handdator

Visa fullständig version : Billiga mataffärer i Stockholm?


keeke
2003-07-21, 02:27
Tjena

Jag skulle behöva tips på vilka mataffärer i Stockholm som är billiga. Jag har nu sen jag börjat styrketräna först börjat gå o handla själv då jag bara är 17 år (morsan o farsan har skött/sköter det hittills :D )

Jag har ingen aning om tex kilopriser på kött om vad som är billigt och så, så om någon snäll själ skulle vilja lista upp lite standardpriser och gärna tips på var dem kan hittas billigare så vore jag tacksam...

Tar gärna emot alla slags tips, tex "i den affären är tonfisken väldigt billig osv"

Gjorde en sökning på detta men hittade inget.

Tack på förhand!

zombiealex
2003-07-21, 02:37
WILLYS!!!!!!!!

Det blir svårare att hitta billigare butik.

Det finns även ICA Maxi, men dom är inte i närheten.

Rekommenderar starkt Willys på Värmdö nära Gustavsberg :thumbup:


Köttpriserna varierar kraftigt mellan livmedelsbutikskedjorna (långt ord).

Det är nämligen olika koncept på kedjorna.

Bara köttfärs varierar mellan 19.90 (oftast irlänskt) till 69.90 (svenskt)
Kolla annonsbladen varje måndag där kan du hitta klipp!! Tex svenskt köttfärs 29.90!!

Färska Brasilianska köttprodukter är mycket billigare än svenska köttprodukter... Fryst oxfilé från Uruguai kan du hitta för 89krper kg (färskt brazil 149krkg eller färskt svenskt runt 299krkg)

Kedjorna i Stockholm:
---------------------------
Konsum = dyrt
Vivo = rätt dyrt
ICA = rätt dyrt
ICA Maxi, ICA MM, ICA Kvantum = något billigare
Willys = billigt

Tempo, (7eleven) = super dyra
Robin Hood = Vet ej om den finns i sthlm

Good Luck!

keeke
2003-07-21, 02:44
Ok, nu ska jag lägga upp lite priser så får ni gärna kommentera huruvida dem är billiga eller inte...

Here we go
Kalkonbröst 64 kr/kg
Fläskkotlett benfri 39:50 kr/kg
Skalade räkor 156 kr för en påse med 2,27 kg
Räkor med skal 209 kr 5 kg
5 kilo alaskafilé 287 kr (samma som Alaska Polloc :confused: )
Kycklingfile 48 kr 1 kg

Tack på förhand...

zombiealex
2003-07-21, 02:53
Originally posted by keeke
Ok, nu ska jag lägga upp lite priser så får ni gärna kommentera huruvida dem är billiga eller inte...

Here we go
Kalkonbröst 64 kr/kg
Fläskkotlett benfri 39:50 kr/kg
Skalade räkor 156 kr för en påse med 2,27 kg
Räkor med skal 209 kr 5 kg
5 kilo alaskafilé 287 kr (samma som Alaska Polloc :confused: )
Kycklingfile 48 kr 1 kg

Tack på förhand...


Känner inte till proteinhalten på kalkon, men priset ser ok ut (om det är färskt!). Färsk Kycklingfilé går annars runt på 119kr kg eller mer (fryst finns billigare... men dom är oftast fyllda med vatten för att få mer massa, dom blir annars super små när dom är frysta).

Skippa fläskkött om du ska bygga... det är mycke fett i fläskkött... sattsa på Nötkött istället.

Räkpriserna ser ut att vara frysta räkor.... känner inte till hur mycket protein det är idom dock... du får nog äta en del räkor om du ska ha tillräckligt med protein från dem... och då tror jag inte det blir billigt med tanke på att räkor är svindyra.

Alaskafilé är detsamma som Alaska Polloc, det är en "sunkigare" Torsk variant som man brukar lura på kunderna :D Visst, Alaska Polloc fungerar ...typ... ...om man är fattig... som du ser så är ju kg priset 57.40 på den du visar... = bra pris för fiskprotein!!! Färsk Torsk filé ligger annars på 139kg i vissa affärer!!!

Kg priset på kyckling filén ser bra ut... Förstår att det är fryst. Rekommenderar inte fryst kyckling filé då producenterna har vattnat filérna lite väl mycke. Dvs du betalar mycke $$ för vatten.

Jag tror du har valt endast frysta varor i din lista. Tänk på att variera med färska varor också... det tar nämligen tid att tina upp. Men om du har den tiden så är det ett billigare alternativ! :thumbup:

keeke
2003-07-21, 02:56
Ok, det där är taget från http://www.martinolsson.se om du sen går in på "Martin Olsson cashar" o därifrån "rabatten"... säg till ifall du ser nåt "bra" där :)

Ska nämligen nog dit imorn...

zombiealex
2003-07-21, 03:02
ok.

1. För att få handla på Martin Olsson behöver du ett kundkort. Endast företag samt föreningar kan få ett kundkort hos dom.

2. Eftersom jag själv har handlat på Martin Olsson så kan jag säga att det är inte så billigt där. Många artiklar som jag handlar för min bulkning tex är dyrare på Martin Ohlson än på tex ICA Maxi och Willys.

Men det skadar ju aldrig att gå dit och kolla efter artiklar med bra priser! :thumbup:

keeke
2003-07-21, 03:03
Ok, var finns de Ica Maxi affärer då, gärna så centralt som möjligt?

zombiealex
2003-07-21, 03:08
Tänk på att lågpris kedjorna (willys) samt koncepten (ica kvantum, ica mm, ica maxi) finns inte centralt i stockholm.

Utan oftast en bit utanför tullarna, pga parkeringsplatser, samt att butikerna oftast är över 10.000kvm. Det är alltså inga småbutiker. Ute i Kungens Kurva (skärholmen) finns en del lågpriskedjor/koncept.



Gå in på "siterna"... klicka sedan på "Butiker"...typ.

Om du bor på söder så har du ju en billig ICA vid Nacka/sickla.

www.ica.se


www.willys.se
http://www.willys.se/har_finns_vi.asp

keeke
2003-07-21, 03:12
Jag har ju inte bil så jag måste ju resa kommunalt så då kan de bli lite svårare att komma åt dem stormarknaderna...

PS. Verkar bara vara du som e vaken, du råkar inte ha msn lr nåt så ja kan ställa snabba frågor o få snabba svar :confused: :D

zombiealex
2003-07-21, 03:31
Heh sitter och kollar lite Bruce Lee filmer... blev lite nostalgisk när en här på forumet sa att det gick en film med B. Lee på ZTV.

Men visst slänger upp MSN nu.

norpx
2003-07-21, 09:47
prisextra vid vasastan är väl rätt billgit där handlade jämnt tjejen när hon bodde vid carolinska

DrP
2003-07-22, 17:20
Jag bor vid karlaplan, vet ni hur sjukt dyra affärerna är här. Ens matkonto blir inte att leka med. Man måste träffa nån rik brud som kan försörja en :D

zombiealex
2003-07-22, 20:18
DrP, har du handlat inne på Vivo Fältöversten? :D


Billigt och bra :thumbup:

DrP
2003-07-22, 20:21
Hehe zombiealex ja, jag handlar 90 % av min mat där. Jävligt bra affär, men som sagt lite dyr. Kostar att ligga på topp :eating:

Janna
2003-07-22, 21:59
Originally posted by zombiealex


Skippa fläskkött om du ska bygga... det är mycke fett i fläskkött... sattsa på Nötkött istället.



skär man bort fettranden på fläskkotletter så är det utmärkt mat 21,7 gr protte och endast 1,7gr fett /100gr

däremot bör man undvika karrekotletter och bog samt fläskfärs om man är rädd för fett

tortured
2003-07-22, 22:06
asiatiska affärer har billig vegmat :eating:

zombiealex
2003-07-22, 22:09
DrP:

Faktiskt sveriges bästa mataffär. Troligen sveriges dyraste mataffär också.

Vivo Fältöversten vann Arla Guldkossan, Sveriges enda livsmedelsbutikstävling.




Janna:

Det stämmer det du säger. Men tyvärr blir det mycket svinn vid fläskkötts köp. Nötkött är ju oftast bättre putsade, t.ex. biff och rostasfilé.

DrP
2003-07-22, 23:35
Jo jag vet, de har nåt diplom över det, därför jag handlar där :)

Men faktiskt Ica på Karlavägen är dyrare, i östermalmstidningens genomgång.