handdator

Visa fullständig version : Allmänna frågor om kostrelaterad fettnedgång.


MinisterN
2009-01-28, 18:45
Hej och hallå, blir första posten efter en hel del läsande här :)

För lite mer än en månad sedan så började jag ta tag i min träning efter några års uppehåll (5år, är 20nu). Kör 3 dagar i veckan och ca 40-50min varje gång på gymmet och diverse promenader (kanske 2-3 i veckan) som variera i längd varje gång, men sällan under 30min. Så där har ni min motion, nu till huvudfrågan... Kosten :) Jag har ett hum om vad som är bra att äta men är ingen expert. Så jag tänker skriva vad jag ätit de 3 senaste dagarna. Så får ni som kan detta avgöra om min kost är helt åt pipan *rolleyes*
Dag1:
Frukost: 2 skivor lingongrova ,1burk makrill i tomatsås och ca 4-5dl lättmjölk.
Mellanmål: En Macka från automaten på jobbet bestådnde av fullkornsbaugette (ca 15cm) som innehåller isbergs,ost och skinka.. Även lite smör där.
Lunch: Rådjursfilé (ja jag är jägare) ca 100-150gr? Och 2st stora potatisar med lite pressad vitlök.
Kvällsmat: Havregrynsgröt med ''frysta'' jordgubbar. 1dl havregryn

Dag2: Samma frukost som innan
Lunch: 3st korv med bröd *skämms lite*, iaf fullkornsbröd.
mellanmål:Samma som innan
Middag: Potatis och purjolåda, mao jävla massa potatis och purjo, en gnutta bacon och allt detta ihoppsatt med någon ''matgrädde'' på kansks 15-20%? (flickvännen som lagar mat). Mängd? hmmm en halv matlåda från ikea ? :confused: (detta gjorde säkert inte saken bättre)
Kvällsmaten var samma gröt, fast en skiva lingongrova med lite leverpastej till.

Dag3(idag): Samma frukost
Lunch:Nudlar och en halv kycklingfilé
Mellanmål:Samma som innan.
Middag: Laxpudding (Massa potatis,Äggstanning och lax. Simple). Samma mängd som igår, dock tyngre, kanske 3-400gr?
Kvällsmat är planerat till samma som första dagen.

Eftermidags skift dessa 3 dagar (jobbar 4skift). Utöver maten så kan det ha gått åt ca 8dl(inkl frukosten) mjölk om dagen, och på dag2 blev det en 4st risen kolor till en film.

Detta hoppas jag ger ett ''humm'' om vad det är jag trycker i mig! pizza å skit kanske 1 gång i månaden.

Och nu till lite personfakta(får väll inte glömmas?)
20år
190cm lång
ca 90kg (pendlar mellan 89-91)
ca 24% kroppsfett (biltema's über våg).

Lägg gärna en komentar på om jag äter för mycket eller äter helt jävla fel? (har små planer på att börja jogga lite inom kort tid) Och en bild kan komma om det önskas, men inte just nu... sitter på jobbet :D

Oj detta blev lågnt. Hoppas någon orkar läsa.

Tack på förhand iaf.

Mvh
Marcus

KaptenKnäsvag
2009-01-28, 19:32
Allmäna frågor?

Det var inte en enda allmän fråga, och beträffande din enda fråga skall jag inte ge dig ett svar, men en kommentar som jag misstänker är representativt för allas åsikter.

Det finns ingen som kommer orka läsa igenom det där gigantiska stycket med mat-namedropping - och ännu färre någon som kan ge adekvat feedback på det. Och ännu färre än så någon som utifrån din text förstå ungefär hur mycket du äter egentligen. Räkna ihop vad du käkar och återkom med ett kalorivärde samt fördelning av energin (fett, kolhydrater, protein).

MinisterN
2009-01-28, 19:48
Kanske blev en missledande topic.. My bad. Var menat att bli en massa frågor men blev väll snarare en uppsats. Men om det nu är som du säger så kan väll mod ta bort tråden.... Tänkte bara om någon kunde ge mig ett snabbt svar på om jag äter helt åt helvete men antar att det inte gick :(

Eddie Vedder
2009-01-28, 20:00
Din kost är det inga fel på rent näringsmässigt som jag ser det.:) Precis som de flesta kostupplägg som redovisas så lyser tyvärr grönsakerna med sin frånvaro. Söker du runt lite bland andra trådar om samma sak lär du se ett tydligt mönster på den punkten, fettsnålt och grönsakslöst brukar vara genomgående.;)

Fettet är det dock inga fel alls på i din kost, bra mix med makrill, ägg och kött samt lite fett från gavregryn o.s.v.

Mängderna går ju inte att uttala sig om men en liten grundåsikt kan man såklart ge. Lycka till!:thumbup:

MinisterN
2009-01-28, 20:07
Ett trevligt svar :D Skönt, tack :)

Grönsakerna minns jag allri vilka jag ätit, men det brukar bli ärter,majs och paprika samt lite sugarsnaps. Möjligen lite rå rödlök och någon tomat :)
Men det var det närgingsmässiga som jag ville ha reda på :D Så tack :)

zirak
2009-01-28, 21:24
Samma spontana reaktion som Eddie men med tillägget att byta lite fullkornsbröd mot frukt och grönt ur fibersynpunkt.