handdator

Visa fullständig version : Creatin


Pappaharding
2009-01-29, 11:04
Hej alla! Har en liten fråga till alla er som använder creatin.
Köpte Creatin Monohydrate och i användar instruktionerna så står där att man ska dricka detta 4ggr/dag under fem dagar och sedan 1 dosering/dag i upp till 65 dagar!

Nu idag ska jag gå på ett nattpass som sträcker sig fyra nätter fram. Tycker ni att jag ska vänta med att börja använda creatinet tillls efter jag gått av nattjobbet? Jag menar, att man ska ju dricka detta utspritt under dagen och när jag jobbar natt så kliver jag ju inte upp förrän vid 14:30!
Eller tror ni det funkar att dricka den sista doseringen vid 22:00 tiden? För då blir det ju ganska utspritt.

Tacksam för svar!!!

Mvh Pappaharding

Exhale_
2009-01-29, 11:10
Jag hade endast druckit en dos (ca 5 g) per dag och därmed skippat "uppladdningsfasen". Du kan dricka den när du vill.

enraged
2009-01-29, 11:10
varför skulle du inte kunna sprida ut intagen under tiden då du är vaken?

Exhale_
2009-01-29, 11:11
Från stickyn:

Hur mycket kreatin bör jag ta varje dag?
Man bör inta runt 5g kreatin dagligen oavsett om man tränar den dagen eller inte. Det finns INGA dokumenterade extra positiva effekter vid styrketräning eller idrottsprestation av att inta mer än 5g kreatin/dag. Intag av mer än 5g/dag kommer endast leda till att njurarna får jobba extra med att få ut kreatin ur kroppen med urinen. Undantaget möjligen om man har många kilo muskelmassa (kroppsvikt på minst 85kg hård) då man kan behöva höja intaget till 6-7g/dag för att behålla nivåerna på max.

När man börjar ta kreatin kan man använda sig av en uppladdningsfas i form av ett intag på 5g kreatin 4 gånger per dag under fem dagar. Detta mättar muskulaturen på kreatin och man behöver efter detta bara inta 5g/dag för att hålla uppe nivåerna. Uppladdningsfas är inget måste och man får troligen samma effekt av att inta 5g/dag konstant. Skillnaden blir att det tar längre tid att mätta muskulaturen.

Pappaharding
2009-01-29, 11:13
Oj tack för så snabba svar, det var inte väntat!!!

Pappaharding
2009-01-29, 13:43
En lite fundering till kring Creatin Monohydrate!
På ************* där jag köpte produkten så står det att man ska undvika drycker som innehåller koffein i samband med intaget av Kreatin Monohydrat!

Jag tolkar detta som att kan inte ska dricka kaffe precis när du tagit detta kreatin! Men man måste väl kunna dricka kaffe en stund senare??? Annars är jag kalkad!

Pappaharding
2009-01-29, 13:56
En lite fundering till kring Creatin Monohydrate!
På ************* där jag köpte produkten så står det att man ska undvika drycker som innehåller koffein i samband med intaget av Kreatin Monohydrat!

Jag tolkar detta som att kan inte ska dricka kaffe precis när du tagit detta kreatin! Men man måste väl kunna dricka kaffe en stund senare??? Annars är jag kalkad!

Åh sorry, såg inte att det fanns en hel tråd om ämnet kreatin!