklara de olika intonationerna i Norden, eftersom de språk som talades innan det germanska skulle ha lämnat spår efter sig i form av olika intonationstyper.

Man kan jämföra med om engelskan skulle på ca 200 år skulle blir modersmål för hela västeuropas befolkning. Helt säkert skulle denna engelska låta olika i de olika europeiska länderna. Samma gällde ju när latinet övertogs som modersmål för alla inom det västra romarriket. Ur de olika sätten att tala latin, vilka berodde på vilka modersmål latinet ersatte, uppstod de olika romanska språken.

fabbo
2009-02-02, 12:29
Vill inte riktigt hålla med om att svenska brudar ser bättre ut. De är bara mera medvetna om sitt utseende och bryr sig mer om vad andra tycker.. De finska brudar som ser bra ut är för det mesta upptagna eller "reserverade" och lägger därför inte tid på online dejting. Men fastän jag själv skulle vara singel så skulle jag inte göra det heller. Skulle kännas desperat men samtidigt är jag lite imponerad av de som vågar göra det och hänga ut sig på nätet. "Till salu: Bättre begagnad en-cylindrig Slarti".

Kwon
2009-02-02, 12:48
Slarti

Är du helfinsk, halvfinsk eller svensk (båda föräldrarna svenska) som växt upp i Finland?

pragmatist
2009-02-02, 12:58
Vill inte riktigt hålla med om att svenska brudar ser bättre ut. De är bara mera medvetna om sitt utseende och bryr sig mer om vad andra tycker.. De finska brudar som ser bra ut är för det mesta upptagna eller "reserverade" och lägger därför inte tid på online dejting. Men fastän jag själv skulle vara singel så skulle jag inte göra det heller. Skulle kännas desperat men samtidigt är jag lite imponerad av de som vågar göra det och hänga ut sig på nätet. "Till salu: Bättre begagnad en-cylindrig Slarti".

Folk hänger väl ut sig när de raggar på krogen också, skillnaden är att internetdejting är mycket billigare och resulterar i mycket fler dejter. Och inte ger baksmälla. :thumbup:

manmannen
2009-02-02, 13:30
Det är inte karaktär. Det är Koskenkorva.

Koskenkorva är inte bara en dryck, det är en livstil.

Huffo the A-LagaRe
2009-02-02, 14:32
Modell...nja...Linda Lampenius och Pamela Anderson, hmm, Linda kanske inte är den snyggaste bruden men hon är väl rätt känd. Pamela e snygg.
Och vad gäller internet dejting i Finnland: Det är nog så att man anser att man får vara bra ful för att söka dejt på nätet.

Pamela Anderson har väl en finsk farfar eller dylikt, räcker det för att klassas som finne?

Wain
2009-02-02, 14:36
Pamela Anderson har väl en finsk farfar eller dylikt, räcker det för att klassas som finne?

I Finland gör det tydligen det, har hört den förut här borta.
:D

Anderson was born in Comox, British Columbia, the daughter of Carol, a waitress, and Barry Anderson, a furnace repairman.[3] Her great-grandfather, Juho Hyytiäinen, was Finnish, a native of Saarijärvi, and left Finland in 1908[4] changing his name to Anderson when he arrived as an immigrant. Anderson has Dutch ancestry on her mother's side.

130kg finsk sisu
2009-02-02, 14:37
Slarti är Finlandssvensk. Från Wikipedia:
Finlandssvenskar (i singularisform: finlandssvensk) utgör en de facto nationell minoritet i Finland. De har svenska som modersmål och är företrädesvis bosatta längs kusten i Österbotten samt längs Finlands södra kust. Den variant av svenska de talar kallas finlandssvenska. De två begreppen (minoriteten och språket) infördes i det allmänna medvetandet 1912 av Rolf Pipping.[1]

År 2006 fanns det cirka 265 000 personer som talar svenska som modersmål på fasta Finland, och cirka 25 000 på Åland. [2]. Sammanlagt har ungefär 5,50 % av hela befolkningen svenska som modersmål, eller 5,08 % om man bortser från Åland. [3]. Andelen finländare som bor i enspråkigt svenska kommuner är cirka 0,8 % om man räknar med Åland och cirka 0,3 % om man bortser från Åland[4]. Andelen finländare som talar eller förstår svenska är dock betydligt större, eftersom båda språken är landets officiella språk och är obligatoriska ämnen i skolan (se nedan) och svenskan alltid har varit en grundläggande del av Finlands kulturliv. Likaså förstår de flesta finlandssvenskar finska, och många finländare är funktionellt helt tvåspråkiga.

130kg finsk sisu
2009-02-02, 14:40
Lite mer från wikipedia:
I dagens läge är finlandssvenskarnas förhållande till rikssvenskarna problematisk och någonting som många finlandssvenskar tar starkt avstånd från eller vägrar att betona av hänsyn till finnar.[12] Majoritetens värderingar påverkar den svensktalande minoriteten i Finland i ännu högre grad numera. Av historiska skäl och särskilt den skandinaviska rörelsen i Finland och Sverige med sin avoga inställning till finska politiska strävanden, anses en tanke om en distinkt svensk folkgrupp bland finnar lätt chauvinistisk och inte minst ofosterländsk

mer att läsa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Finlandssvensk

130kg finsk sisu
2009-02-02, 14:43
Så det är stor skillnad på finnar, svenskar och finlandssvenskar! Det sistnämnda är de flesta koloiter som bor i Finland som ni kallar finnar.
De flesta koloiter som kallar sig finnar i Sverige är ättlingar till finnar som flyttat till Sverige mellan 1940 och 1970. Undantag finns som t.ex Bubbe som är ättling till en finlandssvensk.

Snafu
2009-02-02, 14:59
Svenskar är till exempel slående välklädda, dock ganska fantasilöst och konformistiskt - nästan komiskt när man varit utomlands ett tag och kommer hem till Stockholm och ser hur alla har identiska jackor, byxor etc.

Jag svansade omkring på Stureplan vid jul (samtidigt som jag försökte se jävligt nykter ut, förbannade svenska dörrnissar) och dra åt pipsvängen vad jag inte passade in klädmässigt.

Archos
2009-02-02, 15:06
HAHA :D

Var i Helsingfors en eftermiddag för ett par veckor sen, kryssning. Jag och min sambo satt på ett café och diskuterade precis detta ämne.. många finnar har ett, hrmmm... särskilt karaktärisktiskt utseende ;)

Vad menar du lectris, är du snyggare än alla finskor tillsammans?

Slartibartfast
2009-02-02, 15:50
Vill inte riktigt hålla med om att svenska brudar ser bättre ut. De är bara mera medvetna om sitt utseende och bryr sig mer om vad andra tycker.. De finska brudar som ser bra ut är för det mesta upptagna eller "reserverade" och lägger därför inte tid på online dejting. Men fastän jag själv skulle vara singel så skulle jag inte göra det heller. Skulle kännas desperat men samtidigt är jag lite imponerad av de som vågar göra det och hänga ut sig på nätet. "Till salu: Bättre begagnad en-cylindrig Slarti".

Så tänkte jag också förr, men har ändrat uppfattning en del numera. Vill man ha en flick/pojkvän så är det väl ändå bättre att välja mellan, säg 500 intressenter än att nöja sig med den första bästa som visar intresse? Under min korta singeltid har jag träffat många nya människor. Under en vecka (vanligen ett veckoslut, övrig tid är jag eremit) kan man bli bekant med 10-15 nya tjejer. Vissa lär man känna bättre, vissa pratar man bara en stund med.

En kvinnlig bekant reggade sig på en dejtingsite och fick på en vecka 200 (två hundra) mail från intresserade. *screwy* Kan anta att de flesta är stalkers, men kanske man hittar nåt guldkorn. Utan att ens behöva stiga ur soffan! Jag gillar iofs live-interaktion bättre, men all cred åt dejtingsiter, säger jag. :thumbup:

Det var ett litet sidospår...

Piranha
2009-02-02, 15:52
And here we go again om finlandsvenskar. :D

Slartibartfast
2009-02-02, 15:53
And here we go again om finlandsvenskar. :D

Viktiga saker :D

130kg finsk sisu
2009-02-02, 16:15
Det är jäääääävligt viktigt pirre! :)

Känns jobbigt att vara förnekad som folkgrupp! :)

Piranha
2009-02-02, 16:16
Det är jäääääävligt viktigt pirre! :)

Känns jobbigt att vara förnekad som folkgrupp! :)

En etnisk minoritet, EU bidrag kan med fördel sökas. :D

von huff
2009-02-02, 16:16
Själv funderar man aldrig på det, skulle jag tala lika bra finska som svenska skulle jag inte bry mig det minsta om min finlandssvenskhet men tycker att det är bra med b.la betjäning på svenska:)

130kg finsk sisu
2009-02-02, 16:17
Å fan jag anteknar! Hur är det om man är en fet,grisliknande finlandssvensk då? Har jag lika stora rättigheter till bidrag som Slarti?

Piranha
2009-02-02, 16:19
Å fan jag anteknar! Hur är det om man är en fet,grisliknande finlandssvensk då? Har jag lika stora rättigheter till bidrag som Slarti?

Större antagligen, du bor ju på glesbygden och idkar föreningsliv.

Jag ser bara fördelar med att vara finlandsvensk, best of both worlds.

Baan
2009-02-02, 16:20
Å fan jag anteknar! Hur är det om man är en fet,grisliknande finlandssvensk då? Har jag lika stora rättigheter till bidrag som Slarti?

Något jordbruksbidrag kan du säkert få...

jwzrd
2009-02-02, 16:21
Något jordbruksbidrag kan du säkert få...

Milosevic approves!
http://img.dailymail.co.uk/i/pix/2007/12_02/milosevic_468x687.jpg

Baan
2009-02-02, 16:23
Kom in i matchen,

http://ideafix7.files.wordpress.com/2008/07/karadzic11-1.jpg

approves

jocke12
2009-02-02, 16:30
Det är inte karaktär. Det är Koskenkorva.
:laugh:
Å fan jag anteknar! Hur är det om man är en fet,grisliknande finlandssvensk då? Har jag lika stora rättigheter till bidrag som Slarti?:laugh:

L-Sami
2009-02-02, 20:57
Sverige är mer glamour än finland, Dolce Vita, Dolce Gabbana. Finnarna bryr sig inte om sitt utseende lika mycket som Svenskarna gör, gäller både männen och kvinnorna.

Yes
2009-02-02, 21:15
Det är inte karaktär. Det är Koskenkorva.
Koskenkorva är karaktär, och finnarna har det i blodet.

Archos
2009-02-03, 08:40
Viktiga saker :D

Varför är det så viktigt för dig Slarti? Är det för att ni är en minoritet i ert eget land?

Slartibartfast
2009-02-03, 09:05
Varför är det så viktigt för dig Slarti? Är det för att ni är en minoritet i ert eget land?

Det är inte speciellt viktigt. För egen del skiter jag i att svenskar är så oallmänbildande att dom drar likhetstecken mellan finnar och finlandssvenskar. Men Sisu anser det extremt viktigt, vilket jag har full förståelse för, och det kommer alltid en lång informativ utläggning av honom om hur det ligger till när frågan kommer upp. Därav smileyn.

Archos
2009-02-03, 09:10
Det är inte speciellt viktigt. För egen del skiter jag i att svenskar är så oallmänbildande att dom drar likhetstecken mellan finnar och finlandssvenskar. Men Sisu anser det extremt viktigt, vilket jag har full förståelse för, och det kommer alltid en lång informativ utläggning av honom om hur det ligger till när frågan kommer upp. Därav smileyn.

Ok, då förstår jag att det ligger något och pyr i bakgrunden! Min morsa kommer från den finska delen av österbotten men inte långt ifrån "svenskbyggderna". Jag har dock aldrig märkt någon avog inställning till finlandsvenskar bland min släkt.

Pepparkakssmurfen
2009-02-03, 09:24
Ok, då förstår jag att det ligger något och pyr i bakgrunden! Min morsa kommer från den finska delen av österbotten men inte långt ifrån "svenskbyggderna". Jag har dock aldrig märkt någon avog inställning till finlandsvenskar bland min släkt.


Uttrycket "svensktalande bättre folk" måste du väl ha hört någon gång?

Slartibartfast
2009-02-03, 09:38
Uttrycket "svensktalande bättre folk" måste du väl ha hört någon gång?

Det är finnarnas fel som är så dåliga. :D

ARMSTARK
2009-02-03, 09:52
I Finland gör det tydligen det, har hört den förut här borta.
:D

Hennes farfar är finne och hon brukade åka till honom i finland när hon var liten, kunde även tala finska på den tiden.
Min farfar var också finne, jag brukade åka till finland när jag var liten och var rätt bra på finska då. Hade ett finskt efterman då. Då kallades jag aldrig för något annat än finne. Numera har jag min frus svenska efternamn. Är jag svensk eller finsk?
Är Pamela amerikan så är jag svensk.

Manta
2009-02-03, 10:38
Hennes farfar är finne och hon brukade åka till honom i finland när hon var liten, kunde även tala finska på den tiden.
Min farfar var också finne, jag brukade åka till finland när jag var liten och var rätt bra på finska då. Hade ett finskt efterman då. Då kallades jag aldrig för något annat än finne. Numera har jag min frus svenska efternamn. Är jag svensk eller finsk?
Är Pamela amerikan så är jag svensk.

Nu hittar du bara på, men det är lungt, ni kan få Pamela om ni verkligen vill det.

ARMSTARK
2009-02-03, 10:57
Tack!

von huff
2009-02-03, 10:58
Uttrycket "svensktalande bättre folk" måste du väl ha hört någon gång?

Iallafall verkar många finalndssvenskar tro det fast själv ser jag ingen skillnad på finlandssvenskar å finnar

Nitrometan
2009-02-03, 11:52
Koskenkorva är karaktär, och finnarna har det i blodet.
Prexis!