handdator

Visa fullständig version : Kass i magen pga allbran?


Brock
2009-01-30, 08:46
Började käka allbran för 4-5 dagar sedan till frukost varje morgon (med mjölk) och sedan dess har magen levt sitt eget lilla liv med gasbildning, magont, hugg i magen osv.

Jag äter inte mycket men är inte heller hungrig om dagarna, är inne i någon sorts deff som ändå fungerar bra men det är detta med magen och allbran.

Någon mer som har haft bekymmer med detta?

Toby Asp
2009-01-30, 09:14
Äter du mkt fullkorn i övrigt? Det kan ställa till problem.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3344204&postcount=5

PiNG.
2009-01-30, 09:33
All-bran med jordgubbsfil blandade jag ett bra tag och var (vad jag kommer ihåg) alltid mindre bra i magen. Inte ont i magen men skiten var inga hårda tollar om man säger så. När jag slutade med det så blev det bra igen. Jag åt däremot enorma lass av det varje morgon...

Detta är ganska många år sen men vad jag kommer ihåg så var det inte optimalt för min mage iaf. Prova byta till något annat, tex gröt och se om de blir någon skillnad.

Icefire
2009-01-30, 10:51
Började käka allbran för 4-5 dagar sedan till frukost varje morgon (med mjölk) och sedan dess har magen levt sitt eget lilla liv med gasbildning, magont, hugg i magen osv.

Jag äter inte mycket men är inte heller hungrig om dagarna, är inne i någon sorts deff som ändå fungerar bra men det är detta med magen och allbran.

Någon mer som har haft bekymmer med detta?

Drack du mjölk innan också? Annars kan det vara mjölken som ger problemen.

creperiet
2009-01-30, 11:06
Började käka allbran för 4-5 dagar sedan till frukost varje morgon (med mjölk) och sedan dess har magen levt sitt eget lilla liv med gasbildning, magont, hugg i magen osv.

Jag äter inte mycket men är inte heller hungrig om dagarna, är inne i någon sorts deff som ändå fungerar bra men det är detta med magen och allbran.

Någon mer som har haft bekymmer med detta?

Ja. Jag sätter Kopparmärra på fibrerna. All-bran är ju typ 80% vetekli.

Brock
2009-01-30, 11:17
Äter inte mycket fullkorn och inte heller mjölk innan. Bara vanlig röd mjölk tillsammans med allbran flingor. Inga tiilsatser. Jag skiter oproportionerligt mycket jämfört med hur lite jag äter. Innan jag började med allbran gick jag på muggen en gång varannan dag och nu är det typ 2 ggr om dan.


Ska prova med gröt, men det tar väl tid att göra gröt på morgonen eller? Går det att göra i micron på nåt sätt?

King Grub
2009-01-30, 11:19
Ja, det står på paketet hur. Eller så äter du grynen som dom är med mjölk på.

Eller så äter du något annat till frukost. Mackor. Makaroner. Vad du vill.

Eddie Vedder
2009-01-30, 13:31
Ska prova med gröt, men det tar väl tid att göra gröt på morgonen eller? Går det att göra i micron på nåt sätt?

3-4 minuter i micron lär du ha tid med.;) Men om du blir krånglig i magen av All-bran p.g.a. fibrerna (vilket ju dock inte MÅSTE vara orsaken) är det ju tveksamt om havregrynsgröt blir ett så mycket bättre val för magen.

Brock
2009-01-30, 13:50
Kan det inte vara så att magen rensar upp och att det är lite jobbigt i början för nog tror jag att magen är mindre spänd och svullen ändå förutom besvären...

saab900
2009-01-30, 16:14
Nej, det beror nog på alla fibrer. Fibrer kan inte brytas ned och tas upp i tunntarmen, så de fortsätter till tjocktarmen där bakterierna får festa loss på dem, och jäser dem till gas som tack för hjälpen ;)

Sagt av min läkare: "Det finns ingen anledning att vräka i sig en massa fibrer om man inte har stora problem med förstoppning". Notera också att överdrivet fiberintag kan orsaka både förstoppning och räserbajs. Ät något annat istället.

tb2arvd
2009-01-30, 22:50
Skippa BranFlakes! Dyrt, kör med havregrynsgröt eller egen gjord musli!

/danne

machine gun
2009-01-30, 22:58
Branflakes består till drygt 20 % av socker, vilket inte heller är jättesnällt mot magen i större mängder. Socker + kostfiber + mjölk känns som en dålig kombination om man har lite känslig mage. Speciellt om man äter stora portioner.

PiNG.
2009-01-30, 23:08
Ska prova med gröt, men det tar väl tid att göra gröt på morgonen eller? Går det att göra i micron på nåt sätt?

3 dl havregryn, 5 dl vatten, en nypa salt, 7.30 min micro *pling* :eating:

machine gun
2009-01-30, 23:12
3 dl havregryn, 5 dl vatten, en nypa salt, 7.30 min micro *pling* :eating:

En sån portion ger drygt 10 g kostfiber. Lite väl kanske...

Brock
2009-01-30, 23:19
Tack för alla svar. Blir nog att köra med havregrynsgröt i fortsättningen.

Gasar nog ihjäl mig själv här snart. :D