handdator

Visa fullständig version : Spotify, låtar försvinner?


ceejay
2009-01-28, 22:34
yo ppeeeppss


Sitter och lyssnar lite genom spotify, och tänkte att jag skulle söka på några sköna låtar som jag senast för ett par dagar lyssnade på, men dom fanns inte. Sökte på några andra, och dom hade också försvunnit.

Hela samlingsdiskar verkar dessutom ha försvunnit.


Betyder detta något? Vill de att man ska köpa premium?

Larsson85
2009-01-28, 22:39
Det upptäckte jag också, helt plötsligt så fanns inte stephen lynch där.

coxie
2009-01-28, 22:42
http://www.aftonbladet.se/nojesbladet/musik/article4284873.ab

Larsson85
2009-01-28, 22:45
Och över en natt blev spotify värdelöst. Märker att det är väldigt mycket av det jag lyssnar på som har försvunnit.

ceejay
2009-01-28, 22:46
är ju inte värt att betala sen om man inte kan lyssna på låtarna man vill:E Synd det där för spotify är riktigt bra annars.

coxie
2009-01-28, 22:47
Håller med Spotify är bland det bästa som uppfunnits sedan färdigskivat bröd.

L-Sami
2009-01-28, 23:01
Tur att man inte har nån favoritartist då. Ingen har försvunnit från min lista än. Har allt från Slash's Snakepit till Will Smith i mina playlists.

hampfuz
2009-01-28, 23:02
Inget har försvunnit här heller, däremot kom det en hel del nya album med några artister jag lyssnar på för nån dag sen, trevligt trevligt.

mangs
2009-01-28, 23:11
Spotify ser jag som ett trevligt alternativ till min egna musiksamling men jag skulle aldrig enbart förlita mig på en servioce som jag själv inte har koll på. Lika lite som att den enda backup jag har på saker skulle ligga på något webhotel.

KlopFer
2009-01-28, 23:16
Sålänge Captain jack finns kvar på min spellista så är det lugnt. Jag hittar den inte när jag söker man jag fortfarande spela den :D

ceejay
2009-01-28, 23:20
klopfer, kopiera spellistan? (a)

Yankeee
2009-01-29, 06:07
http://www.spotify.com/blog/archives/2009/01/28/some-important-changes-to-the-spotify-music-catalogue/

Scratch89
2009-01-29, 06:58
OT, men är det fortfarande lika sunkig kvalitet på Spotify? Jag har inte orkat registrera mig/jaga invites sen jag hörde att det lät som en sunkig streamad webradio.

MasterChief
2009-01-29, 09:10
OT, men är det fortfarande lika sunkig kvalitet på Spotify? Jag har inte orkat registrera mig/jaga invites sen jag hörde att det lät som en sunkig streamad webradio.

Det mesta jag lyssnar på låter alldeles utmärkt. Om det är dålig kvalitet beror det på att CD-inspelningen sög stenhårt från början.

160 kb/s Ogg Vorbis är en aning bättre än webradio.

Osten80
2009-01-29, 09:24
Det är olyckligt att en del skivbolag och artister inte ser möjligheten i detta lagliga alternativ, utan kör på sin gamla linje, vilket bara får effekten att den olagliga nedladdningen av den musiken som tagits bort från Spotify, kommer att fortsätta precis som innan.
Jag kommer inte att sluta med olaglig fildelning, så länge bolagen beter sig som maktgalna svin. Det är min tysta protest.

hertzman
2009-01-29, 10:19
Det mesta jag lyssnar på låter alldeles utmärkt. Om det är dålig kvalitet beror det på att CD-inspelningen sög stenhårt från början.

160 kb/s Ogg Vorbis är en aning bättre än webradio.

Som jag skrivit innan, och Copyriot har bloggat en del om, så kommer en hel del av materialet från vad de säger sig vilja motverka, illegalt nedladdad musik. Jag tror snarare det är här man kan hitta kvalitetsboven. En 128kb/s MP3 som konverterats blir aldrig riktigt optimalt...

MasterChief
2009-01-29, 11:52
Som jag skrivit innan, och Copyriot har bloggat en del om, så kommer en hel del av materialet från vad de säger sig vilja motverka, illegalt nedladdad musik. Jag tror snarare det är här man kan hitta kvalitetsboven. En 128kb/s MP3 som konverterats blir aldrig riktigt optimalt...

Ok, trodde bara det var ett rykte. Kanske därför jag knappt märkt av det själv eftersom den musik jag lyssnar på knappt finns att hitta på "piratsidor".

hertzman
2009-01-29, 12:50
Ok, trodde bara det var ett rykte. Kanske därför jag knappt märkt av det själv eftersom den musik jag lyssnar på knappt finns att hitta på "piratsidor".

Jag kan ju självklart inte säga att det definitivt är så. Enligt Copyriot låg bland annat hans gamla bands låtar ute, där det knappt getts ut några skivor. Därmed är chansen att de faktiskt skulle fått tag på dessa väldigt liten...

MasterChief
2009-01-29, 12:55
Jag kan ju självklart inte säga att det definitivt är så. Enligt Copyriot låg bland annat hans gamla bands låtar ute, där det knappt getts ut några skivor. Därmed är chansen att de faktiskt skulle fått tag på dessa väldigt liten...

Skulle ju vara märkligt att de riskerar sitt rykte (och faktiskt hela sin business) pga att de vill lägga till musik från något obskyrt band som ingen hört talas om.

Och "knappt getts ut några skivor" är ju inte samma sak som att det "inte getts ut några skivor". För övrigt så behövs ju ofta en skiva för att kunna göra piratkopierad musik.

Så Copyriot borde skaffa lite bättre bevis tycker jag innan han smutskastar något som kan bli så jävla bra.

Whistler
2009-01-29, 13:11
Märkte för flera veckor sedan att enstaka låtar försvann ur mina playlists och kollade man närmare upptäckte man att det var samlingsalbum som tagits bort.

hertzman
2009-01-29, 13:38
Skulle ju vara märkligt att de riskerar sitt rykte (och faktiskt hela sin business) pga att de vill lägga till musik från något obskyrt band som ingen hört talas om.

Och "knappt getts ut några skivor" är ju inte samma sak som att det "inte getts ut några skivor". För övrigt så behövs ju ofta en skiva för att kunna göra piratkopierad musik.

Så Copyriot borde skaffa lite bättre bevis tycker jag innan han smutskastar något som kan bli så jävla bra.

Jag tycker han lägger fram en hel del intressanta saker... Kika gärna igenom blogginlägget nedan.
http://copyriot.se/2008/11/12/spotify-i-upphovsrattliga-grazoner/

melancoolio
2009-01-29, 14:00
Spotify kommer garanterat att leda till att jag köper album som jag inte hade köpt om spotify inte funnits. Så artister som "motarbetar" en tjänst som spotify förlorar förmodligen bara kunder.

teargaz
2009-01-29, 14:21
Det är olyckligt att en del skivbolag och artister inte ser möjligheten i detta lagliga alternativ, utan kör på sin gamla linje, vilket bara får effekten att den olagliga nedladdningen av den musiken som tagits bort från Spotify, kommer att fortsätta precis som innan.

Jag tror inte det är så enkelt. Har du någonstans lyckats läsa dig till hur ARTISTEN får betalt via spotify? Jag har inte lyckats med det i alla fall. Jag mailade tom Spotify och dom hänvisade till sin FAQ där det naturligtvis inte finns nåt svar.

Jag känner på mig att Spotify endast betalar ut pengar till dom som har Publishing avtalet, typ Sony BMG. Sen tar det stopp där.

Om det nu är så att artisten tjänar 0 kr på dehär så förstår jag att det är många som vill dra i handbromsen och jag misstänker att det är precis det som håller på att hända.

Nitrometan
2009-01-29, 15:08
DN rapporterar också. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=3130&a=878510

Personerna som driver Spotify har varit medvetna om att en del låtar som har funnits i katalogen egentligen inte gillats av skivbolagen eller artisterna.

"Med facit i hand hade det varit bättre om vi gjort utrensningen redan i oktober då vi lanserade tjänsten för allmänheten. Det inser vi nu och ber om ursäkt för att vi inte gjort detta tidigare", skriver Spotify i sin blogg.

En del låtar kommer att tas bort för att de kommer från en viss cd som skivbolagen inte vill ha med.

Eiken
2009-01-29, 15:28
Det här är ingen nyhet. De har hållit på och tagit bort samt lagt till saker i över en månad. Det gamla biblioteket bestod av musik insamlad från alla möjliga konstiga ställen. Inklusive piratsidor. Nu håller de på att byta ut och ta bort saker som inte ska vara där samt lägga till saker som ska vara där.

Pepparkakssmurfen
2009-01-29, 16:01
Bortskänkes: ett spotifykonto.

Först till kvarn

shut teh face
2009-01-29, 16:53
Haha media har rubriker som "Nu är det slut för laglig musik" osv. Ja som vanligt, hönsskallar.

En del låtar har försvunnit i form av samlings skivor men de finns ju på andra plattor oftast. Har inte märkt att något försvunnit förutom de som inte fanns från början; Led Zeppelin, Metallica, Beatles.

MasterChief
2009-01-29, 17:01
Jag tror inte det är så enkelt. Har du någonstans lyckats läsa dig till hur ARTISTEN får betalt via spotify? Jag har inte lyckats med det i alla fall. Jag mailade tom Spotify och dom hänvisade till sin FAQ där det naturligtvis inte finns nåt svar.

Jag känner på mig att Spotify endast betalar ut pengar till dom som har Publishing avtalet, typ Sony BMG. Sen tar det stopp där.

Om det nu är så att artisten tjänar 0 kr på dehär så förstår jag att det är många som vill dra i handbromsen och jag misstänker att det är precis det som håller på att hända.

Dom får väl betala STIM precis som radiokanalerna?

Nitrometan
2009-01-29, 17:04
Jag känner på mig att Spotify endast betalar ut pengar till dom som har Publishing avtalet, typ Sony BMG. Sen tar det stopp där.
Så brukar det väl alltid gå till när skivindustrin får som de vill?

Osten80
2009-01-29, 17:51
Jag tror inte det är så enkelt. Har du någonstans lyckats läsa dig till hur ARTISTEN får betalt via spotify? Jag har inte lyckats med det i alla fall. Jag mailade tom Spotify och dom hänvisade till sin FAQ där det naturligtvis inte finns nåt svar.

Jag känner på mig att Spotify endast betalar ut pengar till dom som har Publishing avtalet, typ Sony BMG. Sen tar det stopp där.

Om det nu är så att artisten tjänar 0 kr på dehär så förstår jag att det är många som vill dra i handbromsen och jag misstänker att det är precis det som håller på att hända.

Avtal med skivindustrin
Spotify har knutit avtal med världens fyra stora skivbolag Universal Music Group, EMI Music, Warner Music Group och Sony BMG, samt med Merlin, The Orchard och Bonnier Amigo för att deras musik ska kunna erbjudas i Spotify-tjänsten. Man har även slutit avtal med tonsättarnas upphovsrättsorganisation Stim samt med skivbolagens intresseorganisation IFP.

Jag vet inte om det stämmer, men så står det på Wiki. I vilket fall som helst, så borde skivbolagen se det som en möjlighet, i stället för ett hot.
Det är ju precis ett sådant här lagligt alternativ som många har väntat på,
och det vore för jävla synd om det nu skulle skita sig. Personligen så har jag inte tankat ner en enda låt sedan jag fick Spotify, och det måste väl ändå vara syftet.
Börjar skivbolagen att strula så återgår jag till tankningen, och då får de inte en spänn av mig. Valet borde vara rätt enkelt.

PowPow
2009-01-29, 18:25
Tråkigt.
Men förstår inte paniken riktigt. Det var inte direkt som om all musik fanns tillgänglig innan.

Mental
2009-01-29, 19:45
Tråkigt.
Men förstår inte paniken riktigt. Det var inte direkt som om all musik fanns tillgänglig innan.

Nej, men det är lite jobbigt när en så bra källa sinar, jag är glad för tiden som varat dock.

Nu saknas grupper som Radioaktiva Räker, The kristet utseende, coca carola, De lyckliga kompisarna, Dia Psalma, Rasta hunden, Räserbajs, Big Fish, Sten & Stalin, Tuk Tuk rally, Vrävarna, Köttgrottorna. Detta för att ta några av de grupper jag lyssnat på senaste veckorna. det är inte LITE musik som försvinner, det är typ nästan allt jag lyssnar på...

shut teh face
2009-01-29, 19:47
Mental: Ja, men jag tror inte hoppet är ute att man får tillbaka dem. Stora artister och namn har gjort sina val, men banden du nämner tror jag är mer liberala när det gäller Spotify och jag är säker att avtal kan komma att skrivas.

Anledningen till att de försvann just nu är ju för Spotify lagt ut dem utan direkt tillstånd. Det är bara vissa stora artister som sagt nej blankt och det är än så länge Beatles, Zeppelin och Metallica m.fl.

Mental
2009-01-29, 19:50
Mental: Ja, men jag tror inte hoppet är ute att man får tillbaka dem. Stora artister och namn har gjort sina val, men banden du nämner tror jag är mer liberala när det gäller Spotify och jag är säker att avtal kan komma att skrivas.

Anledningen till att de försvann just nu är ju för Spotify lagt ut dem utan direkt tillstånd. Det är bara vissa stora artister som sagt nej blankt och det är än så länge Beatles, Zeppelin och Metallica m.fl.

Jo, men jag tror inte det är så prioriterat att kontakta gamla punkband för att skriva avtal. Tror det kommer dröjja jävligt länge om jag ska vara ärlig, de lär prioritera mainstreammusik som många vill ha.

Jag sörjer spotify *cry*

shut teh face
2009-01-29, 20:00
Ja men vi kan hoppas att de anstränger sig och gör det ändå. Jag tror inte de behöver lägga ned lika mycket resurser för att skriva avtal med Dia Psalma som det är med Britney Spears.

Whistler
2009-01-30, 12:56
Men vafaaaaaan?

Hur mycket musik som helst som försvunnit de senaste dagarna.
Idag försvann allt med Falconer helt och hållet! :(

MasterChief
2009-01-30, 13:12
Jag fattar inte hur man som artist inte vill vara med i Spotify.

Yankeee
2009-01-30, 13:24
Jag måste vara sjukt mainstream eller så lyssnar jag bara på vettiga artister. Inget av det jag lyssnar på har försvunnit.

teargaz
2009-01-30, 13:53
Dom får väl betala STIM precis som radiokanalerna?



Jag fattar inte hur man som artist inte vill vara med i Spotify.

STIM i detta fall ger en otroligt liten smula till artisten. ca 0,8 ÖRE / uppspelning. (om jag har läst det hela rätt)
För att ge lite perspektiv så gick jag in på metallicas myspacesida och dom har totalt 1.5 miljoner lyssningar där på en av sina låtar. Det skulle ha genererat 12 000kr till Metallica sen dom la upp låten. Åsså skatt på det... Inget man lever på direkt.

För att kunna lyssna på musik på spotify så har vi en artist som har ett skivbolag som har ett publishingbolag som är kopplat till Spotify.
Lyssnaren betalar till Spotify som tar del av slanten, resterande peng går till Publishingbolaget. Där har den slanten rullat färdigt. Skivbolaget fick 0 krona och artisten fick 0.8 öre av STIM

Jag tror att det är därför man tex inte hittar en endaste låt från skivbolaget Centery Media. Det finns ingen vinst för dom att hämta i detta. Det blir bara Sony BMG som kammar in slantarna.

d0xan
2009-01-30, 13:54
Jag måste vara sjukt mainstream eller så lyssnar jag bara på vettiga artister. Inget av det jag lyssnar på har försvunnit.

Samma här!

Larsson85
2009-01-30, 14:21
Nej, men det är lite jobbigt när en så bra källa sinar, jag är glad för tiden som varat dock.

Nu saknas grupper som Radioaktiva Räker, The kristet utseende, coca carola, De lyckliga kompisarna, Dia Psalma, Rasta hunden, Räserbajs, Big Fish, Sten & Stalin, Tuk Tuk rally, Vrävarna, Köttgrottorna. Detta för att ta några av de grupper jag lyssnat på senaste veckorna. det är inte LITE musik som försvinner, det är typ nästan allt jag lyssnar på...

Här kommer ett litet plåster på såren. Jag sparade undan coca carola i en playlist, och sen fick jag en playlist med liknande musik på ett annat forum.

http://open.spotify.com/user/larsson85/playlist/4jJcq6Ml6TNLts4sJ6P0LQ
http://open.spotify.com/user/jw22gc/playlist/0dYfOW2Ce4NUSmCFOMnpFJ

shut teh face
2009-01-30, 14:27
Hur finns de när de blev borttagna? *popcorn*

Larsson85
2009-01-30, 14:32
Hur finns de när de blev borttagna? *popcorn*

Det är inte alla som är borttagna "på riktigt", utan bara så att man inte kan söka på dom. Om man hade dom undansparade i en playlist så kommer man fortfarande åt dom.

Så om nu har mer trallpunk så får ni gärna skicka era playlists till mig.

shut teh face
2009-01-30, 14:56
Jag har denna som jag fick av någon här på kolozzeum

http://open.spotify.com/user/jonhansson/playlist/2tsjHu3HsHdmDaKAT7Uzrw

MasterChief
2009-01-30, 15:03
STIM i detta fall ger en otroligt liten smula till artisten. ca 0,8 ÖRE / uppspelning. (om jag har läst det hela rätt)
För att ge lite perspektiv så gick jag in på metallicas myspacesida och dom har totalt 1.5 miljoner lyssningar där på en av sina låtar. Det skulle ha genererat 12 000kr till Metallica sen dom la upp låten. Åsså skatt på det... Inget man lever på direkt.

För att kunna lyssna på musik på spotify så har vi en artist som har ett skivbolag som har ett publishingbolag som är kopplat till Spotify.
Lyssnaren betalar till Spotify som tar del av slanten, resterande peng går till Publishingbolaget. Där har den slanten rullat färdigt. Skivbolaget fick 0 krona och artisten fick 0.8 öre av STIM

Jag tror att det är därför man tex inte hittar en endaste låt från skivbolaget Centery Media. Det finns ingen vinst för dom att hämta i detta. Det blir bara Sony BMG som kammar in slantarna.


Intressant.

Om Spotify ska kunna överleva måste ju artisterna känna att de skivintäkter de tappar kompenseras av intäkten från Spotify. Om en artist säljer 10.000 skivor kan de väl räkna med en intäkt på runt 100.000kr. För att få samma intäkt via Spotify behöver hans låtar spelas upp närmare 10.000.000 ggr. Något som känns rätt orimligt.

Det Spotify behöver göra är att helt enkelt ta ordentligt med betalt för sin tjänst så att artisterna kan få en rimlig ersättning.

Jag skulle personligen kunna betala 1000 spänn/mån men för att få stora massan att nappa antar jag att någon smärtgräns ligger runt 100kr/mån. Nu har jag ingen aning om hur många medlemmar de har men räknar vi på 10.000.000 användare så pratar vi om intäkter runt 1 miljard i månaden. Om varje medlem i snitt lyssnar på 200 låtar i månaden bör åtminstone ersättningsnivån kunna öka dramatiskt till artisterna.

Nu yrar jag bara med siffrorna men om Spotify ska bli så bra som det kan bli måste man nog, likt betalkanaler, ta ut en liten avgift plus ha en del reklam.

Whistler
2009-01-30, 15:54
Skulle Spotify kosta mig 100kr i månaden skulle jag gå till piratebay istället. Jag använder spotify för att det är gratis och enklare än att pirata. Reklamen ser jag som en bonus, att i alla fall någon tjänar lite på det.

omnibus
2009-01-30, 16:05
Men! Alla gamla Absolute Music albumen är borta :(

teargaz
2009-01-30, 17:55
Intressant.

Det Spotify behöver göra är att helt enkelt ta ordentligt med betalt för sin tjänst så att artisterna kan få en rimlig ersättning.

Nu yrar jag bara med siffrorna men om Spotify ska bli så bra som det kan bli måste man nog, likt betalkanaler, ta ut en liten avgift plus ha en del reklam.

Jag tycker ju alla artister skulle skriva dealen direkt mot spotify. Man kommer inte behöva skivbolag som promotar på samma sätt i framtiden. Det gör ju lyssnarna själva. Hur många trådar har vi inte på denhär brädan tex?

Artisten kommer ju egentligen bara behöva en budget till att lira in ny platta. Sen sprider sig den nyhet av sig själv liksom. krasst

LoTiX
2009-01-30, 18:03
Tillbaka till Napster då.

Nitrometan
2009-01-30, 18:50
Intressant.

Om Spotify ska kunna överleva måste ju artisterna känna att de skivintäkter de tappar kompenseras av intäkten från Spotify. Om en artist säljer 10.000 skivor kan de väl räkna med en intäkt på runt 100.000kr. För att få samma intäkt via Spotify behöver hans låtar spelas upp närmare 10.000.000 ggr. Något som känns rätt orimligt.


Jag tror inte artisten får en tia per såld skiva. Det ligger nog närmare 1-3 kr beroende på avtal. Vissa kända/etablerade artister kan nog få uppåt 10 kr av större bolag. Medan en ny artist kanske ligger nämare 1 kr på ett stort bolag (kanske lite mer på ett mindre bolag).

MasterChief
2009-01-30, 18:56
Jag tror inte artisten får en tia per såld skiva. Det ligger nog närmare 1-3 kr beroende på avtal. Vissa kända/etablerade artister kan nog få uppåt 10 kr av större bolag. Medan en ny artist kanske ligger nämare 1 kr på ett stort bolag (kanske lite mer på ett mindre bolag).

Ja, först ska ju skivbolaget täcka sina kostnader och därefter får artisten sin del, så det avgörs helt av hur bra skivan säljer. Mitt exempel var "best case scenario" för artisten. Ligger försäljningen runt 10.000 så får de nog betydligt mer än 1 kr/skiva. Det är väldigt få svenska skivor som säljer över 10.000 idag.

Nitrometan
2009-01-30, 18:59
MC: visst är det så.

Vilket är ytterligare ett argument mot skivbolag i dagens läge.

teargaz
2009-01-31, 10:51
Ja, först ska ju skivbolaget täcka sina kostnader och därefter får artisten sin del, så det avgörs helt av hur bra skivan säljer. Mitt exempel var "best case scenario" för artisten. Ligger försäljningen runt 10.000 så får de nog betydligt mer än 1 kr/skiva. Det är väldigt få svenska skivor som säljer över 10.000 idag.

Jag vill minnas att vi fick 70 000 i inspelningsbudget när vi släppte vår andra platta.

Dealen sa att vi fick 3 kr / skiva MEN först efter att vi hade fyllt kvoten för inspelningskostnaden. Med andra ord var vi tvugna att kränga 23 000 plattor innan vi fick in deg. Jag har för mig att skivbolaget fick 50kr / såld skiva så från den vinkel så behövde dom ju bara kränga 1400 plattor för break even.

MasterChief
2009-01-31, 10:58
Jag vill minnas att vi fick 70 000 i inspelningsbudget när vi släppte vår andra platta.

Dealen sa att vi fick 3 kr / skiva MEN först efter att vi hade fyllt kvoten för inspelningskostnaden. Med andra ord var vi tvugna att kränga 23 000 plattor innan vi fick in deg. Jag har för mig att skivbolaget fick 50kr / såld skiva så från den vinkel så behövde dom ju bara kränga 1400 plattor för break even.

Otroligt. Då har artisterna betydligt bättre dealer inom livemusik (jag vet, för jag har jobbat med det i några år).

Skivbolagen är verkligen en relik och jag hoppas de försvinner snart.

Eiken
2009-01-31, 10:59
Sökning på year:0-9999 så får man reda på totala antalet låtar som finns i databasen. Totalt är det ca 20000 som försvunnit så nu finns bara 2227035 låtar kvar.

Kurash
2009-01-31, 11:02
Intressant.

Om Spotify ska kunna överleva måste ju artisterna känna att de skivintäkter de tappar kompenseras av intäkten från Spotify. Om en artist säljer 10.000 skivor kan de väl räkna med en intäkt på runt 100.000kr. För att få samma intäkt via Spotify behöver hans låtar spelas upp närmare 10.000.000 ggr. Något som känns rätt orimligt.

Det förutsätter att alla som lyssnar på skivan på Spotify helt struntar i att köpa den. Jag tror inte Spotify ersätter CD-skivor på det sättet. Förra veckan beställde jag 2 skivor enbart p.g.a Spotify, som jag ser det får artisterna betalt för att göra reklam.

MasterChief
2009-01-31, 11:05
Det förutsätter att alla som lyssnar på skivan på Spotify helt struntar i att köpa den. Jag tror inte Spotify ersätter CD-skivor på det sättet. Förra veckan beställde jag 2 skivor enbart p.g.a Spotify, som jag ser det får artisterna betalt för att göra reklam.

Ja, självklart. Spotify ÄR bra för musikindustrin. Men som vanligt blir nya affärsmodeller motarbetade.

Guybrush
2009-01-31, 11:21
Det förutsätter att alla som lyssnar på skivan på Spotify helt struntar i att köpa den. Jag tror inte Spotify ersätter CD-skivor på det sättet. Förra veckan beställde jag 2 skivor enbart p.g.a Spotify, som jag ser det får artisterna betalt för att göra reklam.

Jupp. Det är ju detta som de stora bolagen inte verkar fatta. Jag har beställt hur många skivor som helst pga The Pirate Bay. Senast var det tre skivor med Arch Enemy. Bara tre eftersom den fjärde inte fanns för tillfället :). Dessa hade jag troligtvis inte köpt om jag inte först tankat ner dem och lyssnat på det i bilen.

Flykt
2009-01-31, 11:43
OK. Slå mig inte nu. Jag gillar Spotify till 100% och älskar programmet!

Men ni säger att det är "bra för industrin" - är det egentligen så jävla bra? Alltså tjänar artisterna/skivbolagen nåt på denna idé?
Att säga "ah men jag tror att många först kommer lyssna på spotify sen köpa skivan i affären" håller inte. Finnst det nåt som faktiskt VISAR att detta ger lönsamhet åt artisterna/skivbolagen?

Att vi konsumenter får lyssna på gratis musik är inte lönsamhet åt dem.

jakke
2009-01-31, 11:43
Jag tycker ju alla artister skulle skriva dealen direkt mot spotify. Man kommer inte behöva skivbolag som promotar på samma sätt i framtiden. Det gör ju lyssnarna själva. Hur många trådar har vi inte på denhär brädan tex?

Artisten kommer ju egentligen bara behöva en budget till att lira in ny platta. Sen sprider sig den nyhet av sig själv liksom. krasst

Jag har läst någonstans att den möjligheten ska finnas också. Alltså att små band ska kunna signa sig direkt mot Spotify. Sen hur lätt skulle det vara för spotify att skriva kontrakt med alla band? De skulle ju behöva 10 000 jurister bara för att förhandla och skriva avtal med alla band.

teargaz
2009-01-31, 14:19
Det förutsätter att alla som lyssnar på skivan på Spotify helt struntar i att köpa den. Jag tror inte Spotify ersätter CD-skivor på det sättet. Förra veckan beställde jag 2 skivor enbart p.g.a Spotify, som jag ser det får artisterna betalt för att göra reklam.

Jag använder mig inte av CD skivor längre. Tycker det är bökigt att rippa dom osv. Kör allt via datorn och iPhone. Dock köper jag fortfarande skivor men det är i brist på annat sätt att suporta artisten.

Sen tror jag att den yngre generationen förväntar sig att musik ska vara "gratis" att lyssna på.

Ja, självklart. Spotify ÄR bra för musikindustrin. Men som vanligt blir nya affärsmodeller motarbetade.

Håller med! Jag hoppas dom får till en bra lösning som får bra momentum hos alla parter!

Otroligt. Då har artisterna betydligt bättre dealer inom livemusik (jag vet, för jag har jobbat med det i några år).

Skivbolagen är verkligen en relik och jag hoppas de försvinner snart.

True true. Det är sjukt många band ute och lirar nu efter som det är där man kan få in degen.
Det jag kan tycka är tist med den biten är att Headliner bandet tar all deg medans förband ofta får betala för att åka med...

Kurash
2009-01-31, 14:45
Jag använder mig inte av CD skivor längre. Tycker det är bökigt att rippa dom osv. Kör allt via datorn och iPhone. Dock köper jag fortfarande skivor men det är i brist på annat sätt att suporta artisten.
Sen tror jag att den yngre generationen förväntar sig att musik ska vara "gratis" att lyssna på.


Nu är dock inte Spotify gratis, antingen måste man ta emot reklamen eller betala för tjänsten. Och om den yngre generationen förväntar sig gratis musik hjälper det inte att ta bort låtarna från Spotify, då kommer de laddas ner istället och artisten får inte ett öre.

Tricce
2009-01-31, 14:50
Nu är dock inte Spotify gratis, antingen måste man ta emot reklamen eller betala för tjänsten. Och om den yngre generationen förväntar sig gratis musik hjälper det inte att ta bort låtarna från Spotify, då kommer de laddas ner istället och artisten får inte ett öre.

Får nästan aldrig reklam längre. Inte på hela dan idag so far (peppar peppar)

MasterChief
2009-01-31, 14:50
True true. Det är sjukt många band ute och lirar nu efter som det är där man kan få in degen.
Det jag kan tycka är tist med den biten är att Headliner bandet tar all deg medans förband ofta får betala för att åka med...

Ja, det där är ju en aning snedvridet. I de extremaste fallen kan huvudakten få flera miljoner och förbandet 100 EUR. :-/

MasterChief
2009-02-04, 13:37
Igår lade Spotify in 10.000 nya skivor. :)

kaer
2009-02-04, 14:43
Jag gillar verkligen tjänsten, det är kanon.
Men tyvärr är det alldeles för mycket musik som saknas för att det ska vara det enda alternativet.

Att skivor/låtar försvinner titt som tätt är oerhört irriterande också.


Nu såg jag just att det kommit in lite mer 'the streets' som jag försökte lyssna på häromdan =)

Everything is borrowed: http://open.spotify.com/track/0TT6iKPia9LZANq2NiAk4D

Videon är grym med.

Mental
2009-02-04, 16:11
Sökning på year:0-9999 så får man reda på totala antalet låtar som finns i databasen. Totalt är det ca 20000 som försvunnit så nu finns bara 2227035 låtar kvar.

Då är det ju helt fantastiskt att det är just de 30tal gamla punkgrupper jag vill lyssna på som försvunnit :(

shut teh face
2009-02-04, 23:44
Fyfaaaaaaaaaan. The Smiths försvann! Men jag har dem sparade i en lista allihopa, så jag har kvar dem. Men ändå.... :(*grr27*

kalajset
2009-02-05, 03:00
Alltså, fy f**n, jag kunde ju räkna ut med lilltån att mycket, (av det förhållnadevis lilla), jag gillade på Spotify skulle försvinna, men att uppskattningsvis uppåt 30% av alla artister jag hade sparat i mina playlists skulle falla in under denna kategori, nej, det var mer än jag väntade mig. Verkar vara en hel del medelstora bolag, eller rättare sagt- stora i en relativt "liten genre" som dragit tillbaka alla sin artister, t ex Bonzai Records med underbolag för de som gillar trance. Hoppas på ändring, då det redan var dessa, i sammanhanget mindre, genrer som var underrepresenterade på Spotify.

Snobbe
2009-02-05, 18:11
Kul massa Muse album försvann idag för mig. Blir så trött, sen ni som jämnför spotify med skivsäljning så går dem inte under samma sak eftersom spotify är streaming och dvs billigare för dem att betala för än om dem skulle köpa alla skivorna osv.

Nitrometan
2009-02-05, 18:23
Hmm. Streaming.

Får mig att tänka på gamla Pandora. En bra musiktjänst som blev dödad av att amerikanska skivbolag ville ha betalt per spelning och krävde att varje användare skulle räknas som en spelning.

Sen fick de till nåt avtal för amerikanska användare.

Och efter dess har jag inte haft koll på dem.

Snobbe
2009-02-05, 18:24
Hmm. Streaming.

Får mig att tänka på gamla Pandora. En bra musiktjänst som blev dödad av att amerikanska skivbolag ville ha betalt per spelning och krävde att varje användare skulle räknas som en spelning.

Sen fick de till nåt avtal för amerikanska användare.

Och efter dess har jag inte haft koll på dem.

Pandora va rätt grymt faktist. Använde det mycket innan dem tog bort det.

shut teh face
2009-02-05, 19:11
Kul massa Muse album försvann idag för mig. Blir så trött, sen ni som jämnför spotify med skivsäljning så går dem inte under samma sak eftersom spotify är streaming och dvs billigare för dem att betala för än om dem skulle köpa alla skivorna osv.
Fan vad sjukt, jag upptäckte dem igår och satt och lyssnade lite, hann inte spara undan dem.

WTF

Exdiaq
2009-02-05, 20:50
Jaha, nu har Clint Mansell - Lux Aeterna försvunnit för mig.. surt..

Durre
2009-02-05, 22:24
Där försvann halva min playlist :( Och inget copy hade jag heller, fan!

ceejay
2009-02-05, 23:23
meh, fan va surt :( jag saknar många punklåtar...

lilla björn och lilla tiger mest....

Alexton
2009-02-06, 08:24
halva mina playlist var tom när jag loggade in igår. Detta börjar kännas lite löjligt, så de menar att jag prickskjutit runt 4/5 av de låtar som skulle tas bort. *bs*

Mental
2009-02-06, 08:31
halva mina playlist var tom när jag loggade in igår. Detta börjar kännas lite löjligt, så de menar att jag prickskjutit runt 4/5 av de låtar som skulle tas bort. *bs*

Jag har kvar 4 låtar i min punklista :(
Den elektroniska musiken är det ännu värre med.
90% av det jag lyssnade på är borta, så spotify ligger på is för mig så länge. Har hittat Alla röjarskivorna och alla Femti spänn på torrentsidor och tankat, men det är inte lika smidigt, och olagligt :(

MasterChief
2009-02-06, 09:30
Börja lyssna på jazz och klassiskt. Jag har allt mitt kvar. :-)

omnibus
2009-02-06, 09:41
Sökning på year:0-9999 så får man reda på totala antalet låtar som finns i databasen. Totalt är det ca 20000 som försvunnit så nu finns bara 2227035 låtar kvar.

Nu verkar ju drygt 100000 låtar till försvunnit :/

Nitrometan
2009-02-06, 09:58
Börja lyssna på jazz och klassiskt. Jag har allt mitt kvar. :-)
Är inte jazz farligt? :)

http://www.evergreenreview.com/102/articles/goffin1.html

Eiken
2009-02-06, 10:42
Nu verkar ju drygt 100000 låtar till försvunnit :/

Innan rensningen ~2300000 låtar. Nu ~2000000. Mycket house och electro har försvunnit för mig. Mer än 80%. En hel del svenskt har försvunnit med vilket är märkligt tycker jag. Läste på spotify bloggen att Robyns senaste skiva finns om man bor i england men man får inte lyssna på den om man bor i sverige. Det känns ju jäkligt logiskt.

shut teh face
2009-02-06, 13:54
Spotify är framtiden, man blir bra vred om det visar sig floppa pga. musikindustrins ovilja att ta del av utvecklingen.

Var de inte emot CD-skivan och alla andra mediatekniska uppfinningar... ?

KlopFer
2009-02-06, 14:15
We’re really pleased to announce today that we’ve signed the world’s premier distributor of independent music to Spotify, starting this spring we’ll be adding music from the CD Baby to our growing catalogue. They have over 250,000 artists that they distribute directly to the public and with this agreement it means that we get access to over one million new tracks.

Bra att det händer något. Förhoppningsvis hoppar flera på :)

Whistler
2009-02-16, 09:49
Det verkar fortsätta i all oändlighet.

Den enda låten jag verkligen gillar med Lady Gaga är "Christmas Tree". Nu är den rödmarkerad och går inte söka på för att den "inte finns i mitt land". Blärk!

CrazyJoeDavola
2009-02-16, 14:25
Spotify funkar precis så som mediaindustrin borde funka! Film, spel, musik osv till en fast månadskostnad där allt är samlat, det är framtiden. Dagens ungdomar kommer aldrig att köpa media i form av skivor osv. De som inte fattar detta kan lika gärna lägga ner.

Steam, Spotify osv är framtiden.

Tricce
2009-02-17, 10:22
Tillagda låtar igår http://spreadsheets.google.com/pub?key=psnjFY3R2ittjzIDx_HrBUg
Så nog tillkommer det men mest SKRÄP

MasterChief
2009-02-18, 22:02
Spotify har tecknat avtal med Naxos (världens i särklass bästa skivmärke för klassisk musik) och ska börja lägga upp alla deras skivor.

Fantastiskt!!

Nu är jag villig att betala i princip vad som helst i månaden för Spotify.

ceejay
2009-02-18, 22:03
sweet :)

MasterChief
2009-02-18, 22:04
Apropå Naxos så är det ett av få skivbolag som klarat sig bra trots vikande försäljning. Men de tar bara 39-69 kr för sina skivor (trots att det är inspelningar med hög kvalitet och ofta är det en hel symfoniorkester som spelar).

All heder till detta fantastiska bolag.

Mental
2009-02-18, 22:53
Spotify har tecknat avtal med Naxos (världens i särklass bästa skivmärke för klassisk musik) och ska börja lägga upp alla deras skivor.

Fantastiskt!!

Nu är jag villig att betala i princip vad som helst i månaden för Spotify.

Då får du gärna göra bra klassiska playlists att dela med dig av, så jag har något att fylla tomrummet med. Jag sörjer fortfarande kulturskatten av svensk punk och progg som bara försvann.

Mantus
2009-02-19, 02:19
Jag sörjer fortfarande kulturskatten av svensk punk och progg som bara försvann.

Helt plötsligt går det så mycket segare att vakna på morgonen och förfesterna har blivit tråkigare.:(

Nitrometan
2009-02-23, 16:40
U2 släpper sitt album lite tidigare på Spotify än på plastbit.

U2:s nya album skulle ha offentliggjorts först på fredag, och först bara på Irland. Men efter att albumet i onsdags läckt ut på nätet har bandet och deras management tänkt om och gjort det tillgängligt på Spotify.

Redan nu finns musiken tillgänglig för lyssning på Spotify - under förutsättning att man är "premiumanvändare" och alltså har ett betalabonnemang.

http://sydsvenskan.se/nojen/article415478/Spotify-har-U2s-nya-i-forvag.html

hio
2009-03-04, 21:34
Blää...

Dear Spotify user,

Last week we were alerted to a group that managed to compromise
our protocols. After investigating we concluded that this group
had gained access to information that could allow testing of a
very large number of passwords...

Nitrometan
2009-03-04, 21:38
Blää...

Dear Spotify user,
Jo, risken för sånt ökar när man har många användare.

MasterChief
2009-03-04, 21:49
Då får du gärna göra bra klassiska playlists att dela med dig av, så jag har något att fylla tomrummet med. Jag sörjer fortfarande kulturskatten av svensk punk och progg som bara försvann.

Kör inte playlists på klassiskt. Det är ju liksom inte "låtar" så det blir ju bara fel. Bara tar fram det jag vill lyssna på. Är du nyfiken på klassiskt så använd till exempel wikin för att hitta massor av tips. :)

Osten80
2009-03-06, 16:19
Tas det fortfarande bort mycket, eller har det stabiliserat sig?

ceejay
2009-03-06, 17:49
saknar fortfarande mycket punk :/