handdator

Visa fullständig version : Fundering kring att lägga om schema


Fogue
2009-01-30, 13:55
Tjo, tränar just nu sex gånger i veckan med tre stycken rena konditionspass på 90 minuter och tre pass med 60 min kondition direkt åtföljt av styrketräning.


Och har gjort såhär den största delen av min bantning som har tagit mig till runt 90kg. Och nu ska jag skala av åtminstonde några kilon till och funderade på om jag skulle lägga om och köra 5 stycken rena konditionspass och ett helkroppspass istället. Just för att skilja på konditionen och styrketräningen.

När jag sökte runt lite så hittade jag lite info om att ett styrkepass i veckan var nog för att behålla muskelmassa. Och att man med styrketräning under en viktminskning har det väldigt svårt med att förlora muskler, om man inte går ner på tävlingshårdhet.

Kan jag lägga ihop 1+1 här och tro att ett helkroppspass i veckan och ungefär 0,5kg inte kommer göra några större förändringar på den lilla mängden muskler jag har, men som är mig kära endå?

Tacksam för svar och funderingar.

JohnRick
2009-01-30, 14:01
Frågar du mig så beror det ju til stor del på hur lågt i fettprocent du går (<12% typ), men ännu mer hur fort du går ner. Ju tightare och snabbare desto mer troligt att en del muskelmassa går förlorad, trots helkroppspass en gång i veckan (som jag f ö tycker du med fördel kan uppgradera till två).

Fogue
2009-01-31, 10:12
Frågar du mig så beror det ju til stor del på hur lågt i fettprocent du går (<12% typ), men ännu mer hur fort du går ner. Ju tightare och snabbare desto mer troligt att en del muskelmassa går förlorad, trots helkroppspass en gång i veckan (som jag f ö tycker du med fördel kan uppgradera till två).

Vad skulle fördelen med två helkroppspass i veckan vara? Gentemot ett menar jag då och med förutsättning att jag ligger på minus i kalorier eller på kaloribalans som jag planerar att göra ett bra tag efter jag är klar.