handdator

Visa fullständig version : Påbörja deffning


gbgkille19
2009-01-29, 23:31
Hej! Jag vill bara förklara att jag skumläste igenom deff-guiden och kan ha missat detta ifall det stod med.

Men jag har tränat i snart 6-7 veckor tror jag och gått upp från ca 70kg till 76 kg just nu. Har som mål att väga minst 80 kg i slutet av Februari. Och efteråt kan jag gärna gå upp mer men vill börja göra musklerna mer synliga.

Men till frågan. När bör man påbörja en deffning i min situation?
Jag har inte direkt blivit jättetjock, lite rundare runt magen t.ex. Jag är medveten att man kan i princip påbörja en deffning när man vill... men jag kanske bör köra hårt i några månader till så jag ligger runt 90 kg istället kanske?!

Jag kan säga att jag har småtränat en hel del innan i något år men aldrig seriöst. Nu den senaste månaden har jag börjat seriöst (enligt mig).

jag är väldigt ledsen ifall detta har tagit upp eller står klockrent någonstans.*cupid*

Rahf
2009-01-29, 23:36
Du går upp alldeles för snabbt för att det ska vara kvalitativ massa under svålen. Många siktar på 0,5kg i veckan som anses vara ett tak, och andra går inte ens upp så fort. Sakta neeeeer.

JohnRick
2009-01-30, 12:40
Jag håller givetvis med. Vid viktnedgång - sikta på 0.5kg i veckan. Vid viktuppgång - ca 1 kg i månaden. Tycker jag. När man ska deffa får man själv känna efter. Du kan gå på faktisk vikt, spegeln, kroppskänsla, måttband, eller fettprocent. Sistnämnda kanske rekommenderas oftast. Eller ptja....spegeln lika ofta om man nu tränar av estetiska skäl (vilket man gör om man nu är inne på att deffa). Oavsett vilket - alltid långsamt!

iMultiply
2009-01-30, 13:17
Tänk på att du sätter i dig vatten som tusan första månaden. Det kan vara upp emot 4-5kg vätska. Du skiftar vikt +-4kg bara beroende på hur mycket salt du har i dig. Oroa dig inte över den första vikt uppgången. Det är garanterat 70-80% vatten om inte mer.

Mvh iMultiply

iMultiply
2009-01-30, 13:24
Förlåt glömde att säga att jag tycker du borde deffa det första du gör, detta för att förhindra att behöva bränna två "lass". Nu vet jag inte vad du hade för fett % innan du började men jag förmodar att du inte var super deffad från start. Ett tips som kommer att underlätta väldigt mycket.

gbgkille19
2009-01-30, 19:49
Okej! Tack så mycket för tipsen.

Jag var rätt smal innan så det är kanske därför viktökningen går så snabbt.
Men tack! Tänker köra på i några månader till även om det skulle resultera att jag går upp jättemycket innan jag börjar deffa. Så man har lite muskler.

C.E.J.
2009-01-30, 20:51
Okej! Tack så mycket för tipsen.

Jag var rätt smal innan så det är kanske därför viktökningen går så snabbt.
Men tack! Tänker köra på i några månader till även om det skulle resultera att jag går upp jättemycket innan jag börjar deffa. Så man har lite muskler.

Viktökningen går snabbt för att energiöverskottet är stort. Och att gå upp jättemycket på kort tid resulterar inte bara i ökad muskelmassa utan även onödig mängd fettmassa.

jik
2009-01-30, 23:11
Jag rekommenderar dig inte att gå från 70kg till 90kg på ett par månader,om du ens lyckas så är det garanterat bara fett..
Om du ska deffa..vet inte du verkar bara ha tränat ett kort tag, allt beror påhur du ser ut (vad du har för bf)? Jag TROR d bäsa är att bara träna vidare och försöka bli starkare sen deffa när du ökat i kvalitesmassa,,
Bara vad jag tycker..
Lycka till

Toby Asp
2009-01-31, 10:53
Jag rekommenderar dig inte att gå från 70kg till 90kg på ett par månader,om du ens lyckas så är det garanterat bara fett..


Om TS med ett par månader menar 3 eller färre, så avråder även jag från denna bulktakt. Men att det i sådana fall bara skulle bli fett, det är garanterat fel.

iMultiply
2009-01-31, 13:21
Om TS med ett par månader menar 3 eller färre, så avråder även jag från denna bulktakt. Men att det i sådana fall bara skulle bli fett, det är garanterat fel.

Jag håller med, tänk på vätskesamlingen, och vid bulk har du en del "massa" i tarmarna också så vätska plus temporärmassa kan bli uppemot 10kg. Oroa dig inte, spegeln och dina nära kommer nog att anmärka på om det går för långt. Tänk dock inte på att överäta, lägg dig på ca 500kcal extra om dagen.

Mvh iMultiply

gbgkille19
2009-02-01, 01:00
Okej tack! Förresten vad betyder TS? Är inte så kunnig inom alla förkortningar som finns kretsat runt träning. Skicka gärna ett mail med flera förkortningar och vad de står för om ni har lust.

(Ledsen för "off-topic")

Scratch89
2009-02-01, 09:08
TS = trådskaparen.

Rahf
2009-02-01, 22:27
Att gå från 70-90kg på ett år är även det en för snabb takt, låt det vara kvalitativt och se till att träna som ett djur för att få ökningarna.

gbgkille19
2009-02-01, 23:39
Okej okej, will do :)
tack!

iMultiply
2009-02-01, 23:47
Att gå från 70-90kg på ett år är även det en för snabb takt, låt det vara kvalitativt och se till att träna som ett djur för att få ökningarna.

säg att du skämtar..

Han ligger på bulk.. om han har 6kg vatten i sig 4 kg massa i tarmarna och sedan gainar 10kg fett/muskler det första bulk året?.. var är det dåligt?

KaptenKnäsvag
2009-02-02, 07:51
Jag håller med. Han är newb, han kommer att öka i muskelmassa jävligt mycket fortare än vanligt folk. Anser att han bör äta allt som hamnar i hans ägo och passa på.

Jag ångrar att jag spenderade mina första 2 år med att äta samma näringsmängd som en fluga

iMultiply
2009-02-02, 08:54
jag håller med. Han är newb, han kommer att öka i muskelmassa jävligt mycket fortare än vanligt folk. Anser att han bör äta allt som hamnar i hans ägo och passa på.

Jag ångrar att jag spenderade mina första 2 år med att äta samma näringsmängd som en fluga

1+

Rahf
2009-02-02, 11:34
säg att du skämtar..

Han ligger på bulk.. om han har 6kg vatten i sig 4 kg massa i tarmarna och sedan gainar 10kg fett/muskler det första bulk året?.. var är det dåligt?

Tvivlar på att fördelningen blir 50/50 även om det är första träningsåret. Såvida man inte har full koll på övningsutförande, har ett riktigt bra schema från dag ett och även håller sig skadefri så kanske det går. Men som nybörjare så tror jag inte man har den turen, du är för optimistisk.

iMultiply
2009-02-02, 12:33
Rahf jag slutar skriva i den här tråden nu, men du uttalar dig om något du uppenbarligen inte vet någonting om.

gbgkille19 Lita på mig...

1.) Vågen ljuger, väg dig varje dag i en vecka räkna ut medel.
2.) Första bulken/bulkarna är viktiga, ät bra mat, ligg på ca 500kcal överskott
3.) Avsluta bulk när du känner att det är klart, oftast kommer du känna när det är dags annars kommer din omgivning kommentera när det börjar gå för långt. Vill du se fit ut till sommarnen så måste du dock avbryta din bulk inom kort.

Mvh iMultiply

Rahf
2009-02-02, 14:01
Rahf jag slutar skriva i den här tråden nu, men du uttalar dig om något du uppenbarligen inte vet någonting om.

gbgkille19 Lita på mig...

1.) Vågen ljuger, väg dig varje dag i en vecka räkna ut medel.
2.) Första bulken/bulkarna är viktiga, ät bra mat, ligg på ca 500kcal överskott
3.) Avsluta bulk när du känner att det är klart, oftast kommer du känna när det är dags annars kommer din omgivning kommentera när det börjar gå för långt. Vill du se fit ut till sommarnen så måste du dock avbryta din bulk inom kort.

Mvh iMultiply

Jodå, något vet jag. Vi får se vad resultatet blir.

jik
2009-03-06, 14:07
Att bulka upp sig 20 kg när man väger 70.. är helt åt h***te, Om man har extrem tur och har grymma anlag och är otränad. Så kan man kanske lägga på sig 4kg muskler. Förutsatt att det inte är AAS med i bilden. Så big no no...
Folk som säger annat ska du inte lyssna på..

944RS
2009-03-06, 14:45
Det är oftast jobbigast att gå ner i vikt än att öka så att satsa en allt för stor bulkning, varav det mesta kommer vara vätska/fett verkar lite onödig. Om du tänkt vara i bra form till sommaren vill säga.
Alla tycker ju olika om hur stor eller hård man ska vara så det är ju helt upp till dig när du vill påbörja deffningen och hur hård du då tänker bli.
Om du vägde 70kg när du började köra seriöst så kan du ju alltid jämföra hur du ser ut nu när du går ner till 70kg igen. Förhoppningsvis lite mer muskler =) Annars så är det kanske kvaliten på styrketräningen som borde få sig en översyn.
Lycka till!!!

Eddie Vedder
2009-03-06, 19:26
Anser att han bör äta allt som hamnar i hans ägo och passa på.


Ett helt bedrövligt tips. Att tokäta allt man kommer över är ett säkert sätt att bli fet för fort och utan att lära sig något på vägen.

Det är ett precis lika dåligt tips som att säga "svält dig!" till den som vill deffa.

Danny Devito
2009-03-06, 20:19
Jag håller med. Han är newb, han kommer att öka i muskelmassa jävligt mycket fortare än vanligt folk. Anser att han bör äta allt som hamnar i hans ägo och passa på.

Jag ångrar att jag spenderade mina första 2 år med att äta samma näringsmängd som en fluga

Ett helt bedrövligt tips. Att tokäta allt man kommer över är ett säkert sätt att bli fet för fort och utan att lära sig något på vägen.

Det är ett precis lika dåligt tips som att säga "svält dig!" till den som vill deffa.

+1

Det är ett ännu värre tips om man dessutom har lätt för att äta och gå upp i vikt. Då kommer dom flesta som lyder det där rådet mest bli feta och skaffa sig en skev inställning till både mat och träning.
Man tränar sig till muskler, man äter sig inte till dom. Det tar tid att bygga en bra fysik. Låt det ta det också.

Snobbe
2009-03-06, 20:22
+1

Det är ett ännu värre tips om man dessutom har lätt för att äta och gå upp i vikt. Då kommer dom flesta som lyder det där rådet mest bli feta och skaffa sig en skev inställning till både mat och träning.
Man tränar sig till muskler, man äter sig inte till dom. Det tar tid att bygga muskler.

Jävligt stora käkmuskler kanske? Men ja håll koll på kcalen och jag kan inte säga var du ska ligga men finns ju diverse tips om 500+ vilket jag själv nog skulle ligga lite lägre men kan funka bra antar jag.

Rahf
2009-03-07, 01:09
Jag tycker inte ens att man ska fundera på viktuppgång förrän man vet hur man tränar arslet av sig på gymmet, utan att skada eller överanstränga sig givetvis.