handdator

Visa fullständig version : Djupa knäböjj och rundning av ländrygg


mowax
2009-01-27, 08:53
Efter att ha skummat igenom "Hur tungt är knäböjj"-tråden så började jag fundera.
Jag är väldigt nyfiken på utifall man kan träna/stretcha bort rundningen av ryggen (som framkommer vid ett visst djup). Vad är det rent anatomiskt som orsakar rundningen?

Jag tycker att jag kan komma få till ett respektabelt djup men sedan kommer jag till en gräns då jag tappar ryggen. I ryck och frontböjj så upplever jag det som enklare att hålla ryggen ända ner i botten. Orsak?

bertbert
2009-01-27, 08:56
Efter att ha skummat igenom "Hur tungt är knäböjj"-tråden så började jag fundera.
Jag är väldigt nyfiken på utifall man kan träna/stretcha bort rundningen av ryggen (som framkommer vid ett visst djup). Vad är det rent anatomiskt som orsakar rundningen?

Ja, det kan man. Vad som behöver göras skiljer sig från person till person. Du kan behöva ändra stångens placering, fotstansen eller helt enkelt öka rörligheten.

Jag tycker att jag kan komma få till ett respektabelt djup men sedan kommer jag till en gräns då jag tappar ryggen. I ryck och frontböjj så upplever jag det som enklare att hålla ryggen ända ner i botten. Orsak?

Troligen lägger du stången i vanlig knäböj på ett sätt som gör att du fäller ryggen mer än nödvändigt, och då tar du ut mer av din rörlighet. Prova att placera stången högre.

Kan dock vara något helt annat, svårt att säga utan bilder/film på hur du böjer.

Försök få någon kunnig på gymmet att titta på din böjteknik!

JohnRick
2009-01-27, 09:26
Ur ett lekmannaperspektiv igen:

Jag kör uteslutande frontböj - där jag givetvis kommer djupare än reguljära knäböj.
I knäböj begränsas man gärna av röv och hamstrings om dessa inte är smidiga nog, vilket gör att du inte kan "dra" i bäckenet tillräckligt för att avvärja en ryggslutsrundning.
Att man sedan "fäller ryggen" är ju en annan femma, vilket inte är fullt lika allvarligt så länge ryggen i sig själv är rel. rak. Gör du både och?

akash
2009-01-27, 10:34
vanlig knäböj på ett sätt som gör att du fäller ryggen mer än nödvändigt, och då tar du ut mer av din rörlighet. Prova att placera stången högre.

Kan dock vara något helt annat, svårt att säga utan bilder/film på hur du böjer.

Henchman
2009-01-27, 15:40
Jag har kikat en del på sheogorats stretch video. Skulle sådan form av streching lösa problemet? finns det något annat sätt?

Har provat olika fotställningar och stångplaceringar men ändå så viker röven ner sig.

Jag vill träna OL-böjar, alltså smal fotställning och djupt, om det är relevant

uffela
2009-01-29, 07:29
Efter att ha skummat igenom "Hur tungt är knäböjj"-tråden så började jag fundera.
Jag är väldigt nyfiken på utifall man kan träna/stretcha bort rundningen av ryggen (som framkommer vid ett visst djup). Vad är det rent anatomiskt som orsakar rundningen?

Jag tycker att jag kan komma få till ett respektabelt djup men sedan kommer jag till en gräns då jag tappar ryggen. I ryck och frontböjj så upplever jag det som enklare att hålla ryggen ända ner i botten. Orsak?

Du har en del bra info om bl a rundad rygg här: http://startingstrength.wikia.com/wiki/FAQ#The_Squat

Personligen bor jag på youtube för tillfället och kollar teknik - mer benböj här: http://www.youtube.com/results?search_type=&search_query=squat+rippetoe&aq=f

mowax
2009-01-29, 08:56
Tack för alla svar. Jag ska exprimentera lite bla med att ha stången högre upp. Spännande!