handdator

Visa fullständig version : Problem med promenader


Betsson1
2009-02-01, 11:15
Det kanske låter konstigt men jag har problem med att promenera i rask takt..
Jag glömmer att jag går och tänker på andra grejjer istället..
Hur gör man för att bränna så mycket som möjligt?
Några knep så man tänker på hur man går hela vägen?

King Grub
2009-02-01, 11:17
Går du en viss sträcka, så förbrukar du lika mycket energi, oavsett hur fort du gör det. Du måste börja springa för att det skall bli någon skillnad.

young_george
2009-02-01, 11:18
Kan ju vifta som galning med armarna om du inte bryr dig att någon ser

Eddie Vedder
2009-02-01, 11:19
Kan ju vifta som galning med armarna om du inte bryr dig att någon ser

Eller använda promenadstavar om man VERKLIGEN inte bryr sig om att någon ser:D

Betsson1
2009-02-01, 11:28
Går du en viss sträcka, så förbrukar du lika mycket energi, oavsett hur fort du gör det. Du måste börja springa för att det skall bli någon skillnad.

Jag funderar på att göra så här.
Måndag, onsdag och fredag. Joggning innan frukost.
Tisdag, torsdag. Morgonpromenad.
Jag styrketränar 3 gånger i veckan också.

Jag undrar om det är taskigt för musklerna att jogga innan frukost. Har hört att det är negativt på något sätt..

Eddie Vedder
2009-02-01, 11:33
Jag undrar om det är taskigt för musklerna att jogga innan frukost. Har hört att det är negativt på något sätt..

"Jogga innan frukost" säger inte ett dugg. Träning på fastande mage kommer ju innebära en nedbrytning av musklerna och möjligtvis är den högre vid den tidpunkten än på förmiddagen några timmar efter en frukost t.ex.

Men om man lyckas med bedriften att efter några kilometers lätt joggning innan frukost verkligen åstadkomma något negativt för kroppen då sköter man allt omkringliggande helt bedrövligt.

Men var mer specifik, distanser och tid t.ex.? Ordet "joggning" som sådant antyder ju dock att intensiteten är väldigt låg.

Kischen
2009-02-01, 11:35
Går du en viss sträcka, så förbrukar du lika mycket energi, oavsett hur fort du gör det. Du måste börja springa för att det skall bli någon skillnad.

Så man tjänar inget förutom att det går snabbare, om man går i en högre takt?

King Grub
2009-02-01, 11:36
Nej. Intensiteten är inte hög nog att förbättra några andra konditions- och hjärt&kärlfaktorer.

Mysella
2009-02-01, 11:44
Går du en viss sträcka, så förbrukar du lika mycket energi, oavsett hur fort du gör det. Du måste börja springa för att det skall bli någon skillnad.

Jag har också hört något liknande, fast då var det att det inte spelar nån roll om man springer, cyklar, går eller simmar, samma sträcka ger samma kaloriförbrukning.. Känns som nåt man bör ta med en stor nypa salt i och för sig, men det jag inte förstår är, man borde väl i rimlighetens namn bränna mer kcal om man svettas och har lite puls än om man bara släntrar hela sträckan? Du som verkar ha koll kanske kan förklara hur det ligger till :)

King Grub
2009-02-01, 11:47
Jag har också hört något liknande, fast då var det att det inte spelar nån roll om man springer, cyklar, går eller simmar, samma sträcka ger samma kaloriförbrukning..

Detta är fullständigt inkorrekt.

Att springa en viss sträcka förbrukar mer energi (30% mer) än att gå den.

Att simma en viss sträcka förbrukar mycket mer energi (men tar också betydligt längre tid).

Det som gäller är att det kostar en viss mängd energi att förflytta en viss kropp en viss sträcka på en viss tid. Skiljer sig en eller flera av dessa faktorer, kommer energikostnaden också att skilja sig.

C.E.J.
2009-02-01, 13:26
Nej. Intensiteten är inte hög nog att förbättra några andra konditions- och hjärt&kärlfaktorer.

Men om vi talar bara om energiförbrukning borde ju promenad i rask takt rimligen förbruka mer energi än långsamt lunkande där man halvstannar då å då för att kolla på fina byggnader eller whatnot?

Tolkia
2009-02-01, 13:46
Det kanske låter konstigt men jag har problem med att promenera i rask takt..
Jag glömmer att jag går och tänker på andra grejjer istället..
Hur gör man för att bränna så mycket som möjligt?
Några knep så man tänker på hur man går hela vägen?
Spela in musik i lagom promenadtempo och gå i takt med den (för mig som har korta ben brukar 128-129 bpm vara ganska lagom, du får prova dig fram).

Lockzi
2009-02-01, 13:48
Men om vi talar bara om energiförbrukning borde ju promenad i rask takt rimligen förbruka mer energi än långsamt lunkande där man halvstannar då å då för att kolla på fina byggnader eller whatnot?

De förbränner lika mycket kcal förutsatt att båda situationerna slutligen går samma sträcka. Egentligen så förbränner till och med den som som stannar och spanar in fina byggnader mer då att stå även det förbrukar energi.

Observera dock att tiden kommer bli avsevärt mycket längre att gå samma sträcka för "byggnads-inspekteraren".

Betsson1
2009-02-01, 22:51
Kan man inte dricka 2 ägg innan man drar och löper då? Bryts musklerna lika mycket?

Handcuff
2009-02-01, 22:53
Kan man inte dricka 2 ägg innan man drar och löper då? Bryts musklerna lika mycket?

Dricka ägg är inte smartigt. Tillaga dem isåfall :thumbup:

Kindström
2009-02-01, 23:02
Spela in musik i lagom promenadtempo och gå i takt med den (för mig som har korta ben brukar 128-129 bpm vara ganska lagom, du får prova dig fram).

Jag kör också på samma knep och ungefär samma takt. Kanonbra :hbang:

Aftonbladet
2009-02-02, 00:08
Går du en viss sträcka, så förbrukar du lika mycket energi, oavsett hur fort du gör det. Du måste börja springa för att det skall bli någon skillnad.

Det diskuterades om detta på flashback tror jag men jag var inte säker på om jag skulle lita på det. Min logik säger att man förbrukar fler kalorier vid högre effekt.

Är detta nu sant kommer jag dock gå och fin-promenera, slipper man bli så trött.... Tröttheten vid högre hastigheter jämförelse vid låga är tydligen bara en illusion.

Aftonbladet
2009-02-02, 00:30
Jag satt igår och kollade in hur många kalorier jag förbrände på en promenad. Jag lade märke till att det gör konstiga dippar här och där men så här får jag i alla fall.

En sträcka på 15km ger en kaloriförbränning på
1,068 calories in 2 hr (15 km at 7.5 km/h)
Walking
848 calories in 2 hr 30 min (15 km at 6 km/h)
Walking
797 calories in 3 hr (15 km at 5 km/h)
Walking
883 calories in 4 hr (15 km at 3.8 km/h)
Walking
903 calories in 4 hr 30 min (15 km at 3.3 km/h)

Jag tycker det det låter konstigt att det går åt mer kalorier om man går i 3.3 än 5km/h. Varför är just där en dippning? Medan man dippar hela 220 om man slöar från 2.30 till 2h.

Fatcan
2009-02-02, 01:46
Nej. Intensiteten är inte hög nog att förbättra några andra konditions- och hjärt&kärlfaktorer.

Det måste ju bero på hur dassig kondition man har från början?

Guddi
2009-02-02, 04:03
Om man skruvar upp gånghastigheten ordentligt så kan man faktiskt förbränna mer kalorier när man går än när man springer. Men då är man förbi promenadtempo och gångstilen är troligen inte så vacker den heller :)
http://www.brianmac.co.uk/walkorun.gif

Eddie Vedder
2009-02-02, 05:57
Kan man inte dricka 2 ägg innan man drar och löper då? Bryts musklerna lika mycket?

Det är knappast något at oroa sig över när det gäller en promenad, det är ju knappast frågan om något ansträngande. Men vill man ta två ägg är det ju förstås inte fel, kanske orkar man lite mer som följd?:)

Dock är ju råa ägg sämre, finns nog tusen trådar om det på Kolozzeum och jag har skrivit om det:

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Aftonbladet
2009-02-02, 20:20
Nu snurrar mitt huvud i alla sorters riktningar...

Någon som vill kommentera mitt förra inlägg?

Löpning förbränner mer kalorier än promenera.. Hur fan skulle jag annars kunna dö efter springa milen medan jag fortfarande kan stå om jag har gått den....

Nu får ni sluta ha autism savant.

King Grub
2009-02-02, 20:21
Löpning förbränner mer kalorier än promenera..

Ja.

Nelli
2009-02-02, 23:47
Sen finns det ju en annan sida pa saken...

Jag avsatter en timme pa morgonen for promenad med hundarna innan jobbet, ju snabbare/raskare man promenerar under den timmen desto mer branner man eftersom man gar langre.

Jochitko
2009-02-03, 00:00
Sen finns det ju en annan sida pa saken...

Jag avsatter en timme pa morgonen for promenad med hundarna innan jobbet, ju snabbare/raskare man promenerar under den timmen desto mer branner man eftersom man gar langre.

Sant, eller så kan man spara tid genom att gå snabbare... Bästa är ju att gå i en taks som är behaglig men ändå lite träningsinriktad

Betsson1
2009-02-03, 15:34
Har ni några tips om hur man ser till att gå snabbt hela vägen? Eftersom jag promenerar någonstans där man går runt hela tiden så kan jag promenera i en timme, spelar ingen roll hur långt jag går. Men jag vill bränna så mycket som möjligt, jag brukar gå snabbt i 5 minuter. Sedan glömmer jag att jag är ute och går..

Nu frågar jag igen, några tips om hur man ser till att man går snabbt hela tiden? Tänker ni på något speciellt? (om vi nu lägger musik-takt åt sidan)

OskarD
2009-02-03, 17:57
Nu frågar jag igen, några tips om hur man ser till att man går snabbt hela tiden? Tänker ni på något speciellt? (om vi nu lägger musik-takt åt sidan)


Klä dig tunt så bir du "tvingad" att gå raskt för att slippa frysa.