handdator

Visa fullständig version : Är du nykterist ?


Brian The Family Dog
2009-01-30, 15:37
Är du nykterist ?

Svara gärna med motivering till ditt val i tråden :)

Yankeee
2009-01-30, 15:38
Ja, orka.

jwzrd
2009-01-30, 15:39
Nej men jag dricker mycket lite. Super aldrig.

NotoriousEreko
2009-01-30, 15:40
Nä, vad är livet utan droger <3

coxie
2009-01-30, 15:40
Ligger nog närmare alkholist då jag dricker nästan dagligen.

Men det skiter jag i, jag gillar sprit och droger.

LadyInsane
2009-01-30, 15:42
Nej, men dricker sällan. Dra alkohol vid tre tillfällen förra året.

stridis
2009-01-30, 15:43
Nej. Har dock druckit väldigt lite i en period på ett antal år. Övervägde att gå med i iogt-nto men tyckte det kändes som ett för starkt ställningstagande mot alkohol gentemot det jag tyckte. Numera dricker jag men inte ofta och sällan i rent berusningssyfte.

Sebbe_H
2009-01-30, 15:44
Nej, har försökt, men lyckas aldrig hålla det mer än några veckor. Men det blir mindre och mindre drickande för mig.

Whistler
2009-01-30, 15:44
Nykterist, ja. Absolutist, nej.

Ett glas vin till maten kan vara gott. Händer väl någon gång varannan månad eller så.
Nån god cognac (max 2cl) är fint med en cigarr i goda vänners lag.

NikoLei
2009-01-30, 15:45
Ja, av anledningen att jag känner att inte får ut någonting av det. Lägger hellre tiden på sömn,vila och sånt som gör mej glad och får mej att känna mej fräsch och pigg :)

bustz0rz
2009-01-30, 15:46
Nej, det är jag icke.

King Grub
2009-01-30, 15:47
Aldrig druckit alkohol.

maximuscle
2009-01-30, 15:47
nej...grymt skoj och gott att gå ut med polarna och ta en öl...:cool:

Sebbe_H
2009-01-30, 15:49
Aldrig druckit alkohol.

Det är rätt bra jobbat! :D

saab900
2009-01-30, 15:52
Inte nykterist, men dricker numera väldigt sällan, och jag saknar det inte. Väldigt sällan är kanske ett par gånger om året och då ett par tre öl.

Nordenator
2009-01-30, 15:53
Nope. Jag super inte eller går ut så ofta nu mer, men jag tycker om att ta några öl i veckan. Att knäcka en kall öl då man kommer hem sent en onsdagskväll och sätta på en bra film är ju bara så skönt. Dricker mer för smaken än alkoholet, men självklart spelar ju alkoholet in i upplevelsen av en god öl också.

Mental
2009-01-30, 15:53
Jag var i 5 år, innan jag började studera på universitet. Nu dricker jag ibland, men jag gillar inte att bli full, blir yr och mår illa. Gillar dock goda trapistöl och trevliga viner. Så det blir lite balansgång, tänk om man kunde få den smaken utan alkohol, snacka om win!

LadyInsane
2009-01-30, 15:54
Nykterist, ja. Absolutist, nej.

Ett glas vin till maten kan vara gott. Händer väl någon gång varannan månad eller så.
Nån god cognac (max 2cl) är fint med en cigarr i goda vänners lag.

Jag förstår inte varför man kallar sig nykterist om man faktiskt brukar alkohol.

Yes
2009-01-30, 15:54
Nej, jag är halvfinne.

Baan
2009-01-30, 15:57
Inte alls. Några öl händer att jag tar skapligt ofta men berusad blir jag mer sällan, max några gånger per år.

stevebc
2009-01-30, 15:59
Jag förstår inte varför man kallar sig nykterist om man faktiskt brukar alkohol.Absolutist = Ingen alkohol
Nykterist = Dricker alkohol men i små mängder

Min mamma är t ex nykterist (ej uttalad sådan) och dricker aldrig mer än ett glas vin, eller martini.

Jag är varken eller utan dricker alkohol i relativt stora mängder relativt ofta.

LadyInsane
2009-01-30, 16:02
Absolutist = Ingen alkohol
Nykterist = Dricker alkohol men i små mängder

Min mamma är t ex nykterist (ej uttalad sådan) och dricker aldrig mer än ett glas vin, eller martini.

Jag är varken eller utan dricker alkohol i relativt stora mängder relativt ofta.

Sen när? Jag var nykterist i tre år, och valde totalt bort alkohol. Min mamma har varit nykterist sedan hon var 16 år och har aldrig rört någonting med alkohol i.

I sådana fall är det förmodligen lätt att missuppfatta vad folk menar. Jag har då aldrig mött någon nykterist som dricker någon gång ibland.

Nordenator
2009-01-30, 16:08
Sen när? Jag var nykterist i tre år, och valde totalt bort alkohol. Min mamma har varit nykterist sedan hon var 16 år och har aldrig rört någonting med alkohol i.

I sådana fall är det förmodligen lätt att missuppfatta vad folk menar. Jag har då aldrig mött någon nykterist som dricker någon gång ibland.

Mängden alkohol blir ju ändå försumbar. Skillnaden är att absolutismen talar om totalt avstånd, vilket då även inkluderar godis, efterätter och allt annat som har alkohol som en mindre andel. Nykterismen är inte lika hårddragen.

palme
2009-01-30, 16:09
Periodare :D

LoTiX
2009-01-30, 16:10
Nej brukar bli vodka någon gång mot varje veckoslut. Fast ingenting nu fram till sommaren pga. medicin.

von huff
2009-01-30, 16:10
Periodare :D

Samma här.Alltid mellan söndag och fredag

actiwe
2009-01-30, 16:12
Nej, dricker nog var eller varannan helg, hyfsat mycket.

Piranha
2009-01-30, 16:13
Det kan man säga, det var över 2 år sen sist jag drack iaf.

Anledning: katabolt.

Plus jag blir så sjukt bakis.

stevebc
2009-01-30, 16:16
Mängden alkohol blir ju ändå försumbar. Skillnaden är att absolutismen talar om totalt avstånd, vilket då även inkluderar godis, efterätter och allt annat som har alkohol som en mindre andel. Nykterismen är inte lika hårddragen.Ah ok det är så det är. Hade lite godtyckliga definitioner.

Vad jag menar är att ett glas vin eller martini i månaden är försumbart och därför kan ingå som alkoholkonsumtion hos en nykterist.

KalleBalik
2009-01-30, 16:16
Jag dricker alkohol, ser ingen anledning till varför jag skulle avstå.

palme
2009-01-30, 16:17
Plus jag blir så sjukt bakis.

Det ä ju halva nöjet!!!

coxie
2009-01-30, 16:17
Återställare löser det galant.

stevebc
2009-01-30, 16:18
Det ä ju halva nöjet!!!Hahahaha

Har själv aldrig fått huvudvärk när jag varit bakis. Brukar få "emotionell baksmälla", men det beror nog på att jag har så kul när jag festar. Fysiskt mår jag oftast prima.

WizKid
2009-01-30, 16:18
- Varför dricker inte du?
- Jag kör.


Jag dricker inte alkohol men kallar mig sällan nykterist, detta därför att jag inte känner något behov av att berätta för andra vilka val de ska göra och varför de är blåsta som gör "fel" val. Det är något många nykterister är fantastiskt bra på att göra.

dice
2009-01-30, 16:19
nej, öppnade precis en Chang öl, för att det är gott.

L-Sami
2009-01-30, 16:20
Kan ta nåt glas vin till maten, väldigt sällan dock. Vin smakar bra. Full blir jag aldrig så antagligen är jag nykterist.

coxie
2009-01-30, 16:21
- Varför dricker inte du?
- Jag kör.


Jag dricker inte alkohol men kallar mig sällan nykterist, detta därför att jag inte känner något behov av att berätta för andra vilka val de ska göra och varför de är blåsta som gör "fel" val. Det är något många nykterister är fantastiskt bra på att göra.

Ja självgoda nykterister är riktiga partypoopers.

Jag prackar inte på er sprit, varför ska ni då försöka konvertera mig till en nykterist?

Marcüs
2009-01-30, 16:23
Dricker aldrig alkohol. Förutom i vanlig glögg och cider som finns på ica.

Jag såg inga fördelar i det innan jag började träna och nu räcker nackdelarna för träningen för att jag inte ska vilja dricka en droppe, även om annat också spelar in.

Yankeee
2009-01-30, 16:24
Utan att försöka dra igång en "DU KAN VA"-diskussion nu.

Ärligt talat, jag nog aldrig sett eller hört en nykterist tala om för någon som dricker att denne inte borde göra det eller komma med några andra pekpinnar om hur man ska leva sitt liv. Tvärtom har jag däremot varit med om fler gånger än det finns stjärnor.

Sedan är det väl också rätt tveksamt att personer som inte gillar själva grejen med alkohol och känner ett behov av att propagera mot denna döts drog befinner sig på fester med just alkohol.

martin86
2009-01-30, 16:33
Nej.

Dricker lite då och då. Dock inga större mängder.

von huff
2009-01-30, 16:37
Nej ärligt sagt finns det ingenting annat att göra på veckoslutena:)Visst kan man va nykter men vem orkar vara det när alla andra dricker.Tror endå att det blir mer nyktert i framtiden

antonio
2009-01-30, 16:38
Ja.

Jacksatan
2009-01-30, 16:47
en halv vinare varje fredag. Super kanske var 4e helg.

hahavaffan
2009-01-30, 16:48
Nej verkligen inte, det känns onödigt. Alkohol i form av öl, vin och en del spritsorter är gott som fan. Orka avstå goda ting, när de inte är särskilt skadliga i lagom mängder.

Jacksatan
2009-01-30, 16:49
Utan att försöka dra igång en "DU KAN VA"-diskussion nu.

Ärligt talat, jag nog aldrig sett eller hört en nykterist tala om för någon som dricker att denne inte borde göra det eller komma med några andra pekpinnar om hur man ska leva sitt liv. Tvärtom har jag däremot varit med om fler gånger än det finns stjärnor.

Sedan är det väl också rätt tveksamt att personer som inte gillar själva grejen med alkohol och känner ett behov av att propagera mot denna döts drog befinner sig på fester med just alkohol.

Jaha. Men det är töntigt att inte dricka, så det är klart man försöker övertyga folk då.

rolf
2009-01-30, 16:49
Nej, jag är ett fyllesvin, alltid varit. Var dock värre förr.

Whistler
2009-01-30, 16:50
Jag förstår inte varför man kallar sig nykterist om man faktiskt brukar alkohol.

För att jag håller mig nykter?
Eller kallar du mig berusad efter ett glas vin?

En absolutist dricker inget med alkohol i alls, någonsin. En nykterist ser till att inte bli påverkad/berusad/full, och ja där inkluderar jag uttrycket "salongsberusad".

Yankeee
2009-01-30, 16:50
Jaha. Men det är töntigt att inte dricka, så det är klart man försöker övertyga folk då.

Ja, det är sjukt töntigt.

jaaaaag
2009-01-30, 16:54
Varit alkoholfri i hela mitt liv.

Degpekka
2009-01-30, 16:54
Aldrig druckit alkohol.

+1

Känns som man måste ha druckit för att få kalla sig nykterist? men jag svara ja på pollen då det inte fanns något annat. Om sanningen ska fram så ogillar jag alkoholen något så sjukt.

Tolkia
2009-01-30, 16:56
Ärligt talat, jag nog aldrig sett eller hört en nykterist tala om för någon som dricker att denne inte borde göra det eller komma med några andra pekpinnar om hur man ska leva sitt liv. Tvärtom har jag däremot varit med om fler gånger än det finns stjärnor.
+1.

On topic: Nej, jag är inte nykterist, dock dricker jag väldigt sällan och väldigt små mängder.

dared
2009-01-30, 17:04
Jag dricker rätt ofta och i väldigt stora mängder.

elo_
2009-01-30, 17:19
Jag är inte nykterist, tycker om mängder olika alkoholhaltiga drycker, men dricker mig väldigt sällan full. Förra året blev det 4-5 gånger rejäl fylla.

kolle
2009-01-30, 17:30
Inte nykterist, gillar vissa drycker och ruset alldeles för mycket. Skulle dock om några år kunna tänka mig att dra ner rejält på det då det finns många fördelar, särskilt för en tränande individ.

Zakath
2009-01-30, 17:35
Nej, men jag dricker i princip aldrig då jag har lika jävla roligt ändå :D

machine gun
2009-01-30, 17:50
Nej, jag tycker alldeles för mkt om öl och vin. Däremot dricker jag inte speciellt mkt längre, men det är mest för att jag blir så sjukt bakis om jag gör det. Förut kunde jag tycka att det var värt det, men det tycker jag inte längre. Antar att jag blivit gammal :Virro Men så kul är det trots allt inte att ligga och spy halva dagen efter *spy*

Att jag tar nån öl eller nåt glas vin händer nog däremot åtminstone ett par ggr per månad.

Slartibartfast
2009-01-30, 17:50
Började dricka betydligt mera sen jag blev singel i somras. Det är kul att vara lullig, men mest är det för att jag inte kan stå emot det sociala trycket och orkar inte med folks tjat. Dessutom vill jag se hur det påverkar min träning och kroppsammansättning.

För mig är det en alkohol till 100% en social grej. Skulle inte röra skiten om jag bara satt hemma.

Medelkonsumtionen är en sixpack i veckan.

Vinter
2009-01-30, 17:54
Dricker nästan aldrig numera, blir en handfull gånger per år. Och jag dricker mig inte stupfull. På väg att bli nykterist helt enkelt.

machine gun
2009-01-30, 17:57
Enligt vissa i den här tråden räknas jag väl till nykterist iom att jag aldrig dricker mig full. Fast det händer iofs emellanåt att man tar en öl samma dag som ett långpass el likn och då kan jag känna mig påverkad av det, så det faller väl på det :D

Roosen
2009-01-30, 18:35
Dricker nästan varje helg, men jag blir sällan riktigt full...

Nitrometan
2009-01-30, 18:40
Är du nykterist ?

Svara gärna med motivering till ditt val i tråden :)
Nej.

Jag tycker om att dricka vin till maten. En öl på kvällen ibland. Eller kanske en whisky nån gång.

Janne69
2009-01-30, 18:41
1/2-1 1/2 pava rödtjut samt 0-4 4-6:or whisky per vecka är nog genomsnittsförbrukningen *cupid*.

shadowfire
2009-01-30, 19:07
Väldigt sparsam med det numera, dock känner jag inte för att ta steget fullt ut och vara helnykter (det jag kallar nykterist, dvs inte en droppe alkohol). Dessutom är jag extremt petig med varför jag dricker så det inte är för att "dämpa sorger" eller något annat trams.

Intressant det där med absolutist eller vad ni nu kallar det. Var sjutton kommer det begreppet ifrån? Aldrig hört talas om tidigare och nu är det alltså nykterist om man brukar alkohol på ett kontrollerat sätt? Tjoho, halva min bekantskapskrets blev precis nykterister. Nu kan man alltså gå på krogen med en tshirt med trycket "nykterist" på och beställa ett glas vin helt utan att folk kommenterar det.

palme
2009-01-30, 19:08
Jag är inte nykter nu.

joriice
2009-01-30, 19:14
Ja, det är jag väl, har dricker typ 1-3 gånger om året.

Ignatius72
2009-01-30, 19:25
Dricker ofta men inte så mycket. En halvtaskig tisdag kan det bli en öl till bastun eller kanske en wire framför TV:n. En lördag så kanske det blir 3 öl och en wirre. Packad och bakis dagen efter är nog ett antal år sedan.

Är man nykterist så dricker man inte alkohol. Inte lite, inte mycket-ingenting.

Guybrush
2009-01-30, 19:25
Nej, jag tycker om öl, vin och sprit alldeles för mycket. Jag tycker det är underbart att öppna en kall öl när man kommer hem på fredagen. Jag förstår inte riktigt de som helt avstår alkohol, ifall de inte har en bakgrund med missbruk. De personer jag har träffat som är helnykterister tycker jag själv är ganska dryga människor som jämnt skall komma med pekpinnar. Jag gillar inte folk som sitter på en fest och likt en elefant i en porslinsfabrik börjar gaffla om alkoholens negativa påverkan på kroppen. Nästan lika störigt som trubadurer.

stevebc
2009-01-30, 19:33
Jag är inte nykter nu.Hahahha

Tro fan jag kommer skriva i den här tråden 03:40 inatt.

hahavaffan
2009-01-30, 19:55
För att jag håller mig nykter?
Eller kallar du mig berusad efter ett glas vin?Vi vet väl inte hur du blir efter ett glas vin, men nykterist är du iaf inte.

Matte-
2009-01-30, 20:22
Nej men jag bruka inte dricka stora mängder.

CrilleVelin
2009-01-30, 20:24
Nej! ddricker ytterst lite, och då är de kanske cider inget annat till mat.
Har aldrig druckit så man blir full iaf :P ser ingen mening med det heller.

Snobbe
2009-01-30, 20:44
Nykterist är väl när man _ALDRIG_ dricker? OT så är jag inte det dricker ibland kanske en gång i månaden och då bara nån drink/öl/cider.

Sebbe_H
2009-01-30, 20:47
Absolutist är när man ALDRIG dricker.
Nykterist är när man dricker, men i mycket måttliga mängder så att man inte blir påverkad.

billmaier
2009-01-30, 20:48
Nix. Är ofta med då det är fest på gång :cheers:

C.E.J.
2009-01-30, 20:54
Ja typ. Jag noterade för ett tag sen att jag dricker sisådär en gång i kvartalet, och då tänkte jag att jag skulle försöka hålla mig borta från alkohol i ett halvår också. Det lär knappast bli någon större utmaning. Räknar från första januari, även om det nog var långt innan dess som jag drack senast.

Supercharger
2009-01-30, 20:55
Nej, jag är inte nykterist.

Erik__
2009-01-30, 21:14
Nej jag tycker alkohol är roligt, sitta i en bastu med polarna, ta en öl och snacka lite skit är ju helt priceless.

Ignatius72
2009-01-30, 21:16
Absolutist är när man ALDRIG dricker.
Nykterist är när man dricker, men i mycket måttliga mängder så att man inte blir påverkad.

Vem har hittat på dessa dumheter? Nykterist är man när man avstår alkohol och droger. Är man nykterist så dricker man aldrig. Annars hör man till kategorin som dricker lite.

Mantus
2009-01-30, 21:17
Nej, jag är inte nykterist. Jag gillar smaken för mycket.

ceejay
2009-01-30, 21:18
drack en gång förra året, och det var sista april :)

Osten80
2009-01-30, 21:18
Vem har hittat på dessa dumheter? Nykterist är man när man avstår alkohol och droger. Är man nykterist så dricker man aldrig. Annars hör man till kategorin som dricker lite.

Ja, det hade varit något att kalla sig för nykterist på den tiden när jag kunde sänka en 37:a utan att vara påverkad. ;)

tommie-92
2009-01-30, 21:19
Nej, är inte nykterist. Dricker dock väldigt sällan, 1-3ggr per år, knappt berusad dessa gånger.

Varför: Det intresserar mig inte.

stevebc
2009-01-30, 21:25
Vem har hittat på dessa dumheter? Nykterist är man när man avstår alkohol och droger. Är man nykterist så dricker man aldrig. Annars hör man till kategorin som dricker lite.Vad är absolutist då? Och finns det inte någon skillnad mellan dessa?

Om jag dricker en lättöl till maten, en gång i veckan, men aldrig blir berusad eftersom jag bara dricker det för den goda smaken, är jag inte nykterist då?

jocke12
2009-01-30, 21:31
Nejnej.

Lägger stor vikt vid att inte låta träningen påverka alkoholen.

shadowfire
2009-01-30, 21:34
Ja, det hade varit något att kalla sig för nykterist på den tiden när jag kunde sänka en 37:a utan att vara påverkad. ;)
hehehe +1

Vad är absolutist då? Och finns det inte någon skillnad mellan dessa?

Om jag dricker en lättöl till maten, en gång i veckan, men aldrig blir berusad eftersom jag bara dricker det för den goda smaken, är jag inte nykterist då?
Nej du är inte nykterist.

Du brukar alkohol i måttlig mängd som folk. Det kallas inget.
Eller har du ord på folk som äter mat som de ska också? Här har vi en person som inte har bullemi o inte är anorektiker, utan bara åt sin portion mat som folk. Ja vad ska vi kalla det här folkslaget... matomaner?

Om du dricker en lättöl till maten så är du en fullt mänsklig vanlig jävla medborgare, sen vad du kallas skiter jag i. När du väljer att avstå från all alkohol så är du nykterist. När din bästa vän är alkohol så är du alkoholist.

stridis
2009-01-30, 21:50
Nej du är inte nykterist.
Om du dricker en lättöl till maten så är du en fullt mänsklig vanlig jävla medborgare, sen vad du kallas skiter jag i. När du väljer att avstå från all alkohol så är du nykterist. När din bästa vän är alkohol så är du alkoholist.

Men man kan vara medlem i IOGT-NTO, en nykterhetsrörelse?

är hjärtligt välkommen som medlem hos oss!
Som medlem lovar du att inte dricka alkohol starkare än 2,25 volymprocent (lättöl) och att inte använda narkotika. Som medlem får du tidningen Accent 10 gånger om året samt information om kommande...

G_lund
2009-01-30, 21:56
har druckit ca 5ggr på 2,5år, och vid dessa tillfällen max 4 öl.
men det kommer nog bli lite fler utekvällar med alkohol framöver tror jag :)

shadowfire
2009-01-30, 21:59
Men man kan vara medlem i IOGT-NTO, en nykterhetsrörelse?
tbh, jag kan egentligen vara hur mkt medlem jag vill i den rörelsen?

stevebc
2009-01-30, 22:03
tbh, jag kan egentligen vara hur mkt medlem jag vill i den rörelsen?Men du bryter inte mot deras definition av nykterist om du dricker en lättöl.

mangemani
2009-01-30, 22:06
eftersom jag drack när jag var yngre så kan jag väl inte räknas som nykterist.
numera så dricker jag iaf ingenting.
motivering: allt pga träningen och hälsan.

shadowfire
2009-01-30, 22:07
Men du bryter inte mot deras definition av nykterist om du dricker en lättöl.

true, enligt deras definition.
tragiskt dock, bara o hinka en back lättöl o se glad ut efter 24 flarror som stolt IOGTNTOare.

stevebc
2009-01-30, 22:08
true, enligt deras definition.
tragiskt dock, bara o hinka en back lättöl o se glad ut efter 24 flarror som stolt IOGTNTOare.http://toonlet.com/render/Aodan8/panelset/8159-Re__lmao_-sfull.png

Rock'nRoll
2009-01-30, 22:14
verkligen inte.

L-Sami
2009-01-30, 22:19
Drack precis en alkoholfri Carlsberg, smakar öl utan dess negativa effekter. Rekommenderar.

Ignatius72
2009-01-30, 22:21
Drack precis en alkoholfri Carlsberg, smakar öl utan dess negativa effekter. Rekommenderar.

det beror ju på hur man ser det, jag vill ha alkohol i min öl, jag vill ha konsekvenserna.

tp_88
2009-01-30, 22:23
Sammanlagt har jag drucket ett par glas champagne och några Konsum-cider genom åren. Så ja, typ.

Daniiiel
2009-01-30, 22:25
Nej, jag är estländare.

machine gun
2009-01-30, 22:26
Men du bryter inte mot deras definition av nykterist om du dricker en lättöl.

Frågan är om skaparn (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123230) får vara med när han dricker lättöl.

stridis
2009-01-30, 22:26
Drack precis en alkoholfri Carlsberg, smakar öl...

Kamelpiss är också alkoholfritt och det smakar väl ungefär lika bra.

Hemi
2009-01-30, 22:28
Trådar som denna påminner mig om att jag vill bli det igen:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87758&highlight=alkohol+hormoner

stevebc
2009-01-30, 22:29
Frågan är om skaparn (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123230) får vara med när han dricker lättöl.Hahaha finns inget bättre än hans inlägg i jwzrd's sig, älskar när folk gör bort sig på kolo i fyllan.

ryssen
2009-01-30, 22:30
nej men sällan full.

stevebc
2009-01-30, 22:30
jag är inte nykter nu.woho!! :d

Ignatius72
2009-01-30, 22:44
Sammanlagt har jag drucket ett par glas champagne och några Konsum-cider genom åren. Så ja, typ.

En sann renlevandsmänniska som stoltserar brevid en som uppenbarligen trycker i sig det mesta. Men kanske inte alkohol.

shadowfire
2009-01-30, 22:47
Frågan är om skaparn (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123230) får vara med när han dricker lättöl.
:D
http://img84.imageshack.us/img84/9011/p1010019kp0.jpg

JMRA
2009-01-30, 22:49
Vad är absolutist då? Och finns det inte någon skillnad mellan dessa?

Om jag dricker en lättöl till maten, en gång i veckan, men aldrig blir berusad eftersom jag bara dricker det för den goda smaken, är jag inte nykterist då?

Absolutist så är man väl emot alkohol helt och hållet, som nykterist väljer man bara att själv inte dricka utan att dömma andra... kanske :D

skaparn
2009-01-30, 22:50
Ha! Jag ser att min person nästan tar upp en hel sida i en nykterhetstråd. Jag är smickrad.

Och nej, jag är inte nykterist. Jag förstår att alla trodde det vid det här laget.

skaparn
2009-01-30, 22:51
Hahaha finns inget bättre än hans inlägg i jwzrd's sig, älskar när folk gör bort sig på kolo i fyllan.

Vaddå gör bort sig? Jag berättade bara för alla vad mina fittgrannar ska ha jävligt klart för sig. Med några stavfel.

pony
2009-01-30, 23:12
Motivering: jag finner påverkade människor vidriga och vill leva som jag lär.

shadowfire
2009-01-30, 23:16
Ha! Jag ser att min person nästan tar upp en hel sida i en nykterhetstråd. Jag är smickrad.

Och nej, jag är inte nykterist. Jag förstår att alla trodde det vid det här laget.

hehehe, känn dig hedrad, du statuerar exempel :D

agazza
2009-01-30, 23:38
När jag är "seriös" med träningen kan det gå ett halvår mellan gångerna, annars så är jag full ofta, nu T.ex.

Ignatius72
2009-01-30, 23:47
En absolutist dricker inte lättöl eler käkar övermogna äpplen.

kelk
2009-01-31, 00:22
Dricker ytterst sällan och dom få gångerna det sker är det en mindre mängd

plus
2009-01-31, 00:38
Inte nykterist men dricker inte allt för ofta. I stort sett bara vid speciella tillfällen. Går aldrig ut en "vanlig" fredag/lördag.

Matsa
2009-01-31, 00:46
Nej, jag är mycket långt från nykterist. Jag dricker inte ofta numera, men det kan bli lite mer än det borde när jag väl gör det.

Degpekka
2009-01-31, 03:41
Lite konstigt att man har ett namn på dem som inte dricker egentligen... borde det inte vara tvärt om egentligen? som med alla andra droger? man springer ju inte runt å kallar sig för nykter heroinist bara för att man aldrig testat liksom.. typ alkoholmissbrukare även om man bara dricker till maten en gång i veckan :)

Aimbert
2009-01-31, 03:48
Lite konstigt att man har ett namn på dem som inte dricker egentligen... borde det inte vara tvärt om egentligen? som med alla andra droger? man springer ju inte runt å kallar sig för nykter heroinist bara för att man aldrig testat liksom.. typ alkoholmissbrukare även om man bara dricker till maten en gång i veckan :)

Har antagligen med drogernas legala status att göra.

Biceps
2009-01-31, 04:00
Nejj jag är icke nykterist.
Men efter kvällens intagande så e det nästann bud på att bli det.... faan

Bahir
2009-01-31, 05:44
Dricker mig berusad 2-3 ggr i veckan för tillfället. Det är kul. Ibland går jag ut utan att dricka också, det kan också vara kul, men det är mer av ett "safe bet" att dricka, och sen ökar drickandet kreativiteten också.

Jag dricker dock nästan aldrig "äckliga" grejer - visst, målet är att bli berusad, men det finns även ett sekundärt mål att njuta av smaken av det man dricker.

Jorgen
2009-01-31, 07:49
Nej men jag dricker mycket lite. Super aldrig.

Japp.

Jorgen
2009-01-31, 08:03
Men du bryter inte mot deras definition av nykterist om du dricker en lättöl.

nykterist nykteristen nykterister subst.
person som av princip inte dricker alkohol; absolutist

Bahir
2009-01-31, 08:12
Problemet med order "nykterist" är att det låter som om man alltid ska vara nykter om man är en, och avnjuter man en öl eller ett glas vin så blir man ju inte påverkad (med undantag för småttingar mm.). Absolutist låter bättre - man rör absolut ingen alkohol.

Ninjasmurf
2009-01-31, 08:14
Nej
Däremot undviker jag att bli full då jag har en tendens att bli riktigt bakis.

skaparn
2009-01-31, 08:17
jag finner påverkade människor vidriga

Oj!

Yankeee
2009-01-31, 08:30
Oj!

Ja, det där är ungefär som när Grub säger att han äter Ahlgrens bilar till frukost. Halva kolo följer i hans fotspår, därav Sveriges mest sålda bil.

Dogge21
2009-01-31, 08:30
Nej.

Bor man i Kiruna är det nästintill en omöjlighet med spritkulturen som finns här uppe där stadens invånare inpräntats sen barnsben att det alltid skall finnas sprit hemma och det i stora mängder där mottot är: "om du kommer ihåg vad som hände igår kan du ju inte haft nå kul". Bedrövlig inställning här uppe men dessvärre sann.

Sverker
2009-01-31, 08:36
Dricker aldrig alkohol. Har aldrig förstått meningen med det.

Bahir
2009-01-31, 09:29
Dricker aldrig alkohol. Har aldrig förstått meningen med det.

Har du aldrig testat? Man dör inte på kuppen (oftast inte i alla fall :D), och jag tycker det kan vara värt att prova i en kontrollerad, rolig omgivning, t ex med polarna.

Sverker
2009-01-31, 10:07
Skulle inte utsätta min omgivning för den risken. Jag har diabetes med allt vad det innebär.

Rädd ? Kanske, men jag föredrar att dansa nykter. Det blir roligare så.

Mourten
2009-01-31, 10:10
Nykterist, absolutist kalla mig vad du vill.
Nyttjar ej alkohol, nicotin eller andra droger.
Dels för träningen, dels för att jag blir extremt aggressiv av alkohol.

Ignatius72
2009-01-31, 10:54
Har du aldrig testat? Man dör inte på kuppen (oftast inte i alla fall :D), och jag tycker det kan vara värt att prova i en kontrollerad, rolig omgivning, t ex med polarna.

Heroin, kokain, amfetamin, lsd kan säkert även det vara en upplevelse i en kontrollerad, rolig omgivning.

olander08
2009-01-31, 10:59
Snittar på 1-2 gånger om året. Man får ligga i för att hitta en sämre drog än alkohol.

skaparn
2009-01-31, 11:02
Snittar på 1-2 gånger om året. Man får ligga i för att hitta en sämre drog än alkohol.

Muskot?

Bahir
2009-01-31, 11:27
Heroin, kokain, amfetamin, lsd kan säkert även det vara en upplevelse i en kontrollerad, rolig omgivning.

LSD i alla fall, det tänker jag prova någon gång.

Men även om alkohol är en drog så går det inte att göra bra jämförelser med t ex heroin. Sen är ju alkohol en "social" drog också - alltså accepterad av samhället och hos vänner (oftast). Det kan man inte säga om de droger du nämnde, såtillvida man inte hänger i värre kretsar.

Ignatius72
2009-01-31, 11:46
LSD i alla fall, det tänker jag prova någon gång.

Men även om alkohol är en drog så går det inte att göra bra jämförelser med t ex heroin. Sen är ju alkohol en "social" drog också - alltså accepterad av samhället och hos vänner (oftast). Det kan man inte säga om de droger du nämnde, såtillvida man inte hänger i värre kretsar.

Min poäng är att man inte måste testa allt för att dra slutsatsen att man inte vill ha med det att göra. Jag hade blivit rätt så trött på att ständigt motivera att jag inte brukar vissa droger.

hultman
2009-01-31, 12:04
Verkligen inte. Supit fem dagar i rad och siktar på en sjätte ikväll. Åre ftw :D

Tolkia
2009-01-31, 12:41
Lite konstigt att man har ett namn på dem som inte dricker egentligen... borde det inte vara tvärt om egentligen? som med alla andra droger? man springer ju inte runt å kallar sig för nykter heroinist bara för att man aldrig testat liksom.. typ alkoholmissbrukare även om man bara dricker till maten en gång i veckan :)
Alltså, nykterist/absolutist är ju inte samma sak som "nykter heroinist" (det skulle vara "nykter alkoholist"), så du jämför äpplen och päron här, även om jag förstår hur du tänker. Jag skulle tro att det har historiska orsaker; begreppet nykterist stammar från en tid när heroin och liknande intressanta saker var tämligen okända för gemene man, medan det däremot fanns ett stort problem med supande.

Bahir
2009-01-31, 12:47
Min poäng är att man inte måste testa allt för att dra slutsatsen att man inte vill ha med det att göra. Jag hade blivit rätt så trött på att ständigt motivera att jag inte brukar vissa droger.

Det har du rätt i. Nu pekar jag inte fingret på dig för jag vet inte hur du har uttalat dig tidigare, men det finns ju vissa som verkar vilja ta "the moral high ground" när dom inte ens har erfarenheter från det dom klankar ned på (och i alkoholens fall är det något som inte är allt för katastrofalt att testa).

Ignatius72
2009-01-31, 13:02
Det har du rätt i. Nu pekar jag inte fingret på dig för jag vet inte hur du har uttalat dig tidigare, men det finns ju vissa som verkar vilja ta "the moral high ground" när dom inte ens har erfarenheter från det dom klankar ned på (och i alkoholens fall är det något som inte är allt för katastrofalt att testa).

Jag är ingen nykterist men jag har full förståelse för att man tar avstånd från det. En sväng förbi centrum via akutintaget och man kan undra hur det är möjligt att alkohol överhuvudtaget är tillåtet.

Edit, man kan alltså ha erfaenhet utan att själv ha hällt i sig det.

palme
2009-01-31, 15:21
woho!! :d

Ooohhh skrik inte!*slap*

kalajset
2009-01-31, 16:49
Nej, är inte nykterist. Var det förr dock. Nuförtiden blir det få riktiga fyllor per år, och i princip aldrig krogen, helt enkelt inte särskilt kul längre. Mer ofta att man bara dricker några öl med polarna eller motsvarande isåfall. Dessutom var fyllorna roligare förr när man var tonåring, så är det bara.

Annars är det gott att dricka/roande att vara påverkad till den grad man har lust, vilket är en bra kombination. Är väl därför jag dricker dom få gångerna jag dricker iaf. Ganska lam motivering, men men.

isterbuk
2009-01-31, 17:03
Dricker alkohol men det blir oftast på sin höjd en öl eller som vid nyårsafton ett glas champagne på tolvslaget.

Troll
2009-02-01, 00:12
Nej, men inte långt ifrån. (dricker i stort sett aldrig)

von huff
2009-02-01, 02:30
dricker lite på sin höjd ja.Ingen ide att bli full

Clarkolofsson
2009-02-01, 02:37
Ja, på måndagar, tisdagar och söndagar.

Lelle Pelle
2009-02-01, 02:40
Nepp, inte det. Jag ser det inte som något skadligt under måttlig konsumtion, och jag finner en fylla underhållande. Sen att det är gott är ju även bra.

Huffo the A-LagaRe
2009-02-01, 03:58
jAG DSNODDE TVÅ ÖL PÅ nORRLANDS NATION IDAG!!!

Dan S
2009-02-01, 04:22
Sen när? Jag var nykterist i tre år, och valde totalt bort alkohol. Min mamma har varit nykterist sedan hon var 16 år och har aldrig rört någonting med alkohol i.

I sådana fall är det förmodligen lätt att missuppfatta vad folk menar. Jag har då aldrig mött någon nykterist som dricker någon gång ibland.

Är jag inte nykter då för att jag luktat på korken av en vodka flaska då? Eller kanske tagit lite på tungan? jag är fortfarande nykter.

En gång om år, till exempel nyår, men jag finner det mer och mer värdelöst då jag vart full 3 gånger typ.

Nina L
2009-02-01, 06:21
Nån god cognac (max 2cl) är fint med en cigarr i goda vänners lag.Du får mig att känna mig ung igen! Whistler - 24 going on 60! :D

Jag dricker så lite som möjligt. Försöker att bara dricka i sällskap, och med personer som har andra skäl till att dricka än att inte heller de vill dricka i ensamhet. Låter mysigt, va? :D

mini
2009-02-01, 09:57
Dricker man något starkare än lättöl är man inte nykterist ffs.

OnT är jag inte nykterist, men dricker oerhört sparsamt räknat både i frekvens och kvantitet.

enzodiac
2009-02-01, 10:40
Jag ser mig som nykterist, men kan dricka ett glas någon gång ibland på middagar. Festa gör jag aldrig/mycket sällan så det är ganska lätt att hålla sig borta.

Columbia
2009-02-01, 13:27
Sedan juli förra året dricker jag mig berusad högst en gång i månaden. Men ibland tar jag en öl vid speciella tillfällen utöver berusningstillfällena. Ska nog sätta upp en gräns på max 6 öl i månaden fram till slutet av april, då "ta studenten"-karusellen drar igång.

Ska dock erkänna att det är betydligt segare att dra ut på krogen utan att dricka, och att vara hemma och lira tv-spel/se på film är inte alltid en höjdare, framför allt inte som singel. :(

130kg finsk sisu
2009-02-01, 13:38
numera kan jag kalla mig nykterist eftersom jag supit till 3-4ggr det senaste året. Som mest var jag uppe i 3-4ggr i månaden.
Orsakerna är familj, hälsa, ålder, vilja osv

skaparn
2009-02-01, 14:08
Dricker man något starkare än lättöl är man inte nykterist ffs.


Det här borde folk läsa.

Mourten
2009-02-01, 14:52
Det här borde folk läsa.

Dricker man lättöl är man inte nykterist.
Mer än 0.0% så är de alkohol vilket ingen nykterist per definition tar i.
Tex mig sj :furious:

KlopFer
2009-02-01, 14:54
Jepp :)

-squat-
2009-02-01, 15:17
Jag är full en handfull gånger om året. Det passar mig utmärkt.

egge
2009-02-01, 15:45
Nej. Öl är gott.

linkan88a
2009-02-01, 17:22
Nykterist? Öhh nej!
finns int nå mkt annat o göra här i norrland än att träna hårt o supa hårdare:hbang:

skaparn
2009-02-01, 17:31
Dricker man lättöl är man inte nykterist.
Mer än 0.0% så är de alkohol vilket ingen nykterist per definition tar i.
Tex mig sj :furious:

Det var inte så jag menade.

Det jag syftade på var inlägg av typen "jag super ganska sällan, så jag är nykterist ... ish"

KingDiamond
2009-02-01, 17:45
En utekväll blir ju dubbelt så roligt om alkhol är med i bilden. Kalla mig omogen, för det är jag nog :)

Chrillee
2009-02-01, 18:06
Vet inte vad man ska kalla det. Jul, nyår samt speciella tillfällen med tjejen men annars ingenting. Ville prova att vara social utan alkohol ute och på middaggar mm. Sen har det gått så bra så jag har fortsatt, sen är det väl inte det hälsosammaste heller, men inte för den anlednigen direkt.

tsp
2009-02-01, 18:59
Har varit vit sedan nyårsafton. :D Tänker fortsätta så fram till sommaren åtminstone. Egentligen suger det ju att dricka/supa.

coxie
2009-02-01, 19:08
Suger att supa?

Det är gott.
Man blir glad.
Fula tjejer blir snyggare.

Baan
2009-02-01, 19:09
Det var inte så jag menade.

Det jag syftade på var inlägg av typen "jag super ganska sällan, så jag är nykterist ... ish"

Man blir så förbannad alltså.

Mescreant
2009-02-01, 19:10
Suger att supa?

Det är gott.
Man blir glad.
Fula tjejer blir snyggare.

Detta.
Sen blir fula killar snyggare samtidigt som fulla tjejer förlorar omdömet.

KaptenKnäsvag
2009-02-01, 19:12
"Super" kanske en gång om året, men jag dricker en del öl till mat, samt smuttar på lite glögg då och då...

Baan
2009-02-01, 19:14
"Super" kanske en gång om året, men jag dricker en del öl till mat, samt smuttar på lite glögg då och då...

Alkoholist!

Upptaget
2009-02-01, 19:19
Nej, dricker väl i snitt 2 helger i månaden kanske!

skaparn
2009-02-01, 19:44
man blir så förbannad alltså.

Не морате да дивља родила припремају за фестивал народне музике?

Baan
2009-02-01, 20:01
Не морате да дивља родила припремају за фестивал народне музике?

Jag är rätt dålig på kyrilliska (tar lång tid lista ut det där) och sen visade det sig vara ren nonsens. Nu blir jag ännu mer förbannad.

skaparn
2009-02-01, 20:05
Jag är rätt dålig på kyrilliska (tar lång tid lista ut det där) och sen visade det sig vara ren nonsens. Nu blir jag ännu mer förbannad.

Skyll på google translate. Det var något i stil med: Har inte du fullt upp med att förbereda vildsvin inför folkmusikfestivalen?

Carolinew
2009-02-01, 20:07
Är inte nykterist men dricker otroligt sällan, har väl hänt 2-3 ggr de senaste 2 åren, och ärligt talat hade jag kunnat vara utan det även de gångerna.

Jag är inte så förtjust i att umgås med fulla personer, antingen blir de aggressiva och börjar slåss (och förstör ens kväll), eller så blir de bara allmänt skitlöjliga och IQ-befriade... (och förstör ens kväll igen) Sen gillar jag inte vad alkoholen gör med kroppen rent fysiskt, känns som att misshandla sig själv...

Men jag vet att de flesta i min ålder inte håller med mig :)

Agoge
2009-02-01, 20:18
i stort sätt, röker hellre en joint isf, det ska väll vara bättre.

Three pigs
2009-02-01, 20:21
Funderar på att dra i mig jävla massa koffein nästa gång jag ska ut, istället för alkohol. Brukar ha grym effekt på mig vanligtvis, o dessutom slipper man bakfylla o allt vad det heter.

Sniggel
2009-02-01, 21:03
Jag är nykter cirka 360-364 dagar om året. Så nej jag är inte nykterist

Whistler
2009-02-01, 22:18
Dricker man något starkare än lättöl är man inte nykterist ffs.

Över vilken tidsrymd?
En cognac på 2cl brukar ta runt 1,5-3 timmar innan jag är klar med den.
Hur motsvaras det mot att dricka en lättöl på fem minuter?

mattilainen
2009-02-01, 22:22
Nu under deffen dricker jag ingenting. Så jag kan avstå om jag vill men annars dricker jag oftast 1 gång i veckan.

mini
2009-02-01, 22:42
Över vilken tidsrymd?
En cognac på 2cl brukar ta runt 1,5-3 timmar innan jag är klar med den.
Hur motsvaras det mot att dricka en lättöl på fem minuter?

Det är sannolikt mer en inställningsfråga än något annat. Dricker man lättöl i syfte att bli berusad är man nog inte heller nykterist. Jag fattar inte heller varför man vill kalla sig nykterist om man inte är det?

Baan
2009-02-01, 22:56
Det är sannolikt mer en inställningsfråga än något annat. Dricker man lättöl i syfte att bli berusad är man nog inte heller nykterist. Jag fattar inte heller varför man vill kalla sig nykterist om man inte är det?

Det är fint.

grisbil3n
2009-02-02, 00:16
Dricker väl sällan vågar jag säga, några öl ibland. Salongsberusning är trevligt som fan dock. Och att säga att man inte fattar grejen med alkohol känns inte så genomtänkt, man blir berusad, testa.

Whistler
2009-02-02, 14:17
Det är sannolikt mer en inställningsfråga än något annat. Dricker man lättöl i syfte att bli berusad är man nog inte heller nykterist. Jag fattar inte heller varför man vill kalla sig nykterist om man inte är det?

Ja, och min inställning är att hålla mig nykter, därför dricker jag eventuell alkoholhaltig dryck på ett sätt så att jag inte blir berusad, dvs små mängder över lång tid.

Vem har sagt något att supa på lättöl? Det jag gjorde en jämförelse på var hur du kan anse att någon som dricker en lättöl fortfarande är nykterist när jag kan hålla min berusningsgrad (eller brist på sådan) i samma låga nivåer när jag dricker något annat och av dig ändå inte anses som nykterist baserat endast på val av dryck.

norpx
2009-02-02, 14:23
Ja.

mini
2009-02-02, 14:45
Vem har sagt något att supa på lättöl? Det jag gjorde en jämförelse på var hur du kan anse att någon som dricker en lättöl fortfarande är nykterist när jag kan hålla min berusningsgrad (eller brist på sådan) i samma låga nivåer när jag dricker något annat och av dig ändå inte anses som nykterist baserat endast på val av dryck.

Jag anser väldigt lite, men IOGT NTO till exempel har det som gräns för sina medlemmar. Jag skiter i hur du dricker, men det är ju trams att försöka påstå att man är nykterist om man dricker starksprit.

Tolkia
2009-02-02, 14:54
+1 på mini. Det är en jäkla skillnad mellan nykterist och måttlighetsdrickare.

Mourten
2009-02-02, 15:08
Ja, och min inställning är att hålla mig nykter, därför dricker jag eventuell alkoholhaltig dryck på ett sätt så att jag inte blir berusad, dvs små mängder över lång tid.

Vem har sagt något att supa på lättöl? Det jag gjorde en jämförelse på var hur du kan anse att någon som dricker en lättöl fortfarande är nykterist när jag kan hålla min berusningsgrad (eller brist på sådan) i samma låga nivåer när jag dricker något annat och av dig ändå inte anses som nykterist baserat endast på val av dryck.

Du är för skön, jag är absolutist dvs rör aldrig alkohol i någon form men att sitta å sippa på sprit å påstå att man är nykterist oavsett om man blir full eller ej är juh helt absurt.
Varför är de så viktigt för dig att kalla sig nykterist ?

Modde
2009-02-02, 15:13
Inte nykterist men dricker väldigt sällan.

puttezippo
2009-02-02, 15:26
Dåligt med intagandet av alko här. 1 fylla 1 gång i månaden i snitt om ens det.
beror mest på att jag tycker det är ett rävgift för kroppen.
1Har dålig erfarenheter av alkohol och sett vad det gör med folk/familjer.
2Det ger mig inget "personligen"(ingen upplevelse) förutom en jävla huvudvärk och känslan att känna sig för jäkla trögtänk under själva berusning ( vilket ifs kan vara skönt om man har många problem och tänka på:D)
3Gillar inte alkoholsmaken...fattar inte varför man inte har "lärt" sig tycka om den(över 24 strecket)..aja kanske bra det man blir inte alkis ialla fall.
4.Tar hellre något annat för o "fly verkligheten" vilket jag anser är bättre för min kropp och ger mer "personligen"...sen om det är olagligt är väl mer 1 moralisk värdering.

Olof
2009-02-02, 15:53
Nykterist sen drygt 3 år tillbaka.

Varför?

*Vill ej påverka kroppens glutamatnivåer
*Alkohol påverkar hippocampus negativt
*Ej funktionellt för min livssituation - jag jobbar eller tränar på helgen så då vill jag inte ha alkohol i kroppen (även om den beteendemässiga påverkan försvunnit)
*Alkohol har bidragit till allt för mycket lidande för människor

birra_peroni
2009-02-02, 16:26
Du är för skön, jag är absolutist dvs rör aldrig alkohol i någon form men att sitta å sippa på sprit å påstå att man är nykterist oavsett om man blir full eller ej är juh helt absurt.
Varför är de så viktigt för dig att kalla sig nykterist ?

Spelar väl ingen roll om han dricker starksprit eller om han dricker lättöl så länge han inte blir påverkad av det. Tycker det är liiite hårt att säga att om en person dricker 2 cl cognac på 2 timmar någon gång per år så är han inte nykterist. Strunt prat

skaparn
2009-02-02, 16:28
Efter den här diskussionen vill jag nog ändra mitt svar till: Ja, jag är nykterist. Dricker bara ibland. Och då tål jag så lite att mängderna inte borde räknas.

jwzrd
2009-02-02, 16:30
Spelar väl ingen roll om han dricker starksprit eller om han dricker lättöl så länge han inte blir påverkad av det. Tycker det är liiite hårt att säga att om en person dricker 2 cl cognac på 2 timmar någon gång per år så är han inte nykterist. Strunt prat

Strunt prat på dig själv. Ordet nykterist betyder något som du och alla andra som inte fattar något så enkelt helt enkelt får lära er. En nykterist som dricker cognac är inte mer självklart än en vegetarian som äter oxfilé. Nötskallar!

Baan
2009-02-02, 16:33
Efter den här diskussionen vill jag nog ändra mitt svar till: Ja, jag är nykterist. Dricker bara ibland. Och då tål jag så lite att mängderna inte borde räknas.

Ja, och så länge det är naturlig sprit utan tillsatser (hembränt) är det ok

http://www.slike.biz/smijesne_slike/37.jpg

Jorgen
2009-02-02, 16:35
Hur kan ni fortsätta disskutera vad som är nykterist eller ej?

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3460708&postcount=121

Handcuff
2009-02-02, 16:37
Efter dagens föreläsning om alkoholskador och hur redan små mängder påverkar negativt. Fy farao *grr* inge mer alko nu på länge!*spy*

Ignatius72
2009-02-02, 16:40
En nykterist som dricker cognac är inte mer självklart än en vegetarian som äter oxfilé. Nötskallar!

Men om det inte smakade gott? Eller att man trodde det var en avocado.
Va va vad sa du nu då?

Jag måste vara nykterist för jag kommer inte ihåg hur mycket jag drack.

coxie
2009-02-02, 17:41
Jag är nog nykterist jag med, dricker trots allt bara 1-2 flaskor sprit i veckan.

Jorgen
2009-02-02, 17:52
Finns det någon anledning att ha tråden öppen?

skaparn
2009-02-02, 17:58
Finns det någon anledning att ha tråden öppen?


Ta de lugnt. Diskussionen kring vad som är nykterist eller inte är ändå på ämnet även om du länkat till en definition. Och det kan ju vara på sin plats att det går upp för somliga att de inte kan kalla sig nykterister om de dricker sprit bara sällan

Tryman
2009-02-02, 18:13
Kan man vara nykterist, men bara på vardagar?

Osten80
2009-02-02, 18:15
Kan man vara nykterist, men bara på vardagar?

I den här tråden går det säkert bra.

KalleBalik
2009-02-02, 18:16
Kan man då även vara alkoholist bara på helger?

Jorgen
2009-02-02, 18:23
Ta de lugnt. Diskussionen kring vad som är nykterist eller inte är ändå på ämnet även om du länkat till en definition. Och det kan ju vara på sin plats att det går upp för somliga att de inte kan kalla sig nykterister om de dricker sprit bara sällan

Jag är lugn. :)

Absolut. Jag är lite förvånad över att det kan vara svårt att förstå.

Whistler
2009-02-02, 19:33
Du är för skön, jag är absolutist dvs rör aldrig alkohol i någon form men att sitta å sippa på sprit å påstå att man är nykterist oavsett om man blir full eller ej är juh helt absurt.
Varför är de så viktigt för dig att kalla sig nykterist ?

Jag skulle helst vilja ha en definition på begreppet absolutist.

Jag är nykterist för att jag håller mig nykter.
En absolutist är absolutist för att han överhuvud taget aldrig dricker alkohol.

Men vi kan väl kalla mig banankung istället för nykterist, mig spelar det kvitta. Jag är ju ändå inte ute bland folk som kan ta illa upp för att jag inte dricker. ;)

Tolkia
2009-02-02, 22:20
Jag skulle helst vilja ha en definition på begreppet absolutist.
En som inte rör alkohol överhuvudtaget (till skillnad från nykterister, som brukar acceptera lättöl och cider av typen man kan köpa på ICA, d.v.s. drycker med <2,25 volymprocent). Se IOGT-NTO:s eller UNF:s hemsida för ganska tydliga definitioner (eller kanske ett lexikon). Din definition av nykterist är du nog ganska ensam om.

Det du beskriver, en person som brukar alkohol, men inte till berusning, skulle jag kalla måttlighetsdrickare.

shibi
2009-02-02, 23:00
Ni nykterister, har ni kul på fester eller klubbar?:)

Funderar starkt på att bli det. Dels pga av generna, + har ett förflutet med droger och när jag nu dricker ser/känner jag verkligen likheten mellan alkohol och droger (Ja det är en drog, men inte i folkmun)

Äckligt.

Nitrometan
2009-02-02, 23:14
Kan man vara nykterist, men bara på vardagar?
Kan man inte vara nykterist bara på morgnarna?

PowPow
2009-02-02, 23:16
Kn man inte vara nykterist bara på morgnarna?

Nykter bakfyllerist på förmiddagar och alkoholist på kvällar, kanske?

.....

Jag är inte nykterist.
Jag är dock en vegetarian som åt kyckling för 2 veckor sedan, om det har någon relevans. Tråden verkar komplex.

Brooklyn
2009-02-02, 23:41
just nu är jag nykterist tills jag åker abroad i maj...

hultman
2009-02-02, 23:47
Kom hem igår efter sju dagars dyngfulla i Åre. Kan inte tänka mig ett liv utan galna fester, och då är alkohol den kanske viktigaste ingrediensen. Om jag aldrig druckit en droppe alkohol i mitt liv så hade jag inte haft i närheten så många vänner som idag.

enzodiac
2009-02-03, 07:08
Ni nykterister, har ni kul på fester eller klubbar?:)

Funderar starkt på att bli det. Dels pga av generna, + har ett förflutet med droger och när jag nu dricker ser/känner jag verkligen likheten mellan alkohol och droger (Ja det är en drog, men inte i folkmun)

Äckligt.

Jag har inte speciellt kul på klubbar men det har inget med alkoholen att göra. Jag har druckit mig lullig 1 gång och det var inte roligare under själva festtillfället än vad det brukar vara utan alkohol. Däremot var det jobbigare att försöka somna på kvällen med ringande öron och snurrande huvud. Never again alltså.

Håll dig borta från alkoholen och var beredd på mothugg från drickarna.

enzodiac
2009-02-03, 07:10
Kom hem igår efter sju dagars dyngfulla i Åre. Kan inte tänka mig ett liv utan galna fester, och då är alkohol den kanske viktigaste ingrediensen. Om jag aldrig druckit en droppe alkohol i mitt liv så hade jag inte haft i närheten så många vänner som idag.

Frågan är, vill man ha vänner som lever för att bli fulla? Känns lite som kvalitet går före kvantitet i detta fallet... Skaffa en hobby eller nåt !

Mourten
2009-02-03, 07:28
Ni nykterister, har ni kul på fester eller klubbar?:)

Funderar starkt på att bli det. Dels pga av generna, + har ett förflutet med droger och när jag nu dricker ser/känner jag verkligen likheten mellan alkohol och droger (Ja det är en drog, men inte i folkmun)

Äckligt.

Jag har sjukt skoj på klubbar nykter.
När jag är singel så kan jag haffa hur mkt tjejer som helst eftersom jag kan föra mig nykter och inte är ett drägigt svin. Styr ofta upp polare etc också så de inte blir bråk. *cupid*

palme
2009-02-03, 07:39
Jag har sjukt skoj på klubbar nykter.
När jag är singel så kan jag haffa hur mkt tjejer som helst eftersom jag kan föra mig nykter och inte är ett drägigt svin. Styr ofta upp polare etc också så de inte blir bråk. *cupid*

Ja det är ett gryyyymt raggningstillfälle att va nykter.

-Varför dricker du inte? -Jag kör bil sötnos -Åhh skjutsar du hem mig? - :naughty:

Tryman
2009-02-03, 08:02
Kan man då även vara alkoholist bara på helger?
Visst, dumt att bara godkänna det ena :Virro
Kan man inte vara nykterist bara på morgnarna?
Beror väl på om man går på spritångerna från gårdagen :naughty:

darocker
2009-02-03, 08:23
Dricker med måtta, nån öl eller whisky ibland. Så nej.

stridis
2009-02-03, 15:59
Ja det är ett gryyyymt raggningstillfälle att va nykter.

-Varför dricker du inte? -Jag kör bil sötnos -Åhh skjutsar du hem mig? - :naughty:

Oho, varför har jag inte tänkt på det? Får nog bli min grej, fan. Har en kompis som är taxichaffis och han får ju erbjudande titt som tätt, han är dock för professionell för att ta en liten "paus" och följa med dem hem.

tsp
2009-02-03, 18:03
Suger att supa?

Det är gott.
Man blir glad.
Fula tjejer blir snyggare.

Det smakar apröv i käften dagen efter, och så jävla gott är det inte med öl att man måste trycka i sig 4 liter?

Jag blir ledsen då jag vet att träningen blir lidande och när jag ser hundralapparna försvinna en efter en ur plånboken får jag ångest.

Jag vill inte ha fula tjejer, jag vill ha tjejer som är snygga även när man är nykter.

Detta.
Sen blir fula killar snyggare samtidigt som fulla tjejer förlorar omdömet.

Jag är redan snyggast i världen och det krävs inte att jag dricker för att tjejerna ska tappa omdömet, det klarar dem faktiskt på egen hand.

Mourten
2009-02-03, 18:10
Ja det är ett gryyyymt raggningstillfälle att va nykter.

-Varför dricker du inte? -Jag kör bil sötnos -Åhh skjutsar du hem mig? - :naughty:

Amen.
Faktumet att jag tar bilen in på krogen i sthlm samt att jag säger att jag inte dricker för jag ska träna tidigt på morgonen har gett oförskämt mkt utdelning *cupid*

Huffo the A-LagaRe
2009-02-03, 18:14
Men vadfan, man går väl inte ut för att ******? man går väl ut för att bli full fram tills man är 20, sedan kan man stanna hemma.

PowPow
2009-02-03, 19:35
Frågan är, vill man ha vänner som lever för att bli fulla? Känns lite som kvalitet går före kvantitet i detta fallet... Skaffa en hobby eller nåt !

Varför skulle han vilja ha vänner som lever för att bli fulla?

Imni
2009-02-03, 20:21
Nej och dricker mer än vad jag egentligen vill. Dricker iofs inga stora mängder men fortfarande mer än vad jag vill.

Jag har märkt att det är väldigt svårt att inte dricka som student. Framförallt när alla ens polare gör det för jämnan. Dock försöker jag alltid ligga några glas bakom dem. Fast det resulterar bara i att dem bli klart fullare och då är dem inte alltid så roliga att vara med.

Det känns svårt att hitta folk som inte dricker varje helg. Eller så har ja bara haft lite otur helt enkelt.

Imni
2009-02-03, 20:23
Amen.
Faktumet att jag tar bilen in på krogen i sthlm samt att jag säger att jag inte dricker för jag ska träna tidigt på morgonen har gett oförskämt mkt utdelning *cupid*

Låter galet bra. Blir till att införskaffa bil hör jag.

Danne83
2009-02-03, 20:55
Varför skulle jag vara nykterist?

Ser ingen anledning till att inte kunna ta nån öl eller wiskey, eller vin till maten tex..