handdator

Visa fullständig version : Hur mycket kcal i muskotnöt?


Kaboffastar
2009-01-27, 01:32
kör en del muskot så.. ja

Herr Oberst
2009-01-27, 01:34
1msk innehåller 0kcal. Så bulka för fan inte på muskotnötter

Stoltz
2009-01-27, 01:37
1msk innehåller 0kcal. Så bulka för fan inte på muskotnötter

Hehe :D

Bahir
2009-01-27, 01:55
1msk innehåller 0kcal. Så bulka för fan inte på muskotnötter

Det är väl muskotnötter man får hemska bieffekter av när man överdoserar också?

Stoltz
2009-01-27, 01:57
Det är väl muskotnötter man får hemska bieffekter av när man överdoserar också?

Du menar 0,00017% sänkning av insulinnivåerna?

Cerberus
2009-01-27, 02:01
muskotnötter, I've heard of it but I dont know what it is.

kryddiga nötter?

Sebbe_H
2009-01-27, 02:06
Det är väl muskotnötter man får hemska bieffekter av när man överdoserar också?

Helt fel, muskotnöten, även kallad muskelnöten, är den mest anabola av nötter.

regus
2009-01-27, 02:17
Det är väl muskotnötter man får hemska bieffekter av när man överdoserar också?

Överdosera muskotnöt är bra om man inte har så mycket bättre för sig än att ligga och sova/spy som en hund i två dagar.


Jag vet inte om hundar spyr, med hund menar jag mycket.

Eddie Vedder
2009-01-27, 05:34
Överdosera muskotnöt är bra om man inte har så mycket bättre för sig än att ligga och sova/spy som en hund i två dagar.


Exempel på personlig anekdot:D

http://netdoktor.passagen.se/?_PageId=35797

Bahir
2009-01-27, 07:29
Du menar 0,00017% sänkning av insulinnivåerna?FAIL

Nej, jag snackar om upplevelser som denna (och fler finns att hitta via Google):

Jag känner att jag måste säga några varningens ord angående muskot.

Jag testade muskot för många år sen för att bevisa för kompisarna att de inte säljer knirk på konsum brevid skolan, Olyckligtvis hadde jag fel.

Tisdag:
Införskaffade 3 påsar med 4 hela nötter i altså totalt 12 hela nötter under lunchrasten, på eftermiddagen när jag kommit hem från skolan rev jag nötterna till ett fint pulver i morssans mandelkvarn.
Jag valde att göra the på nötterna och det var nog tur det för annars hade jag nog ganska säkert inte överlevt.
Jag Kokade upp en halv liter vatten och lät pulvret dra i det skollheta vattnet i cirka 20 minuter för att6 sedan filtrera ifrån muskot geggan med ett kaffe filter. Enorma mängder socker tillsattes för att göra det hela angenämt att förtära.
2 bekanta hadde följt med hem från skolan och jag föreslog att vi skulle dela på soppan jag kokat ihop men de avböjde.

Jag drack några klunkar av muskot soppan och stälde den åt sidan medans vi pysslade med annat men eftersom ingenting hände så drack jag mer, Väntade igen och drack lite till. ingen efekt trots att flera timmar gått så jag drack upp all muskot soppa och tänkte att om jag tar allt så kanske jag får någon efekt, För det skulle ju vara passande om de sålde nått som funkade till rimligt pris på konsum med tanke på att det var disco på folketshus på fredagen.

Kompisarna gick hem och jag fortsatte pilla med lite av varje, satt vid datorn, tittade på tv osv och när klockan var runt 11 och jag låg i min säng och skulle sova så kände jag att någonting började hända, Jag kände mig varm, sjuk på nått sätt, sen började saker att snurra, Kick ut i vardagsrumet och förklarade för en trött mor som precis skulle lägga sig att jag var hög, Kollade mig i spegeln och såg att mina ögonvitor inte längre var vita utan snarare röda med ett fåtal strimmor av vitt, Spydde lite granna, kände mig uttotkad, febrig och varm så jag drack massa vatten, Ringde giftinformationen och berättade vad jag tagit och hur och de sa att det enda de kunde hitta var nått om nån som tagit 4 nötter som överlevt men fått bestående men eller nått liknande. Behöver väll inte säga att de tyckte att jag borde åka till sjukhus.

Åkte till akuten, Men på vägen in så försvan all salivutsöndring i min mun samtidigt som jag började få oroväckande ont i njurar, lever och i mitt hjärta som slog snabba kraftiga slag, Dödsångest! JAG DÖR ! Antar att morssan gasade på ganska ordentligt för hon måste ha märkt att jag var i uruselt skick och att det snabbt blev sämre.

Väl inne på akuten togs massa blodprov med vassa kanyler, Spelade ingen roll att jag höll på att dö jag hatade ändå kanyler så de fick hålla fast mig för att få sina blodprov, vårdpersonalen var ganska förvirrade, de hadde nog inte behandlat så många fall av muskot förgiftning, Troligast är nog faktiskt att de aldrig hört talas om det. Minns att jag låg och sjöng snapps visor och skålade i aktivt kol men sen börjar det bli rejält suddigt och dimmigt, Det sista jag minns var att jag sa till min mor som satt brevid britsen att jag går i en ljus tunnel, att jag ser slutet, att det ser mörkt ut... Varpå mor började skrika i panik och jag skrattade till och sa att jag bara skojjade och att det sista som försvinner är min (Bizzara) humor. Veckorna efter är bara en dimma, minns att jag var på soc och att de skulle utreda minna hemförhållanden men de var det ju inga fel på och jag förklarade hur och varför jag hadde gjort som jag gjort, Nyfikenhet, samt att jag igentligen faktiskt bara ville bevisa för mina kompisar att det inte funkade. Har haft problem med namn och datum sen den här incidenten och en massa andra smågrejor som ändrats men jag överlevde i allafall.

Väl tillbaks i skolan så hadde mina kompisar som var med när jag drack sörjan blivit rejält utfrågade om droger och om det som hänt men de viste ju inte så mycket mer än att jag druckit en kopp mystiskt the

Såg suddigt i flera veckor och hadde problem att kissa samt ont i varenda organ man kan tänka sig, och den återkommande ångesten som var svårbeskrivligt ond!

kunde inte ens dricka en öl det närmaste året utan att få flashbacks och må riktigt förbannat dåligt och få tillbaks alla symtom jag hadde.

Har inte velat nämna detta djävulens gift för att inte börja någon ryktes spridning som leder till nyfikenhet hos någon person som bara hört orden muskot och drog.
Men eftersom anden redan är ute ur flaskan så känns det dumt att inte skriva om mina erfarenheter.
http://forum.magiskamolekyler.org/index.php?showtopic=14669&st=0&p=209550&#entry209550

CVN
2009-01-27, 07:39
Är det en speciell krydda för matlagning? Annars så fattar jag inte varför den säljs om den ger så hemska bieffekter.

kjell33
2009-01-27, 07:58
Matlagningskrydda där du tar ett eller två riv på speciellt rivjärn över det som ska kryddas. Inte mer.

Herr Oberst
2009-01-27, 08:59
Muskotnöt är en krydda som används till många maträtter, man köper det på Ica, och i normala mängder är det helt oskadligt. I större mängder sägs det dock vara skadligt för levern.

Jag ville testa.

Hmm, kan det finnas något annat som sägs vara farligt som fan för levern? Jag är sugen på att experimentera lite.
*Var finns spika-sig-i-pungen-smileyn när man behöver den?*

enraged
2009-01-27, 09:10
då har man lärt sig nåt nytt då. don't fuck with the muskot.

LadyG
2009-01-27, 11:44
Use of nutmeg as a recreational drug is unpopular due to its unpleasant taste and its side effects, including dizziness, flushes, dry mouth, accelerated heartbeat, temporary constipation, difficulty in urination, nausea, and panic. A user will not experience a peak until approximately six hours after ingestion, and effects can linger for up to three days afterwards.

A risk in any large-quantity (over 25 g, ~5 teaspoons) ingestion of nutmeg is the onset of 'nutmeg poisoning', an acute psychiatric disorder marked by thought disorder, a sense of impending doom/death, and agitation. Some cases have resulted in hospitalization.

Intravenous injection of nutmeg is extremely dangerous and can be fatal.[4]
http://en.wikipedia.org/wiki/Nutmeg

Gott i mos, värdelös som partydrog uppenbarligen.

Cerberus
2009-01-27, 11:57
låter ju som en rolig drog :P

Nitrometan
2009-01-27, 12:18
Matlagningskrydda där du tar ett eller två riv på speciellt rivjärn över det som ska kryddas. Inte mer.

Zestjärn. T.ex. ett sånt här.

http://www.hemmakocken.nu/compagnietcookshop/images/shop/6654_ihop_isar.jpg

LadyG
2009-01-27, 12:20
Zestjärn. T.ex. ett sånt här.

http://www.hemmakocken.nu/compagnietcookshop/images/shop/6654_ihop_isar.jpg

Ser ut som en fotfil :)

Kaboffastar
2009-01-27, 12:21
Ser ut som en fotfil :)

kör lite med en såndär på hälen så kan vi snart starta en tråd om hur mycket kcal det är i hälar

Nitrometan
2009-01-27, 12:22
Ser ut som en fotfil :)
Visst gör det. Fotfilen uppfanns av en kock.

Hoppas att man inte har käkat på den restaurangen.

erks
2009-01-27, 12:23
Vill ni ha er ett gott skratt så läs "Om muskotnötens horribla effekter."

https://www.flashback.info/showthread.php?t=21300

coxie
2009-01-27, 12:24
Den FB-tråden är så sjukt rolig :D

mangs
2009-01-27, 12:27
Finns en anna beskrivning någonstans på nätet som är betydöligt mer komiskt vinklad men även denna person råkade ut för hemskheter efter överdos av muskotnöt. Jag skall se om jag hittar den.

mangs
2009-01-27, 12:34
Finns en anna beskrivning någonstans på nätet som är betydöligt mer komiskt vinklad men även denna person råkade ut för hemskheter efter överdos av muskotnöt. Jag skall se om jag hittar den.

Ha ha Här är den. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=111830&highlight=muskotn%F6t)

Kaboffastar
2009-01-27, 12:45
Ha ha Här är den. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=111830&highlight=muskotn%F6t)

ha ha har du gått på muskoten mangs? 12:23 hände de nåt i den här tråden.

mangs
2009-01-27, 12:53
oops, missade den, antar att kanelen jag hade på filen imorse blivit utbytt mot muskotnöt.

Modde
2009-01-27, 12:58
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1632201.svd

Detta tar nog ändå priset när det gäller muskotnötter.

Nitrometan
2009-01-27, 13:03
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_1632201.svd

Detta tar nog ändå priset när det gäller muskotnötter.

Och de åt kakan! *popcorn*

Hahaha.

Kaboffastar
2009-01-27, 13:07
Och de åt kakan! *popcorn*

Hahaha.

Jävla nötter!




























HO HO HO

Nitrometan
2009-01-27, 13:11
Jävla nötter!
:thumbup:












24 nötter.


20 nötter i receptet. 4 nötter åt.

ryss
2009-01-27, 16:07
Käkar man nötterna alltså? Jag har för mig att några polare rökte muskotnöt och dom beskrev det som att dom blev helt dumma i huvudet under tiden dom var påverkade helt enkelt.

skaparn
2009-01-27, 16:18
Jag och mina kamrater försökte i tonåren röka muskotnöt i förhoppning att bli stenade.

Det gick sådär.

mangs
2009-01-27, 16:57
Jag och mina kamrater försökte i tonåren röka muskotnöt i förhoppning att bli stenade.

Det gick sådär.

Det beroir ju på om man räknar in de långvariga effekterna. ;)

Eddie Vedder
2009-01-27, 19:51
Är det en speciell krydda för matlagning? Annars så fattar jag inte varför den säljs om den ger så hemska bieffekter.

Det är en nöt helt enkelt. Och den används som krydda i matlagning som vilken krydda som helst. Att extrema intag av vissa helt vanliga ingredienser kan ge bieffekter är inget ovanligt, det finns rikligt med gifter i alla möjliga växter.

Tryck i dig enorma mängder krossade linfrön eller rå cassava t.ex. Det lär knappast vara så lyckat.;)

Lellan
2009-01-27, 20:24
Det beroir ju på om man räknar in de långvariga effekterna. ;)

:D

Svaret på när folk här frågar om jag käkat svamp när jag skriver borde kanske härledas till "nej, men som fjortis försökte jag en gång röka bananskal"?

(hur många kcal är det förresten i bananskal, strax efter det blev jag rätt tjock vill jag minnas?)

AsTfL
2009-01-27, 20:57
Jag brukar riva ner en halv nöt när jag gör paj tex.
Är det förmycket?

PowPow
2009-01-27, 21:00
Jag brukar riva ner en halv nöt när jag gör paj tex.
Är det förmycket?

Jag antar att du brukar äta pajerna du gör, så svaret på den frågan har du antagligen själv.

AsTfL
2009-01-27, 21:02
Tjaa hade smådåliga levervärden enligt vårdcentralen så man vet aldrig.

tsp
2009-01-27, 21:19
Tjaa hade smådåliga levervärden enligt vårdcentralen så man vet aldrig.

Hur ofta äter du paj egentligen? Och äter du hela pajen själv på en gång när du bakar? :D Om du inte gör det så ska du nog inte oroa dig, men det kanske är bra att skippa muskoten till stor del i framtida pajbak.

hahavaffan
2009-01-27, 21:26
Ha ha Här är den. (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=111830&highlight=muskotn%F6t)Haha, satt och letade febrilt bland bokmärkena, så var det ju min tråd.

ceejay
2009-01-27, 21:29
hmm, använda som mordvapen? mala ned då och då i personens föda och vätska!


ont trodde jag inte det skulle vara så farligt, tydligen är det d

PowPow
2009-01-27, 21:31
hmm, använda som mordvapen? mala ned då och då i personens föda och vätska!


Jag antar att du aldrig har smakat muskot? :D

ceejay
2009-01-27, 22:32
Jag antar att du aldrig har smakat muskot? :D

Det har nog nog gjort! fast väldigt lite som krydda :) kommer absolut inte ihåg smaken hahaha :D

PowPow
2009-01-27, 22:34
Det har nog nog gjort! fast väldigt lite som krydda :) kommer absolut inte ihåg smaken hahaha :D

Okej. Morsan brukade ha det i potatismosen när jag bodde hemma, och jag testade lite "rent". Jag tror man märker om någon har lagt i några större mängder i ens mat. Det smakade ganska mycket, om man säger så :D

shadowfire
2009-01-27, 22:57
hoppsan, jag får kanske lugna mig med det, öser alltid ner kopiösa mängder i både potatismos o potatisgratäng.... får ju se upp så man inte fastnar i något drogtest då ;)

Tolkia
2009-01-28, 08:19
Hur sjutton kan man ösa ner vagnslass med muskot i maten, ni som antyder att ni gör det? Man behöver ju bara vara lite, lite oförsiktig för att hela rätten skall smaka muskot, muskot och inget annat än muskot.

Mental
2009-01-28, 08:23
Hur sjutton kan man ösa ner vagnslass med muskot i maten, ni som antyder att ni gör det? Man behöver ju bara vara lite, lite oförsiktig för att hela rätten skall smaka muskot, muskot och inget annat än muskot.

Det är en paroditråd på en paroditråd. Tredjehandshumor alltså.

skaparn
2009-01-28, 09:49
Hur sjutton kan man ösa ner vagnslass med muskot i maten, ni som antyder att ni gör det? Man behöver ju bara vara lite, lite oförsiktig för att hela rätten skall smaka muskot, muskot och inget annat än muskot.

Rus >> smak

Bahir
2009-01-28, 10:44
Rus >> smak

Döden >> livet


Om man tittar på "muskottripparna" som man kan hitta via Google så kan man ju lätt konstatera att tillochmed alkohol är bättre, både för ruset och för baksmällan och bieffekterna (alkohol är att föredra). Fan, sniffa lim låter ju tom bättre.

mangs
2009-01-28, 11:03
Däremot gillar jag faktiskt smaken av muskot. Kan ibland krydda tex spenat med upp till en halv nöt. har aldrig upptäckt något mysko ut av detta. Kanske för låg dos men ändå.

Tolkia
2009-01-28, 11:20
Det är en paroditråd på en paroditråd. Tredjehandshumor alltså.
Nog vet jag att det är en paroditråd från start, men några enstaka verkar ju faktiskt referera till sin egen matlagning. Muskot är gott ihop med spenat (det bör med andra ord vara den optimala kombinatinen, man blir både stark och hög?).

Var det inte någon historia med någon recepttidning som publicerade ett recept där man typ satt en extra nolla efter siffran som markerade doseringen av muskot, och man sedan fick gå ut och korrigera för att några dårar gjort som det stod (trots att det var helt sjuka mängder) och sedan inte mått så bra.

mangs
2009-01-28, 11:28
Finns redan info om det i tråden, istället för två kryddmått skulle man ha 40 hela nötter, ha ha. Det fanns några stackare som blev dåliga efter detta.