handdator

Visa fullständig version : Stretcha handleder för frontböj


WHITEFOLKS
2009-01-25, 19:37
Hej!

Jag undrar om någon har tips på sidor eller övningar som man kan göra för att få upp vigheten i handleder/armar eller vad som nu behövs för att kunna göra frontböj med olympisk fattning.

Just nu får jag inte "upp" armbågarna tillräckligt högt och/eller ner/bak handledera tillräckligt för att hålla de med "olympisk fattning".

Tacksam för tips på övningar, länkar, hemsidor osv :)

LindaS
2009-01-25, 19:50
När jag kör frontböj håller jag inte likadant som när jag gör stöt/vändning. Tänk dig att du håller armarna i kors och för upp händerna så att tummarna greppar stången underifrån och resten av fingrarna uppifrån. Då borde du kunna lyfta armbågarna högre.

Saft und Kraft
2009-01-25, 19:59
När jag kör frontböj håller jag inte likadant som när jag gör stöt/vändning. Tänk dig att du håller armarna i kors och för upp händerna så att tummarna greppar stången underifrån och resten av fingrarna uppifrån. Då borde du kunna lyfta armbågarna högre.

Varför håller du på detta sätt när du frontböjer? Det låter som sk "byggargrepp" och du verkar inte precis sakna rörligheten där den behövs (efter vad jag förstår). Jag undrar alltså om du ser någon speciell fördel med detta framför, om jag tillåts, ordentligt grepp.

WHITEFOLKS
2009-01-25, 20:09
Det är så jag håller nu när jag kört frontböj och det funkar ju men jag skulle vilja lära mig göra det ordentligt, främst för att faktiskt kunna implementera frivändningar osv.

Just nu blir jag tvungen att fånga frivändningar lite mer som en militärpress.

LindaS
2009-01-25, 20:23
Jag håller så för att skona axlar och armbågar lite. Det blir ju ganska stora skillnader i vinklar. Tror att det är axlarna som är lite stela och behöver stretchas för WF alltså.

Saft und Kraft
2009-01-25, 20:28
Det är så jag håller nu när jag kört frontböj och det funkar ju men jag skulle vilja lära mig göra det ordentligt, främst för att faktiskt kunna implementera frivändningar osv.

Just nu blir jag tvungen att fånga frivändningar lite mer som en militärpress.

Jag höll själv på det viset tidigare men det jag upplever är att man får bättre kontroll på stången med ett riktigt grepp och inte bara ett "lägg". Det känns som det framförallt spelar roll om man tänker gå lite tyngre, vad gäller just frontböjen då. Gör man det gäller förstås genast att det blir trevligare att inte placera all vikt på handlederna.

pony
2009-01-25, 20:29
http://www.exrx.net/Stretches/WristFlexors/Kneeling.html

WHITEFOLKS
2009-01-25, 20:42
http://www.exrx.net/Stretches/WristFlexors/Kneeling.html

tack! Finns det några risker med att stretcha mycket? är det något man ska trappa upp eller kan man gå ut ganska hårt från början?

Gnusram
2009-01-25, 20:46
Tacksam för tips på övningar, länkar, hemsidor osv :)

Jag kämpar också för att få till ett bra grepp, ffa vid vändningar, frontböjarna går att klämma sig under. Testa lite olika bredd på greppen. Jag kommer upp bättre med armbågarna med ett ganska smalt grepp. En annan väg att gå är att bara "greppa" med bara pek och långfingret eller kanske t.o.m bara pekfingret för att sedan plocka dit ett finger i taget.

http://www.exrx.net/Stretches/WristFlexors/Kneeling.html

Den där var bra!

Saft und Kraft
2009-01-25, 20:54
Jag håller så för att skona axlar och armbågar lite. Det blir ju ganska stora skillnader i vinklar. Tror att det är axlarna som är lite stela och behöver stretchas för WF alltså.

Vinklar och deras påverkan på armbågsleden kan jag visst förstå, axlarna inte i samma utsträckning (npi). Jag bara tänker mig att vad axlarna beträffar, vore köttfaktorn mer avgörande än eventuell stelhet...men det är inte särskilt viktigt i sammanhanget, jag har fått svar tack.

http://www.exrx.net/Stretches/WristFlexors/Kneeling.html

En sådan variant känns ganska basic och stretchar främst underarmens böjmuskulatur (det kanske också stod på sidan).

Jag är nog mer inne på triceps-anconeus-kedjan och möjligen brachioradialis (som inte alls ingår i just den länken egentligen men det tar emot lite där).

Och utan att alls försöka göra några löjliga poänger tror jag nog det till viss del säkert är en fråga om hur pass fläskiga armar man har. Åtminstone innan man blivit ordentligt smidig. Jag är dock samtidigt väl medveten om att mången biffig tyngdlyftare inte alls har några problem här om någon undrar.

Saft und Kraft
2009-01-25, 20:59
Jag kommer upp bättre med armbågarna med ett ganska smalt grepp. En annan väg att gå är att bara "greppa" med bara pek och långfingret eller kanske t.o.m bara pekfingret för att sedan plocka dit ett finger i taget.

Ett smalt grepp gör mycket stor skillnad för mig. Håller man bredare (vilket kanske kan ha sina fördelar även i frontböj om man kan, vad vet jag) blir det absolut en fråga om rörlighet i axlarna i motsats till vad jag tidigare skrev.

Det där med fingrarna...vilket finlir. :)

jwzrd
2009-01-25, 21:03
Jag skulle vilja se hur ni håller. Jag har inga som helst problem med detta och det är inte för att mina handleder är rörliga. Jag vinklar handlederna mer i bänkpress än i frontböj och då har jag ingen extrem vinkel i bänkpressen.

Saft und Kraft
2009-01-25, 21:17
Jag skulle vilja se hur ni håller. Jag har inga som helst problem med detta och det är inte för att mina handleder är rörliga. Jag vinklar handlederna mer i bänkpress än i frontböj och då har jag ingen extrem vinkel i bänkpressen.

Kom inte här och försök låtsas att du inte tränar biceps. :)

Trams åsido har jag alltid varit hyfsat rörlig och har faktiskt inte kört med OL-grepp i frontböj tillräckligt mycket för att egentligen ha anledning att beklaga mig över långvariga problem där. Det handlar i mitt fall kanske om att det inte kännts jättebra direkt varpå jag blivit fundersam. Well, vissa andra saker är betydligt enklare, med avseende på rörlighet, varför jag undrar lite över detta. Det som känns nu om jag testar utan stång, är att brachioradialis och lite annat flexorfläsk trycker mot biceps. I triceps och latsen känner jag en stretch-effekt men att latsen gör sig påminda har nog bara med lite träningsvärk att göra.

Gnusram
2009-01-25, 21:25
Det där med fingrarna...vilket finlir. :)

Finlir och finlir, man får tvinga in det som går. Efter ett tag går det lite till.

Jag skulle vilja se hur ni håller. Jag har inga som helst problem med detta och det är inte för att mina handleder är rörliga. Jag vinklar handlederna mer i bänkpress än i frontböj och då har jag ingen extrem vinkel i bänkpressen.

I mitt fall så är jag helt enkelt väldigt orörlig, i princip överallt.

Det är ju klart så att det inte bara är handlederna som begränsar utan rörlighet i armbågar, baksida och utsida axlar och ,förmodar jag, även rygg. Men lite här och lite där så kommer det närmare.

WHITEFOLKS
2009-01-25, 21:41
Det kanske får bli till att ta en bild även om man är bildblyg. får se om man kan klämma in en bild från nattens pass.

NNIF
2012-09-26, 12:22
vilka fler muskler är viktiga att strecha för olympisk fattning, och hur utföra dem?

axlar - vilka övningar och muskler bör man göra här? antar att infraspinatus och supraspinatus som är de viktigaste?

rygg - lats?

armar - underarmens flexorer? triceps?

Jag brukar bara lassa en sjukt tung skivstång på ställningen sedan ställa mig under den och "härma" olympisk fattning så gått det går och försöker pressa upp armbågarna.. är detta bra?

z_bumbi
2012-09-26, 12:28
Lägg snarare armbågarna ovanpå stången och pressa ner dem. Om man vill kan man också hålla ett kvastskaft/en skivstång för att man inte ska kompensera genom att flytta armarna ur position.

mellez
2012-09-26, 12:30
Prn87xh2xlw

Det här är min favorit-stretch för att komma i en bra front rack position!

NNIF
2012-09-26, 12:34
Lägg snarare armbågarna ovanpå stången och pressa ner dem. Om man vill kan man också hålla ett kvastskaft/en skivstång för att man inte ska kompensera genom att flytta armarna ur position.

okej du menar lägga båda på stången samtidigt som man håller en stav av något slag i händerna och sedan "pressar" ner dem genom att sänka kroppen?

NNIF
2012-09-26, 12:37
Det här är min favorit-stretch för att komma i en bra front rack position!

okej najs! Var kan man hitta sånna där band? =) vad ska jag googla på?

mellez
2012-09-26, 12:40
okej najs! Var kan man hitta sånna där band? =) vad ska jag googla på?

Oj inte en susning om vad dom kallas tyvärr, dom finns på gymmet jag tränar på :P men det vet säkert någon annan här?

NNIF
2012-09-26, 12:48
Oj inte en susning om vad dom kallas tyvärr, dom finns på gymmet jag tränar på :P men det vet säkert någon annan här?

Är det samma slags band man har till tex. bänkpress eller är det andra?

mellez
2012-09-26, 13:12
Är det samma slags band man har till tex. bänkpress eller är det andra?

Jo men såna borde funka bra bara man väljer ett av dom smalare banden, om man inte är jävla stor dvs ;D

NNIF
2012-09-26, 13:14
Jo men såna borde funka bra bara man väljer ett av dom smalare banden, om man inte är jävla stor dvs ;D

tror jag hittade nu!

dels på g y m kompa niet, jordan fitness power bands och på primal fitness :-)

Ska testa ett smalare och ett tjockare =)

svenbanan
2012-09-26, 13:16
Är det samma slags band man har till tex. bänkpress eller är det andra?

Ja. De brukar kallas för jump-stretch bands.

De brukar användas ganska flitigt av crossfit.

Du bor väl i Uppsala antar jag?
Crossfit Uppsala (Uppe i Boländerna nånstans) har sådana band i sin butik:
http://shop.primalfitness.se/category/mobilitet/

NNIF
2012-09-26, 13:17
Ja. De brukar kallas för jump-stretch bands.

De brukar användas ganska flitigt av crossfit.

Du bor väl i Uppsala antar jag?
Crossfit Uppsala (Uppe i Boländerna nånstans) har sådana band i sin butik:
http://shop.primalfitness.se/category/mobilitet/

ja det var där jag hittade dem =) "känner" Björn så ska faktiskt maila honom nu hehe.

svenbanan
2012-09-26, 13:22
Hmmm.
Crossfit Uppsalas websida är:
http://www.crossfituppsala.se/

Jag tror man kan handla grejor direkt i gymmet också, och inte bara via webshoppen...

svenbanan
2012-09-26, 13:23
Ooops. Too late. :)

NNIF
2012-09-26, 13:23
Hmmm.
Crossfit Uppsalas websida är:
http://www.crossfituppsala.se/

Jag tror man kan handla grejor direkt i gymmet också, och inte bara via webshoppen...

jag vet, men primalfitness funkar med vettu. Jag har handlat prylar av honom förut men tack ändå =)

mellez
2012-09-26, 13:23
Japp det är såna band, jag googlade febrilt men lyckades inte hitta.
Det lila bandet funkar till alla möjliga stretchar jag gör.

svenbanan
2012-09-26, 13:24
Ja det är ju samma. Det är väl Björn och Martin som håller i bägge?

NNIF
2012-09-26, 13:28
Ja det är ju samma. Det är väl Björn och Martin som håller i bägge?

Japp

tack ändå för all hjälp :-)