handdator

Visa fullständig version : Nya datorn (med Vista 64 bit) vägrar att sova :s


JG_81
2009-01-29, 21:28
Fick häromdagen min nya dator. Efter att ha packat upp och installerat alla uppgraderingar så upptäcker jag att datorn inte vill sova. Skärmen börjar släckas ner, men efter några sekunder drar datorn igång igen och visar inloggningsrutan..

Det verkar inte vara några problem med hårdvaran.. Vad rekommenderar ni? Ominstallation av operativsystemet, eller finns det något annat man kan göra?

MangeByggarn
2009-01-29, 21:33
Samma sak med min dator, mitt i natten tänds den automatiskt(FÖR MYCKET I RÄKNING) :/ Även på dagen, men då är jag snabb till och släcka den

Dock händer inte detta varje dag, mer typ 2-3 ggr i veckan.

JG_81
2009-01-29, 21:45
Samma sak med min dator, mitt i natten tänds den automatiskt(FÖR MYCKET I RÄKNING) :/ Även på dagen, men då är jag snabb till och släcka den

Dock händer inte detta varje dag, mer typ 2-3 ggr i veckan.

Jobbigt.
Vad har du för OS? Vista 32/64 bit? Eftersom datorn (Dell) är helt ny så försökte jag utnyttja supporten, men dom menar att jag måste ominstallera Vista. Själv funderar jag på om det kan vara någon mjukvarukonflikt i och med att jag har 64 bitars versionen.

MangeByggarn
2009-01-29, 21:50
Har en gammal XP Home Ed.

Baan
2009-01-29, 21:59
Har du kollat att inställningarna är rätt?

Mr.Cosybear
2009-01-29, 22:02
Fick häromdagen min nya dator. Efter att ha packat upp och installerat alla uppgraderingar så upptäcker jag att datorn inte vill sova. Skärmen börjar släckas ner, men efter några sekunder drar datorn igång igen och visar inloggningsrutan..

Det verkar inte vara några problem med hårdvaran.. Vad rekommenderar ni? Ominstallation av operativsystemet, eller finns det något annat man kan göra?

Kolla igenom det här, ta en titt på partiet "Wake on", http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/Troubleshooting-Windows-Shutdown.html

En annan sak jag kommer på, som kanske egentligen är mindre troligt men ändå något är din "shutdownknapp". Microsoft tycker tydligen att folk ska använda viloläge istället för att stänga av datorn. Det jag menar är att den knappen by default i vista är viloläge, detta kan du dock ändra på genom att gå in datorns energialternativ/schema och ändra.

JG_81
2009-01-29, 23:11
Kolla igenom det här, ta en titt på partiet "Wake on", http://www.windowsnetworking.com/articles_tutorials/Troubleshooting-Windows-Shutdown.html

En annan sak jag kommer på, som kanske egentligen är mindre troligt men ändå något är din "shutdownknapp". Microsoft tycker tydligen att folk ska använda viloläge istället för att stänga av datorn. Det jag menar är att den knappen by default i vista är viloläge, detta kan du dock ändra på genom att gå in datorns energialternativ/schema och ändra.


Tack, fast tutorialen verkar vara för XP. Hmm.. söker runt lite och har upptäckt att det är ett rätt vanligt fel som kan bero på lite allt möjligt (suck).. Har ännu inte fixat det. Någon annan? :p

JG_81
2009-01-29, 23:27
Nu är det fixat! Ett tips till andra som har problemet är att kolla nätverkskortsinställningarna i enhetshanteraren. Av någon anledning var alla Wake on LAN-val ikryssade. Bockade ur allt i den kategorin och nu funkar det fint. Lite märkligt att man har det som default...

jakke
2009-01-30, 01:13
Samma sak med min dator, mitt i natten tänds den automatiskt(FÖR MYCKET I RÄKNING) :/ Även på dagen, men då är jag snabb till och släcka den

Dock händer inte detta varje dag, mer typ 2-3 ggr i veckan.

Ganska säker på att du ska kolla inställningarna för när Windows Update ska köras. Hade samma "fel" efter jag installerat Vista, kolla och såg att den var default att leta uppdateringar klockan 2 eller något sådant.

spoonchest
2009-01-30, 07:35
Fick häromdagen min nya dator. Efter att ha packat upp och installerat alla uppgraderingar så upptäcker jag att datorn inte vill sova.

.. Vad rekommenderar ni?

Ge den varm mjölk, det sägs funka på barn iaf.