handdator

Visa fullständig version : Stekt eller kokt.

Fatso
2009-01-31, 14:04
Hej.
Stod och kollade på min kyckling som just nu håller på att kokas i en kastrull. Kom att undra, vad är egentligen bäst? Att steka eller att koka maten? Försvinner vissa viktiga saker om man steker/kokar maten?

Tack på förhand

Eddie Vedder
2009-01-31, 14:15
Vid stekning uppstår ju mutagener, ju mer bränd yta desto mer mutagener.

Det är väl egentligen den enda skillnaden om man ska se det hur "optimal hälsosynpunkt". Vad gäller t.ex. förluster av fett från köttet, mikronutrienter som förstörs av vämre/lakas ut genom vatten o.s.v. så är nog skillnaderna minimala med lite större förluster av det ena här och av det andra där.:)

Dan S
2009-02-01, 02:24
men man kan ju inte dra någon slutsats av ditt svar, eller klargör gärna lite till kan vara jag som är väldigt trött också! :thumbup: thx

mikaelj
2009-02-01, 06:31
Dan S,

Ångkokt mat är den absolut skonsammaste metoden att tillaga den mesta sortens mat på, eftersom du har så låg värme (jfr. den heta ytan på en stekpanna) att många viktiga vitaminer och enzymer inte går sönder. Följt av kokt mat. I det senare fallet kommer, som Eddie påpekade, en del av näringen att hamna i kokvattnet, så för att tillgodogöra dig den bör du alltså göra gryta/soppa/sås på det vattnet.

Eddie Vedder
2009-02-01, 07:06
men man kan ju inte dra någon slutsats av ditt svar

Vad menar du? Jag kan ju inte säga att A är bättre än B om jag inte tycker det. Slutsatsen är ju den att skillnaden är minimal men på lång sikt kan det säkert vara mindre riskabelt att se upp med hårt stekt kött väldigt ofta.

Men att stora intag av skadliga ämnen under lång tid är negativt lär man ju inte behöva förklara. Och det är ju något som undviks med lite sunt förnuft.

Sverker
2009-02-01, 07:52
Nu kommer jag att få mothugg:D

Jag hävdar fortfarande att en lätt bryning av köttet kommer göra att proteinet denaturer, drar ihop sig och täpper till porerna på ytan. Köttsaften hålls på plats och vätskan stannar i köttet.

En ytterligheten är att man kokar kyckling länge och köttet faller isär till något som liknar en gröt. Då läcker vitaminer och mineraler ut i kokvattnet.

Agent Cooper
2009-02-01, 09:27
Nu kommer jag att få mothugg:D
Jag hävdar fortfarande att en lätt bryning av köttet kommer göra att proteinet denaturer, drar ihop sig och täpper till porerna på ytan. Köttsaften hålls på plats och vätskan stannar i köttet.

En ytterligheten är att man kokar kyckling länge och köttet faller isär till något som liknar en gröt. Då läcker vitaminer och mineraler ut i kokvattnet.

Det här är lektion nummer ett när man steker vilket kött som helst. Jag protesterar då inte. En tidigare rumskamrat som var kock skällde ut mig om jag glömde bryna köttet när vi lagade köttgrytor. Han tyckte det var att förstöra maten.

Anledningen till att man gör det är det du säger, köttsaften stannar i köttet. Annars blir det svampigt och mjöligt och faller lätt sönder.