handdator

Visa fullständig version : Hur mycke tappar man i styrka/volym på ett träningsuppehåll i 3 veckor?


henk4n
2009-01-27, 19:23
Var först sjuk sen haft mycket med jobbet + studierna så träningen har helt kommit i skym undan och har därför inte kunnat träna nu på 3 veckor? Så min fråga är: Hur mycket styrka/volym har jag tappat? Jag tycker faktiskt att jag har blivit mindre och känner mig svagare.. men det kanske bara är psykiskt. :smash:

mvh

jaosef
2009-01-27, 19:26
Styrkan kan du ju kolla på gymmet. Har du gått ner mkt i vikt? Om du har det (vilket jag iofs inte tror att man gör på 3 veckor) så lär du ju ha blivit mindre..

Commando1980
2009-01-27, 19:27
Var först sjuk sen haft mycket med jobbet + studierna så träningen har helt kommit i skym undan och har därför inte kunnat träna nu på 3 veckor? Så min fråga är: Hur mycket styrka/volym har jag tappat? Jag tycker faktiskt att jag har blivit mindre och känner mig svagare.. men det kanske bara är psykiskt. :smash:

mvh

hur ska vi veta det?

gå till gymmet och prova.

Beeenjamin
2009-01-27, 19:30
Läste någonstans att ett kortare träningsuppehåll gör dig 28 % tröttare.

henk4n
2009-01-27, 19:30
är fortfarande sjuk så kan inte dra iväg till gymmet *cry* hoppas jag blir frisk till fredag då ska vi se! jag har inte tappat så mycket i vikt, inte nämn värt iaf

jaosef
2009-01-27, 20:04
Dra i dig några doser Eaa om du är orolig :)

Godfella
2009-01-27, 20:35
Du lär inte tappa någonting. Ät ordentligt under uppehållet.

TSullivanM
2009-01-27, 21:45
I massa lär du inte tappa så mycket men i styrka definitivt! Det gör dem flesta men inte alla. Jag själv brukar få plocka bort en hel del vikter efter en frånvaro på gymet i några veckor. Men det tar väl ungefär lika många veckor att komma tillbaka på samma nivå igen sen. Så är det för mig!

LadyInsane
2009-01-27, 21:50
Läste någonstans att ett kortare träningsuppehåll gör dig 28 % tröttare.

:D:thumbup:

joriice
2009-01-27, 21:54
Kanske något, men jag tror inte det alltså. De gångerna jag haft ofrivilliga uppehåll på några veckor har jag inte tappat något i styrka, det enda jag märkt av är en jäkla träningsvärk dagarna efter bara.

Pompere
2009-01-27, 21:54
Jag hade nyss ett uppehåll på ca 3 veckor.
Ätit bra mat så har legat på samma vikt i 3 veckor.
Så comebacken va inte allt för farlig, hade kanske tappat pyyyttelite i styrka, men inget nämnvärt i massa (som jag kan se iaf)

så ät som vanligt o håll koll på vikten e mitt tips!

Ungrim
2009-01-28, 07:35
Tror aldrig jag gått ner något i vikt efter 3 veckors uppehåll.

Styrkan kan vara svårt att säga, jag är mer taggad när man är tillbaks på gymmet igen efter ett uppehåll så då lyfter jag tyngre av den anledningen.

johan karlberg
2009-01-28, 09:08
Man måste ju ha styrka/massa för att kunna tappa något av det! ;)

Assazel
2009-01-28, 10:29
Jag har problemet att om jag inte tränar har jag svårt att äta mycket.
En psykologisk spärr träder ikraft som säger att jag blir fet om jag äter som innan och inte tränar.

Jag tvingades ta två månaders paus från träningen och tappade 5kg och det ser ut som att de muskler jag hade byggt upp försvann. Dock hoppas jag på att de snabbt kommer tillbaka nu när jag tränar och äter bra igen.

om jag får kapa lite då, tror ni det tar lång tid att komma tillbaka till formen före dessa två månader av ingen träning och lite mat?

Dan S
2009-01-28, 11:05
Du kan ju räkna med att musklerna är "förslappade" ett tillstånd jag märker då jag haft träningsuppehåll är att musklerna är helt lama på mig, annars om jag tränar hela kroppen varje vecka så är dom någorlunda spända hela tiden. Man tappar hållning och detta tar på psyket, men styrkan sitter nog kvar ganska mycket utav den i a f.