handdator

Visa fullständig version : Hur behandlar jag en benhinneinflammation?


kaysim
2009-01-30, 20:06
Har väldigt ont i smalbenen (benhinnorna, ett återkommande problem hos mig), sedan jag på nytt börjat träna mycket konditionsträning (löpning). Har tidigare fått diagnosen compartment syndrom och benhinneinflammation. Finns det några bra knep att ta till förutom att vila och diverse antiinflammatoriska krämer?

Tolkia
2009-01-30, 20:34
Det här är ingen akutbehandling för benhinneinflammation, men jag skulle rekommendera dig att testa vadträning/fotledsträning. Excentriska tåhävningar i trappa, sumotåhävningar, hälgång, tågång, balansplatta. Ofta är man svag i vissa underbensmuskler, som får slita ont och börjar göra ont. Bered dig dock på att det tar ett bra tag innan du märker om det blir bättre.

Martin Löwgren
2009-02-01, 22:46
Har väldigt ont i smalbenen (benhinnorna, ett återkommande problem hos mig), sedan jag på nytt börjat träna mycket konditionsträning (löpning). Har tidigare fått diagnosen compartment syndrom och benhinneinflammation. Finns det några bra knep att ta till förutom att vila och diverse antiinflammatoriska krämer?
Är det en riktig (bekräftad) benhinneinflamation i dess benhinna (medial traktionsperiostit) eller bara ett överansträngt underben med smärta på framsidan som vissa läkare och andra terapeuter kallar för just benhinneinflamation?

Mvh