handdator

Visa fullständig version : Konstruktiv kritik gentemot min träning (Schema bl.a mm)


Ostrom
2009-01-31, 14:18
Hejsan, kan ju börja meda att säga att jag fyller arton om mindre än en månad och att jag tränar hockey 3-4 ggr i veckan + match.
Jag skulle uppskatta om nån ville ge mig lite kritik och förslag på hur jag skall utveckla min träning i form av schema och val av övningar etc. Det jag vill uppnå är så mycket muskelmassa som möjligt.

Min träningsbakgrund är att jag i stort sett har tränat hela mitt liv (fotboll fram till 14, hockey från 12 och framåt) men att det inte varit så seriöst. Med det menar jag att jag spelar för att det är skoj. För att ni ska få en bild av hur seriöst jag spelar hockey så spelar vi i serien 2A (den tredje högsta serien).

Då jag var 15-16 började vi i hockeyn, som så många gör, att gå till gymmet och discoträna. Bänken varvades med bicepscurl. Våran tränare uppmärksammade detta och efterföljande sommar tränade vi på gym under 2-3 månader när vi hade försäsongsträning med en mycket duktig instruktör (han hade anknytning till Frölunda Indians, så han vet nog vad han talade om). Vi fick en bra grund att stå på och det var kul som attan. Men sen efter det åkte jag på resa bl.a och arbetade inte vidare med det jag byggt upp.

Nyårslöftet blev att, återigen börja styrketräna, och jag har gjort så regelbundet 4 ggr i veckan i en månad nu och tänker fortsätta med det. Och jag måste säga att jag har fått väldigt bra resultat. Kanske främst pga muskelminnet?:

Mitt egna schema~
Dag 1:
Bänkpress 3*8
Tricepscurl 3*8
Hantelpress 3*8
"Hantel bakom nacken och uppåt" 3*8
Maskin bröst 3*8
Maskin triceps 3*8


Dag 2:
Knäböj 3*8
Utfall (båda ben)3*8
Vadpress 3*8

Dag 4:
Marklyft 3*8
SCottcurls (?) 3*8
Enarmsrodd 3*8
Bicepscurl stående 3*8
Roddmaskin 3*8
Bicepsmaskinövn.3*8

Dag 6:
Hantllyft åt sidan 3*8
Press bakom nacken 3*8
Sittande militärpress3*8
En till övning 3*8

Nu har vi dock fått en ny gymtränare som gett mig detta programet:

Tränarens schema ~
Dag 1:
Roddmaskin 3*6
Chins i maskin 3*6
Enarmsrodd 3*6
Rygglyft 3*6

Dag 2:
Militärpress 3*6
Axellyft FRAM med vikt 3*6
Axellyft BAK med vikt 3*6
Bicepshalvor 3*6
Bicepscurl 3*6

Dag 4:
Hantelpress 3*8
Lutande hantelpress 3*8
Flyes 3*6
Tricepscurl 3*6
Tricepspress 3*6

Dag 5:
Knäböj 3*8
Benpress 3*8
Vadpress 3*8
Mage 2 valfria övningar

Känns rätt dumt att fråga, men vilket är att föredra? Tycker han blandat lite olika muskelgrupper än vad många förespråkar att man skall göra på vissa pass. Eller har jag fel?

:EDIT: Försöker vila så optimalt osm möjligt, och äter gör jag. Så på den delen borde jag inte brista. Käkar så mycket jag bara orkar och kommer ta en deff när det behövs.

aelgen
2009-01-31, 16:29
Jag hade inte kört på något av dem. Båda uppläggen saknar vissa viktiga övningar eller ignorerar helt vissa muskelgrupper.

Här har du: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454 Kör på det tills du har lite bättre koll.

Btw. hur gör man en triceps curl?

Ostrom
2009-01-31, 17:14
Vilka muskelgrupper ignoreras? Är verkligen det andra schema så jättedåligt som du säger?

Vet inte vad övningen kallas, men man ligger på en bänk med huvudet utanför kanten och håller en stång ungefär som när man ska bänka. Mindre bredd på greppet och sedan häver man stången bakåt ner mot marken och upp igen...

laggi
2009-01-31, 18:10
Vet inte vad övningen kallas, men man ligger på en bänk med huvudet utanför kanten och håller en stång ungefär som när man ska bänka. Mindre bredd på greppet och sedan häver man stången bakåt ner mot marken och upp igen...

Triceppress bakom huvet, skallspräckarn osv.