handdator

Visa fullständig version : Variera mellan LCHF och kolhydrater


Tanden
2009-01-28, 14:49
Hej!

Finns det något negativt att köra en deff som ser ut såhär?
Dag 1: LCHF
Dag 2: Mindre fett mer kolhydrater (+ 100-150g kolhydrater)
Dag 3: LCHF
Dag 4: Mindre fett mer kolhydrater (+ 100-150g kolhydrater)
osv..

Eller t.ex 1-3 dagar lchf, sedan 1-2dagar med kolhydrater (typ som en kolhydratsladdning).

Jag bryr mig inte så mycket om att hamna i ketos under deffen utan jag tycker iband det är gott att äta mer feta produkter medan jag andra dagar är väldigt sugen på just kolhydrater, just därför jag undrar om det finns något negativt med att köra såhär?

Jag kommer iaf hålla ett stadigt proteinintag varje dag (minst 2g/kgkv)

Personligen tror jag det är helt okej att köra så eftersom det ändå handlar om kcal in och kcal ut i slutändan, men vill vara på den säkra sidan så jag vänder mig till er!

Tack på förhand!

Bahir
2009-01-28, 14:53
Inte för att jag vet särskilt mycket om detta, men jag tror det vore smart om du höjde kolhydratsintaget under de dagar du tränar, eftersom kolhydraterna används i större utsträckning då.

14K
2009-01-28, 15:35
Hej!

Finns det något negativt att köra en deff som ser ut såhär?
Dag 1: LCHF
Dag 2: Mindre fett mer kolhydrater (+ 100-150g kolhydrater)
Dag 3: LCHF
Dag 4: Mindre fett mer kolhydrater (+ 100-150g kolhydrater)
osv..

Eller t.ex 1-3 dagar lchf, sedan 1-2dagar med kolhydrater (typ som en kolhydratsladdning).

Jag bryr mig inte så mycket om att hamna i ketos under deffen utan jag tycker iband det är gott att äta mer feta produkter medan jag andra dagar är väldigt sugen på just kolhydrater, just därför jag undrar om det finns något negativt med att köra såhär?

Jag kommer iaf hålla ett stadigt proteinintag varje dag (minst 2g/kgkv)

Personligen tror jag det är helt okej att köra så eftersom det ändå handlar om kcal in och kcal ut i slutändan, men vill vara på den säkra sidan så jag vänder mig till er!

Tack på förhand!

Helt ärligt så tror faktiskt inte på att du kan köra LCHF på det sättet, KANSKE mer efter träning men för att man ska hamna i keto fasen så måste du ligga väldigt lågt i ett bra tag, vissa får det efter nån dag, vissa får efter nån vecka eller 2.

Vet inte riktigt om den blandningen är nåt för dig eller om den går ihop... :smash:

tigerofsweden
2009-01-28, 16:21
Helt ärligt så tror faktiskt inte på att du kan köra LCHF på det sättet, KANSKE mer efter träning men för att man ska hamna i keto fasen så måste du ligga väldigt lågt i ett bra tag, vissa får det efter nån dag, vissa får efter nån vecka eller 2.

Vet inte riktigt om den blandningen är nåt för dig eller om den går ihop... :smash:

Nu skriver han iofs att han inte bryr sig om att hamna i ketos. Sen förstår jag inte riktigt varför det inte skulle vara något för honom :confused: Tror det kan va positivt under diet att cykla kolhydratsintaget och då främst lägga dem i samband kring träning :)

Sadde
2009-01-28, 19:13
Jag håller med tigerofsweden i den här frågan faktiskt, kör själv något liknande just nu, dock bara kolhydrater 1gång i veckan, funderar på att köra kolhydrater lite oftare. Precis som tanden säger, de dagar man är lite sugen på fetare produkter kan man köra lågt på kolhydraterna, medan man de andra dagarna kan höja kolhydraterna. Sålänge man ligger på kcalunderskott lär det gå prima. Jag personligen föredrar att träna på kolhydrater än fett.

Guddi
2009-01-28, 21:17
Det kommer gå hur bra som helst så länge du har koll på kalorierna.

Lyle Mcdonald har skrivit en del om cykliska lågkolhydratsdieter, kanske något som passar dig?

pedersen1980
2009-02-06, 21:32
När kroppen kör på glukos och den inte får glukos blir den trött och seg. Det innebär att dom dagar man äter fett och inte kolhydrater kommer man prestera dåligt på gymmet eller i sin idrott. (eftersom det tar flera dagar att uppnå ketos (Nirvana))

Om kroppen är i ketos och inte får fett blir den trött och seg.

Vad som händer om man bryter ketos låt oss säga varje helg på grund av festande på öl och liknade vet jag inte hur man upplever detta.