handdator

Visa fullständig version : Kosttillskott farligt?


johantoan
2009-01-30, 19:55
Jag vet att det redan finns ett antal liknande trådar men det är fortfarande några faktorer jag behöver klarhet i.

Det vanligaste argumentet mot att kosttillskott skulle vara farligt är att "det är bara mat i pulverform". Jag håller inte med om detta. Då jag läser innehållsförteckningen i många vanliga gainers och liknande så finns det tiotals konstiga kemikalier och ämnen jag aldrig har hört talas om, framförallt under rubrikerna "sötningsmedel", och "smakämnen". Vad säger ni som är mer insatta om alla de här ämnena?

Om de nu skulle vara dåliga för kroppen, vet ni då om några varianter på kosttillskott (framförallt viktökning jag är ute efter) som inte innehåller så mycket "skit"?

Samt har ni några rekommendationer för extra viktökning som inte är så krävande mot plånboken?

Tack på förhand =)

Godfella
2009-01-30, 20:15
Du kan ju alltid öka storleken på dina portioner när du äter.

C.E.J.
2009-01-30, 20:35
Maltodextrin och whey "naturell" innehåller nog inga tillsatser...

Frillan
2009-01-30, 23:03
Definiera *Kemikalier* och skriv ner namnet på vilka du menar.

Exhale_
2009-01-31, 00:09
Käka mer vanlig mat helt enkelt. Välj energitäta livsmedel om du har svårt att stoppa i dig tillräckligt med krubb. Havregryn är kanske inte så energitätt men gott och billigt.

Prankie
2009-01-31, 00:18
Mat innehåller väl också smakämne och sötningsmedel? Allafall det mesta som inte är direkt dragen ur jorden. ;)

johantoan
2009-01-31, 10:18
Ok, här kommer en lista med exempel på ämnen jag inte har en aning om vad det är, det kanske bara är mineraler och spårämnen för allt jag vet:

kalciumkarbonat, kolinbitartrat, askorbinsyra, inositol, L-karnitin, nikotinamid, biotin, betakaroten, d-alfatokoferylsyra, succinat, järnfumarat, natriumselenat, kelp, d-kalciumpantotenat, pyridoxinhydroklorid, para-aminobensoesyra, folsyra, kolekalciferol, tiaminmononitrat, krompikolinat, cyanokobalamin, ammoniummolybdat, alfaliponsyra, betakaroten.

Ni som är kunniga får gärna hjälpa mig med dessa. Tack så mycket.

King Grub
2009-01-31, 10:41
kalciumkarbonat - färgämne från kalk

kolinbitartrat - en fettlöslig, vitaminliknande förening som ingår i fett- och kolestersolmetabolismen

askorbinsyra - vitamin C

inositol - en polyol, tidigare klassad som en vitamin (B8)

L-karnitin - en aminosyra

nikotinamid - vitamin B3

biotin - vitamin B7

betakaroten - förstadie till vitamin A, anti-oxidant.

d-alfatokoferylsyra - vitamin E i naturligt stadie

succinat - bärnstenssyresalt

järnfumarat - järn

natriumselenat - läkemedel som förebygger selen- och kopparbrist hos kor.

kelp - brunalg

d-kalciumpantotenat - en form av vitamin B5

pyridoxinhydroklorid - vitamin B6

para-aminobensoesyra - vitamin B10

folsyra - tidigare kallat vitamin B9

kolekalciferol - vitamin D

tiaminmononitrat - vitamin B1

krompikolinat - en kromförening

cyanokobalamin - vitamin B12

ammoniummolybdat - molybden, ett metalliskt grundämne som behövs för enzymfunktion

alfaliponsyra - en antioxidant

betakaroten - en antioxidant, förstadie till vitamin A.

CrazyJoeDavola
2009-01-31, 12:41
Det är nog en hel del "kemikalier" i "vanlig" mat också, plocka upp valfri förpackning/burk osv så är det en hel del gött i dem också! Bara för att det är långa innehållsförteckningar så behöver det ju inte vara något gift.

johantoan
2009-01-31, 23:21
Jo, det är såklart sant, det var bara så himla mycket som lät ungefär som direkt taget från en kemilaboration så det är klart man blir fundersam...

saab900
2009-02-01, 00:25
Jag skulle vilja påstå att många av dessa potentiellt "farliga ämnen" redan finns i maten du äter. Kollar du dessutom innehållsförteckningen på lite halvartificiell mat som Mamma Scans finns det ju mängder med olika bokstav/siffra- kombos i sån mat. Kosttillskotten har helt enkelt listat alla beståndsdelar i innehållsförteckningen, medan det bara står protein på köttbulleförpackningen istället för L-arginin, BCAA etc.

gbgkille19
2009-02-01, 00:55
Skulle vara lite kul och veta hur de kommer fram till ett viss kosttillskott... känns nästan som de kan blanda i lite vad som helst för att sälja. Och konstigt nog går alla på det.

"Åh har de lagt till vitamin xxx i det här proteinet, det måste jag testa! kanske får jag större &#&%/?! på köpet" haha :)

Är nästan lite skeptisk om det har hjälpt mig att gå upp i vikt under de här senaste veckorna då jag har kört med mycket mat + gainer.

C.E.J.
2009-02-01, 13:22
Är nästan lite skeptisk om det har hjälpt mig att gå upp i vikt under de här senaste veckorna då jag har kört med mycket mat + gainer.

Du menar skeptisk till om kosttillskott har hjälpt dig gått upp i vikt? Energigivande kosttillskott kan förstås hjälpa med det, men aldrig om totala energiintaget inte överstiger energiförbrukningen.

kalajset
2009-02-01, 17:02
Skulle vara lite kul och veta hur de kommer fram till ett viss kosttillskott... känns nästan som de kan blanda i lite vad som helst för att sälja. Och konstigt nog går alla på det.

"Åh har de lagt till vitamin xxx i det här proteinet, det måste jag testa! kanske får jag större &#&%/?! på köpet" haha :)

Är nästan lite skeptisk om det har hjälpt mig att gå upp i vikt under de här senaste veckorna då jag har kört med mycket mat + gainer.

Klart det finns en hel del produkter som säljs riktigt dyrt, utan att för den sakens skull vara direkt bättre än annat, just för att de t ex har "tillsatt vitamin xxx" i den dyrare produkten, men denna försäljningsstil, eller vad man nu skall kalla det, är inget unikt för just kosttillskott.

Däremot är det inte riktigt så enkelt att man kan stoppa i, (eller inte stoppa i), det mesta i sitt pulver och tabletter och ändå sälja det med god min, då det faktiskt finns kontroller på det som görs. Tillverkarna har faktiskt krav på sig även från andra håll än konsumterna. Särskilt svenska produkter är ingenting att hysa några större misstänksamheter kring. Och om man dessutom tar ett sådant enkelt exempel som en gainer, som består mestadels av vassleprotein och någon form av kolhydrat, har det i just ditt exempel garanterat hjälpt dig att gå upp i vikt, förutsatt att du som sagt har överskridit ditt energibehov för kaloribalans. Kolhydrater och protein finns redan i din kost, och är knappast något hokus-pokus. Ifal man tvivlar på det, är det lika bra att tvivla på om nyponsoppan man åt till mellanmål, eller yoghurten man åt till frukost verkligen innehåller det som utlovats även det. :)

Billybilly
2009-02-01, 19:34
Nu har jag fått reda på varför många kosttillskott är farliga för personer med njursjukdomar. Det är kombinationen på olika ämnen som ska ha mer nedsättande effekt på sjuka njurar. Jag själv lever med en kronisk njurinflammation och min läkare berättar att folk med njursjukdomar ska vara väldigt försiktiga med kosttillskott. Jag ska helst komma upp med innehållsförteckningen på ett kosttillskott ifall jag väljer att använda något.

Så uppenbarligen kan det vara farligt?

King Grub
2009-02-01, 20:35
Om man redan har en organsjukdom är det klart man får anpassa sitt intag, både av föda och tillskott, efter den.