handdator

Visa fullständig version : Bälte!


spinkoo
2003-07-21, 16:04
Vill veta allt om användandet av bälte! Fördelar, nackdelar? Skaderisk ökar/minskar? osv....

tack tack!

Pudzianovski
2003-07-21, 17:33
Buktrycket ökar vilket medför mindre tryck på kotorna om jag förstått det här med bälte rätt.

Sök så hittar du rätt mkt info.

Pressarn
2003-07-21, 18:00
Kör utan bälte så mycket som möjligt, precis som med alla andra hjälpmedel.

Pressarn
2003-07-21, 18:09
Originally posted by Pudzianovski
Buktrycket ökar vilket medför mindre tryck på kotorna om jag förstått det här med bälte rätt.

Sök så hittar du rätt mkt info.

Buktrycket kan du öka genom att spänna magen också vettu ;)

davve
2003-07-21, 19:36
är väl lite skillnad på att spänna magen,
och spänna den mot ngt sas?

Muskelsmurfen
2003-07-22, 00:12
Spinkmeister>Hur tungt kör du i Mark och Böj?
Jag erkänner att jag är klen men vid 150kg så behöver åtminstone inte jag något bälte.
Bälte kan väl bli aktuellt då man börjar lyfta riktigt tungt, men vem kan avgöra när det är riktigt tungt?

spinkoo
2003-07-22, 13:57
Njo fattar så här i efterhand att det skulle komma bli en debatt om bältets vara/icke vara. Får väl söka istälelt ;)

Min anledning till att jag börjar fundera (om nån bryr sig)

Jag kan itne köra mark, böj eller good-mornings för att korsryggen gör ont då. Det jag KAN köra är stångrodd och lite annat skit. Detta är ganska sjukt då min svank kan stångro ganska högt så tror jag inte det är nåt fel på styrkan i den ;) Brukar alltid ha lite ont/va stel i korsryggen i vardagen och det börjar bli störande. Provade bälte sist och jag kände INGET i ryggen och vardagslivet har blivit lättare genast. Det blev även inte helften av det obehagliga känslan "ihoptryckt kropp" efter att ha stått och hållt i höga vikter. Jag fann bälte till min förvånging som ett super hjälpmedel och ville veta mer...

Misstänkt faktor? Alldeles för stel korsrygg...och delvis svag mage. HÅller på att fixa men om bälte känns asbra, bör jag inte köra det då?!

spinkoo
2003-07-22, 14:00
Just det ja...en sak till.


JUST NU!!!!!!!!!!!!!!!! (jag jobbar på det)

så är det omöjdligt att köra mark/böj för mig.

Men om jag hade bälte i tex marklyft, är det nån mening då eftersom den avlastar korsryggen? LIksom vill inte ha bälte bara för attha mer vikt på stången...

Muskelsmurfen
2003-07-22, 16:21
Då är det väl bara att köra med bälte parallellt med ditt arbete att stärka de assisterande musklerna.
Har du provat att gå ner i vikt och satsa på riktigt korrekt utförande? Vem vet du kanske bara behöver köra lätt ett kort tag tills kroppen vant sig?

Fridolf
2003-07-22, 21:49
fan när ja började köra me bälte så upphörde ökningarna så ja gick tillbaka o körde utan å då började de hända nått.
Ja har också haft skit ont i ryggen av mark men en da fick ja för mig o stretha baksida lår lite å de kändes fan bättre direkt. Så ja fortsätte att strerha baksidan direkt efter marken o vips nårra veckor senare så var rygg ontet borta.

Pressarn
2003-07-22, 21:59
Träna magen, korsryggen och spänn dig när du lyfter (framförallt magen). Börjar du köra med bälte blir skillnaden mellan din magen och resten av kroppen bara större. Är du stark i benen och svag i magen så skit i att träna benen tills magen kommer ifatt. Symmetri!
Alltså, inget bälte! ;)

Pudzianovski
2003-07-22, 22:02
Originally posted by Pressarn
Träna magen, korsryggen och spänn dig när du lyfter (framförallt magen).

Åh fan...kommit på det själv?

:smash:

Pressarn
2003-07-22, 22:57
Originally posted by Pudzianovski


Åh fan...kommit på det själv?

:smash:

Jepp, har ensamrätt så våga inte härma!
:thefinger
Han verkade inte veta vad man har bälte till så jag antog att han inte visste vad magmusklerna var till heller.

hangatyr
2003-07-23, 06:17
Originally posted by Pressarn


Jepp, har ensamrätt så våga inte härma!
:thefinger
Han verkade inte veta vad man har bälte till så jag antog att han inte visste vad magmusklerna var till heller.

ha!
alla vet ju att magmusklerna är till för att flasha med på stranden!

shirunai
2003-07-23, 17:53
nej magen är till för att hålla upp kroppen dumb ass

edit: och böjja den frammåt

Pressarn
2003-07-23, 19:46
Originally posted by hangatyr


ha!
alla vet ju att magmusklerna är till för att flasha med på stranden!

Precis :laugh:

z_bumbi
2003-07-23, 19:58
spinkoo: Det låter som en bra ide att du använder bälte, jag antar att du har kollat upp ryggen hos någon kunnig.

Pressarn: Ska du uppnå ett högt buktryck så kan det vara svårt att upprätthålla med bara muskelstyrka....

spinkoo
2003-07-24, 04:15
Originally posted by Muskelsmurfen
Då är det väl bara att köra med bälte parallellt med ditt arbete att stärka de assisterande musklerna.
Har du provat att gå ner i vikt och satsa på riktigt korrekt utförande? Vem vet du kanske bara behöver köra lätt ett kort tag tills kroppen vant sig?

Japp kör alltid riktigt korrect utförande fast nuför tiden kan jag nog marklyfta 50 kg eller nåt...fixar helt enkelt inte rörlesen längre :em:

Ska strechta hams, och korsrygg. Har även tränat mage riktigt duktigt på senaste...en av tngdlyftarna plint-crunches och den kändes riktigt bra om jag fick varva med egen cable-crunch.

Tack för de bra svaren...fast fortsätt gärna skriva :kickass:

Bumb> Har inte varit hos naprapat om du menade det?

z_bumbi
2003-07-24, 06:58
spinkoo: Massör, naprapat, tränare på gymet eller liknande vore kanske en idé ?

Pressarn
2003-07-24, 19:33
Originally posted by z_bumbi
spinkoo: Det låter som en bra ide att du använder bälte, jag antar att du har kollat upp ryggen hos någon kunnig.

Pressarn: Ska du uppnå ett högt buktryck så kan det vara svårt att upprätthålla med bara muskelstyrka....

Jo egentligen, märkte det när jag körde tunga militärpressar idag. Känns inget så länge man håller magen maximalt spänd men jag har svårt att spänna magen som fan samtidigt som jag andas. Gick därifrån med lite ont i ryggen alltså. Börjar också fundera lite på bälte fast bara på dom tyngsta övningarna och seten.

LunaSpice
2003-07-24, 19:51
Börjar också fundera lite på bälte fast bara på dom tyngsta övningarna och seten. [/B]

Dvs. alltid :D

shirunai
2003-07-24, 20:07
ser vissa kör bara bälten

Pressarn
2003-07-24, 21:28
Efter att ha sökt och läst lite så avstår jag från bälte helt tills jag kommer upp i enorma vikter. Över 200 kanske.

Nils
2003-07-24, 22:42
Originally posted by Pressarn


Jo egentligen, märkte det när jag körde tunga militärpressar idag. Känns inget så länge man håller magen maximalt spänd men jag har svårt att spänna magen som fan samtidigt som jag andas. Gick därifrån med lite ont i ryggen alltså. Börjar också fundera lite på bälte fast bara på dom tyngsta övningarna och seten.
I militärpressar och andra övningar där man lätt får översvank så är det bra för mig att tänka på att spänna baken också. Det gör klart lättare för magen. Bägge tiltar bäckenet på samma sätt och gluteus är jättestark.
Nils

Nitrometan
2003-07-26, 15:39
Bra tips Nils!

Pressarn: När blev 200 enorma vikter? I bicepscurl kanske... Men annars är det väl knappast enormt?

Nånstans kring 200 brukar förresten vara då jag tar på bältet. Om inte korsryggen är trött och sliten redan i början av passet - då åker bältet på tidigare.

Spana förresten in Yngve Wahlanders (http://www.wahlanders.se) hemsida, han gör Sveriges (kanske världens) bästa styrkelyftbälten. Rejäla doningar för tunga lyft.

Sen ska man som ni sa här uppe spänna ut magen mot bältet för att få ett högt buktryck. Det är det man använder bältet till. Möjligtvis för att spanka träningskompisen när han är lat. :whipped:

Lillgrabben
2003-07-26, 21:38
Yngves bälten är av kanonkvalitet & måttsydda!

Ifall man är ute efter kvalitet så ska man skaffa ett sådant, kommer troligen att hålla livet ut!!!!!

MVH

z_bumbi
2003-07-27, 20:52
Wahlander ? Släkt med Rai ? (Hur det nu stavas..)

Lillgrabben
2003-07-27, 21:01
Bumbi;

Är det Ray Yvander du syftar på?! Den gamle svenske storlyftaren?

Har ingen aning om huruvida Wahlanders är släkt med Ray men det finns ett gäng duktiga SL.are i Broddetorp med namnet Wahlander bl.a. Yngve, Elisabet, Leif etc...


MVH