handdator

Visa fullständig version : trapeziusfundering


firarjulen
2009-01-26, 09:37
Kan man träna olika delar av trapezius muskeln? Körde chins i fredags och fick duktig träningsvärk i nedre delen vilket fick mig att fundera på hela mag-grejen, där man inte kan träna "nedre" delen av magen osv. Fungerar det inte på samma sätt?

Whistler
2009-01-26, 10:14
De raka magmusklerna är en enda muskel med tvärliggande senor över.

Så här ser trapezius ut:
http://www.rci.rutgers.edu/~uzwiak/AnatPhys/APFallLect15_files/image009.jpg

Antagligen har du bara fått träningsvärk i ryggens övriga muskulatur. ;)

firarjulen
2009-01-26, 10:20
Sedär, man lär sig nåt nytt varje dag. Tackar!

mini
2009-01-26, 10:41
Jag förstod inte Whistlers svar.
Jo, du kan träna olika delar av trapzen då de har olika funktioner. Nedre använder du när drar dig upp i en chin, framför allt i yttersta läget då du drar igång kroppen. Övre delen använder du för att dra upp axlarna nerifrån, där shrugs är det vanligaste exemplet på övning.

obesogen
2009-01-26, 11:16
Håller med Mini. Trapzen kan du träna på flera olika sätt just pga av fiberriktningen. Det förefaller även vara så att övre trapz ofta är överdominant.

Whistler
2009-01-26, 11:25
My bad. Förstår inte riktigt hur man kan påverka en enda muskel på olika ställen, och att denna enda muskel skulle ha olika funktioner. Då borde ju det trådskaparen skrev om magmusklerna också stämma?

jwzrd
2009-01-26, 11:26
My bad. Förstår inte riktigt hur man kan påverka en enda muskel på olika ställen, och att denna enda muskel skulle ha olika funktioner. Då borde ju det trådskaparen skrev om magmusklerna också stämma?

Titta på fiberriktningarna. Trapezius är inte mer magisk än deltoideus och rattoideus.

Whistler
2009-01-26, 11:42
Så om en muskel har fiberriktningar som går åt olika håll, och därför arbetar i olika rörelser med samma muskel, så kan den muskeln bli starkare och större i enbart vissa fibrer?

obesogen
2009-01-26, 11:48
Så om en muskel har fiberriktningar som går åt olika håll, och därför arbetar i olika rörelser med samma muskel, så kan den muskeln bli starkare och större i enbart vissa fibrer?

Korrekt.

MasterChief
2009-01-26, 12:12
Så om en muskel har fiberriktningar som går åt olika håll, och därför arbetar i olika rörelser med samma muskel, så kan den muskeln bli starkare och större i enbart vissa fibrer?

Jag skulle nog vilja säga till viss del. Tilläxten har nog en tendens att "läcka över" och kör du enbart skulderdepression så kommer nog övre delen till slut att hänga med en del i tillväxten.

aelgen
2009-01-26, 12:20
Men då borde det ju innebära att man kan träna övre och nedre bröst, vilket diskuterats en jävla massa, eftersom fibrerna i pectoralis major går åt olika håll?

http://www.rci.rutgers.edu/~uzwiak/AnatPhys/APFallLect15_files/image011.jpg

obesogen
2009-01-26, 12:21
Men då borde det ju innebära att man kan träna övre och nedre bröst, vilket diskuterats en jävla massa, eftersom fibrerna i pectoralis major går åt olika håll?


Korrekt.

Martin Löwgren
2009-01-26, 16:46
Så om en muskel har fiberriktningar som går åt olika håll, och därför arbetar i olika rörelser med samma muskel, så kan den muskeln bli starkare och större i enbart vissa fibrer?
Japp :thumbup:

En tydlig muskel är m. deltoideus. Oftast är den främmre delen enormt utvecklad medans den bakre ibland är obefintlig.

M. Trapezius är en väldigt stor, kraftfull muskel som ligger ytligt och täcker hela den övre delen av ryggen. Den delas in i tre olika delar p.g.a. dess fiberriktning och funktion.

M. Trapezius Pars descendens (övre delen) har sitt ursprung i protuberantia occipitalis externa (skallbasen) och fäster på den laterala (yttre delen) tredjedelen av claviculae (nyckelbenet). Pars descendens funktioner är elevation (föra något uppåt) av scapulae (skulderbladet). Pars descendens är den kraftigaste delen av muskeln och oftast den del man refererar till som M. Trapezeius i vanligt tal. Ska man vara noggrann så har muskeln ett flertal andra funktioner vid fixerat fäste men dessa funktioner tar jag inte upp i denna artikel då det inte är några rörelser man normalt tränar vid styrketräning.

M.Trapezius Pars transversa (mellersta delen) har sitt ursprung i Processus spinosus C2 – C7 via ligamentum nuchae (ett tunt, platt ledband som sträcker sig från nackbasen t.o.m. den nedersta halsryggradskotan) och fäster på acromion (ett utskott på skulderbladet) samt på spina scapulae (den benkant som löper horisontellt på baksidan av skulderbladet). Pars transversa huvudfunktion är adduktion (föra något in mot kroppen) av scapulae (skulderbladet). Den har även samma funktion som pars descendens, nämligen lateralrotation (utåtrotation) av scapulae (skulderbladet).

M.Trapezius Pars ascendens (nedre delen) har sitt ursprung i Processus spinosus Th1 – Th12 (taggutskotten på en ryggradskota) och fäster på spina scapulae (den benkant som löper horisontellt på baksidan av skulderbladet) samt på basis spina scapulae (basen på den horisontella benkanten som löper på skulderbladets baksida). Pars ascendens huvudfunktion är depression (sänkning) av scapulae men muskeln verkar även som synergist till Pars transversa.

/Axon

Hemi
2009-01-28, 11:41
Som summarum kan man kanske tillägga att det finns olika typer av muskler, eller former på dem. Trapecius borde väl vara en så kallad solfjädermuskel?

pazzion
2009-01-28, 15:09
hoppas det är okej att jag lånar tråden lite, men jag har en fråga ang. trapz och övningen shrugs: Jag har hört att det är farligt att "rotera" axlarna när man gör hantelshrugs och har således undvikit detta och det funkar utmärkt, men jag undrar varför är det farligt? Vad kan hända om man roterar axlarna?

Åse Columbus
2009-01-28, 15:28
hoppas det är okej att jag lånar tråden lite, men jag har en fråga ang. trapz och övningen shrugs: Jag har hört att det är farligt att "rotera" axlarna när man gör hantelshrugs och har således undvikit detta och det funkar utmärkt, men jag undrar varför är det farligt? Vad kan hända om man roterar axlarna?

vad jag har förstått så kan man råka ut för att man töjer ut muskulaturen i axeln vars funktion är att hålla axeln på plats...att det blir alltså lite slappare i leden och att det då kan hoppa ur led ....detta har ja läst i trådar lite här o var under åren...men kan inte hitta dem pga så många trådar .....

PiNG.
2009-01-28, 16:33
...och att förflytta vikten horisontellt i shrugs gör inte heller så stor nytta, vilket också påtalats i trådarna Åse talar om ;)

gleipner
2009-01-28, 16:51
hoppas det är okej att jag lånar tråden lite, men jag har en fråga ang. trapz och övningen shrugs: Jag har hört att det är farligt att "rotera" axlarna när man gör hantelshrugs och har således undvikit detta och det funkar utmärkt, men jag undrar varför är det farligt? Vad kan hända om man roterar axlarna?

Som jag förstått det så är AC- leden känslig för skador under tung belastning vid rotation av axelleden. Du har både supraspinatus samt dess bursa under nyckelbenet som kan klämmas in. Däremot så går det bra att belasta genom att höja skuldran rakt upp, som vid tex hantelshrugs, då du alltså drar upp axlarna mot öronen, utan att rulla.
Axon eller Obesogen kan antagligen rätta mig här.
Själv har jag aldrig förstått poängen med att rulla axelleden, muskeltillväxten blir nog bättre vid enbart elevation av art humeri.

pazzion
2009-01-28, 21:36
Som jag förstått det så är AC- leden känslig för skador under tung belastning vid rotation av axelleden. Du har både supraspinatus samt dess bursa under nyckelbenet som kan klämmas in. Däremot så går det bra att belasta genom att höja skuldran rakt upp, som vid tex hantelshrugs, då du alltså drar upp axlarna mot öronen, utan att rulla.
Axon eller Obesogen kan antagligen rätta mig här.
Själv har jag aldrig förstått poängen med att rulla axelleden, muskeltillväxten blir nog bättre vid enbart elevation av art humeri.


Okej tack så mycket för era svar! Nu vet jag det oxo:)