handdator

Visa fullständig version : När blir bulk "farligt"

kaysim
2009-01-28, 15:17
Har varit extremt smal hela livet. Har på senaste 2 åren bulkat/tränat och lagt på mig ca 20 kg (mycket muskler men självklart en del fett också.) Tänkte köra igång ordentligt med träningen och ätandet igen, men jag undrar "när blir bulk farligt" egentligen? Kan ju inte vara speciellt hälsosamt att leva på kcal överskott typ hela tiden då det egentligen är "bättre" för hälsan att vara super-smal?

Eddie Vedder
2009-01-28, 15:32
Om du inte är sjukligt underviktig eller lider av någon annan defekt där viktuppgång är en förutsättning för bättre hälsa så är det en direkt dosrelaterad hälsoeffekt. Viktuppgång är negativt för hälsan och ju mer och ju snabbare desto sämre.

Tolkia
2009-01-28, 15:39
Det beror ju lite på ålder också. I ungdomen är det nog ganska många som får en tillväxtspurt och går upp ganska mycket i vikt (och längd) på relativt kort tid, utan att det för den skull är en hälsorisk (att gå upp till övervikt räknas givetvis inte in här). Sedan är det som allt annat relativt - det finns nackdelar med att vara "för" mager också.

kaysim
2009-01-28, 16:18
Det beror ju lite på ålder också. I ungdomen är det nog ganska många som får en tillväxtspurt och går upp ganska mycket i vikt (och längd) på relativt kort tid, utan att det för den skull är en hälsorisk (att gå upp till övervikt räknas givetvis inte in här). Sedan är det som allt annat relativt - det finns nackdelar med att vara "för" mager också.

Absolut! Jag är fortfarande ung (21) dock är jag ju klarväxt på längd osv (antar jag?). Jag är 172 lång, väger nu 70 kg. För två år sen vägde jag 52 kg på 172 cm, det kan ju inte räknas som att jag gick upp "för fort"? var ju så super-smal innan.

Däremot kanske det inte e nån höjdare att lägga på sig 5-7 kilo på 1 månad eller 2 från och med nu? Dvs, borde jag fortsätta försöka att hålla en "jämn" viktuppgång? snarare än att "grisbulka"?

kaysim
2009-01-28, 16:19
Om du inte är sjukligt underviktig eller lider av någon annan defekt där viktuppgång är en förutsättning för bättre hälsa så är det en direkt dosrelaterad hälsoeffekt. Viktuppgång är negativt för hälsan och ju mer och ju snabbare desto sämre.

ok! Såg nu så här i efterhand att du i princip svarade på min följdfråga:)

C.E.J.
2009-01-28, 19:07
Lyle har skrivit nåt i stil med att insulinkänsligheten börjar bli markant sämre vid 15% bf.

kaysim
2009-01-28, 19:57
Lyle har skrivit nåt i stil med att insulinkänsligheten börjar bli markant sämre vid 15% bf.

ok. Vet inte vad jag ligger på för bf %, men förmodligen är det inte 15 eftersom jag e rätt smal fortfarande:) Nån som har lust att posta nån bild på nån som ser ut att ligga typ runt 15% eller över?:thumbup:

Black Star Abyss
2009-01-28, 20:00
Jag är 23 och bulkade i 4 månader. Jag mådde inte bra av det iaf. Tror inte bulk är bra alls.

hampfuz
2009-01-28, 20:07
Jag är 23 och bulkade i 4 månader. Jag mådde inte bra av det iaf. Tror inte bulk är bra alls.

Beror ju på hur mycket du bulkar/hur du definierar bulk. Äta allt som inte sitter fast är nog aldrig en bra taktik.

Ola Wallengren
2009-01-28, 20:44

Jag tror inte han har mycket att backa upp just siffran 15 med, speciellt inte hos tränande. Det kan vara hans egna iakttagelser men då har man med all säkerhet inte mätt insulinkänsligheten (och förmodligen inte kroppsammanssättningen heller).

C.E.J.
2009-01-28, 21:00
Jag tror inte han har mycket att backa upp just siffran 15 med, speciellt inte hos tränande. Det kan vara hans egna iakttagelser men då har man med all säkerhet inte mätt insulinkänsligheten (och förmodligen inte kroppsammanssättningen heller).

Ah ok. Jag har ingen aning var han kan ha skrivit det där så kan tyvärr inte ge nåt sammanhang. Det är mest en siffra som har fastnat i huvet på mig.

jesse
2009-01-28, 22:31
ok. Vet inte vad jag ligger på för bf %, men förmodligen är det inte 15 eftersom jag e rätt smal fortfarande:) Nån som har lust att posta nån bild på nån som ser ut att ligga typ runt 15% eller över?:thumbup:

Sett från ett hälsoperspektiv så är ju sjukdomar som t ex diabetes bara en av "farorna" vid överätning. Risken att utveckla cancer blir ju också större.

Hejnomax
2009-01-29, 13:15
Jag vill gärna hoppa in och säga bra jobbat!

Sen tror jag att bulk är okej, bara man inte försummar ätandet av grönsaker och dyl.

Chrillee
2009-01-30, 18:51
Jag mådde inte bra psykiskt under bulk, all mat man kände sig tvungen att äta, annars var träningen bortkastad tid tyckte jag. Nu tränar jag och äter mig mätt, no more, no less.

ceejay
2009-01-30, 21:17
bulk blir väl farligt om man bara äter snabbmat kan jag tänka mig.

stevebc
2009-01-30, 21:27
bulk blir väl farligt om man bara äter snabbmat kan jag tänka mig.Det är energiöverskottet Eddie menar, inte sammansättningen. Men ja, det är ju rätt kass mat.

Eddie Vedder
2009-01-30, 22:20
Det är energiöverskottet Eddie menar, inte sammansättningen. Men ja, det är ju rätt kass mat.

Precis, självfallet är det sämre ju sämre mat man äter men jag syftar enbart på viktuppgången och fettökningen som oberoende faktorer. Det i sig är ohälsosamt även om bra mat och träning är andra faktorer som istället är BRA för hälsan.

kaysim
2009-01-31, 12:55
Jag vill gärna hoppa in och säga bra jobbat!

Sen tror jag att bulk är okej, bara man inte försummar ätandet av grönsaker och dyl.

ok tack!!=) tack alla andra som svarat också, tror det får bli någon liten "minibulk under lång period"=)