handdator

Visa fullständig version : Lågreps inte bra för nybörjare?


värstingen
2009-01-28, 13:23
Jag fattar mig kort:

En man jag känner sa att man bör inte köra lågreps förrens man har tränat i 5-10 år, anledningen till detta minns jag inte riktigt men det var nåt i stil med att man måste bygga upp en grundstyrka innan man börjar köra maxningar.

Stämmer detta?

Rahf
2009-01-28, 13:29
Jag fattar mig kort:

En man jag känner sa att man bör inte köra lågreps förrens man har tränat i 5-10 år, anledningen till detta minns jag inte riktigt men det var nåt i stil med att man måste bygga upp en grundstyrka innan man börjar köra maxningar.

Stämmer detta?

Ptja det tror jag nog inte stämmer någonstans. Däremot har han en bra poäng i att man måste ha ett visst mått av grundträning på leder, senor och muskler då för att kroppen ska orka ta det stryk som maxträning innebär. Det här är en av anledningarna till varför nybörjare misslyckas med avancerade program för avancerade lyftare. Jag själv misslyckades brutalt med ett 5x5 upplägg för lite över ett år sen.

Men 5-10 år? Nej, då har man slösat en massa jävla tid ifall man vill satsa lite mer på styrka och lite mindre på volym.

young_george
2009-01-28, 13:33
5-10år? Ha-ha är allt jag har att säga, vilket jävla skitsnack.

kalajset
2009-01-28, 13:36
Lär finnas åsikter som sträcker sig mellan just att nybörjare inte bör köra tungt alls, inte ens på flera år som i ditt exmpel, samt motpolen, de som tycker nybörjare ska köra i princip så tungt det bara går, just för att bygga upp en vettig grundstyrka. Så något "rätt och fel" finns knappast här, bara åsiktsskillnader, samt de uppenbara argument för/emot som faktiskt finns.

Själv ser jag faktiskt inga större probelem i att köra riktigt tungt även som nybörjare, så länge man kör hyffsat strikt för att lära kroppen rätt teknik och för att skona just muskelfästen/leder, etc så gott det går. Köra såpass tungt är iofs knappast det allra första man bör göra, (särskilt inte maxningar), men efter några månader ser jag inget fel i att gå ner på lågreps om man vill det. Sedan säger det sig självt att man inte bör köra maxningar eller tvåor på maxkapaciteten dag ut och dag in, det bör ingen göra, och således naturligtvis inte heller nybörjare.

pragmatist
2009-01-28, 14:11
5-10 år är säkerligen en överdrift. Det finns rätt mycket forskning som tyder på att ju mer erfaren man blir desto bättre tillgodogör man sig träning med tyngre vikter, och att en nybörjare ökar bäst med vikter som ligger kring 60-65% av 1RM. Hur länge man är "nybörjare" kan man förstås diskutera men det handlar ju snarare om månader än om år.

jwzrd
2009-01-28, 14:13
Man måste skilja på lågreps och tunga vikter. Att inte sitta och dra iväg 15 reps utan hellre 5-8 är en mycket bra ide för nybörjare eftersom de annars lätt börjar slarva för att de vill bli klara med det jävla settet någon gång.

Scratch89
2009-01-28, 16:33
jwzrd har en poäng. Istället för att träna typ 3 x 8, så kan man istället köra 5 x 5. Det kommer bli betydligt snyggare reps, på en tyngre/bibehållen vikt. Fördelen är att man troligen kommer hålla bättre fokus och hålla sig ifrån fail som bara leder till en kass teknik.

jwzrd
2009-01-28, 16:48
jwzrd har en poäng. Istället för att träna typ 3 x 8, så kan man istället köra 5 x 5. Det kommer bli betydligt snyggare reps, på en tyngre/bibehållen vikt. Fördelen är att man troligen kommer hålla bättre fokus och hålla sig ifrån fail som bara leder till en kass teknik.

Tja, på en vettig vikt som gör att man får ta i lite och känna vartåt vikten vill och sedan lagom många set. Då lär man sig rörelserna bättre för att längre fram kunna dra på vikter och börja utvecklas.

Commando1980
2009-01-28, 16:55
5-8 är det repsintervall där de flesta styrketränande bör ligga den mesta av tiden. (kanske förutom totalnybörjare som får bra ökningar med ca 60% av 1RM)

edit: dock så måste det ju givetvis inte hela tiden vara maxvikter i intervallet.