handdator

Visa fullständig version : Hur många dl rapsolja per dag ?

rosdahl
2009-01-27, 10:48
Hur många dl rapsolja klarar magen för att inte bli som en räcer bil ?
Provade 1dl igår och ingen som helst negativeffekt idag *rolleyes*
Visst vet jag att de beror säkert mycket på person till person hur mycket magen klarar av men tror ni man vågar prova med 2dl ?

/rosdahl

Scratch89
2009-01-27, 10:49
Varför dricker du rapsolja? Kan du inte äta mat istället?

Cerberus
2009-01-27, 10:49
beror ju helt på din energiutgift för dagen. Så länge du håller den lär väl knappast nåt negativt hända...1dl e fanimej mycket. Ja hade mått rätt illa av en sån dos, blir inte det runt 900kcal?

Rocco74
2009-01-27, 10:50

:thumbup:

rosdahl
2009-01-27, 10:53
Jodå visst kan jag och visst äter jag mat. Dock ska jag ligga på närmare 4000kcal om dagen just nu så de kcal från rapsoljan gör saken mycket lättare.
1dl gjorde varken skillnad på smak eller konsistens på min protein shake och mådde inte illa av de heller :P Jo 900kcal per 1.1dl tror jag det var.

Pepz
2009-01-27, 10:54
varför dricka olja när det är så lätt att få i sig fett på annat sätt?
ägg
vitlökssmör
barnässås
grädde (gör varm choklad med grädde på - 2tsk kakao 2tsk socker 2dl mjölk)
Potatismos med extra mycket smör i.
majonnäs
nötter
ischoklad

osv

Scratch89
2009-01-27, 10:55
Hur äter du nu? De flesta som försöker få i sig sina kalorier men misslyckas äter helt fel med tanke på målen. Det finns ingen anledning att äta kvarg och dricka Cola Zero om man problem att gå upp i vikt. Köttfärssås, vitt bröd, mjölk och lite glass kanske?

Onigiri
2009-01-27, 10:59
Svepte du 1 deciliter olja? Åh fyfan, får kväljningar av bara tanken :D

rosdahl
2009-01-27, 10:59
Hur äter du nu? De flesta som försöker få i sig sina kalorier men misslyckas äter helt fel med tanke på målen. Det finns ingen anledning att äta kvarg och dricka Cola Zero om man problem att gå upp i vikt. Köttfärssås, vitt bröd, mjölk och lite glass kanske?

Äter varken kvarg eller dricker 0-cola.
Blir mycket husmanskost, två mål lagad mat om dagen + två mindre mellanmål.
Dricker numera bara mjölk till allt jag äter.

rosdahl
2009-01-27, 11:00
Svepte du 1 deciliter olja? Åh fyfan, får kväljningar av bara tanken :D

Prova själv ;)
Drack den inte som den var utan ner i shakern efter träningen så smakar de ingen skillnad :P

Endura
2009-01-27, 11:13
Prova själv ;)
Drack den inte som den var utan ner i shakern efter träningen så smakar de ingen skillnad :P

Hämmar den inte snabbheten på upptaget en hel del då? :confused:
Just målet/shaken direkt efter träningen är väl bland de mål som har fördel av att vara så fettsnåla som möjligt?

rosdahl
2009-01-27, 11:19
Hämmar den inte snabbheten på upptaget en hel del då? :confused:
Just målet/shaken direkt efter träningen är väl bland de mål som har fördel av att vara så fettsnåla som möjligt?

Nåt som Grub får svara på :confused::)

z_bumbi
2009-01-27, 11:41
Effekten av högt fettintag kan komma några dagar efter och då särskilt om man tar så mycket i ett mål som inte består av så mycket annat.
Så länge det bara handlar om 4000 kcal/dag skulle jag först kolla igenom varje mål och/eller lägga till något extra mål och sen kanske kompletera med en skvätt olja för att nå rätt kalorinivå. Vill man inte göra det utan köra olja/fett som tillskott i de mängderna så skulle jag i alla fall välja fler olika källor då rapsolja innehåller ganska mycket fleromättat fett.

drakfelt
2009-01-27, 12:04
ett tag när jag käkade kasst som fan svepte jag 1dl olivolja / dag helt rent i ett glas, det var utomjordiskt vidrigt och fick svårt att käka exempelvis en sallad med olja på flera veckor efteråt - klassisk betingning :)

spoonchest
2009-01-27, 12:10
Jag brukade ibland, när aptiten varit dålig eller om jag av nån annan anledning känt att jag inte fått i mig tillräckligt med kcal under dagen, enkelt pytsat i lite olja i proteinshaken för att slippa krångla till det. Det är en bra lösning tycker jag.

Anders The Peak
2009-01-27, 15:53
Om jag skulle få välja oljan så skulle det bli olivolja. Annars finns det många bra råd som choklad med vispgrädde osv. om man har svårt att få i sig tillräckligt med energi.

Kischen
2009-01-27, 16:01
Jag brukar dra i min filmjölk lite raps ibland, smakar inget. En polare kör hårdare på det där och tar en hel del raps om dagen vad jag förstått.

Chrillee
2009-01-27, 18:47

Mycket, mycket billigare än att äta en sjuhelsikes massa mat för 900kcal. Vissa har inte så mycket till aptit, jag ligger mitt i mellan. Men ofta kommer jag inte upp till mitt mål genom enbart mat, omöjligt för både aptit och plånbok.

ceejay
2009-01-27, 20:53
kan en halv dl olivolja / dag vara nyttigt? Det ínnehåller som jag förstått det rätt okej fetter. jag undrar! Försöker dessutom bulka atm

Eddie Vedder
2009-01-27, 21:33
kan en halv dl olivolja / dag vara nyttigt? Det ínnehåller som jag förstått det rätt okej fetter. jag undrar! Försöker dessutom bulka atm

Ja det lär inte vara negativt, just olivoljan innehåller mycket enkelomättat fett och har inte en lika extrem obalans mellan n-3 och n-6 som många andra (de flesta) vegetabiliska oljor.

Så om du dessutom får i dig fet fisk ett par gånger i veckan och/eller kanske tar någon kapsel fiskolja då och då samt låter övriga fettkällor innehålle mindre mängder fleromättat fett så är det nog inga fel alls.

Fet fisk, din olivolja, ägg och fett från t.ex. smör, mjölk/fil/yoghurt och ost så blir det säkert jättebra både sett till kostens näringstäthet och dess fettsammansättning.:thumbup:

GasseG
2009-01-27, 21:58
Vilken är den optimala sammansättningen mellan O-3 och O-6 då? Vet ju att just rapsolja innehåller bägge....och det är ju bra. Dessutom är O-3 i en något lägre halt och så ska det väl vara?

Förövrigt så tycker jag rapsolja funkar perfekt för att få fullständig kontroll på hur mycket jag stoppar i mig. Din ursprungliga fråga kan jag dock inte svara på tyvärr.

Hejnomax
2009-01-27, 22:01
Risken är stor att du börjar hata smaken efter du druckit lite för mycket nån gång. Så ta det med måtta, skärskilt om du värderar effekten högt!

Eddie Vedder
2009-01-28, 06:22
Vilken är den optimala sammansättningen mellan O-3 och O-6 då? Vet ju att just rapsolja innehåller bägge....och det är ju bra. Dessutom är O-3 i en något lägre halt och så ska det väl vara?

Det är väl ingen dålig källa kanske, men det är väl ca 10% och då ska man vara medveten om att det är alfa-linolensyra vi pratar om och inte EPA och DHA. Och den omvandlingen är ytterst begränsad hos människa.

Jag skulle se rapsolja som en helt okej fettkälla bland andra men jag tycker den är sjukt överskattad som källa till omega-3. Minst dålig källa till omega-3 från vegetabilier som du dessutom hittar överallt är väl linfröoljan. Stor kvantitet omega-3 men ALA som sagt. Även alger är säkert bra men det är ju svårare att få tag på.

Så att leta efter en fettkälla med den optimala sammansättningen tycker jag inte man kan direkt. Variera källorna som sagt.:thumbup:

Sverker
2009-01-28, 07:06
Förhållandet Omega-6 till Omega-3 kan diskuteras i det oändliga.
Är kroppen i balans är nog förfållandet 5:1 rätt bra. Fungerar säkert bra upp till 7:1 också.
Allt prat om 3:1 eller 2:1 är när man legat fel under flera år och haft förhållanden kring 20:1 vilket är lätt att få med traditionell västerlänsk kost.

Raps har förhållandet 2:1 och häller man i sig 1 dl varje dag kommer man att äta alldeles för mycket fleromättat fett och i ett förhållande som är direkt onödigt.

WHITEFOLKS
2009-01-28, 11:34
Jag mår alltid "bättre" av nån anledning när jag börjar äta ganska mycket olivolja. Förstår inte varför jag inte implementerar det lite mer permanent.

Som jag har förstått det så är olivolja ett bra alternativ fettsyremässigt för att ersätta kolhydrater med fett? Det är inget särskilt man bör tänka på näringsmässigt så länge man ersätter den näring som går förlorad från kolhydratkällan?