handdator

Visa fullständig version : styrketränings påverkan på längdtillväxten


DarkBoy
2009-01-31, 01:15
vet att det finns säkert dussintals, kanske hundratals trådar om det här ämnet i just detta forum men skitsamma nu fan ska vi reda ut lite saker en gång för alla... blir så jävla trött på de här om att man stannar i växten eller inte av styrketräning *gah!* styrketräning i tonåren nu allså pratar vi om, ökar ju både produktionen av såväl som testosteron och tilväxthormon. skitsamma om man kan stanna i växten av att bryta benet som liten och skada epifyzerna (tillväxtzonerna) - det är irrelevant^^ klart man stannar i växten om man är SKADAD... men! iaf åter till ämnet, testosteron är ju ett hormon som "stänger" tillväxtzonerna så man "stannar" väl inte i växten såväl som man SLUTAR VÄXA TIDIGARE, då, man av den enkla orsaken, sluter sina tillväxtzoner tidigare. Men! styrketräning ökar ju också produktionen av hgh - human growth hormone (tillväxthormon) som bl.a. ökar längtillväxten i skelletet hos barn och tonåringar under 20 typ^^ så slutsatsen är att man slutar växa tidigare av styrketräning i tonåren men samtidigt växer mera under den tiden man växer. nu är ju frågan om det går ett ut eller minskar eller ökar längden... :naughty: *förvirrad*

men ser man till verkligheten och inte skitstudier av sovjet (haha) där dom styrketränade fått mera mat och annat som påverkar längden än den icke-styrketränande gruppen, kan man konstantera att långa personer i tonåren är dom som utvecklats senare, och har bl.a. mindre hårväxt både på kropp och anskikte. nu är ínte det här en studie då och mina "bevis" rätt dåliga men kolla bara på arab skallarna, haha dom e ju bara såå korta! :naughty: och vem har mera skägg (hårtillväxt överhuvudtaget) än dom? dom kommer ju i puberteten i trean för fan! :D min poäng är att det borde ge mera att växa under längre tid än att växa mera under kortare tid. Där har ni det folks! *kissass*

Alox
2009-01-31, 01:43
Längden påverkas inte av styrketräning i tonåren. Finns inga som helst bevis för det.

jaosef
2009-01-31, 09:27
Alox gav dig svaret, dock sjukt konstigt skrivet inlägg av dig DarkBoy!

hillbilly90210
2009-01-31, 09:41
Skitstudier från Sovjet? Menar du att dom hade sämre vetenskapsmän än någon annan? Och varför orkar jag ens kommentera detta?

Stoltz
2009-01-31, 11:08
Nej, inga som helst studier har ens kommit i närheten av att påvisa något sådant. Många långa män och kvinnor har tränat sedan ung ålder, det är ingen större längdskillnad där än i andra sporter/fysiska utföranden.

DarkBoy
2009-02-01, 13:28
Hur vet DU att du inte hade blivit 1 cm LÄNGRE om du inte tränat? på samma sett vet du inte ifall du hade blivit 1 cm KORTARE om du inte tränat. Finns verkligen ingen logik i det ni säger, man kan bara jämföra sig med sig själv och det är ju aning svårt... det har visst gjorts studier. dussintals, kanske inte just om längden men om styrketräningspåverkan på testosteron nivåerna. Man har påvisat att kroppen producerar MER testosteron. (sänkningen av testo i blodet efter ett pass beror bara på att det upptas i cellerna) - egentligen ökar nivåerna. Sen är det ett faktum att testosteron stänger tillväxtzonerna, inget snack om saken. Av samma anledning stannar man i växten om man tar anabola steroider innan man är färdigväxt. Jag har aldrig hävdat att man stannar i växten - bara att man stänger sina tillväxtzoner tidigare, sen hur mycket tidigare och vilken längdpåverkan det har, det har jag inte yttrat mig om. Ni har å andra sidan inte bevisat att man INTE stannar i växten har ju bara skitargument som jag citera ovan.

Pudzianovski
2009-02-01, 13:36
En tråd som behandlar ämnet: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=105518

Arne Persson
2009-02-01, 13:46
Hur vet DU att du inte hade blivit 1 cm LÄNGRE om du inte tränat? på samma sett vet du inte ifall du hade blivit 1 cm KORTARE om du inte tränat. Finns verkligen ingen logik i det ni säger, man kan bara jämföra sig med sig själv och det är ju aning svårt... det har visst gjorts studier. dussintals, kanske inte just om längden men om styrketräningspåverkan på testosteron nivåerna. Man har påvisat att kroppen producerar MER testosteron. (sänkningen av testo i blodet efter ett pass beror bara på att det upptas i cellerna) - egentligen ökar nivåerna. Sen är det ett faktum att testosteron stänger tillväxtzonerna, inget snack om saken. Av samma anledning stannar man i växten om man tar anabola steroider innan man är färdigväxt. Jag har aldrig hävdat att man stannar i växten - bara att man stänger sina tillväxtzoner tidigare, sen hur mycket tidigare och vilken längdpåverkan det har, det har jag inte yttrat mig om. Ni har å andra sidan inte bevisat att man INTE stannar i växten har ju bara skitargument som jag citera ovan.


Nu svamlar du nog lite. Om tillväxten skulle upphöra av styrketräning så skulle detta troligen ha upptäckts för länge sedan. Det skulle ju knappast upptäcktas bara inom styrketräning utan även inom andra idrotter, tex brottning... I så fall borde ju även tillväxtzonerna tillslutas omg. på alla pupertetsfinninga ungdomar när bl.a testot börjar rusar i höjden...

Skall man stanna i växten pga av styrketräning mm så krävs det att alla epifyslinjer mm förbenas samtidigt. Hur skall det gå till?

C.E.J.
2009-02-01, 13:57
Sen är det ett faktum att testosteron stänger tillväxtzonerna

Nej.

DarkBoy
2009-02-01, 14:00
Nej.

Jo. läs på, kom tillbaks sen.

Stoltz
2009-02-01, 14:03
Hur vet DU att du inte hade blivit 1 cm LÄNGRE om du inte tränat? på samma sett vet du inte ifall du hade blivit 1 cm KORTARE om du inte tränat. Finns verkligen ingen logik i det ni säger, man kan bara jämföra sig med sig själv och det är ju aning svårt... det har visst gjorts studier. dussintals, kanske inte just om längden men om styrketräningspåverkan på testosteron nivåerna. Man har påvisat att kroppen producerar MER testosteron. (sänkningen av testo i blodet efter ett pass beror bara på att det upptas i cellerna) - egentligen ökar nivåerna. Sen är det ett faktum att testosteron stänger tillväxtzonerna, inget snack om saken. Av samma anledning stannar man i växten om man tar anabola steroider innan man är färdigväxt. Jag har aldrig hävdat att man stannar i växten - bara att man stänger sina tillväxtzoner tidigare, sen hur mycket tidigare och vilken längdpåverkan det har, det har jag inte yttrat mig om. Ni har å andra sidan inte bevisat att man INTE stannar i växten har ju bara skitargument som jag citera ovan.

Jag skrev att inga studier har påvisat att längden skulle hämmas av styrketräning. Inte att inga stuider gjorts. Läs om, läs rätt.

Jorgen
2009-02-01, 14:07
Upp med nivån grabbar.

Tramsa får ni göra någon annanstans.

C.E.J.
2009-02-01, 14:26
Jo. läs på, kom tillbaks sen.

Nej. Läs på, kom tillbaks sen. Nyckelorden till rätt svar börjar på A resp. Ö.

DarkBoy
2009-02-01, 14:32
Jag skrev att inga studier har påvisat att längden skulle hämmas av styrketräning. Inte att inga stuider gjorts. Läs om, läs rätt.

haha! förlåt om jag rentav hånar din inkompetens nu, men hade du tänkt göra en studie där du i tonåren styrketränar och mäter din längd, sen reser tillbaka äter och sover precis lika mycket, har samma faktorer men utan att styrketräna och påvisar att längden skulle varit identisk enligt dig? pfft! skrattretande... *screwy*

Alox
2009-02-01, 14:36
haha! förlåt om jag rentav hånar din inkompetens nu, men hade du tänkt göra en studie där du i tonåren styrketränar och mäter din längd, sen reser tillbaka äter och sover precis lika mycket, har samma faktorer men utan att styrketräna och påvisar att längden skulle varit identisk enligt dig? pfft! skrattretande... *screwy*

Känns som att forskare har lite mer insikt i hur man gör sådana rapporter än författaren till Kolozzeums flummigaste inlägg hitills år 2009.

King Grub
2009-02-01, 14:37
Scientific evidence indicates that resistance training results in increased serum IGF-I and that there is no detrimental effect on linear growth.

Pediatr Endocrinol Rev. 2003 Dec;1(2):120-7. Resistance training, skeletal muscle and growth.

DarkBoy
2009-02-01, 14:38
studier och studier... att jämföra kalle och sven som har helt olika genuppsättningar är ju som att leka med slumpen. det måste du väl ändå förstå? hur många försökspersoner som nu än skulle vara med i en studie så skulle resultatat bli annorlunda för varje studie beroende på vilka personer och deras gener kodar för deras längdtillväxt.

En gång för alla. Testosteron påskyndar förloppet som gör tillväxtzonerna i skelletet till hårt ben - det är ett faktum. Träning ökar dina testosteron och hgh nivåer, allså slutar du växa tidigare, men växer lite extra då du träna. Av den anledningen kan folk märka att dom växer lite mer då dom börjar styrketräna.

att ta exempel som: "wow, kolla på mig jag är 1.90 lång och började styrketräna när jag var 13" är bara SKIT, Arne. *host...* Han kunde ha blivit 1.91, eller 1.89 va som helst - det vet han inte.

Att sova och äta mycket gör att du producerar mycket tillväxthormon. Folk som tränar äter och sover oftast mer också, därav blir inte folk som tränar märkbart kortare - dom kan faktiskt rentav bli längre, men inte av just anledningen att dom tränar som sagt, utan att dom äter och sover mera.

Arne Persson
2009-02-01, 14:41
studier och studier... att jämföra kalle och sven som har helt olika genuppsättningar är ju som att leka med slumpen. det måste du väl ändå förstå? hur många försökspersoner som nu än skulle vara med i en studie så skulle resultatat bli annorlunda för varje studie beroende på vilka personer och deras gener kodar för deras längdtillväxt.

En gång för alla. Testosteron påskyndar förloppet som gör tillväxtzonerna i skelletet till hårt ben - det är ett faktum. Träning ökar dina testosteron och hgh nivåer, allså slutar du växa tidigare, men växer lite extra då du träna. Av den anledningen kan folk märka att dom växer lite mer då dom börjar styrketräna.

att ta exempel som: "wow, kolla på mig jag är 1.90 lång och började styrketräna när jag var 13" är bara SKIT, Arne. *host...* Han kunde ha blivit 1.91, eller 1.89 va som helst - det vet han inte.

Att sova och äta mycket gör att du producerar mycket tillväxthormon. Folk som tränar äter och sover oftast mer också, därav blir inte folk som tränar märkbart kortare - dom kan faktiskt rentav bli längre, men inte av just anledningen att dom tränar som sagt, utan att dom äter och sover mera.

Saliga äro de enfaldiga....

King Grub
2009-02-01, 14:52
Att sova och äta mycket gör att du producerar mycket tillväxthormon. Folk som tränar äter och sover oftast mer också, därav blir inte folk som tränar märkbart kortare - dom kan faktiskt rentav bli längre, men inte av just anledningen att dom tränar som sagt, utan att dom äter och sover mera.

Jo, av anledningen att dom tränar.

Starting physical activity prior to the pubertal growth spurt stimulates both bone and skeletal muscle hypertrophy to a greater degree than observed with normal growth in non-physically active children.

En direkt osteogen effekt, och som är större vid just viktbärande aktivteter.

High strain-eliciting sport... are strongly recommended to increase the peak bone mass. Moreover, the increase in lean mass is the most important predictor for bone mineral mass accrual during prepubertal growth throughout the population. Since skeletal muscle is the primary component of lean mass, participation in sport could have not only a direct osteogenic effect, but also an indirect effect by increasing muscle mass and hence the tensions generated on bones during prepubertal years.

Sports Med. 2006;36(7):561-9. How does exercise affect bone development during growth?

Jorgen
2009-02-01, 14:57
Om DarkBoy inte har en förbättrad attityd from nu så kommer han att bli bannad.

RandomC
2009-02-01, 15:09
vet att det finns säkert dussintals, kanske hundratals trådar om det här ämnet i just detta forum men skitsamma nu fan ska vi reda ut lite saker en gång för alla... blir så jävla trött på de här om att man stannar i växten eller inte av styrketräning *gah!* styrketräning i tonåren nu allså pratar vi om, ökar ju både produktionen av såväl som testosteron och tilväxthormon. skitsamma om man kan stanna i växten av att bryta benet som liten och skada epifyzerna (tillväxtzonerna) - det är irrelevant^^ klart man stannar i växten om man är SKADAD... men! iaf åter till ämnet, testosteron är ju ett hormon som "stänger" tillväxtzonerna så man "stannar" väl inte i växten såväl som man SLUTAR VÄXA TIDIGARE, då, man av den enkla orsaken, sluter sina tillväxtzoner tidigare. Men! styrketräning ökar ju också produktionen av hgh - human growth hormone (tillväxthormon) som bl.a. ökar längtillväxten i skelletet hos barn och tonåringar under 20 typ^^ så slutsatsen är att man slutar växa tidigare av styrketräning i tonåren men samtidigt växer mera under den tiden man växer. nu är ju frågan om det går ett ut eller minskar eller ökar längden... :naughty: *förvirrad*

men ser man till verkligheten och inte skitstudier av sovjet (haha) där dom styrketränade fått mera mat och annat som påverkar längden än den icke-styrketränande gruppen, kan man konstantera att långa personer i tonåren är dom som utvecklats senare, och har bl.a. mindre hårväxt både på kropp och anskikte. nu är ínte det här en studie då och mina "bevis" rätt dåliga men kolla bara på arab skallarna, haha dom e ju bara såå korta! :naughty: och vem har mera skägg (hårtillväxt överhuvudtaget) än dom? dom kommer ju i puberteten i trean för fan! :D min poäng är att det borde ge mera att växa under längre tid än att växa mera under kortare tid. Där har ni det folks! *kissass*

Och Pygméer som inte har någon kroppsbehåring alls blir sällan längre än 150 cm. Dina jämförelser är irrelevanta, dina kunskaper bristande och dina slutsatser fel. Sluta sprida din okunskap vidare.

Scratch89
2009-02-01, 23:59
Så du menar att män, som har betydligt högre halt av testosteron än kvinnor, borde bli kortare av den anledningen? Det är verkligen... helt motsatt.

burre
2009-02-02, 00:11
Enligt min mor som var med å gjorde tester kring detta på karolinska institutet på 70-talet så kunde man se hur tillväxtzonerna tog stryk med resultat att man blir kortare.
Jag är fullt medveten om att dagens forskning säger tvärtom men någonting var det ju man såg hände.
Forskningen må ha varit sämre än dagens men ändå värd att ta hänsyn till.

Dvs. iom att forskningen svänger såpass snabbt som den gör behöver man inte toksatsa allt på ett kort och träna tungt bara för att idag säger forskningen bu. (Då den antagligen säger bä imorgon).

Chrillee
2009-02-02, 00:38
Så styrketräningen kan t om gynna längden under puberteten, enligt den studien? Jag är inte så superb på engelska.

Scratch89
2009-02-02, 00:54
Enligt min mor som var med å gjorde tester kring detta på karolinska institutet på 70-talet så kunde man se hur tillväxtzonerna tog stryk med resultat att man blir kortare.
Jag är fullt medveten om att dagens forskning säger tvärtom men någonting var det ju man såg hände.
Forskningen må ha varit sämre än dagens men ändå värd att ta hänsyn till.

Dvs. iom att forskningen svänger såpass snabbt som den gör behöver man inte toksatsa allt på ett kort och träna tungt bara för att idag säger forskningen bu. (Då den antagligen säger bä imorgon).

Nu stämmer det inte alltid, men ju senare en studie görs, desto mer relevans och förtroende har den. På sjuttiotalet var man inte alls lika bra på att isolera och titta på vissa specifika saker. Säg att din mor tittade på hur bennedbrytningen såg ut hos barn och ungdomar som tränade. Hon såg att den ökade, och drog slutsatsen att det var dåligt för skelettet. Idag vet man däremot att bennedbrytningen förvisso ökar, men att bennybildningen ökar mycket mer än nedbrytningen. Det här går, väldigt förenklat, att överföra till många studier som visade tvärtom för flera år sedan.

Arne Persson
2009-02-02, 08:25
Enligt min mor som var med å gjorde tester kring detta på karolinska institutet på 70-talet så kunde man se hur tillväxtzonerna tog stryk med resultat att man blir kortare.
Jag är fullt medveten om att dagens forskning säger tvärtom men någonting var det ju man såg hände.
Forskningen må ha varit sämre än dagens men ändå värd att ta hänsyn till.

Dvs. iom att forskningen svänger såpass snabbt som den gör behöver man inte toksatsa allt på ett kort och träna tungt bara för att idag säger forskningen bu. (Då den antagligen säger bä imorgon).

Hur exakt gick dom tillväga när dom "upptäckte" det? Intressant att veta om dom testade andra mer belastande sporter såsom fotboll, friidrott och brottning mm?

ceejay
2012-05-02, 00:13
ojja. dags för bump

2 personer på ett forum jag hänger på om longdrive hävdar att

1. Träning ökar testosteronhalten och om man ökar den för fort till en viss nivå kan man hämma tillväxten

2. Den största faran för yngre som tränar är skador på tillväxtzonerna och att barn under 16 inte ska lyfta vikter utan göra armhävningar, chins, upphopp etc


Det är fantastiskt vad folk kan tro på :)

Eddie Vedder
2012-05-02, 09:02
1. Träning ökar testosteronhalten och om man ökar den för fort till en viss nivå kan man hämma tillväxten

Hur extrema hormonfluktuationer påverkar vet jag inget om men det är ju irrelevant för styrketräning åstadkommer inte de fluktuationerna. Genom att äta speciell mat och träna på speciellt sätt kan man ju åstadkomma skillnader men idén om att skillnaden blir helt enorm är ju det vanliga felslutet. Hela övertron på "spill-over"-effekt bygger ju på det felslutet.

Whoopie
2012-05-02, 09:09
Som folk redan skrivit så är det inte sant, dock har dock nog myten uppstått i samband med att man kan skada sig om man lyfter fel etc, vilket kan göra så att en SKADA slutar göra så man växer. Detta skulle då vara om man skadade ryggen rätt allvarligt, men en sån skada kan lika gärna hända inom hockey eller riding eller vilken sport som helst i princip.

ceejay
2012-05-02, 15:09
vad svårt det ska vara att formulera sig rätt på engelska :[

Som svar på att jag sa att det inte går att skada tillväxtzonerna med styrketräning(rätt teknik givetvis)

"Ok. You're right. The entire body of research on growth plate injuries is competely mythical ???? They are the only indestructable element of the entire body. lol."

ibland känns det som att folk inte vill förstå :)

ceejay
2012-05-02, 15:24
Nu kanske man inte ska säga att det verkligen inte går, men det är väl rätt nära sanningen egentligen.