handdator

Visa fullständig version : Ta bort kolhydrater

whern
2009-01-31, 16:49
Hej,

Vad anser ni om att dra ner väldigt mycket på kolhydrater?
Bara äta kolhydrater vid frukost samt efter träning? Och även då relativt sparsamt. För att sedan äta fett+protein tillsammans vid de andra tillfällena, tex kyckling grillade grönsaker och lite olivolja till.
Detta är då inte deffen, utan det ska vara mycket mat per dag och meningen är inte att man ska rasa i vikt utan att komma i fin form.
Alltså äta mycket och ofta, men med få kolhydrater, så länge man inte utför tungt arbete eller träning då vill säga. Exklusive styrketräningen.

Är detta onödigt tänk? Är det bara att tänka på kalorierna och sedan se till att man får i sig tillräckligt med protein samt fett?

Tacksam för svar och era åsikter!

mikaelj
2009-01-31, 16:59
*Jag* har absolut inga problem med vare sig tung styrketräning eller konditionsträning på ~20g kolhydrater/dygn.

Om du skall skära ner på kolhydraterna tror jag snarare att du gör bäst i att äta dem efter träning för att fylla på muskelglykogen om du skall träna väldigt tätt inpå igen. Behöver du lite mer bakgrundsinfo om lågkolhydratkost i allmänhet kan du titta in på Kostdoktorn.se (http://www.kostdoktorn.se) och/eller Kolhydrater iFokus (http://kolhydrater.ifokus.se).

För info mer specifikt om lågkolhydrat och träning, kika på t.ex. "The TNT Diet".

Scratch89
2009-01-31, 23:48
Jag tror att det är högst individuellt. Jag skulle inte vilja arbeta som hantverkare eller något annat som är fysiskt ansträngande, och dessutom styrketräna, samtidigt som jag åt väldigt lite kolhydrater.

tigerofsweden
2009-02-01, 00:43
Jag tror att det är högst individuellt. Jag skulle inte vilja arbeta som hantverkare eller något annat som är fysiskt ansträngande, och dessutom styrketräna, samtidigt som jag åt väldigt lite kolhydrater.

+1

Jag märker personligen bara av en kolhydratfattig kost när jag löptränar eller kör väldigt intensiv styrketräning. Samtidigt behöver jag inga enorma mängder för att prestera bra. Dock har jag inget fysisk krävande jobb :)