handdator

Visa fullständig version : Stillasittande jobb vs fysiskt krävande


Trytter
2009-01-26, 22:36
Nu blev jag lite inspirerad av en tråd om anabolism som i sin tur blev inspirerad av en tråd om sömn.
Härligt med alla dessa inspirationsbollar i rullning:D.
Hursomhelst!
Frågan är vilket som är bäst ur ett muskelbyggarperspektiv?
Ett mera stillasittande yrke eller ett fysiskt aktivt/krävande.
Beror iofs på i vilken grad givetvis men om jag hostar upp lite spekulationer borde ju en fördel med stillasittande vara en mindre risk för överbelastning och ev bättre möjligheter för musklerna att återhämta sig.
Däremot är folk som har ett fysiskt arbete vana vid just ansträngning och om jag drar till med en generalisering, bättre på att ta i på gymmet?

Jag fiskar lite efter både personliga erfarenheter och mera vetenskapliga spekulationer.
Vad tros?

Chaaarles
2009-01-26, 22:48
Jag jobbar på somrarna på industri. Studerar annars. Jag tränar ungefär likadant oavsett och för mig får jag mycket bättre resultat nu under studietiden. Kanske bara är mer laddad väl på passen, men jag presterar klart bättre och växer bättre med bättre vila. Det är ruskigt plågsamt att ha ett fysiskt aktivt jobb dagen efter ett hårt benpass med :).

Hemi
2009-01-26, 23:51
Sittande är inte så bra för ryggen och ryggens diskar, jag vågar aldrig gå loss helt i böj exempelvis efter en hel dags sittande. Måste röra mig en del först, och göra lite speciella rörelser jag inte behövt annars. Men så är jag äldre med gamla ryggproblem också men jag tror det kvittar. Rörelse är bättre.

Chrillee
2009-01-27, 00:07
Krävs mindre återhämtning då än om du jobbar hårt med kroppen varje dag givetvis. Är du grovis kanske du inte kan träna hårt varje dag på gymmet också.

Men ur hälsosynpunkt är nog ett mer rörligt, men inte allt för slitigt yrke att föredra. Ett jobb där man sitter still 8h om dagen är inte så bra för varken nack, rygg eller axlar.

Så båda har sina för och nackdelar.

Pungis
2009-01-27, 00:10
När jag hade ett fysiskt krävande jobb och tränade hårt 4 dagar i veckan blev jag ett vrak. Det lirar liksom inte att ta ut sig om dagarna på jobbet, sen gå till gymmet och pumpa

Chrillee
2009-01-27, 00:12
Nä, det håller inte, träna kanske nån dag, sen på helgen eventuellt. Förövrigt var det en omöjlighet att hamna på ett kaloriöverskott för min del, om jag inte ville slänga hela min lön på mat d.v.s.

Prost
2009-01-27, 00:14
Jag upplever att jag ökade som bäst när jag jobbade riktigt tungt och hårt med övertidsdagar o lite sömn. Man fick bära mycket tunga verktyg och maskiner om dagarna men jag styrketränade precis som vanligt efter jobbet alltid 100% Även när man kom "hem" från jobbet t.ex vid åtta,niotiden. :-) Givetvis så åt jag även mer så att man inte låg på minusenergi hela tiden. Att äta mycket mat är säkert anabolt i sig men jag tror även att det var mycket bra att vänja musklerna vid olika sorters arbete och lyft, lite statiskt ibland med mera. blabla.. Jag brukar träna som om varenda set var det sista och Alltid till failure med. Musklerna verkar inte bli övertränade så lätt om man bara äter ordentligt tycker jag.

Eddie Vedder
2009-01-27, 05:44
Två bra trådar i ämnet:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=114626&highlight=arbete
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124019&highlight=arbete


Liknande frågeställningar:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119258&highlight=arbete
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=118215&highlight=arbete
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=119258&highlight=arbete

major Pectoralis
2009-01-27, 15:43
Tja. Magnus Samuelsson säger bl.a. att en stor "hemlighet" bakom hans styrka är att han jobbat fysiskt på bondgård sedan han var liten. Gener, gym samt enorma mängder mat har naturligtvis också gjort sitt till i det nämnda fallet.

130kg finsk sisu
2009-01-27, 16:22
Jag har jobbat mycket med "bondgöra" under hela mitt liv. Bondearbete är bra så tillvida att den fysiska biten oftast är sådant som du kan göra klart på 2-3 timmar i högt tempo. Sen kan du kasta dej på soffan efter maten och vila lite. Jag tror det är lite värre för byggjobbare och dylikt som skall fila och på i sakta takt hela dagarna utan direkt vila. Då blir man trött. Men som sagt jag har upplevt "bondegöra" på ett par timmar som bara gött för kroppen!

Hemi
2009-01-27, 16:53
Det kan vara slitsamt att bygga mskler och byggjobba t ex, da kanske resultaten kan bli aningen lidande om vi tar de varsta nordiska exemplen. Gar man langre utrikes kan arbetstiden vara den dubbla for myyyycket mindre an halva lonen, sa ser det ut i en stooor del av varlden. Da existerar inte ens tanken pa gym. Fast det galler for de flesta av stillasittarna ocksa. I de allra flesta fallen, utom kanske tunga byggjobb osv och egenforetagnade bonder osv tror jag roresle ar battre an stillasittande, i rika lander. Vad jag nu ville saga med det.

mattilainen
2009-01-27, 16:59
jag jobbade onsdag och torsdag varje vecka som varuplockare på biltema och alltid när jag kom till gymmet på torsdagen så såg jag flera veckor efter att varje torsdag fick jag sänka vikterna med minst 5 kg / övning.

Detta kände jag att det hade något att göra med att jag sprang runt som en galning i 8 timmar och sen sov jag ingenting och sen sprang jag runt 8 timmar igen. Om det var sömnen eller jobbet vet jag dock inte :p

flakkz
2009-01-27, 17:15
Jobbar själv som brevbärare och med långa utdelningsrundor med mycket avsaknande av hiss så tar det en himla massa på krafterna att sen avverka ett effektivt benpass på kvällen.

Tränar som ett djur nu känns det som, sover som en stock och äter som en häst. Visst ser man resultat men ur rent byggarperspektiv så hade det nog varit bättre med ett mer stillasittande jobb, däremot behöver jag aldrig oroa mig över att behöva tappa vikt :)

Hemi
2009-01-27, 17:20
Jobbar själv som brevbärare och med långa utdelningsrundor med mycket avsaknande av hiss så tar det en himla massa på krafterna att sen avverka ett effektivt benpass på kvällen.

Tränar som ett djur nu känns det som, sover som en stock och äter som en häst. Visst ser man resultat men ur rent byggarperspektiv så hade det nog varit bättre med ett mer stillasittande jobb, däremot behöver jag aldrig oroa mig över att behöva tappa vikt :)


Den erfarenheten har jag med, under "krisen" nar de drog in bilarna och vi fick cykla runt bildistrikten pa landet pa oplogade vagar. Speciellt under jul, det hande att man inte kom hem foran vid 20.00 snaret pa kvallen. Som ovan i en forort dar folk flyttar hela tiden och 10 eftersandnigar per bosta ar heller ingen hojdare. Borjade 05.30 och kom hem 23.00 en gang. Som nyborjare pa beting*spy* Da far gymet vanta.

L-Sami
2009-01-27, 17:24
Studerar nu och tidigare jobbade i lager med medeltunga lyft. Orkar träna mycket hårdare och mer när jag pluggar, nu är jag även större än någonsin men det har med andra saker att göra också än bara min vardagliga sysselsättning. Växte bra när jag jobbade också fast kroppen tog mer stryk.

alindvall
2009-01-27, 17:38
Att sitta still är oerhört jobbigt tycker jag iallafall. Man är trött både fysiskt och psykiskt när man kommer hem, inte som när man tränat men på något annat sätt :/

Usch vill röra mig på dagarna...

kolle
2009-01-27, 17:40
Läser på gymnasiet och har ett fysiskt krävande jobb vid sidan av 1 dag i veckan samt lov. När jag går i skolan har jag mycket energi och ser fram emot träningen hela eftermiddagen. Presterar bra då tycker jag.

När jag jobbar är jag allmänt trött när jag slutar, framförallt i ben och rygg. Men när jag kliver in på gymmet får jag nästan en grym kick och det känns som man har hur mycket styrka som helst lagrad. Har bland annat gjort mina bättre marklyft efter en jobb-dag.

Rent styrkemässigt känns det som jag presterar bättre efter en dag på jobbet. Hur det sen ser ut med återhämtning och muskelbyggande vet jag inte, där kanske skolan är att föredra.

Jag skulle iallafall inte basera mitt yrkesval på vad som är bäst för träningen då det för min del går i princip lika bra oavsett om det är stillasittande eller fysisk aktivet som gäller.