handdator

Visa fullständig version : Morgonträning, behöver lite vägledning


eXit
2009-01-25, 21:42
Tjo!

Pga. tidsbrist och ett totalt överfyllt gym på eftermiddagarna tränar jag gärna på morgonen före frukost. Tar koffein eller nån pre-workout och 10g eaa före. Det jag egentligen undrar är om det är många nackdelar med att träna så tidigt? Vet tex. att man "bygger bättre" på eftermiddagen, men för övrigt? Läste någon tråd på ett annat forum där dem skrev att ett pass före frukost bryter ner mer muskler än man bygger, så det var katastrof att köra så. bs? Bör jag fylla på med snabba kolisar före? Ber om ursäkt om ämnet varit uppe tidigare

ceejay
2009-01-25, 21:48
ja, att träna utan att få i sig mat tycker jag säger sig själv lite grann! Jag tränar alltid efter lunch för då känner jag att jag har som mest energi

King Grub
2009-01-25, 21:53
Man bryter alltid ner med muskelmassa än man bygger upp under och strax efter styrketräning. Det är en timme efter avslutat pass som det vänder, om aminosyror finns att tillgå. Då är nedbrytningen fortsatt förhöjd, men uppbyggnaden ökar dramatiskt.

Fastande träning innebär att man bryter ned mer än man bygger upp under en längre tid, men med EAA före passet så är det inte fastande längre, annat än vad gäller magsäcken.

Se till att du har påfyllt muskelglykogen när du går och lägger dig, så har du energi att träna på.

Det är inget negativt med kolhydrat tillsammans med EAA, socker eller maltodextrin, t ex, tvärtom.

eXit
2009-01-25, 22:01
Okej, tack för det svaret grub, vart det klarare för mig. Bra sätt att fylla på muskelglykogen på kvällen före? Sista jag normalt äter på kvällen är kvarg.

Så om jag tillsätter eaa före så är jag inte längre i fastande fas och slipper en längre period med nedbrytning? Känns med andra ord som morgonträning går alldeles utmärkt, då blir jag nöjd

King Grub
2009-01-25, 22:04
Att undvika kolhydrater innan man går och lägger sig, om man skall träna hårt det första man gör när man vaknar, är nog rejält dåligt.

EAA före passet stimulerar proteinsyntesen efter passet och vänder proteinbalansen till positiv någon timme efter avslutad träning. Hem och ät frukost efter träning också, då har du alla förutsättningar för en produktiv träningsdag.

Eddie Vedder
2009-01-25, 22:06
Bra sätt att fylla på muskelglykogen på kvällen före?

En helt vanlig måltid med kolhydrater, köttfärssås och spaghetti till exempel.:)

Kvarg i gröt är ju rätt gott annars tycker jag, så vill du behålla kvargen så koka dig en rejäl grötportion och i med kvarg och frysta bär t.ex.

eXit
2009-01-25, 22:14
Tack för tipsen :) Ja äter alltid en rejäl frukost efter. Dock deffar jag, så är lite snål med kolisarna, men ska se till att få mig mer på kvällen och se hur det känns.. gröt är alltid gott. Den viktigaste frågan har jag fått svar på, att det går bra att träna före frukost om jag sköter kost/tillskott på rätt sätt. Så stort tack igen för bra svar

King Grub
2009-01-25, 22:18
Kanske svårt att klämma in kalorierna under deff, men vill man minska nedbrytningen under passet kan man dricka eller äta kolhydrat under träning, t ex sportdryck (färdig eller hemmagjord med maltodextrin) eller en påse skum- eller gelégodis.

eXit
2009-01-25, 22:24
Okej, ska börja prova tillsätta malto med eaa-drinken och även under passet, se hur det känns, tror jag kan klämma in det utan att få i mig för mycket kcal

Pompere
2009-01-26, 13:05
Vilken tid ska man äta sin "spaghetti o köttfärsås" på kvällen då? precis innan läggdags?

tex.
01:00 = sovdags
11:00 = uppstigning och gymmar 30-40min efter uppstigning.


Vilken tid på kvällen innan gymmet bör man har ätit sitt kolhydrat/protein rika mål?

spoonchest
2009-01-26, 13:21
Vilken tid ska man äta sin "spaghetti o köttfärsås" på kvällen då? precis innan läggdags?

tex.
01:00 = sovdags
11:00 = uppstigning och gymmar 30-40min efter uppstigning.


Vilken tid på kvällen innan gymmet bör man har ätit sitt kolhydrat/protein rika mål?

Det där blir 11timmar efter sängående, och kan väl ändå inte kallas för "morgonträning". Jag tycker att frukost är att rekommendera, gå upp tidigare bara.

Rahf
2009-01-26, 13:29
Det där blir 11timmar efter sängående, och kan väl ändå inte kallas för "morgonträning". Jag tycker att frukost är att rekommendera, gå upp tidigare bara.

Vad spelar det för roll? Rent fysiologiskt så blir det ju morgonträning, även om klockan säger annorlunda.

Skrollovicz
2010-03-05, 17:38
Kanske svårt att klämma in kalorierna under deff, men vill man minska nedbrytningen under passet kan man dricka eller äta kolhydrat under träning, t ex sportdryck (färdig eller hemmagjord med maltodextrin) eller en påse skum- eller gelégodis.

Vilken mängd maltodextrin är lämpligt att ta under passet vid en timmes relativt hård träning?

Eddie Vedder
2010-03-05, 17:41
Vilken mängd maltodextrin är lämpligt att ta under passet vid en timmes relativt hård träning?

Ingen alls om du inte upplever en vädig energibrist.

Gabriel174
2010-03-05, 17:47
Kanske svårt att klämma in kalorierna under deff, men vill man minska nedbrytningen under passet kan man dricka eller äta kolhydrat under träning, t ex sportdryck (färdig eller hemmagjord med maltodextrin) eller en påse skum- eller gelégodis.

Skulle det vara "bättre" att dricka en sportdryck under passets gång och sedan hem och käka direkt efter än att skippa sportdrycken då man minskat nedbrytningen?

Skrollovicz
2010-03-05, 17:48
Ingen alls om du inte upplever en vädig energibrist.

Jag tänker mig träning före frukost - då kan det väl vara en god idé med maltodryck under passet?

Eddie Vedder
2010-03-05, 17:57
Jag tänker mig träning före frukost - då kan det väl vara en god idé med maltodryck under passet?

Jo det vet jag att du menade, det är ju vad tråden handlar om.:)

Är du redan tankad från kvällen innan och tar vassle/EAA/BCAA före och innan vidhåller jag det jag nyss skrev. Det är inte fel att dricka malto förstås men någon "rekommendation" är ju svår att ge. Min åsikt är att det inte lär behövas.

Har skrivit lite om morgonträning:

http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

Skrollovicz
2010-03-05, 18:03
Jo det vet jag att du menade, det är ju vad tråden handlar om.:)

Är du redan tankad från kvällen innan och tar vassle/EAA/BCAA före och innan vidhåller jag det jag nyss skrev. Det är inte fel att dricka malto förstås men någon "rekommendation" är ju svår att ge. Min åsikt är att det inte lär behövas.

Har skrivit lite om morgonträning:

http://traningslara.se/blogg/naringsintag-vid-styrketraning-fore-frukost/

Okej. Men jag pratar om konditionsträning (intervallträning), inte om styrketräning. Borde ha nämnt det. :D

Fortfarande en dålig idé?

Eddie Vedder
2010-03-05, 18:10
Okej. Men jag pratar om konditionsträning (intervallträning), inte om styrketräning. Borde ha nämnt det. :D

Fortfarande en dålig idé?

Det har aldrig varit en dålig idé. Det skrev jag inte.

Jag skulle definitivt inte slösa tid på att pimpla sockerlösning under ett intervallpass. Jag skulle slutföra det och sedan käka frukost. Men det är som sagt inte fel.

För egen del är den träning som bedrivs före frukost enbart konditionsträning. Blir EAA eller en proteindrink direkt efter och sedan frukost efter att jag duschat, stretchat lite, klätt på mig och fixat käk.

Men det är ju jag, det kan vara ett värdelöst upplägg kanske. Dock har jag hellre ett mindre optimalt upplägg än dricker malto.

Skrollovicz
2010-03-05, 18:10
Jag måste säga att jag är lite konfunderad över det här med morgonträning och muskelnedbrytning.

På vissa ställen läser man att allt jämnar ut sig om man äter någorlunda normalt, på andra ställen står det att muskelproteinet bryts ner till glukos om det inte finns kolhydrat i blodet.

Det hela är väldigt förvirrande helt enkelt.

Eddie Vedder
2010-03-05, 18:14
Jag måste säga att jag är lite konfunderad över det här med morgonträning och muskelnedbrytning.

På vissa ställen läser man att allt jämnar ut sig om man äter någorlunda normalt, på andra ställen står det att muskelproteinet bryts ner till glukos om det inte finns kolhydrat i blodet.

Det hela är väldigt förvirrande helt enkelt.

Inget av det du nämner är falskt. Att muskelprotein bryts ner är ju självklart, tack och lov för det. Men det finns ju inget i det självklara faktumet som hindrar att man kan kompensera (och helst överkompensera).

Skrollovicz
2010-03-05, 18:18
Inget av det du nämner är falskt. Att muskelprotein bryts ner är ju självklart, tack och lov för det. Men det finns ju inget i det självklara faktumet som hindrar att man kan kompensera (och helst överkompensera).

Varför tack och lov för det? Det är väl precis det man vill undvika om man har som mål att skaffa lite muskler?

Blir inte muskelproteinnedbrytningen mycket mer kraftfull vid hård träning utan maltodextrin under passet, än med maltodryck? Vi pratar om träning på fastande mage alltjämt förstås.

Eddie Vedder
2010-03-05, 18:20
Varför tack och lov för det? Det är väl precis det man vill undvika om man har som mål att skaffa lite muskler?

Hur länge tror du människor skulle leva om den ständiga proteinsyntesen inte balanserades av en kontinuerlig nedbrytning parallellt?

Varför tack och lov för det? Det är väl precis det man vill undvika om man har som mål att skaffa lite muskler?

Blir inte muskelproteinnedbrytningen mycket mer kraftfull vid hård träning utan maltodextrin under passet, än med maltodryck?

Jo antagligen. Fördelaktigt eller ej kan man inte säga rakt av. Finns t.o.m. teorier om att kolhydratdryck så nära inpå träningen har negativ effekt på anpassningen.