handdator

Visa fullständig version : Halv-Atkins, går det?

KidZap
2009-01-27, 04:54
Hej, det här inlägget är ganska spontant skrivet men jag hoppas få fram mitt problem och kanske få några svar/idéer!

Jag har nu gymmat seriöst i 1,5 år. Det har gått jättebra om man ser till mina mål och jag har gått från att vara smal till lite småbiffig sådär, från 73---->86kg. Senaste tiden tycker jag dock mest att det är magen som vuxit (lol) och jag får väl skylla lite av det på en USA-semester..

Hursomhelst så träffade jag en god vän som börjat med Atkins-metoden. Han var nöjd med denna då han tappat ~5kg i vikt osv. Det lät lite spännande att knappt äta kolhydrater utan mest kött, fisk, kyckling och sallad.

Nu kommer dock mitt problem och fundering: han sa att man inte kan gymma samtidigt. Det kan jag ju förstå för hur ska man orka utan kolhydrater?!
Jag vill ju fortsätta att gymma hårt och fortsätta bygga muskler men kanske inte vräka i mig kolhydrater som jag gör nu. Finns det någon medelväg? Kan jag dra ner ganska mycket på kolhydratintaget och öka på med protein och fett? Kan jag fortfarande bygga muskler då? Kommer jag att orka träna?

Det jag vill uppnå är alltså att minska på (mag)fettet men samtidigt bygga muskler? Klassiskt problem jag vet, men hur gör jag detta bäst? Kan ju berätta att jag i princip inte konitionstränar alls just nu och bara en sån förändring skulle kanske lösa mina problem?

Tack för alla eventuella svar!

pedersen1980
2009-01-27, 05:41
1: Du måste äta ordentligt med fett, annars kommer du bli väldigt väldigt trött.
2. Kroppen ställer om sig från kolhydrats-drift till fett-drift om du äter väldigt lite kolhydrater flera dagar irad.
3. När kroppen är omställd och går på fett så funkar det likadant att träna.
4. Du har tränat såpass länge att bygga muskler och tappa fett är i princip omöjligt att uppnå. Bygga eller deffa, bara välja.
5. Om du börjar konditionsträna så ger du dig själv möjlighet att äta lite mer men ändå ligga på kalori minus. Sen får du bättre kondis, lika med högre förbränning.

Sverker
2009-01-27, 06:17
3. När kroppen är omställd och går på fett så funkar det likadant att träna.

Tyvärr gör det inte det. Du slipper mjölksyran men blir tvungen att anpassa träningen efter fettmetabolismen => färre reps i varje set och troligen längre vila mellan seten.

KidZap !
Du får söka på CKD, cyklisk ketodiet. Kanske kan du hitta något där.

Nelli
2009-01-27, 06:25
ett annat alternativ till CKD Targeted Ketonic Diet ( TKD ) :) Kolisar runt traningen men keto annars.

Det finns aven den termogena dieten som Grandmaster skrivit om.
Hog protein, medel (?) fett och lag Kolhydrat

Det basta ar ege att kora nagra veckor pa nagon diet och utvardera din kropps svar pa vald diet.

Los
2009-01-27, 10:48
Javisst, det går fint. Jag kör en lågkolhydratskost, med extra kolisar efter träning. Jag håller mig borta från ketos eftersom jag konditionstränar mycket (8-9 timmar i veckan), äter omkring 50-100 kolhydrater per dag + träningkolisar.

I stora drag följer jag Anthony Colpos riktlinjer.
http://www.lowcarbmuscle.com/forums/showthread.php?t=7

Sniggel
2009-01-27, 14:20
Du kan styrketräna på en ketodiet och jag råder dig att göra det om du nu trots allt hoppar på en sådan. Även om du fördmoligen inte kommer att prestera lika bra som med kolhydrater så är det fortfarande muskelbesparande med styrketräning. Dock tror jag också att en CKD eller TKD eller någon annan variant är bättre anpassad (än en Full Ketogen Diet (som Atkins)) om man styrketränar och är intresserad av att behålla så mycket muskelmassa som möjligt (eftersom prestationen får sig en skjuts regelbundet pga tillförsel av kolhydrater). Dessa dieter tillför kolhydrater vid smarta tillfällen (ex efter träning eller under en hel dag/helg) men låter ändå kroppen hamna i ketos under stora delar utav veckan.

kalajset
2009-01-27, 15:14
Det jag vill uppnå är alltså att minska på (mag)fettet men samtidigt bygga muskler? Klassiskt problem jag vet, men hur gör jag detta bäst? Kan ju berätta att jag i princip inte konitionstränar alls just nu och bara en sån förändring skulle kanske lösa mina problem?

Nej, detta fungerar som sagt inte riktigt i praktiken, (tappa fett/bygga muskler samtidigt), oavsett konditionsträning eller dietmetod. Jag själv förstår inte riktigt varför du funderar på att dra ner på kolhydraterna överhuvudtaget om du är intresserad av maximal muskeltillväxt/ork på gymmet, särskilt inte när vi fortfarande verkar snacka viktuppgång. Du kommer inte förlora mer fett för det i praktiken.

Den här lågkolhydratstrenden som förekommit det sista har fört med sig att fler och fler verkar vara rädda för kolhydrater, vilket rent ut sagt är löjligt. Vill man gå ner i vikt "trots" kolhydrat är inte heller detta något att bekymmra sig om. Själv har jag nu tappat tre kg på lika många veckor med min "egen diet" baserad på 50-60% energi av min totala kaloribudget från kolhydrat dagligen, utan att ens vara särskilt hungrig mellan måltiderna. Det jag vill ha sagt med det här är helt enkelt att man kan gå upp/ner i vikt på vilket sätt man vill, så länge man har en hyffsat genomtänkt kosthållning, svårare än så är det faktiskt inte. Hela lågkolhydratshysterin är precis detsamma som lågfettshysterin var på 80-talet, båda har poänger, men i slutändan kommer det inte göra någon större praktiskt skillnad vilken diet man än väljer, och framförallt, -man bör välja diet med tanke på realistiska målsättningar. En diet där kolhydrater är så gott som uteslutet passar helt enkelt inte särskilt bra för en människa med "aktiv livsstil", om det så är hårda gympass fyra ggr i veckan eller löpning lika många.

Los
2009-01-27, 15:53
Visst finns det många hysteriker på både lågfettsidan och LCHF sidan, jag är iaf inte en av dem :)

För mig är kosthållning inte religion, jag har prövat mig fram till nuvarande kosthållning. Anledningen att jag äter lågkolhydrat och inte lågfett:

* Det är godare, jag älskar fet mat.
* Det mättar förbannat bra. Äter jag efter hungern på lågfett så måste jag anstränga mig för att inte gå upp i vikt.
* Jag tror att det lite mer hälsosamt. Observera tror. Forskningen är rätt splittrad och debatten är mest bara pajkastning, men bra och nödvändig.
* Jag behöver inte skita så ofta och mitt tandkött blöder inte. Ok, kanske inte så viktigt men iaf inte en nackdel :)

pedersen1980
2009-01-27, 19:22
Sverker>> Pratar du av egen erfarenhet eller studier när du pratar om färre reps och längre vila?

Jag är nämligen inne på min femte vecka på strikt ketogen kost och tung styrketräning... Och ja vet inte riktigt om jag håller med dig. Är dock en rookie vad de gäller lyfta skrot, passerade just 3 år i gymmet.

Sverker
2009-01-27, 19:37
Det är inte studier. Det är normal cellbiologi.
Finns inget snabbt anaerobt bränsle så får ATP och kreatinfosfat ta smällen.

Min personliga erfarenhet är från 80-talet när jag nollade och tränade för att tömma musklerna på glykogen innan tävling.
Fullkomligt vansinnigt eftersom tränade muskler är hyperkänsiga och laddar glykogen även utan tömning.
Tillbaks till träningen. Träningen blev lätt aerob träning med hantlar...i princip.

Sniggel
2009-01-27, 20:31
eftersom tränade muskler är hyperkänsiga och laddar glykogen även utan tömning..

Här tror jag också att många överdriver. Har man dietat i cirka 12 veckor och kanske på en lågkolhydratskost, man har tränat hårt under tiden (och förmodligen flera år innan dess också), kan man verkligen göra musklerna så mycket känsligare för att lagra in glykogen? :D

KidZap
2009-01-27, 22:39
Hej igen och tack för alla svar! Kul att få lite idéer av er som verkligen är kunniga om det här. Nu har jag lite att läsa om och eventuellt prova. Tack!

pedersen1980
2009-01-29, 15:59
Sverker>> Om jag skulle tala om för dig att jag tränat på kolhydrater i 3 år, men nu kör LCHF och har tangerat mina bästa resultat både 10 reppare och maxning i bänkpress, vad skulle du säga då?

Ökat ganska kraftigt i mina knäböj prestationer och ökat lite i marklyft.