handdator

Visa fullständig version : Tillgänglig energi i kroppen (tabell från Näringslära)


AronP
2009-01-26, 20:59
Jag läser näringslära lite smått och har hittat en sak jag inte greppar riktigt. I tabell 9.7 Energiförråd och ungefärliga mängder av tillgänglig energi i kroppen, Näringslära för högskolan, uppl 5, s. 187, står det att den tillgängliga energi för protein är 37-40MJ(vilket täcker energibehovet för 60-65 dagar) och den tillgängliga för fett är 240-330MJ(vilket täcker energibehovet för 48-61 dagar). Det jag inte förstår är hur den större mängden energi i fettet kan räcka kortare än den för proteinet. Vad är det jag missar? Det kanske är nåt enkelt som jag inte fattar men jag är inte helt insatt heller.

Eddie Vedder
2009-01-26, 21:09
Jag uppfattar tabellen som det antal dagar som hinner passera i svälttillstånd varpå HELA kroppens energiförråd räcker. Alltså kommer kroppens proteiner ha brytits ner efter fler dagar eftersom glykogendepåer och inlagrat fett redan tagit slut.

Det är alltså inte en fråga om hur lång tid det skulle ta för varje typ av kroppsmassa för sig.

Har du tillgång till primärkällan kan du ju kolla upp den annars, den står ju refererad under tabellen.

Ola Wallengren
2009-01-26, 21:12
Det är nog lite fel uttryckt. 40 MJ från muskelprotein täcker ju bara ca 4-5 dagars energiförbrukning, men vid en svältsituation så räcker proteinet ca 60-65 dagar pga av att energin meastadels kommer från fett.

AronP
2009-01-26, 21:20
Jag uppfattar tabellen som det antal dagar som hinner passera i svälttillstånd varpå HELA kroppens energiförråd räcker. Alltså kommer kroppens proteiner ha brytits ner efter fler dagar eftersom glykogendepåer och inlagrat fett redan tagit slut.

Så är det ju såklart. Proteinnedbrytningen sker långsammare än nedbrytningen av fettet. Tackar.

Har du tillgång till primärkällan kan du ju kolla upp den annars, den står ju refererad under tabellen.
Har inte det.

Eddie Vedder
2009-01-27, 05:19
Så är det ju såklart. Proteinnedbrytningen sker långsammare än nedbrytningen av fettet. Tackar.


Nej jag menar inte att nedbrytningen som sådan sker med olika hastighet (det kanske den gör men jag syftar inte på det just här) utan det faktum att glykogendepåerna töms först (ca 12 timmar enligt tabellen), därefter kommer inlagrat fett prioriteras och sist väljer kroppen att ta från sina proteinlager.

Därför blir det alltså många fler dagar innan man kataboliserat även den livsnödvändiga kroppsmassan då kroppen är smart nog att i första hand prioritera mindre viktiga depåer.

Scratch89
2009-01-27, 10:50
Vid svält kommer proteinnedbrytningen att minska, för att istället ta av fettet. Den lilla mängd protein som finns kommer att sparas till sist. När det börjar kataboliseras på muskelvävnaden är det rätt kört.

Dan S
2009-01-28, 11:31
Vid svält kommer proteinnedbrytningen att minska, för att istället ta av fettet. Den lilla mängd protein som finns kommer att sparas till sist. När det börjar kataboliseras på muskelvävnaden är det rätt kört.

Jaså? Det finns många fall av stackare som gått vilse i skogen och sedan svultit i många dagar, för att sedan hittas som rena juden från auswitch =) En av de såg jag på national geo och han hade tydligen levt 30 dar innan dom hittade han, och då var de inte mycket protien kvar på killen. Men exakt hur länge man kan hålla sig vid liv för att kroppen äter av hjärtat det vet jag inte. Lär ju vara som du säger rätt kört endå, eftersom det ser inte så ljust ut vid den tidpunkten!

King Grub
2009-01-28, 11:41
Det är kroppsfettet det tas av i första hand, vid svält. Muskelprotein är för viktigt för att bara kataboliseras hux flux, organprotein ännu viktigare.