handdator

Visa fullständig version : Helkroppsprogram


sk1tz
2009-01-25, 21:13
Hej!

Efter att ha gått över till ett nautilusgym, har jag och min vän som har tränat tillsammans i ca 2-3 månader, fått ett helkroppsprogram att gå efter.

Visserligen känns det bra, och det tar effektivt, men frågan är om det inte är bättre att köra olika muskelgrupper på olika dagar?

Vad säger ni? är det bra eller är det dåligt att köra helkroppsprogram?

Just nu är våra tider ganska splittade, vilket innebär att vi inte kör på samma dagar varje vecka då det beror på arbetspassen.
Så ibland kan vi vara TVUGNA att träna 2-3 dagar i streck pga. att det inte funkar någon annan dag.

Vi har satt upp målet att träna 3 gånger per vecka till att börja med.

Förlorar man inte mycket på att träna helkroppspass 2-3 dagar efter varandra? jag menar, bryts inte musklerna ned då?

ceejay
2009-01-25, 21:17
2-3 dagar efter varandra, samma muskelgrupp, är allt annat än optimalt. Så bättre att göra en split istället. 2-3 olika dagar alltså.

Scratch89
2009-01-25, 21:18
Det är inget vidare att träna helkroppspass dagarna på varandra.

Hur du delar upp dina träningspass är upp till dig. Om du har ett jobb eller något annat som tar upp tid och som ibland gör dig otillgänglig att träna ser jag bara fördelar med helkroppspass. Det är ju då det faktiskt är bra att kunna träna igenom hela kroppen, om du inte kan träna mer än en gång den veckan, t.ex.

sk1tz
2009-01-25, 22:58
japp, har ett jobb som gör att jag vissa dagar jobbar till 21, kommer hem runt 23, då har gymmet stängt :(

nej men vi kör mer än 1 gång i veckan, vi försöker klämma till så att vi har 3 gånger per vecka, minst. Är det DÅLIGT att köra helkroppspass dagarna efter man har kört ett?

Är det bättre att splitta upp muskelgrupperna så att man kör t.ex. biceps och triceps + bröst en dag, rygg ben axlar en annan dag, osv?

Vad är erat tips? För nautilustränaren sa att vi kan köra på helkroppspass, men jag tvekar nämligen på det!

tack!

ceejay
2009-01-25, 23:04
som sagt är det inge bra att köra dagarna efter varandra, av olika anledningar. Det finns ett program här på forumet som är uppdelat på 3 dagar ! tråden ligger som en sticky i denna del av forumet

Whistler
2009-01-25, 23:06
japp, har ett jobb som gör att jag vissa dagar jobbar till 21, kommer hem runt 23, då har gymmet stängt :(

Du kan väl träna innan jobbet? Gjorde jag alltid när jag jobbade kväll/natt. Direkt innan frukost funkar skitbra.

Helkroppspass är för övrigt teh shiznits. Jag älskar det! *flex*

Scratch89
2009-01-25, 23:43
Du kan väl träna innan jobbet? Gjorde jag alltid när jag jobbade kväll/natt. Direkt innan frukost funkar skitbra.

Helkroppspass är för övrigt teh shiznits. Jag älskar det! *flex*

Har du fått humanare arbetstider nu? Jag trodde att du fortfarande var dörrvakt, eller vad du var.

Whistler
2009-01-26, 07:22
Har du fått humanare arbetstider nu? Jag trodde att du fortfarande var dörrvakt, eller vad du var.

Japp, fortfarande ordningsvakt, men jobbar dagtid på Tingsrätten numera. Hur glassigt som helst, men jag saknar kroglivet. Det är roligare att jobba med uppklädda människor som festar lite för hårt än torra jurister och missbrukare som snott någons bil.

Nimille
2009-01-26, 07:27
Kollade lite snabbt i din journal Whistler, men har du lust att säga några ord om hur du lägger upp dina pass?

Whistler
2009-01-26, 09:04
En övning per muskelgrupp, 3 set per övning på de stora musklerna (ben, bröst, rygg, axlar) och 2 set per övning på de små (biceps, triceps, mage, vader, nacke).

Resten i mitt schema är komplementövningar, t ex att jag kör chins och dips på slutet, det är mest för att jag vill bli bättre på chins och dips. :)

Jag gör iordning tre olika pass efter det jag skrev ovan, kör dessa med minst en dags vila emellan (brukar köra måndag, torsdag, lördag) och när jag känner att jag börjar stagnera i övningen eller bara tröttna rent allmänt så gör jag tre nya pass. Likaså varierar jag repetitionsantalet. Kör en period med 8-12, sen går jag ner och kör 4-6 några veckor och byter därefter tillbaka.

Nimille
2009-01-26, 19:38
En övning per muskelgrupp, 3 set per övning på de stora musklerna (ben, bröst, rygg, axlar) och 2 set per övning på de små (biceps, triceps, mage, vader, nacke).

Resten i mitt schema är komplementövningar, t ex att jag kör chins och dips på slutet, det är mest för att jag vill bli bättre på chins och dips. :)

Jag gör iordning tre olika pass efter det jag skrev ovan, kör dessa med minst en dags vila emellan (brukar köra måndag, torsdag, lördag) och när jag känner att jag börjar stagnera i övningen eller bara tröttna rent allmänt så gör jag tre nya pass. Likaså varierar jag repetitionsantalet. Kör en period med 8-12, sen går jag ner och kör 4-6 några veckor och byter därefter tillbaka.
Ah, tack :thumbup:

Three pigs
2009-01-26, 19:40
En övning per muskelgrupp, 3 set per övning på de stora musklerna (ben, bröst, rygg, axlar) och 2 set per övning på de små (biceps, triceps, mage, vader, nacke).

Resten i mitt schema är komplementövningar, t ex att jag kör chins och dips på slutet, det är mest för att jag vill bli bättre på chins och dips. :)

Jag gör iordning tre olika pass efter det jag skrev ovan, kör dessa med minst en dags vila emellan (brukar köra måndag, torsdag, lördag) och när jag känner att jag börjar stagnera i övningen eller bara tröttna rent allmänt så gör jag tre nya pass. Likaså varierar jag repetitionsantalet. Kör en period med 8-12, sen går jag ner och kör 4-6 några veckor och byter därefter tillbaka.

Det där är faktiskt ett riktigt skönt schema. Har nyss bytt från att köra liknande det, och har ökat riktigt bra. Känner att min kropp svarar bättre på helkropps istället för den klassiska 3-splitten. Just nu kör jag ett annat schema dock. Men som sagt, det gäller att prova sig fram vad som är gött.