handdator

Visa fullständig version : Vilken stressnivå är jag? (hjälp med deff-upplägg)


Jochitko
2009-01-28, 21:56
Hej

Jag skulle behöva lite hjälp med mitt deff-upplägg :) Har gjort så gott det går men skulle verkligen uppskatta en bekräftelse på att allt ser bra ut. Antar att detta blev det klassiska #1 inlägget på Kolozzeum :em:

Lite om mig:
Jag är 20 år gammal och har tränat sedan jag varit 15-16 med mindre uppehåll. Har det senaste året tränat 3 ggr vecka - varannan dag. Jag väger 76 kg och är 181 cm lång. Jag har den senaste veckan börjat lägga till lite konditionspass i veckan, i genomsnitt 3/vecka. Målet med deffen är att mina magrutor ska träda fram, magen står inte ut för mig men vill att fettlagret över magen ska bort (en liten barndomsdröm *flex*). Detta får gärna ta tid, bara jag inte gör nårot fel jag ångrar sen.

Jag skulle uppskatta lite hjälp med uträkningen av min energiförbrukning:

Jag räknade ut min kaloriförbränning och fick då fram:

66,5*(13,75*76)+(5,003*181)-(6,775*20)=1880 kcal

Jag undrar ungefär vilken stresnivå jag befinner mig på. Min vecka: Jag gymmar varannan dag hårt i 1,5 h ungefär (Just nu med få reps och mycket vikt), cyklar då också i cca 40 minuter i samband med gymmet (20+20 min). Jag cyklar mer eller mindre någonstans varje dag, hänger i övrigt runt med vänner och sitter på föreläsningar i två timmar cca tre dagar i veckan. Städar lite hemma och allt det klassiska, sitter vid datorn & tv:n cca 2-3 timmar per dag. Ute och går på kvällarna lite ibland också, kanske 3-4 gånger i veckan. Ute och festar också men håller mig borta från alkoholen för det mesta. Röker inte.

Jag tippade in mig på 1,5... kan detta stämma?
En genomsnittlig dag: 1880*1,5=2820
Om jag räknar med en högre stressnivå än 1,2 så räknar jag inte till aktiviteter i förbrukningen va? altså t.ex. 2820 + tung styrketräning (600 kcal/1,5 h) och cykling till gymmet (400 kcal/40 min)?

Ska jag räkna med att alla mina dagar är stressnivå 1,5 och att det jämnar ut sig bland dagarna eller ska jag bedömma varje dag för sig?


Kost:

Jag har idag ätit följande:

Frukost:
120 gram havregryn=532 kcal
1 äpple=90 kcal

Lunch:
140 gram kokade fullkornsmakaroner=192 kcal
100 gram cevabcici kött=260 kcal
80 gram dolmio classic pastasås: 40 kcal

Efter gymmet:
Gainer=270 kcal
100 gram inlagd gurka=85 kcal
1 Ägg=141 kcal

Kvällsmat:
50 gram Nötter=300 kcal
200 gram Mellanfil 1,5% fetthalt=90 kcal
50 gram Finax Müsli Ekologisk med mörk choklad och aprikos=170 kcal
(Ska ta en fullkornsmacka med leverpastej innan jag går och lägger mig också)
(Dricker mycket vatten)

All mat till nu=2169 kcal

Ser detta bra ut? Jag vill satsa på att gå ner just 500 kcal/dag. Vill tappa minimalt med muskler. Jag äter alltid fullkornsbröd, fil med flingor och havregrynsgröt. Det är lite av min bas och sen lagar jag lite olika saker till middag. Ska jag fortsätta ta gainer egter gymmet?

Jag har läst så mkt liknande trådar som denna som möjligt, så hoppas ni inte bara blir irriterade. *slap* Har försökt ta med så mycket information som möjligt, om jag har missat ngt så fråga bara.

Tack för hjälpen! *love*

iMultiply
2009-01-30, 13:46
Ser bra ut i mina ögon, jag skulle själv ha lagt nivån på 1,2 eller 1,3 för att vara på säkra sidan men du kommer nog att shredda vikt rätt bra. Jag tycker absolut att du ska försöka lägga in en rask promenad dedikerad för deffen, några ggr i veckan. 45-60 min. Att döma av dina stats så är det inte många kilon du har att deffa bort heller.. Go for it, du fixar detta!

Mvh iMultiply

Scratch89
2009-01-30, 13:57
Jag tycker du äter rätt så lite protein. Har du räknat på hur mycket det blir?

Sniggel
2009-01-30, 15:08
1.5 eller 1.6 hade jag gissat på. Men där finns alltid oförutsägbara faktorer så du vet vad du ska göra ifall ditt uträknade kaloriintag itne får förväntad effekt.

Edit: med huvudräkning och vad jag vet om livsmedel i huvudet fick jag proteinmängden till omkring 102g protein.

Jochitko
2009-01-30, 19:28
Jag tycker du äter rätt så lite protein. Har du räknat på hur mycket det blir?

Stämmer, jag måste bli bättre på det :/ Har inte räknar ut hur mkt protein jag ligger på... Hur mycket var det man bör ligga på ungefär?

Det är just stressfaktorn som är svår att gissa rätt :P Att räkna kalorier är iofs lite störande det med, men om det ger de resultat jag är ute efter så är det värt det :)

Agent Cooper
2009-01-31, 08:33
Stämmer, jag måste bli bättre på det :/ Har inte räknar ut hur mkt protein jag ligger på... Hur mycket var det man bör ligga på ungefär?

Det är just stressfaktorn som är svår att gissa rätt :P Att räkna kalorier är iofs lite störande det med, men om det ger de resultat jag är ute efter så är det värt det :)

2g/kilo kroppsvikt brukar rekommenderas under deff.

pedersen1980
2009-01-31, 10:55
1,2-1,3 låter sjukt fel

Om jag var du skulle ja lägga mig på 1.5 och kolla vad som händer på vågen 1 gång i veckan och utvärdera efter 4 veckor.

mattilainen
2009-01-31, 11:46
testa detta

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275

iMultiply
2009-01-31, 13:26
1,2-1,3 låter sjukt fel

Om jag var du skulle ja lägga mig på 1.5 och kolla vad som händer på vågen 1 gång i veckan och utvärdera efter 4 veckor.

*Cough* det är ungefär en diff på en mcdonals cheeseburgare mellan 1,3 och 1,5 multiplicerat hans basbehov. Så sjukt fel är nog lite överdrivet professorn. :)

Billybilly
2009-01-31, 15:15
120 gram havregrynsgröt uppfattade jag det som, och det är väl knappast upp emot 500 kcal? Skulle ju tippa på att en portion ligger på 200-300kcal med mjölk och banan till?
Och ett ägg har väl inga 141 kcal? 100 uppskattningsvis. Testa dig fram och se vad som passar just dig.

Eddie Vedder
2009-02-01, 07:36
*Cough* det är ungefär en diff på en mcdonals cheeseburgare mellan 1,3 och 1,5 multiplicerat hans basbehov.

Vilket inte är någon obetydlig mängd. Diffar man en cheeseburgare från MacDonald's plus eller minus varje dag så kommer det göra en ganska stor skillnad på vikten efter ett tag.

1.3 är en oerhört låg siffra och med det livet trådskaparen beskriver är den orimlig. Skilladen kanske inte blir enorm men siffran är fortfarande inte rimlig. Att ligga på 1.2-1.3 som aktivitetsfaktor vore ett direkt skadligt inaktivt liv.

Jochitko
2009-02-01, 19:37
120 gram havregrynsgröt uppfattade jag det som, och det är väl knappast upp emot 500 kcal? Skulle ju tippa på att en portion ligger på 200-300kcal med mjölk och banan till?
Och ett ägg har väl inga 141 kcal? 100 uppskattningsvis. Testa dig fram och se vad som passar just dig.

Havregrynsgröten = själva havregrynet innan jag blandar ut det med vatten. Det var altså inte gröt utan havregryn jag syftade på :) Och ang ägger så var det fel, ja, jag råkade visst räkna 1 ägg=100 gram :S

Jag lägger nog upp mina andra matanteckningar imorgon så ska vi se om jag blivit bättre på proteinen :)

testa detta

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275

Tack, det var riktigt bra, konstigt att jag missat det :)

Tack för ala kommentarer, känns plötsligt mkt bättre, passar på att lägga upp en bild imon också ifall ngn vil lse hur mkt jag tänkt gå ner :P Lägger upp före - efter bild sen också ^^

Ahlner
2009-02-01, 21:48
Hej

Tänkte passa på att få er åsikt gällande min aktivitetsnivå nu när frågan ändå är uppe :) Jag har en egen uppfattning men vill gärna höra er då jag ibland riskerar att vara lite väl restriktiv gentemot mig själv gällande den mängd mat jag tillåter mig själv att äta (p.g.a övervikt i yngre år)

Info:
Kille
17 år
5 träningsdagar + 1 vilodag. Två av löppassen ligger på samma dag som kampsportsträningen.

Min träningsvecka:
3 pass styrketräning, Helkroppspass med mestadels basövningar (ca 4h)
3 pass löpning, varierande underlag, sträcka och intensitet (ca 30km)
2 pass MMA, blandad fys- och teknikträning (ca 3h)
1 pass skolidrott, allt från fotboll till styrketräning till bordtennis osv.

För övrigt går jag i skolan och har därmed en relativt stillasittande dag. Att ta mig till och från skolan och mellan lektioner på olika ställen i stan innebär ca 2 km promenad varje dag. Det blir också någon/några promenader i veckan tillsammans med familjen.

Tack på förhand :)

iMultiply
2009-02-02, 12:45
Vilket inte är någon obetydlig mängd. Diffar man en cheeseburgare från MacDonald's plus eller minus varje dag så kommer det göra en ganska stor skillnad på vikten efter ett tag.

1.3 är en oerhört låg siffra och med det livet trådskaparen beskriver är den orimlig. Skilladen kanske inte blir enorm men siffran är fortfarande inte rimlig. Att ligga på 1.2-1.3 som aktivitetsfaktor vore ett direkt skadligt inaktivt liv.

Så du menar att om han åt 300 kcal mindre om dagen "UNDER DEFF" att det kommer skada honom? eller att det kommer gynna deffen att gångra med 1,5 istället? Nu pratade jag inte om hur han levde normalt utan detta handlar om en deff där det inte lönar sig att räkna optimistiskt tyvärr..

Om ni vill tipsa någon som vill "DEFFA" att äta 2800 kcal och chansa på att eventuellt bli smalare istället för att vara säker och eventuellt känna av om deffen är för hård eller svag, så fine låt han höra det men ni ska veta att ni sabbar för han. Punkt slut.

Obs argumentera inte ens emot detta för det är över.

Mvh iMultiply

Lockzi
2009-02-03, 13:16
Så du menar att om han åt 300 kcal mindre om dagen "UNDER DEFF" att det kommer skada honom? eller att det kommer gynna deffen att gångra med 1,5 istället? Nu pratade jag inte om hur han levde normalt utan detta handlar om en deff där det inte lönar sig att räkna optimistiskt tyvärr..

Om ni vill tipsa någon som vill "DEFFA" att äta 2800 kcal och chansa på att eventuellt bli smalare istället för att vara säker och eventuellt känna av om deffen är för hård eller svag, så fine låt han höra det men ni ska veta att ni sabbar för han. Punkt slut.

Obs argumentera inte ens emot detta för det är över.

Mvh iMultiply


Sett dig dyka upp i några trådar nu.

Håller helt och hållet med dig! Men du är ytterst aggressiv i ditt tillvägagångssätt.

Eddie Vedder
2009-02-03, 16:13
Så du menar att om han åt 300 kcal mindre om dagen "UNDER DEFF" att det kommer skada honom? eller att det kommer gynna deffen att gångra med 1,5 istället?

Hur kan tro att jag menar det? "Skada" är ett rejält tilltaget ord och bara för att jag inte tror det så är det givetvis inte samma sak som att jag håller med om att siffran är så obetydlig som du vill påstå.

Jag ser verkligen inget fel i att kunna lägga till 300 extra kcal men ändå gå ner i vikt.

Ganska löjligt att redan i svaret smita från diskussionen för övrigt, din attityd kommer knappast gör dig mer trovärdig.

Jochitko
2009-02-03, 21:36
Var snälla mot varandra, vi ska diskutera, inte bråka ju :(

Jag har lagt upp en Tränings/deffjournal där jag har lite bilder och vad jag ätit idag t.ex:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125651

Har ni mer råd så kan ni ju alltid skriva där :) Tack för hjälpen, ni hjälpte mig verkligen att inte tveka så starkt som jag gjorde

iMultiply
2009-02-04, 08:38
Vad är det du vill? Du är totalt knäckt och nu ska du försöka argumentera emot något du vet att du har fel på. Du läste inte igenom TS inlägg och tänkte inte på att det var deff... nu vill du försöka tjafsa bara. Du upplevs som en med attityd kalla det besserwisser om så vill... och jag springer aldrig från varken diskussion eller nått annat. Jag tycker du ska lägga ner grejen erkänn att du har fel knip igen och jogga vidare eller vafan du pysslar med. Peace

iMultiply
2009-02-04, 08:46
Att ligga på 1.2-1.3 som aktivitetsfaktor vore ett direkt skadligt inaktivt liv.

Här tycker du det är skadligt att multiplicera med 1.2 samt 1.3 :) ett rejält tilltaget påstående...

Eddie Vedder
2009-02-04, 16:18
Här tycker du det är skadligt att multiplicera med 1.2 samt 1.3 :) ett rejält tilltaget påstående...

Nej det är det inte rejält tilltaget, det är alldeles korrekt. En så inaktiv livsstil ÄR ohälsosamt låg. Det är ju i stort sett ett helt stillasittande liv.

Dina påhopp i ditt andra inlägg hade jag delat ut en varning för om du skrivit till någon annan medlem men jag låter det vara.

Ahlner
2009-02-04, 17:45
Vad är det du vill? Du är totalt knäckt och nu ska du försöka argumentera emot något du vet att du har fel på. Du läste inte igenom TS inlägg och tänkte inte på att det var deff... nu vill du försöka tjafsa bara. Du upplevs som en med attityd kalla det besserwisser om så vill... och jag springer aldrig från varken diskussion eller nått annat. Jag tycker du ska lägga ner grejen erkänn att du har fel knip igen och jogga vidare eller vafan du pysslar med. Peace

oj:confused: Bland de mer omogna inläggen jag skådat på Kolo so far :smash:

iMultiply
2009-02-05, 08:37
Du är duktig på att slingra dig, all heder åt dig då. Det verkar som ni har en fin liten pakt på den här sidan med King Grub som tar bort trådar där han inte har argument emot och här där ni kan ge felaktig information och sedan vid motsvar dela ut varningar. Det här är det värsta jag har varit med om. Och ni pratar om attityd jag kan plocka fram otaliga trådar där ni har den värsta attityden jag har sett. Då gäller detta dig och King grub. Om ni vill något möt det med ord inte med varningar och bortplockningar av trådar som småbarn. SKÄRP ER,